Δεν προσπάθησα να κάνω σύγκριση του ελληνικού με το σουηδικό σύστημα, άλλωστε δεν γνωρίζω τόσο καλά το σουηδικό. Έχω ακούσει βεβαίως παρατράγουδα, αλλά τέτοια μπορεί κανείς πράγματι να ακούσει παντού. Δεν απαξιώνω τα άλλα συστήματα, αλλά είναι δεδομένο ότι αν ακολουθείς "κουτάκια" κάτι αφήνεις πίσω. Δεν γίνεται διαφορετικά.
Το ίδιο είναι και με το triage. Αν πιάνει όλα τα περιστατικά τότε δεν έχει λόγο ύπαρξης! Δεν γίνεται και να αποτρέπεις περιστατικά να μην πάνε στα ΤΕΠ και ταυτόχρονα να μην χάνεις διαγνώσεις. Προφανώς ο αλγόριθμος θα δουλέψει ρολόι πχ στο 95% και αρκετά καλά στο 4%, αλλά το 1% την πάτησε! Και επειδή στατιστικά οι πιθανότητες να συμβεί κάτι που θα κάνει μεγάλο θόρυβο είναι μικρές, τα στατιστικά του triage θα είναι εξαιρετικά! Νομίζω ότι όσο αποκτά κανείς εμπειρία, μπορεί να ανακαλέσει στη μνήμη του περιστατικά που θα μπορούσαν πανεύκολα να διαφύγουν ακόμα και στο ΤΕΠ, πόσο μάλλον στο τηλέφωνο με έναν νοσηλευτή-αλγόριθμο.
Για το θέσω αντίστροφα, υπάρχει κάποιο σύμπτωμα το οποίο μπορεί κανείς να διερευνήσει τηλεφωνικά και να καταλήξει με 100% ασφάλεια στο συμπέρασμα ότι δεν πρέπει να πάει στο ΤΕΠ;
Το επιχείρημα με τα κουτάκια το έχω ακούσει συχνά, ένας φίλος αποκαλεί τις κατευθυντήριες οδηγίες τυφλοσούρτηδες, υποτιμητικά υποθέτω. Ακολουθώντας τις κατευθυντήριες οδηγίες διασφαλίζεις την λεπτομερή διερεύνηση του περιστατικού που εμπίπτει στο αντίστοιχo guideline. Τα κουτάκια βοηθάνε ανθρώπους με ιατρικές/παραϊατρικές γνώσεις να μη χάσουν σημαντικά στοιχεία του ιστορικού και σημαντικές διαφοροδιαγνώσεις. Αν χάσουν μη κρίσιμες διαγνώσεις είναι θεμελιωδώς αδιάφορο. Αν λοιπόν αυτό είναι που μένει πίσω, δεν έχει ιδιαίτερη σημασία για ένα σύστημα με οργάνωση, γιατί μετά από το triage, αν φύγεις από τη νοσηλεύτρια για το σπίτι, θα καταλήξεις στο ΚΥ σου.
Η λογική με το triage σε συστήματα υγείας που το εφαρμόζουν σωστά είναι να βαθμονομήσει τη σοβαρότητα των περιστατικών κυρίως, και να βρει τα περιστατικά που δε χρειάζεται να είναι στα επείγοντα. Όταν έμπειροι συνάδελφοι χάνουν περιστατικά μετά από διεξοδικούς ελέγχους δεν είναι παράλογο να χάνονται και από τη διαλογή.
Ταυτόχρονα στην Ελλάδα δεν μπορείς να πείσεις για την επικινδυνότητα του crowding στα επείγοντα. Το χάος έξω από τις πόρτες του καρδιολογικού και παθολογικού στο νοσοκομείο που εγώ έκανα ειδικότητα άφησε πολλά εγκεφαλικά, διαχωριστικά ανευρύσματα και εμφράγματα να περιμένουν. Σήψεις και πνευμονικές εμβολές για ώωωωρεςςςς να περιμένουν τη σειρά του να εξεταστούν οι προηγούμενοι και σαφώς και οι πιο φωνακλάδες και απαιτητικοί.
Εννοώ ότι δίπλα σε αυτούς που φοβόμαστε ότι χάνουμε γιατί η διαλογή τους στέλνει σπίτι από λάθος, πρέπει να βάλουμε και αυτούς που χάνουμε γιατί η διαλογή δε στέλνει σπίτι περισσότερους, με αποτέλεσμα να αργούμε να βοηθήσουμε αυτούς που πραγματικά έχουν άμεση ανάγκη.
Παρακαλώ να μη θεωρήσετε ότι το παίζω έξυπνος, πριν λίγα χρόνια διαλογή και crowding ήταν έννοιες που τις διάβαζα σε κανένα άρθρο και προχωρούσα παραπέρα. Όταν είδα στην πράξη νοσηλευτές με brass balls να διώχνουν 30 περιστατικά σπίτι το 24ωρο σε σύνολο πχ 160, κατάλαβα ότι αν είχαμε και αυτούς τους 30 θα είχαμε κάποιες μέρες βουλιάξει. Και δεν ξεχνάω τον μπάρμπα που τον είχαμε σε μόνιτορ για πιθανό NSTEMI περιμένοντας τη δεύτερη τροπονίνη, που χωρίς διαλογή θα καθυστερούσε τουλάστιχον 2 ώρες ακόμη. Αλλά οι ήρωες και οι ηρωίδες της διαλογής μου έδωσαν τη δυνατότητα να πάω πιο γρήγορα, να τον δω από ενδιαφέρον με τον υπέρηχο και να βρω την κατιούσα του σκισμένη.
Στη χώρα του ''όλοι στα επείγοντα'' αυτό θα το βλέπαμε την επόμενη μέρα στο υπέρηχο και άμα.
Άμα δε, αναφερόμαστε μόνο στην τηλεφωνική διαλογή, θα αναφέρω ότι priority 1 κλήση σε ασθενοφόρο εδώ πάνω είναι συνήθως στον ασθενή σε 7-10 λεπτά αν δεν μένει σε κανένα νησάκι. Το ''έμφραγματίας περίμενε 1 ώρα ασθενοφόρο'' δεν παίζει. Αυτό συμβαίνει γιατί το τηλεφωνικό triage κάνει ό,τι μπορεί, αλλά και ο νοσηλευτής του ασθενοφόρου κάνει τη δική του εκτίμηση φτάνοντας στον ασθενή και αφήνει πολύ κόσμο στο σπίτι. Άλλο ένα ρίσκο θα μου πείτε...
αλλά αν το πάθω εγώ κάποια στιγμή θα εύχομαι εκείνη τη μέρα να μην πάρουν πολλοί τηλέφωνο για ασθενοφόρο για την οσφυαλγία τους απαιτώντας ασθενοφόρο, ή το triage του 166 να τους εξηγήσει ότι δεν είναι τόσο επείγοντα περιστατικά. Ακόμη και αν ένα διαχωριστικό ανεύρυσμα κοιλιακής μπορεί θεωρητικά να έχει παρόμοια συμπτώματα.