ΠΦΥ -Εκπαίδευση > Συζητήσεις πάνω σε ιατρικά θέματα
Καθορισμός ποσοστών συμμετοχής ασφαλισμένων
Denominator:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή ΕίσοδοςΗ απόφαση προβλέπει κλιμακωτές μειώσεις μονοψήφιου ποσοστού, ανάλογα με το ύψος της τιμής του κάθε φαρμάκου, και συγκεκριμένα προβλέπεται μείωση της τιμής των πρωτοτύπων 4% για όσα κοστίζουν πάνω από 12 ευρώ, 2% για όσα κοστίζουν μεταξύ 6-12 ευρώ και καμία μείωση για όσα κοστίζουν μέχρι 6 ευρώ.
Αντίστοιχα για τα γενόσημα, προβλέπεται μείωση 2% για όσα κοστίζουν πάνω από 12 ευρώ, 1% για όσα κοστίζουν μεταξύ 6-12 ευρώ και καμία μείωση για όσα κοστίζουν μέχρι 6 ευρώ.
--- Τέλος παράθεσης ---
Με γνώμονα λοιπόν τη διπλάσια μείωση της τιμής στα πρωτότυπα σε σχέση με τα γενόσημα, αυτό που πετυχαίνουμε είναι να καθιστούμε ακόμη πιο ασύμφορα τα γενόσημα, απομακρύνοντας το στόχο της "προώθησής τους". Πώς μπορεί κάποιος να έχει κίνητρο να χρησιμοποιήσει γενόσημο, όταν η ψαλίδα του κόστους μεταξύ αυτών και των προτοτύπων, αντί να αυξηθεί, μειώνεται ολοένα και περισσότερο; Σε τι ακριβώς μπορεί να αποσκοπεί μία τέτοια πολιτική σε μια χώρα που στηρίζεται όχι με ένα, αλλά με δύο δεκανίκια;
Denominator:
Επιτρέψτε μου να θίξω ένα θέμα που διαπίστωσα πρόσφατα, με τη βοήθεια και ενός φίλου γαστρεντερολόγου.
Στη χρόνια ηπατίτιδα Β, σε ένα ποσοστό τουλάχιστον 30% μπορεί να επιτευχθεί χρόνια (για τουλάχιστον 15 έτη) ιολογική (μη ανιχνεύσιμο HBV-DNA) και βιοχημική (φυσιολογικές τρανσαμινάσες) ανταπόκριση με τη χρήση λαμιβουδίνης 100mg (Tb Zeffix 100mg).
Στη χρόνια ηπατίτιδα Β η συμμετοχή είναι μηδενική. ´Ετσι, μέχρι πρότινος η λαμιβουδίνη δινόταν χωρίς καμία επιβάρυνση στον ασθενή. Πρόσφατα, άλλαξε η ασφαλιστική τιμή του Zeffix (23,43 ευρώ) και έτσι, σε σχέση με την υψηλή λιανική τιμή (44,93 ευρώ) δημιουργείται μία σημαντική διαφορά που ο ασθενής καλείται να πληρώσει.
Το θέμα δεν είναι τα 10 ευρώ και κάτι για κάθε 28 ημέρες αγωγή, αν και σε πολλούς είναι μία επιβάρυνση που μπορεί να τους κάνει να διακόψουν το φάρμακο (έχω τέτοια περίπτωση).
Είναι το αν αλλάξει κανείς τη λαμιβουδίνη (ενώ δεν απαιτείται) με την πολύ ακριβότερη π.χ. τελμπιβουδίνη δε θα έχει καμία επιβάρυνση, αφού τόσο η ασφαλιστική όσο και η λιανική τιμή είναι 397,64 ευρώ.
Τα σχόλια περιττεύουν, νομίζω.
Ορθοπαιδικός:
Αν και δεν είναι απόλυτα σχετικό με το θέμα (αφού δεν αφορά τον καθορισμό αλλά το τι πληρώνεται) το παραθέτω εδώ:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Κόλαφος (...) είναι για τους Άδωνι Γεωργιάδη και Μάκη Βορίδη τα αποτελέσματα έρευνας, που αφορά την εξέλιξη της συμμετοχής των ασφαλισμένων στην αγορά φαρμάκων την περίοδο 2011-2014. Το ποσοστό συμμετοχής τους στο κόστος των φαρμάκων φέτος έφθασε στο 30%!
Πρακτικά, δηλαδή, μέσα σε τέσσερα χρόνια, το πραγματικό ποσοστό συμμετοχής των ασφαλισμένων στη φαρμακευτική περίθαλψη υπερτριπλασιάστηκε. Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη μας το 2009 (προ Μνημονίου), το ποσοστό αυξήθηκε κατά 5 φορές! (δεν κατάλαβα πως προκύπτει)
Η έρευνα διεξήχθη από το φαρμακοποιό κ. Αθανάσιο Γουβάλα, μεταπτυχιακό φοιτητή του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. Μάλιστα, απέσπασε το βραβείο καλύτερης ελεύθερης ανακοίνωσης στο 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τη Διοίκηση, τα Οικονομικά και τις Πολιτικές της Υγείας, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, 18-20 Δεκεμβρίου.
Ο ερευνητής έκανε αναδρομική εξέταση 39.883 ιατρικών εντολών φαρμάκων (συνταγών) με τη μέθοδο της αναλογικής στρωματοποιημένης τυχαίας δειγματοληψίας από 3 φαρμακεία της περιοχής της Λαμίας. Η χρονική περίοδος μελέτης ήταν: 2ο τετράμηνο 2011, 2ο τετράμηνο 2012, 2ο τετράμηνο 2013 και 2ο τετράμηνο 2014.
Αποτυπώθηκαν ποσοστιαία και σε μέση αξία ανά συνταγή οι συμμετοχές των ασφαλισμένων στα ανωτέρω διαστήματα και μελετήθηκαν επίσης οι επιπτώσεις της εφαρμογής του συστήματος τιμών εσωτερικής αναφοράς ως προς τον καταμερισμό της διαφοράς μεταξύ τιμής αποζημίωσης και λιανικής τιμής ανάμεσα στον ασφαλισμένο και τον ΕΟΠΥΥ .
Η μελέτη κατέγραψε ότι μέσο ποσοστό συμμετοχής ανά συνταγή αυξήθηκε από 11,28% για το 2011, σε 14,10% το 2012, 19,97% το 2013 και 29,08%το 2014. Αντίστοιχα η μέση συμμετοχή ασφαλισμένου ανά συνταγή αυξήθηκε από 6,58 ευρώ το 2011 σε 8,28 ευρώ το 2012, σε 8,35 ευρώ το 2013, και 10,87 ευρώ το 2014.
Δηλαδή, το μέσο ποσοστό συμμετοχής των ασφαλισμένων το διάστημα 2011-2014 αυξήθηκε κατά 157,75%. Η μέση συμμετοχή ανά συνταγή σε τρέχουσες τιμές στο διάστημα 2011-2014 αυξήθηκε κατά 65,22%.
Η εφαρμογή των τιμών αναφοράς επηρέασε κατά 2,41% το ύψος της συμμετοχής για το 2012 με 100% επιβάρυνση του ασφαλισμένου, κατά 26,24% για το 2013 με επιβάρυνση 49,95% για τον ασφαλισμένο και 50,04% για τον ΕΟΠΥΥ και κατά 47,72% για το 2014 με κατανομή 85,06% για τον ασφαλισμένο και 14,94% για τον ΕΟΠΥΥ.
Συνεπώς, βλέπουμε ότι μπορεί να μειώθηκαν σημαντικά οι τιμές στα φάρμακα και οι δαπάνες του ΕΟΠΥΥ. Όμως, η εφαρμογή της λίστας και των τιμών αναφοράς ανά θεραπευτική κατηγορία, ουσιαστικά, μετακύλησαν σημαντικό μέρος του κόστους στους ίδιους τους πολίτες!
Βέβαια, πρέπει να σημειώσουμε ότι ανάλογα μέτρα συμμετοχής των ασφαλισμένων στο κόστος του φαρμάκου εφαρμόζονται σε όλες τις χώρες. Μάλιστα, το μέσο ποσοστό είναι περίπου 30% - όσο τώρα και στην Ελλάδα. Μάλιστα, πρόκειται για ένα μέτρο, που έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό στον έλεγχο του κόστους, καθώς καθιστά τον ασφαλισμένο συνυπεύθυνο στην επιλογή των ακριβών φαρμάκων. Ωστόσο, το «κακό» για μας είναι ότι τα μέτρα εφαρμόστηκαν βίαια και ισοπεδωτικά, πλήττοντας ουσιαστικά τους ασθενέστερους, διευρύνοντας τις κοινωνικές ανισότητες.
«Τα μέτρα περιορισμού της φαρμακευτικής δαπάνης που ελήφθησαν την τελευταία τετραετία είχαν σαν αποτέλεσμα την σημαντική μείωση των τιμών των φαρμάκων αλλά ταυτόχρονα την μεταβολή της συνασφάλισης των ασφαλισμένων στην αγορά φαρμάκων. Η σημαντική επιβάρυνση του ασφαλισμένου στην αγορά των φαρμάκων που συντελέστηκε την προηγούμενη τετραετία δημιουργεί ζητήματα ισοτιμίας στην πρόσβαση που θα πρέπει ενδεχομένως να εξεταστούν. Η σύνδεση της συνασφάλισης με εισοδηματικά κριτήρια ή η περαιτέρω προώθηση των γενοσήμων μέσω μιας εθνικής πολιτικής γενοσήμων θα μπορούσε να αποτελέσουν εναλλακτικές προτάσεις προς αυτήν την κατεύθυνση», τονίζει ο ερευνητής.
Αλήθεια, ποια είναι η θέση των κομμάτων για αυτό το θέμα, που καίει χιλιάδες ασφαλισμένους, οι οποίοι έχουν πληγεί από την κρίση;
Ορθοπαιδικός:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος (απο το Health Daily)
Προβλέπονται σε απόφαση του υπουργού Υγείας
Νέα επιβάρυνση στους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ επιβάλλει απόφαση του υπουργού Υγείας Μάκη Βορίδη, η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, Αρ. Φύλλου 3676, 31/12/2014, γίνεται τροποποίηση του άρθρου 14 παρ. 2 της υπ’ αριθμ. οικ. 3457 (ΦΕΚ 64/Β ‘/16−01−2014) υπουργικής απόφασης, «Ρύθμιση θεμάτων τιμολόγησης φαρμάκων», με την εξής προσθήκη:
«Από την 01.03.2015, για τις ειδικές περιπτώσεις, που επιλέγεται φάρμακο, το οποίο δεν διαθέτει γενόσημο ή μία θεραπευτική κατηγορία (cluster) του θετικού καταλόγου στο σύνολο της περιέχει μία μοναδική ή περισσότερες δραστικές ουσίες σε διάφορες μορφές, συσκευασίες και περιεκτικότητες χωρίς γενόσημα φάρμακα, όπου επιλέγεται φάρμακο με λιανική τιμή υψηλότερη από την τιμή αποζημίωσης ο ασθενής καλύπτει εκτός από την προβλεπόμενη θεσμοθετημένη συμμετοχή, το σύνολο της διαφοράς μεταξύ τιμής αποζημίωσης και λιανικής τιμής, εφόσον η διαφορά αυτή είναι έως 6 ευρώ. Στις περιπτώσεις που η διαφορά μεταξύ τιμής αποζημίωσης και λιανικής τιμής είναι μεγαλύτερη των 6 ευρώ, το υπερβάλλον ποσό καλύπτεται κατά 50% από τον ασθενή, 30% από τον ΚΑΚ ως rebate και κατά 20% από τον ΕΟΠΥΥ».
Με βάση τα παραπάνω από την 1η Μαρτίου οι ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ που θα επιλέγουν φάρμακο το οποίο δεν διαθέτει γενόσημο, θα πληρώνουν την ήδη αυξημένη συμμετοχή και επιπλέον το σύνολο της διαφοράς μεταξύ τιμής αποζημίωσης και λιανικής τιμής.
Argirios Argiriou:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή ΕίσοδοςΔεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος (απο το Health Daily)
Προβλέπονται σε απόφαση του υπουργού Υγείας
Νέα επιβάρυνση στους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ επιβάλλει απόφαση του υπουργού Υγείας Μάκη Βορίδη, η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, Αρ. Φύλλου 3676, 31/12/2014, γίνεται τροποποίηση του άρθρου 14 παρ. 2 της υπ’ αριθμ. οικ. 3457 (ΦΕΚ 64/Β ‘/16−01−2014) υπουργικής απόφασης, «Ρύθμιση θεμάτων τιμολόγησης φαρμάκων», με την εξής προσθήκη:
«Από την 01.03.2015, για τις ειδικές περιπτώσεις, που επιλέγεται φάρμακο, το οποίο δεν διαθέτει γενόσημο ή μία θεραπευτική κατηγορία (cluster) του θετικού καταλόγου στο σύνολο της περιέχει μία μοναδική ή περισσότερες δραστικές ουσίες σε διάφορες μορφές, συσκευασίες και περιεκτικότητες χωρίς γενόσημα φάρμακα, όπου επιλέγεται φάρμακο με λιανική τιμή υψηλότερη από την τιμή αποζημίωσης ο ασθενής καλύπτει εκτός από την προβλεπόμενη θεσμοθετημένη συμμετοχή, το σύνολο της διαφοράς μεταξύ τιμής αποζημίωσης και λιανικής τιμής, εφόσον η διαφορά αυτή είναι έως 6 ευρώ. Στις περιπτώσεις που η διαφορά μεταξύ τιμής αποζημίωσης και λιανικής τιμής είναι μεγαλύτερη των 6 ευρώ, το υπερβάλλον ποσό καλύπτεται κατά 50% από τον ασθενή, 30% από τον ΚΑΚ ως rebate και κατά 20% από τον ΕΟΠΥΥ».
Με βάση τα παραπάνω από την 1η Μαρτίου οι ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ που θα επιλέγουν φάρμακο το οποίο δεν διαθέτει γενόσημο, θα πληρώνουν την ήδη αυξημένη συμμετοχή και επιπλέον το σύνολο της διαφοράς μεταξύ τιμής αποζημίωσης και λιανικής τιμής.
--- Τέλος παράθεσης ---
Τι είναι ο ΚΑΚ;
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση