Άλλες κατηγορίες μηνυμάτων > Πολιτική και Κοινωνικά Θέματα

Η γρίπη και τα τροχαία δυστυχήματα.

(1/1)

Argirios Argiriou:
14/09/2009, ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
Του Θεόδωρου Μουντοκαλάκη,
Ομότιμου Καθηγητή Παθολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η εξοικείωση με τη θέα του τέρατος.

Το ότι οι θάνατοι από την πανδημία της νέας γρίπης στη χώρα μας μπορεί να φθάσουν τους 600 ή τους 1000 είναι ένα ενδεχόμενο εντελώς θεωρητικό. Το ότι οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στους ελληνικούς δρόμους ξεπερνούν τους 1500 κάθε χρόνο δεν είναι ένα απλό ενδεχόμενο. Είναι η σκληρή πραγματικότητα. Ιδιαίτερη συγκίνηση έχει προκαλέσει στην κοινή γνώμη η πληροφορία ότι η νέα γρίπη προσβάλλει κατά προτίμηση παιδιά και γενικότερα, νεαρά άτομα. Στην Ελλάδα, εν τούτοις, η κύρια αιτία θανάτου αγοριών, 15-25 ετών, είναι τα τροχαία ατυχήματα. Μπροστά στην προοπτική της επέκτασης της πανδημίας, ο υπουργός υγείας έσπευσε να ενημερώσει τον πρόεδρο της Δημοκρατίας και να εξαγγείλει δέσμη μέτρων, μεταξύ των οποίων και τη σύσταση Εθνικού Επιστημονικού Συμβουλίου. Κανένα, όμως, εθνικό επιστημονικό συμβούλιο δεν συγκροτήθηκε, κανένας υπουργός δεν επισκέφθηκε τον πρόεδρο της Δημοκρατίας για να τον ενημερώσει και κανένα ουσιαστικό μέτρο δεν πάρθηκε ποτέ από την Πολιτεία για την πρόληψη των καθημερινών θανάτων στην άσφαλτο. Η εξήγηση γι αυτή την αντίφαση μπορεί να αναζητηθεί μόνο στο φαινόμενο που ο Μάνος Χατζηδάκις είχε εύστοχα ονομάσει «εξοικείωση με τη θέα του τέρατος».

Σε συνέντευξη τύπου με θέμα τη πανδημία της νέας γρίπης ανακοινώθηκε ότι «από το Σεπτέμβριο, θα ζητηθεί η συνεργασία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης για ένα εβδομαδιαίο ειδικό πρόγραμμα ενημέρωσης μέσω των τηλεοράσεων». Για την εκπαίδευση του κοινού σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής «μέσω των τηλεοράσεων» δεν φρόντισε ποτέ κανείς. Στο μεταξύ, στο Διαδίκτυο, κυριολεκτικά χιλιάδες δικτυακοί τόποι προσφέρουν πληροφορίες για το πότε και σε ποιες μεγάλες οδικές αρτηρίες οργανώνονται αυτοσχέδιοι αγώνες αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών, πού μπορεί κανείς να μετατρέψει τη συμβατική μηχανή του αυτοκινήτου του ώστε να γίνει ικανή να αναπτύσσει ιλιγγιώδεις ταχύτητες ή πώς μπορεί να αποφύγει τα μπλόκα της τροχαίας. Κάποιος «επισκέπτης» ενός απ’ αυτούς συμβουλεύει: «Φρόντισε να έχεις την πινακίδα σου ελαφρά αδιάβαστη, πέρνα με μπόλικα χιλιόμετρα στην αριστερή λωρίδα και αν σου κάνουν σήμα κάνε ότι δεν τους είδες, και δεν πρόκειται να ασχοληθούν περαιτέρω μαζί σου (...) Έχω περάσει εκεί με 240, με σημάδεψαν, τους κοίταξα, με κοίταξαν, και... τίποτα». Ο δημιουργός ενός άλλου δικτυακού τόπου που περιέχει αναλυτικό χάρτη με τις ακριβείς θέσεις των μπλόκων της τροχαίας σε ολόκληρη τη χώρα καυχιέται πως δέχεται καθημερινά γύρω στις 2.300 επισκέψεις. «Το ότι έχουμε τόσο μεγάλη επισκεψιμότητα», καταλήγει, «μας οδηγεί στο πολύ θετικό συμπέρασμα ότι αυξάνεται το ενδιαφέρον των οδηγών (…) και άρα βελτιώνονται οι οδηγικές τους συνήθειες». «Δυο πράγματα είναι άπειρα», έλεγε ο Αϊνστάιν, «το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία -και για το πρώτο δεν είμαι και τόσο βέβαιος».

Το 1954, δημοσιεύθηκε στη «Νέα Εστία» ένα κείμενο του Κωνσταντίνου Τσάτσου, με τίτλο «Οξυρρύγχειοι πάπυροι». Στο κείμενο αυτό ο συγγραφέας επινοεί την ιστορία της ανακάλυψης κάποιων παπύρων, που υποτίθεται ότι περιείχαν αποσπάσματα από την αλληλογραφία ενός Ρωμαίου συγκλητικού σ’ ένα φίλο του. Το ύφος του κειμένου είναι τόσο πειστικό, ώστε ακόμα και σήμερα, πολλοί πέφτουν στην παγίδα να πιστεύουν ότι πρόκειται για αυθεντικές επιστολές μεταφρασμένες από τον Κωνσταντίνο Τσάτσο. Ο φανταστικός Ρωμαίος συγκλητικός, συμβουλεύοντας το φίλο του για το πώς να χειρίζεται τους Έλληνες υπηκόους του, του γράφει μεταξύ άλλων: «Ο Έλληνας είναι πιο εγωιστής από εμάς και συνεπώς από όλα τα έθνη του κόσμου (…) Δεν παραδέχεται άλλη κρίση δικαίου παρά την ατομική του, που δυστυχώς στηρίζεται σε ατομικά κριτήρια (…) Το ανυπότακτο σε κάθε πειθαρχία, η περιφρόνηση των άλλων και ο φθόνος, η αρρωστημένη διόγκωση της ατομικότητας σπρώχνουν σχεδόν τον Έλληνα να θεωρεί τον εαυτό του πρώτο ανάμεσα στους άλλους». Μετά από δυο χιλιετίες, ο Έλληνας έχει καταφέρει τελικά να είναι πρώτος ανάμεσα στους άλλους (τουλάχιστον μέσα στον Ευρωπαϊκό χώρο): πρώτος στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα.



Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση