Γενικά > Γενική συζήτηση
Δημόσια Διαβούλευση για το Ηλεκτρονικό Συστήμα Συνταγογράφησης
Δ. Κουναλάκης:
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στην υλοποίηση ενός συστήματος συνταγογραφίας είναι η ανομοιομορφία των μονάδων (δημοσίων και ιδιωτικών) που καλούνται να το χρησιμοποιήσουν καθώς και οι υποδομές που είναι ήδη διαθέσιμες. Επίσης, οι συμβάσεις που υπάρχουν για συνταγογράφηση φαρμάκων διαφέρουν ανά ταμείο. Ενδεικτικά στα ταμεία συμβαίνουν τα εξής:
α) ΟΠΑΔ,ΟΓΑ,ΕΤΑΑ,ΤΥΔΚΙ: Φάρμακα μπορούν να συνταγογραφήσουν στο συνταγολόγιο όλα ΝΠΔΔ του υπουργείου υγείας και συμβεβλημένοι ιδιώτες ιατροί που εργάζονται στο ιδιωτικό τους ιατρείο ή σε ιδιωτικά νοσοκομεία ή σε συμβάσεις έργου με φορείς του δημοσίου (πχ ΟΤΑ)
β) ΙΚΑ: Φάρμακα μπορούν να συνταγογραφήσουν ιατροί του ΙΚΑ, ιατροί των ΚΥ & των ΠΥ (όχι νοσοκομείων) περιοχών που δεν υπάρχει μονάδα ΙΚΑ και ιατροί σε ειδικές συμβάσεις των ΟΤΑ πχ ΚΑΠΗ
γ) ΟΑΕΕ: Φάρμακα μπορούν να συνταγογραφήσουν στο συνταγολόγιο όλα ΝΠΔΔ του υπουργείου υγείας και συμβεβλημένοι ιδιώτες ιατροί που επιλέγει ο ΟΑΕΕ και είναι οικογενειακοί ιατροί ανά ειδικότητα για τον ασφαλισμένο.
δ) Σε άλλα μικρότερα ταμεία, άρμακα μπορούν να συνταγογραφήσουν στο συνταγολόγιο όλα ΝΠΔΔ του υπουργείου υγείας και συμβεβλημένοι ή μη ιδιώτες ιατροί που εργάζονται στο ιδιωτικό τους ιατρείο ή σε ιδιωτικά νοσοκομεία ή σε συμβάσεις έργου με φορείς του δημοσίου (πχ ΟΤΑ). Συχνά ο ιδιώτης εκδίδει απλή συνταγή και ο ασφαλισμένος καταθέτει την απλή συνταγή και την απόδειξη αγοράς των φαρμακων για την επιστροφή από το ταμείο των χρημάτων.
Ένα επίσης αρχικό σημείο που θα πρέπει να προϋπολογήσουμε είναι να ορίσουμε τα σημεία που πρέπει να γίνεται και γίνεται συνταγογραφία. Έτσι, συνταγογραφία γίνεται σήμερα στα ακόλουθα σημεία:
α) Νοσοκομεία του ΕΣΥ που διαθέτουν κλινικές και εξωτερικά ιατρεία με ιατρούς που πληρώνονται με μηνιαίο μισθό. Η πλειοψηφία των κλινικών διαθέτει έναν τουλάχιστον Η/Υ που ελήφθη με τα τελευταία ΟΠΣΥ και συνήθως βρίσκεται στο γραφείο της προϊσταμένης ή στο γραφείο των ιατρών. Αντίθετα η πλειοψηφία των εξωτερικών ιατρείων δεν διαθέτει Η/Υ σε κάθε ιατρείο και τα ΤΕΠ είναι σε ακόμη χειρότερη κατάσταση με ένα ή κανένα Η/Υ ενώ υπάρχουν πάνω πάνω από 5 ιατρεία. Υπάρχει υποδομής δικτύωσης Η/Υ και πρόσβασης στο διαδίκτυο μέσω του Syzefxis.
β) Νοσοκομεία ιδιωτικά που διαθέτουν κλινικές και εξωτερικά ιατρεία ή πολυκλινικές και που έχουν σύμβαση με κάποια ταμεία. Η πλειοψηφία των κλινικών διαθέτει έναν τουλάχιστον Η/Υ και συνήθως βρίσκεται στο γραφείο της προϊσταμένης ή στο γραφείο των ιατρών. Στα εξωτερικά ιατρεία ανάλογα με το νοσοκομείο ή το πολυϊατρείο διαθέτει ή δεν διαθέτει Η/Υ σε κάθε ιατρείο. Υπάρχει υποδομής δικτύωσης Η/Υ και πρόσβασης στο διαδίκτυο. Οι ιατροί πληρώνονται είτε με μηνιαίο μίσθωμα ή κατά πράξη και περίπτωση.
γ) Κέντρα υγείας και Περιφερειακά ιατρεία. Τα κέντρα υγείας στην πλειοψηφία τους διαθέτουν ελάχιστο ή μηδενικό αριθμό Η/Υ και τα περισσότερα δεν διαθέτουν εσωτερική δικτύωση Η/Υ. Διαθέτουν πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω του Σύζευξις. Έχουν τουλάχιστον 5 ιατρεία ανά ΚΥ, λειτουργούν σε 24ωρη βάση και βρίσκονται κατά βάση σε μη αστικές περιοχές. Τα ΠΙ έχουν συνήθως ένα ή δύο ιατρούς ως προσωπικό και δεν διαθέτουν στην πλειοψηφία τους Η/Υ και δικτύωση. Ο ιατρός συνήθως μετακινείται στην διάρκεια της εβδομάδας και σε άλλα ιατρεία πλην της έδρας του, όπου συχνά βασικές υποδομές απουσιάζουν. Οι ιατροί πληρώνονται με μηνιαίο μισθό.
δ) Μονάδες των ΟΤΑ (πχ ΚΑΠΗ, δημοτικά ιατρεία) τα οποία έχουν ιατρούς με συμβάσεις έργου ορισμένου χρόνου και καλύπτουν επιλεγμένους πληθυσμούς. Η υποδομή σε δικτύωση Η/Υ μπορεί να υπάρχει ή να είναι δυνατή και άλλοτε υπάρχει Η/Υ και άλλοτε όχι.
ε) Ιδιωτικά ιατρεία ή πολυ-ατρεία από ιδιώτες ιατρούς που εργάζονται ως ελεύθεροι επαγγελματίες ή με συμβάσεις σε ταμεία ως οικογενειακοί ιατροί. Στο ΙΚΑ και στα στρατιωτικά σώματα οι ιατροί διατηρούν και ιδιωτικό ιατρείο και συμβάλλονται με ταμεία. Η πλειοψηφία των ιδιωτών ιατρών δεν διαθέτει Η/Υ και δικτύωση στο ιατρείο. Πληρώνονται κατά πράξη.
στ) Ειδικά ιατρεία σε στρατιωτικά ιατρεία, μονάδες στρατιωτικών σωμάτων που εξυπηρετούν το προσωπικό.
Αυτά για εισαγωγή..... ακολουθεί κείμενο.....
D-Michalis:
Σωστά τα ανωτέρω Δημήτρη.
Μόνο που στο ΟΑΕΕ δεν ισχύει (τουλάχιστον παντού) το:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή ΕίσοδοςΟΑΕΕ: Φάρμακα μπορούν να συνταγογραφήσουν στο συνταγολόγιο όλα ΝΠΔΔ του υπουργείου υγείας
--- Τέλος παράθεσης ---
Σ’ εμάς π.χ. όταν έχουν συμβεβλημένο γιατρό στην περιοχή αρνούνται να δεχτούν δικές μας συνταγές. Περιόδους που δεν έχουν απαιτούν –και παρά τις αντιρρήσεις μας (τώρα μας θυμηθήκατε?) με άνωθεν εντολές υποχρεούμαστε στην συνταγογράφηση για το ΟΑΕΕ.
Άρα μάλλον, ακόμη και για το ίδιο Ταμείο ισχύουν διαφορετικά πράγματα ανά περιοχή !!!
Argirios Argiriou:
Ανάδραση (feedback) στην συνταγογράφηση και όχι μόνο:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Δ. Κουναλάκης:
Το κείμενο συνεχίζει, είναι βιαστικά γραμμένο και θέλει διορθώσεις, αλλά υπάρχει παράταση μέχρι τις 8/3/2010
Στην απέναντι πλευρά, τα περισσότερα φαρμακεία διαθέτουν Η/Υ με κύριο σκοπό την διαχείριση και τις παραγγελίες του stock των φαρμάκων που διαθέτουν καθώς και την αυτοματοποίηση της κατάθεσης των δικαιολογητικών για την πληρωμή τους από τα ταμεία. Οι επιχορηγήσεις από κοινοτικές και άλλες επιδοτήσεις αλλά και η ύπαρξη λογισμικών κατάλληλων για φαρμακεία έχει οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας τους σε αντίθεση με τα δημοσία νοσοκομεία και ιατρεία. Πολλά φαρμακεία έχουν αυτοματοποιήσει και την διεκπεραίωση κάθε συνταγής με εκτύπωση απευθείας σε αυτή.
Στο τμήμα της συνταγογράφησης είναι συχνή τακτική οι ασφαλισμένοι να επισκέπτονται ιατρό που δεν έχει σύμβαση με το ταμείο του ασφαλισμένου ώστε να συνταγογραφηθούν τα φάρμακα και λαμβάνει απλή ιατρική συνταγή. Αυτό είναι ιδιαίτερα συχνό το ΙΚΑ (αλλά και σε άλλα ταμείο, πχ ΟΑΕΕ) καθώς ακόμη και στα νοσοκομεία του ΕΣΥ δεν επιτρέπεται από τους ιατρούς η συνταγογράφηση στο βιβλιάριο του ΙΚΑ. Ο ασφαλισμένος κατόπιν επισκέπτεται τον ιατρό του ταμείου του ή ιατρό κέντρου υγείας/περιφερειακού ιατρείου προκειμένου να "περάσει" τα φάρμακα της απλής συνταγής στο συνταγολόγιο του ταμείου και να πληρώσει μόνο την συμμετοχή.
Ο σχεδιασμός ενός συστήματος συνταγογράφησης θα πρέπει να λάβει υπόψιν του όλη την παραπάνω υπάρχουσα κατάσταση με δεδομένο ότι μεγάλης έκτασης αλλαγές είτε κινδυνεύουν να μην πραγματοποιηθούν είτε απαιτούν σημαντικούς πόρους για την υλοποίηση. Σε εξέλιξη βρίσκεται η προσπάθεια τυποποίησης των συνταγολογίων, εκτιμάται όμως ότι η χρήση διακριτών σημείων που "μουτζουρώνονται" για να επιλεχθεί πχ η συμμετοχή του ασφαλισμένου ή η υποχρέωση για να αναγραφή των ψηφίων σε συγκεκριμένα "κουτάκια" δεν πρόκειται να αποδώσει στην πράξη καθώς αναμένεται ότι δεν θα υπάρξει συμμόρφωση και είτε δεν θα μπορεί να γίνει αυτόματη αναγνώριση είτε θα ταλαιπωρείται ο ασφαλισμένος με μια συνταγή που θα έχει "λάθη". Επίσης, ο εξοπλισμός που απαιτείται από τους φαρμακοποιούς έχει δυσανάλογα μεγάλο κόστος με κίνδυνο την διακοπή της μηχανοργάνωσης των φαρμακείων. Ταυτόχρονα, η πλήρης εφαρμογή ενός ηλεκτρονικού συστήματος με πλήρως ηλεκτρονική συνταγογράφηση με κάρτα ή μη αναμένεται ότι θα έχει σημαντικό κόστος τόσο στην αγορά εξοπλισμού όσο και στην εκπαίδευση του προσωπικού. Μια τέτοια αλλαγή χαρακτηρίζεται πολύ μεγάλη και έχει σοβαρούς κινδύνους να αποτύχει.
Για το ηλεκτρονικό σύστημα συνταγογράφησης προτείνεται η λειτουργία του ταυτόχρονα με το χάρτινο για ένα χρονικό διάστημα με την δημιουργία ενός συστήματος ανάλογου με του taxisnet, προσβάσιμου μέσω κρυπτογραφημένων συνδέσεων μέσω του Διαδικτύου Internet ή μέσω υποδομών του Σύζευξις. Η πρόσβαση γίνεται με υπηρεσίες περιεχομένου τύπου XML σε πρωτόκολλο secure http με βάση προδιαγραφές που θέτει το υπουργείο και με τις οποίες μπορούν να συνδεθούν τα λογισμικά όποιου κατασκευαστή το επιθυμεί. Δίδεται σε κάθε ασθενή κάρτα υγείας τύπου smartcard η οποία περιέχει στοιχεία για επείγουσες καταστάσεις του ασθενή και πρόσφατα δεδομένα υγείας (πχ συνταγές, νοσήματα, χρόνια αγωγή) και χρησιμοποιείται για την αμιγή ηλεκτρονική συνταγογράφηση. Παράλληλα εξακολουθεί να υπάρχει το υπάρχον σύστημα με τα χάρτινα συνταγολόγια, το οποίο ψηφιοποιείται σε επίπεδο φαρμακείου. Για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, το χάρτινο συνταγολόγιο παραμένει και χρησιμοποιείται ταυτόχρονα με την ηλεκτρονική κάρτα, όπου:
- Είτε εκδίδονται όπως σήμερα χάρτινες συνταγές και ψηφοποιούνται στο φαρμακείο,
- Είτε εκδίδεται ηλεκτρονική συνταγή μέσω της κάρτας και ένα αντίγραφο της συνταγής επικολλάται με αυτοκόλληλο σε φύλλο του χάρτινου συνταγολογίου. Το αντίγραφο της συνταγής επικολλάται ώστε να γνωστοποιείται σε μελλοντική επίσκεψη σε ιατρείο που δεν διαθέτει ηλεκτρονική υποδομή για την κάρτα, τι έχει λάβει ο ασφαλισμένος.
Σε επίπεδο μονάδων προτείνεται:
α) Τα νοσοκομεία του ΕΣΥ επιλέγουν να χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό ή προσωρινά το χάρτινο σύστημα συνταγογράφησης ή και τα δύο στα εξωτερικά ιατρεία. Σε επίπεδο κλινικής, είναι υποχρεωτικό άμεσα το ηλεκτρονικό σύστημα.
β) Στα Κέντρα Υγείας επιλέγεται να χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό ή προσωρινά το χάρτινο σύστημα συνταγογράφησης ή και τα δύο. Στα περιφερειακά ιατρεία, το χάρτινο σύστημα παραμένει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
γ) Όλα ιδιωτικά ιατρεία και νοσοκομεία ή πολυκλινικές χρησιμοποιούν άμεσα και υποχρεωτικά το ηλεκτρονικό σύστημα συνταγογράφησης. Στο ίδιο σύστημα μπορούν να ενταχθούν τόσο η παραγγελία εξετάσεων που πληρώνονται από το ασφαλιστικό ταμείο όσο και οι ιατρικές αμοιβές σε συμβεβλημένους ιατρούς.
δ) Οι ιατροί μονάδων υγείας του ΙΚΑ ή των ΟΤΑ ή άλλοι δημόσιοι φορείς μπορούν να επιλέξουν το ηλεκτρονικό ή το χάρτινο σύστημα συνταγογράφησης με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα μετάβασης σε ηλεκτρονικό σύστημα.
ε) Τα φαρμακεία υποστηρίζουν υποχρεωτικά και άμεσα το ηλεκτρονικό σύστημα συνταγογράφησης και αποτελούν το σημείο ψηφιοποίησης των συνταγών που είναι σε χάρτινη μορφή. Κατά την εκτέλεση της συνταγής εισάγουν στο σύστημα είτε την κάρτα του ασθενή (σε ηλεκτρονική συνταγή), είτε εισάγουν τα στοιχεία της χάρτινης συνταγής με μια εικόνα-φωτογραφίας από σαρωτή της συνταγής και λαμβάνουν άμεσα έγκριση ή μη για την εκτέλεση της συνταγής. Με τον τρόπο αυτό η συνταγή υποβάλλεται άμεσα στο ταμείο προς πληρωμή.
Η μηχανοργάνωση σε μια σειρά από επίπεδα είναι πιο εφικτή στην παρούσα κατάσταση και αναμένεται να υπάρχουν άμεσα οικονομικά οφέλη χωρίς να απαιτούνται μεγάλες δαπάνες άμεσα σε εξοπλισμό στους δημόσιους φορείς. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να βρεθούν "συμμαχίες" προς την εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος. Με αυτή τη λογική, η ηλεκτρονική on-line επιβεβαίωση με έλεγχο μιας συνταγής και η αυτόματη κατάθεση της μειώνει την γραφειοκρατία και το ρίσκο να απορριφθεί μια εκτελεσμένη συνταγή με το οικονομικό κόστος που έχει για ένα φαρμακοποιό. Η υποχρεωτική ηλεκτρονική συνταγογραφία στον ιδιωτικό τομέα αποτελεί μια έμμεση φορολογική επιβεβαίωση των χρήσεων υπηρεσιών υγείας από τους ασθενείς σε ιατρούς και συναφή παρα-ιατρικά επαγγέλματα. Η απελευθέρωση της συνταγογράφησης από οποιοδήποτε ιατρό μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος συνταγογραφησης (με ταυτόχρονη διατήρηση της υπάρχουσας κατάστασης -ιατροί ταμίων- στο χάρτινο, χωρίς όμως να υπάρχει ιατρική αμοιβή σε ιατρούς που δεν είναι συμβεβλημένοι με τα ταμεία) θα αποτελέσει βαθμό ελευθερίας για τον ασφαλισμένο να επιλέξει τον ιατρό του χωρίς ταλαιπωρίες στην συνταγογράφηση με βάση με την υπάρχουσα πράξη.
Argirios Argiriou:
Προσθέτω μερικές ακόμη δικές μου σκέψεις:
Πιστεύω ότι ο Ασθενής πρέπει να αναγνωρίζεται στο σύστημα συνταγογράφησης από το ΑΜΚΑ του και όχι από άλλον αριθμό π.χ. το ΑΦΜ ή τον αριθμό της Αστυνομικής του Ταυτότητος. Τα πρώτα 6 ψηφία του ΑΜΚΑ αποτελούνται από την ημερομηνία γενεθλίων του ασθενούς και βοηθά πολύ έναν Ιατρό να γνωρίζει την ηλικία ενός ασθενούς πριν κάνει μια κλινική εκτίμηση. Με την βοήθεια του ΑΜΚΑ ο γιατρός έχει την ηλικία του ασθενούς έτοιμη χωρίς να είναι αναγκασμένος να το ρωτήσει. Εκτός αυτού είναι πιο εύκολο για τον κάθε πολίτη να θυμάται αυτό τον αριθμό απ΄ έξω. Κάτι παρόμοιο με το ΑΜΚΑ (από όπου προκύπτει και η γενέθλια ημερομηνία του πολίτη) έχουν και στην Σουηδία και στην Νορβηγία και το χρησιμοποιούν ταυτόχρονα και ως αριθμό Αστυνομικής Ταυτότητας και ως Αριθμού Φορολογικού Μητρώου και ως Αριθμό Μητρώου Συνταξιοδοτικής και Υγειονομικής Ασφάλισης και είναι πολύ πρακτικό.
Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση δεν είναι η σάρωση των χειρόγραφων συνταγών που κατά την γνώμη μου είναι ημίμετρο.
Την ηλεκτρονική συνταγογράφηση πρέπει να την αφήσουμε ελεύθερη να την αναλάβουν διάφορες εταιρείες που θα ανταγωνίζονται μεταξύ τους και όχι να την κάνει μονοπώλιο της μόνο μία εταιρεία. Πρέπει να εκμεταλλευτούμε σαν χώρα τα πλεονεκτήματα του ελεύθερου ανταγωνισμού. Τότε η εταιρείες θα αναγκαστούν να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και ως προς την τιμή του προγράμματός τους και ως προς την ποιότητά του. Απλώς πρέπει να υποχρεώσουμε τις διάφορες εταιρείες να κάνουν προγράμματα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης που θα είναι συμβατά μεταξύ τους. Ας αφήσουμε μετά τον κάθε Ιατρό, Φαρμακοποιό και Ταμείο να επιλέξουν μόνοι τους την εταιρεία ηλεκτρονικής συνταγογράφησης που τους ταιριάζει καλύτερα.
Στις ηλεκτρονικές συνταγές πρέπει ο Ιατρός να γράφει υποχρεωτικά την διάγνωση που θα την επιλέγει από διεθνείς καταλόγους ιατρικών διαγνώσεων όπως το ICD 10 ή το ICD 11 έτσι ώστε εύκολα να μπορούμε να κάνουμε και στατιστικές αναλύσεις.
Επίσης όταν ο Ιατρός συνταγογραφεί φάρμακα που είναι ασύμβατα μεταξύ τους ή αλληλεπιδρούν πρέπει να βγαίνει μια ειδοποίηση (pop up) από το ηλεκτρονικό σύστημα συνταγογράφησης. Εδώ βέβαια πρέπει ο Ιατρός να έχει το περιθώριο να συνταγογραφήσει το φάρμακο έτσι και αλλιώς. Πολλές φορές ναι μεν γράφει στο βιβλίο ότι το τάδε φάρμακο αλληλεπιδρά με το δείνα, αλλά στην κλινική πράξη συμβαίνει ο Ιατρός να επιλέγει, μετά από συζήτηση με τον Ασθενή, να πάρει το ρίσκο να το δώσει όταν τα πιθανά οφέλη φαίνεται να είναι στην πράξη περισσότερα από τις πιθανές παρενέργειες.
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση