Θέματα Εργασίας > Εργασία στο δημόσιο τομέα

Επίδομα σίτισης και αγροτικοί ιατροί

<< < (2/2)

anastasios theodoridis:

Αθήνα, 13 Φεβρουαρίου 2009


Αγαπητέ κύριε Βαρνάβα,



Σχετικά με το ζήτημα της επαπειλούμενης διακοπής από το Ελεγκτικό Συνέδριο (13η Υπηρεσία Επιτρόπου) της χορήγησης του επιδόματος τροφής, μηνιαίου ποσού 35€, στους Γιατρούς που υπηρετούν σε Κέντρα Υγείας, όπως αυτό προβλέπεται στο άρθρο 26 παρ.2 του Ν.3204/2003 και σε σχέση με τα ερωτήματα που μου θέσατε επί της ακολουθητέας διαδικασίας, έχω να σημειώσω τα κάτωθι:

α) Η 13η Υπηρεσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όπως γνωρίζετε, έχει αρχίσει να αποστέλλει έγγραφα προς τους Διοικητικούς Διευθυντές των Νοσοκομείων με το αίτημα της επιστροφής ως αχρεωστήτως καταβληθέντων, των ποσών που έχουν καταβληθεί από την 01-01-2004 και εφεξής στους Γιατρούς των Κέντρων Υγείας και έχουν σχέση με το επίδομα τροφής.

β) Συμβουλεύω, όπως ο Διοικητικός Διευθυντής του οικείου Νοσοκομείου, ο οποίος είναι και ο εκκαθαριστής της δαπάνης, επιδώσει το σχετικό έγγραφο του Ελεγκτικού Συνεδρίου προς τους ενδιαφερόμενους Γιατρούς για να λάβουν γνώση, ενώ στη συνέχεια θα πρέπει να επιστρέψει στην 13η Υπηρεσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου συμπληρωμένα τα συνημμένα αποδεικτικά επίδοσης με τα στοιχεία κάθε ενδιαφερόμενου Γιατρού (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, ΔΟΥ, ΑΦΜ, διεύθυνση κατοικίας, ιδιότητα).

γ) Σε καμία περίπτωση ο Διοικητικός Διευθυντής δεν θα πρέπει να παραλάβει από τους ενδιαφερόμενους Γιατρούς βεβαιωτικά έγγραφα επιστροφής του αιτούμενου ποσού.

δ) Όταν ο Διοικητικός Διευθυντής του οικείου Νοσοκομείου αποστείλει τα αποδεικτικά επίδοσης στη 13η Υπηρεσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η Υπηρεσία αυτή, στη συνέχεια, θα προβεί στο καταλογισμό της δαπάνης για το κάθε Γιατρό και θα αποσταλεί στο οικείο Νοσοκομείο.

ε) Όταν ο καταλογισμός της δαπάνης κοινοποιηθεί στο Νοσοκομείο και τους ενδιαφερόμενους Γιατρούς και προκειμένου να αποτραπεί η παρακράτηση των ποσών που έχουν ήδη καταβληθεί, υπάρχει σχετικό δικαίωμα Προσφυγής-Ένστασης των ενδιαφερόμενων μερών στο αρμόδιο Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

στ) Ένσταση νομιμοποιούνται να υποβάλλουν τόσο το Νοσοκομείο (για τον εαυτό του) όσο και οι ενδιαφερόμενοι Γιατροί. Η Ένσταση αυτή, η οποία θα πρέπει να έχει τη μορφή λεπτομερούς δικογράφου, θα εισαχθεί για συζήτηση στο αρμόδιο Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μαζί με τις θέσεις της 13ης Υπηρεσίας.


ζ) Εάν η Ένσταση γίνει δεκτή, έχει καλώς. Εάν η Ένσταση απορριφθεί, υπάρχει περαιτέρω το ένδικο βοήθημα της 'Εφεσης ενώπιον του Τμήματος Ι' του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


η) Στο ερώτημά σας, εάν ο Διοικητικός Διευθυντής του οικείου Νοσοκομείου μπορεί να διακόψει ή μη τη χορήγηση του επιδόματος, η απάντησή μου έχει ως εξής:

1) Ο Διοικητικός Διευθυντής έχει τη διακριτική ευχέρεια να διακόψει τη χορήγηση του επιδόματος. Εάν οι Γιατροί δικαιωθούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο, τότε θα επιστραφούν αναδρομικά τα παρακρατηθέντα μηνιαία επιδόματα τροφής.

2) Ο Διοικητικός Διευθυντής έχει τη διακριτική ευχέρεια να μη διακόψει τη χορήγηση του επιδόματος. Εάν οι Γιατροί δικαιωθούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο, τότε έχει καλώς. Εάν δεν δικαιωθούν, θα υποχρεωθούν να επιστρέψουν τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά.



Με την ευκαιρία, κρίνω σκόπιμο να επισημάνω, ότι υπάρχουν ισχυρότατα νομικά επιχειρήματα υπέρ της συνέχισης χορήγησης του επιδόματος τροφής στους Γιατρούς των Κέντρων Υγείας.

Για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση παραμένω στη διάθεσή σας.





Δρ Μιχαήλ Δ. Μιχαήλ

Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω

anastasios theodoridis:
Αθήνα, 30 Ιουνίου 2009

Αγαπητέ κύριε Βαρνάβα,

1.   Με τη παρούσα μου θέλω να σας ενημερώσω ότι, σύμφωνα με Απόφαση της Ολομελείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πρακτικά της 11ης γενικής Συνεδρίασης της 17 Απριλίου 2000), το δικαίωμα τροφής παρέχεται, υπό τις αυτές προϋποθέσεις που παρέχεται και στο ιατρικό προσωπικό των Νοσοκομείων, και στο εφημερεύον ιατρικό προσωπικό των Κέντρων Υγείας, το προσωπικό των οποίων είναι προσωπικό των Νοσοκομείων στα οποία ανήκουν.
Οσάκις δεν είναι δυνατόν να λειτουργούν στα Κέντρα Υγείας, λόγω της φύσεως και της αποστολής τους μαγειρεία για τη παρασκευή φαγητού, ή οσάκις τα Κέντρα Υγείας, λόγω της απόστασής τους από τα Νοσοκομεία, δεν είναι δυνατόν να εφοδιάζονται με τροφή που παρασκευάζεται στα τελευταία για να τροφοδοτούνται οι εφημερεύοντες Ιατροί των Κέντρων Υγείας, είναι επιτρεπτή η σίτιση των παραπάνω Ιατρών με οποιοδήποτε τρόπο, όπως με προμήθεια τροφής από τα τοπικά εστιατόρια και η σχετική δαπάνη είναι νόμιμη.
Συνεπώς, τα σχετικά χρηματικά εντάλματα πληρωμής των Νοσοκομείων πρέπει να θεωρούνται από τους κατά τόπους Επιτρόπους. Αντίθετη ερμηνευτική εκδοχή, δεν συνάγεται ούτε από τη βούληση του νομοθέτη αλλ' ούτε από το σκοπό της ρύθμισης, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η ως άνω Απόφαση της Ολομελείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Επισημαίνω, ότι η Απόφαση αυτή επεκύρωσε την υπ'αριθ.203 Πράξη της 26-10-1999 του Τμήματος Ι του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

2.   Περαιτέρω, όπως γνωρίζετε, το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, εξέδωσε πρόσφατα δύο Αποφάσεις, σύμφωνα με το άρθρο 100 του Συντάγματος.
α)  Σύμφωνα με την υπ'αριθ.32/2008 Απόφαση, η οποία ήρε την αμφισβήτηση που ανέκυψε από τις αντίθετες Αποφάσεις υπ'αριθ.29/2006 της Ολομελείας του Αρείου Πάγου και υπ'αριθ.2765/2005 του Συμβουλίου της Επικρατείας, ως προς την έννοια των διατάξεων των άρθρων 91 εδ.α' και 90 παρ.3 του Ν.2362/1995 "περί Δημοσίου Λογιστικού και ελέγχου δαπανών του Κράτους", η απαίτηση οποιουδήποτε των επί σχέσει δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υπαλλήλων του δημοσίου, πολιτικών ή στρατιωτικών κατ' αυτού, που αφορά σε αποδοχές ή άλλες οποιασδήποτε φύσης απολαβές τους ή αποζημιώσεις, έστω και αν βασίζεται σε παρανομία των οργάνων του Δημοσίου ή στις περί αδικαιολογήτου πλουτισμού διατάξεις, παραγράφεται μετά διετία (και όχι πενταετία) από τη γέννησή της.
β)  Σύμφωνα με την υπ'αριθ.9/2009 Απόφαση, η οποία ήρε την αμφισβήτηση που ανέκυψε από τις αντίθετες Αποφάσεις υπ'αριθ.31, 1491, 1560 και 1561/2007 του Αρείου Πάγου και υπ'αριθ.3654/2008 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, ως προς την έννοια της διάταξης του άρθρου 48 παρ.3 του Ν.Δ.496/1974 "περί Λογιστικού των Νομικών προσώπων Δημοσίου Δικαίου", που θεσπίζει διετή παραγραφή (και όχι πενταετή) για τις αξιώσεις των υπαλλήλων των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου από καθυστερούμενες αποδοχές ή απολαβές οποιασδήποτε φύσης ή αποζημιώσεις από αδικαιολόγητο πλουτισμό που ορίζονται και οφείλονται απ' ευθείας από το νόμο, δεν αντίκειται στο άρθρο 4 παρ.1 του Συντάγματος.
Όμως, με Απόφασή του της 25 Ιουνίου 2009, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην Υπόθεση Ζουμπουλίδης κατά Ελλάδος, έκρινε ως νόμιμες τις αξιώσεις εργαζομένων στο Δημόσιο κατ' αυτού σε βάθος πενταετίας και όχι διετίας, όπως απεφάσισε το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο.
Περαιτέρω, όπως αναφέρεται στην Απόφαση αυτή, "η τοκοφορία των αξιώσεων αρχίζει από την ημέρα γέννησης του δικαιώματος και όχι από την επίδοση της Αγωγής".
Συνεπώς, η Απόφαση αυτή ανατρέπει πλήρως και ορθά τις ως άνω δύο Αποφάσεις του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου και παρέχει τη δυνατότητα διεκδίκησης των αξιώσεων σε βάθος πενταετίας και μάλιστα από την ημέρα δημιουργίας του δικαιώματος.

Με φιλικούς χαιρετισμούς

Δρ Μιχαήλ Δ. Μιχαήλ
Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[*] Προηγούμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση