Άλλες κατηγορίες μηνυμάτων > Πολιτική και Κοινωνικά Θέματα

Δεν τελειώσαμε με το ασφαλιστικό.

<< < (19/20) > >>

Argirios Argiriou:
18/07/2021
Του Γιώργου Στρατόπουλου

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:
29-07-2021

Γιαννίτσης: Αν δεν αλλάξει το ασφαλιστικό, κάθε νέα ομάδα συνταξιούχων θα παίρνει λιγότερα από την προηγούμενη.

Σαφή θέση υπέρ της μεταρρύθμισης του νέου κεφαλαιοποιητικού συστήματος έλαβε στη Βουλή ο πρώην υπουργός Εργασίας Τάσος Γιάννιτσης, τονίζοντας ότι αν δεν αλλάξει το ασφαλιστικό, τότε, λόγω του δημογραφικού, στο μέλλον οι νέοι συνταξιούχοι θα παίρνουν συντάξεις όλο και μικρότερες. Κι αυτό καθώς η γήρανση του πληθυσμού έχει ως αποτέλεσμα οι νεότερες ομάδες ασφαλισμένων να είναι αριθμητικά μικρότερες από τις προγενέστερες.

«Επειδή μάλιστα η επικούρηση στηρίζεται στην ισότητα εισφορών και παροχών, αναγκαστικά, με το σημερινό σύστημα, κάθε νέα ομάδα συνταξιούχων θα παίρνει λιγότερα από την προηγούμενη και, οπωσδήποτε, λιγότερα από ότι κατέβαλε ως εισφορές. Αυτό είναι μια εγγενής αδικία που το κεφαλαιοποιητικό θα απαλείψει», ανέφερε χαρακτηριστικά κατά την ακρόαση φορέων στη Βουλή για το σχετικό νομοσχέδιο.

Όσο για την αστάθεια των αγορών είναι ένα στοιχείο που δεν μπορεί να παραβλεφθεί, ωστόσο εκτίμησε ότι ένα στέρεο σύστημα δεν θα επηρεαστεί. Άλλωστε, ανέφερε ότι μια σοβαρή διεθνής κρίση θα επηρεάσει σοβαρά και τις συντάξεις, ανεξάρτητα από το ισχύον σύστημα, λαμβάνοντας υπόψη και πόσο επηρεάστηκαν οι συντάξεις στην Ελλάδα με την κρίση και πόσο τα κεφαλαιοποιητικά συστήματα αλλού, που δέχθηκαν μικρότερες επιπτώσεις. Επιπλέον, κάθε χώρα σήμερα λειτουργεί σε συνθήκες έντονων διασυνδέσεων με το διεθνές χρηματοοικονομικό σύστημα, με αποτέλεσμα να είναι έντονη η επίδραση από τις διεθνείς εξελίξεις.

Ο Τ. Γιαννίτσης στάθηκε ιδιαίτερα και στην συζήτηση αναφορικά με το κόστος μετάβασης στο νέο οντέλο, λέγοντας ότι αυτό δεν είναι υψηλό και προσθέτοντας ότι οι αριθμοί που παρουσιάζονται απαιτούν πολλές ερμηνείες.

«Τα ετήσια ελλείμματα του ασφαλιστικού σήμερα είναι 15 - 16 δισ. ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι σε βάθος 50 ετών είναι 750 - 800 δισ. ευρώ», όπως είπε. Και  εξέφρασε την άποψη ότι αυτή η συζήτηση δεν έχει νόημα και ότι εάν πρέπει να γίνει συζήτηση για τα κόστη, θα πρέπει να είναι ολιστική και να εξεταστούν οι κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές επιπτώσεις που προκύπτουν από τους αριθμούς αυτούς.

Ν. Βέττας: Χρειάζονται ακόμα πιο θαρραλέα βήματα

Από τη μεριά του ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας, τόνισε  ότι η μετατροπή από διανεμητικό σε κεφαλαιοποιητικό δεν αφορά στο σύστημα συνολικά καθώς τα 4/5 των εισφορών παραμένουν στο διανεμητικό σύστημα και η μεταρρύθμιση αφορά μόνο στο περίπου 1/5 των εισφορών. Επίσης, λαμβάνει χώρα σταδιακά, ήτοι μόνο για τους νεοεισερχόμενους, με αποτέλεσμα το κόστος να είναι σχετικά μικρό και διαχειρίσιμο.

Τόνισε ότι η χώρα έχει με διαφορά την υψηλότερη στον κόσμο χρηματοδότηση του ασφαλιστικού από τον προϋπολογισμό και τη φορολογία και αυτό είναι ενδεικτικό των δομικών προβλημάτων που έχει το συνταξιοδοτικό σύστημα.

Ο ίδιος σημείωσε ότι με το νέο επικουρικό το ασφαλιστικό στη χώρα γίνεται πιο βιώσιμο με δύο τρόπους:

σε μικροοικονομικό επίπεδο, διότι με το νέο σύστημα παρέχονται αντικίνητρα για ανασφάλιστη εργασία και ενθαρρύνεται η επίσημη/ασφαλισμένη εργασία
σε μακροοικονομικό επίπεδο, διότι δημιουργείται εθνική αποταμίευση που θα καλύψει το μεγάλο επενδυτικό κενό που υπάρχει στη χώρα μας δίνοντας ώθηση στην ανάπτυξη με σημαντικά δευτερογενή δημοσιονομικά οφέλη.
Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ ανέφερε ότι από τη μεταρρύθμιση προκύπτει μεγάλο όφελος που υπερβαίνει το χρηματοδοτικό κενό που δημιουργείται, ενώ υποστήριξε μεταρρύθμιση είναι στη σωστή κατεύθυνση αλλά χρειάζονταν ακόμα πιο θαρραλέα βήματα όπως π.χ. με την εισαγωγή προαιρετικότητας της επικουρικής για τα χαμηλά εισοδήματα.

Μ. Νεκτάριος: Στην Ελλάδα δεν έγιναν έγκαιρα μεταρρυθμίσεις

Ο Μιλτιάδης Νεκτάριος, καθηγητής Πανεπιστημίου Πειραιώς, επισήμανε την ανάγκη για την υιοθέτηση της εισαγόμενης μεταρρύθμισης, δεδομένου ότι ο συνδυασμός διανεμητικού - κεφαλαιοποιητικού ενδείκνυται για χώρες που αντιμετωπίζουν δημογραφικό πρόβλημα. Πρόσθεσε, δε, ότι οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης έχουν εφαρμόσει παρόμοιο συνδυασμό, όμως οι μεσογειακές χώρες δεν το έκαναν με αποτέλεσμα οι διέξοδοι να είναι είτε η αύξηση των εισφορών ή η αύξηση κρατικής χρηματοδότησης ή η μείωση των συντάξεων.

Συμπλήρωσε, ότι στην Ελλάδα, παρά τη μείωση συντάξεων, τα επίπεδά τους είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, αφού δεν έγιναν έγκαιρα οι μεταρρυθμίσεις και κατά την εκτίμησή του το σύστημα δεν είναι βιώσιμο, καθώς παρά τις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές απαιτείται υψηλή κρατική χρηματοδότηση.

Κατέληξε επισημαίνοντας ότι με τη μερική κεφαλαιοποίηση των επικουρικών συντάξεων θα δημιουργηθεί μια νέα κουλτούρα θεσμικής αποταμίευσης και θα είναι η βάση για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση στο ασφαλιστικό σύστημα, ώστε αυτό να καταστεί βιώσιμο.

Πλ. Τήνιος: Η μεταρρύθμιση, προσπάθεια αποκατάστασης της εμπιστοσύνης στην κοινωνική ασφάλιση

Ο Πλάτων Τήνιος είναι οικονομολόγος, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, ανέφερα ότι το προωθούμενο νομοσχέδιο πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μία δράση ανταποδοτική υπέρ των νέων, που τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζουν προβλήματα στην αγορά εργασίας, και βρίσκονται σε ένα απαξιωμένο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.

«Η μεταρρύθμιση είναι μία προσπάθεια αποκατάστασης της εμπιστοσύνης στην κοινωνική ασφάλιση και αν επεκταθεί και σε άλλες ηλικίες, έχει τη δυνατότητα να απαντήσει στην γήρανση του πληθυσμού. Ανέφερε, επίσης, ότι το κόστος μετάβασης είναι μέγεθος λογιστικό και όχι κοινωνικό, ούτε οικονομικό. Δεν είναι επιπλέον βάρος, είναι υφιστάμενο βάρος που πλέον η διαχείρισή του γίνεται προς όφελος των νέων. Επισημάνθηκε, ότι η λειτουργία του ατομικού κουμπαρά, στον οποίο θα βλέπει κανείς τα χρήματα του να αυξάνονται, δίνει κίνητρο για παραμονή στην εργασία. Επίσης, αν δούμε ως πείραμα – πιλοτική μεταρρύθμιση το ΤΕΚΑ για τους νέους, θα πρέπει να επεκταθεί και σε άλλες ηλικίες, εφόσον πετύχει», προσέθεσε χαρακτηριστικά.

Επίσης, ο καθηγητής τόνισε ότι στον δημόσιο διάλογο μιλάμε ωσάν το νέο σύστημα να αντικαθιστά την κύρια ασφάλιση. Αυτό, όμως, δεν συμβαίνει. Το υφιστάμενο μάλιστα σύστημα μαθηματικά στο μέλλον οδηγεί σε μικρότερες επικουρικές συντάξεις για τους νέους μέσω της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος. Αντιθέτως, αυτό δεν ισχύει στο νέο σύστημα, που επιτρέπει στους νέους να συμμετάσχουν στην πρόοδο της κοινωνίας.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:
15/05/2022 Καθημερινή
Του Ανδρέα Δρυμιώτη.

Ο Cesar Augusto Gaviria Trujillo διετέλεσε πρόεδρος της Κολομβίας για την περίοδο 1990-1994. Ξεκινώντας την προεκλογική εκστρατεία του και μιλώντας στους ξένους δημοσιογράφους, είπε (στα Αγγλικά) μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: «Colombians say, God made our land so beautiful it was unfair to the rest of the world. So to even the score, God populated the land with a race of evil men». Οταν άκουσα τα παραπάνω λόγια, βλέποντας την εξαιρετική τηλεοπτική σειρά Narcos (παραγωγή Netflix), πέρασαν από το μυαλό μου διάφορες σκέψεις. Η πρώτη αντίδρασή μου ήταν ότι αν κάποιος Ελληνας πολιτικός έκανε τη δήλωση αυτή σε ξένους δημοσιογράφους όχι μόνο πρόεδρος δεν θα εκλεγόταν, αλλά ούτε και βουλευτής δεν θα γινόταν. Η δεύτερη σκέψη μου ήταν ότι αυτό που είπε ο Gaviria μπορεί να ισχύει και για την Ελλάδα. Πιθανότατα η λέξη «evil» να είναι πολύ βαριά για τους Ελληνες, αλλά πάντως δεν είμαστε αυτοί που ταιριάζουν στην ωραιότερη χώρα του κόσμου, που κάτω από άλλες συνθήκες θα μπορούσε να είναι ένας επίγειος παράδεισος. Μια διαφορετική διατύπωση θα ήταν ότι «ο Θεός έδωσε στους Ελληνες την ωραιότερη χώρα του κόσμου και τους προίκισε με μοναδική εξυπνάδα, αλλά για να ισοφαρίσει το γεγονός αυτό τους στέρησε τη σοφία, ώστε κατέληξαν να είναι πανούργοι και να αυτοκαταστρέφονται». Δεν είναι δικός μου αφορισμός, αλλά του Πλάτωνα πριν από 2.500 χρόνια: «Πάσα επιστήμη χωριζομένη αρετής, ου σοφία, αλλά πανουργία φαίνεται».

Ελάτε να δούμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτοκαταστροφής. Αφορά τις πρόωρες συντάξεις. Ομολογώ ότι δεν θυμάμαι πόσα άρθρα έχω γράψει για το θέμα αυτό, το οποίο πιστεύω ότι συνέβαλε καθοριστικά στη χρεοκοπία της χώρας. Από το 2007, δηλαδή αρκετά χρόνια πριν από την κρίση, όταν έγραφα στον «Ελεύθερο Τύπο» επισήμανα το τεράστιο αυτό πρόβλημα και τις καταστροφικές συνέπειές του. Σήμερα, ύστερα από τόσα χρόνια, τόσες περιπέτειες, τόσες στερήσεις εξακολουθούμε να βαυκαλιζόμαστε με το ίδιο θέμα. Σας παραθέτω τους τίτλους από τρία πρόσφατα δημοσιεύματα.

«Τα Νέα», 27/4/2022, πρωτοσέλιδο. «Χαρίζει 150 ημέρες ασφάλισης. Διάταξη – δώρο σε ασφαλισμένους. Η κρυφή ρύθμιση του υπ. Εργασίας που εξασφαλίζει νωρίτερα σύνταξη σε συγκεκριμένες κατηγορίες δικαιούχων…».

«Τα Νέα», 17/3/2022. «Μητέρες ανηλίκων. Τα 4 κλειδιά για πρόωρη σύνταξη. Πώς μπορούν να βγουν στη σύνταξη νωρίτερα από τα 62 έτη με 35 έτη προϋπηρεσίας με πραγματικό ή πλασματικό χρόνο ασφάλισης».

«Η Καθημερινή», 30/4/2022. «Στο Νομικό Συμβούλιο τα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης στο Δημόσιο. Για μειωμένη σύνταξη στα 55-58 έτη με 25ετία κατά την περίοδο 2020-2012».

Από το πρώτο δημοσίευμα η «κρυφή ρύθμιση» σπάει κόκαλα. Τι σημαίνει «κρυφή ρύθμιση»; Από ποιον είναι κρυφή αφού είναι πρωτοσέλιδο; Αλήθεια, τι θέλουμε να κρύψουμε; Ομολογώ ότι δεν κατάλαβα. Το μόνο που κατάλαβα είναι βρήκαμε άλλη μία ελληνική «πατέντα» για να χαρίσουμε 150 ημέρες ασφάλισης σε κάποιους. Κάπως έτσι χαρίζαμε λεφτά και χρόνια ασφάλισης και έτσι χρεοκοπήσαμε.

Ομοίως και τα άλλα δύο δημοσιεύματα αναδεικνύουν την αλλοτρίωσή μας στο πρόβλημα. Υποτίθεται ότι καθιερώσαμε την ηλικία σαν το απόλυτο κριτήριο απονομής της σύνταξης, όπως έχουν κάνει οι περισσότερες χώρες. Η ηλικία είναι το μόνο στοιχείο που δεν «μπαλαμουτιάζεται», σε αντίθεση με όλα τα άλλα τα οποία επιδέχονται διασταλτικές ερμηνείες. Υποτίθεται ότι έχουμε σαν όριο συνταξιοδοτήσεως τα 67 χρόνια, όπως πολλές άλλες χώρες. Σε πολιτισμένες χώρες μπορείς να πάρεις νωρίτερα σύνταξη, π.χ. στα 61 χρόνια, αλλά θα είναι σημαντικά μειωμένη. Με την ίδια λογική μπορείς να πάρεις και τη σύνταξη μετά τα 67 και να είναι σημαντικά αυξημένη. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορείς να συνταξιοδοτηθείς στα 55 σου. Φυσικά δεν μιλάμε για περιπτώσεις αναπηρίας, αλλά για συντάξεις γήρατος.

Αντλώντας στοιχεία από την τελευταία έκθεση (Απρίλιος 2022) του συστήματος «Ηλιος» της ΗΔΙΚΑ, έχουμε συνολικά 275.554 συνταξιούχους γήρατος κάτω των 65 ετών, οι οποίοι παίρνουν 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ σε συντάξεις ανά έτος. Τονίζω μόνο συντάξεις γήρατος, δηλαδή δεν περιλαμβάνονται συντάξεις θανάτου, αναπηρίας ή λοιπές. Αυτή είναι η βελτιωμένη εικόνα. Αν πάμε λίγο πίσω στην πρώτη έκθεση του συστήματος «Ηλιος» (Οκτώβριος 2013) που περιλαμβάνει συγκρίσιμα στοιχεία (ηλικία < 65 ετών), έχουμε συνολικά 493.885 συντάξεις γήρατος με ετήσιο κόστος 7,2 δισεκατομμύρια ευρώ! Από τον πίνακα αυτό θέλω να σας δώσω ακόμα μερικά στοιχεία για να διαπιστώσετε το πάρτι που γινόταν. Στην ηλικιακή κατηγορία 26-50 ετών είχαμε 22.715 συντάξεις γήρατος, 33.299 συντάξεις θανάτου και 30.765 συντάξεις αναπηρίας. Ο Θεός να μας λυπηθεί.

Οπως μπορείτε να διαπιστώσετε από τα πρόσφατα δημοσιεύματα, δεν μάθαμε από τα παθήματά μας και εξακολουθούνε να ανακαλύπτουμε τρόπους για πρόωρες συντάξεις με πλασματικά ή πραγματικά χρόνια, αγνοώντας τον παράγοντα ηλικία. Δεν θα σας κουράσω με λεπτομέρειες, αλλά έτσι για παράδειγμα θα σας παραθέσω τις προϋποθέσεις μιας περιπτώσεως για πρόωρη σύνταξη, αντιγράφοντας από τα «Νέα» της 17/3/2022: «Οι μητέρες ασφαλισμένες σε ταμεία ΔΕΚΟ – τραπεζών πριν από 1993 που είχαν ανήλικο τέκνο το 2012 κατοχυρώνουν τις ηλικίες των 50, 52 και 55 ετών για πλήρη σύνταξη και των 50 και 53 για μειωμένη. Αν πιάνουν τις ηλικίες αυτές από 19/8/2015 και μετά, αποχωρούν με τα νέα όρια συνταξιοδότηση. Για παράδειγμα, ασφαλισμένη με 25ετία και ανήλικο το 2011 που έκλεισε τα 52 το 2019, παίρνει πλήρη σύνταξη στα 61,10 και μειωμένη στα 58,5. Αν έχει την 25ετία το 2011 μπορεί να αναγνωρίσει έως 4 έτη για να κατοχυρώσει σύνταξη με ανήλικο πριν από τα 67». Αν δεν καταλαβαίνετε τι λέει, μην ανησυχείτε. Δεν φταίτε εσείς.

Πριν πάμε στη ανάλυση αυτής της τρέλας, ελάτε να δούμε και έναν άλλον παράγοντα που δημιούργησε τεράστια προβλήματα στις συντάξεις. Το 2013, όταν άρχισαν να δημοσιεύονται τα στοιχεία των συντάξεων στο σύστημα «Ηλιος», είχαμε 93 (ολογράφως ενενήντα τρία) διαφορετικά ταμεία! Είμαι έτοιμος να στοιχηματίσω ότι δεν υπήρχε άλλη χώρα στον κόσμο με τόσο πολλά ταμεία ασφάλισης. Υπήρχε ταμείο «Ζάππειο» με 4 ασφαλισμένους, ταμείο ΤΠΔΥ με 6, ταμείο Πλοήγηση με 22, ταμείο ΕΤΑΠ-ΤΑΗΘΕΑΠ με 21 και ταμείο ΤΕΑΔΥ-ΤΑΔΚΥ (Κ) με 28 ασφαλισμένους και πολλά άλλα με ελάχιστους ασφαλισμένους. Τώρα καταλαβαίνετε γιατί χρεοκοπήσαμε. Ποιοι ηλίθιοι πολιτικοί δημιουργούσαν ασφαλιστικά ταμεία για τις πλέον απίθανες περιπτώσεις, χωρίς να σκέφτονται το διαχειριστικό κόστος που δημιουργούν και την πρόσθετη γραφειοκρατία.

Και έτσι φτάνουμε στο διά ταύτα. Το λέω επιγραμματικά. «Ο καρκίνος της πληροφορικής είναι η περιπτωσιολογία». Αυτό είναι το χάος που μόνοι μας δημιουργήσαμε στις συντάξεις προκειμένου να ικανοποιήσουμε ομάδες πιέσεως και εν δυνάμει ψηφοφόρους. Τι να σου κάνει η τεχνητή νοημοσύνη μπροστά στην ανθρώπινη βλακεία. Χάνει από τα αποδυτήρια. Μια εβραϊκή παροιμία το λέει πολύ παραστατικά: «Μπροστά στη βλακεία ακόμα και ο Θεός είναι αβοήθητος».

Η πληροφορική βασίζεται σε αλγορίθμους. Παρακαλώ, ξαναδιαβάστε τη μία περίπτωση που αναφέρω για τις μητέρες. Δείτε πόσες πληροφορίες από διαφορετικά αρχεία χρειάζεται για να αποφασίσει κάποιος αν δικαιούται ή όχι σύνταξη. Ιδού γιατί δεν μπορούν να αυτοματοποιηθούν οι διαδικασίες έκδοσης των συντάξεων. Οι υπολογιστές δεν μπορούν να βοηθήσουν και χρειάζεται η ανθρώπινη εποπτεία για να λύσει τα προβλήματα που εμείς οι ίδιοι δημιουργήσαμε. Πόσο έξυπνο είναι αυτό;

Για το κλείσιμο σας φύλαξα το «καλύτερο». Αφορά τα πλασματικά χρόνια που κάποιος μπορεί να εξαγοράσει, προκειμένου να πάρει την πλήρη σύνταξη. Σε περίπτωση θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, το ποσό εξαγοράς των πλασματικών ετών ασφάλισης μπορεί να παρακρατείται κάθε μήνα από τη σύνταξη. Μάλιστα είναι ίσο με το 25% του ποσού της σύνταξης και μέχρι την εξόφλησή του. Ναι, σωστά διαβάσατε! Συνταξιοδοτείσαι με εξαγορά πλασματικών χρόνων και ακολούθως πληρώνεις τις εισφορές σου, από τη σύνταξη που λαμβάνεις. Και ύστερα ψαχνόμαστε γιατί πτωχεύσαμε.

Πού είσαι, Πλάτωνα, να δεις τους σύγχρονους Ελληνες και την πανουργία τους!

* Ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτηςείναι σύμβουλος επιχειρήσεων.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:
Καθημερινή, 06/11/2022
Ο ασκός του ασφαλιστικού
Του Πάσχου Μανδραβέλη.

Το ασφαλιστικό ήταν ένας από τους βασικότερους λόγους της χρεοκοπίας του ελληνικού κράτους. Μαζί με τα δομικά προβλήματα της χώρας μας –ήτοι τη γήρανση του πληθυσμού και συνεπώς την αύξηση των συνταξιούχων και τη μείωση των εργαζομένων– υπήρχαν χαμηλές εισφορές, υψηλές συντάξεις, συνταξιοδότηση σε νεαρές ηλικίες. Ολα αυτά δημιουργούσαν ελλείμματα στα ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία κάλυπτε το κράτος.

Η συνέχεια είναι γνωστή. «Οταν μπήκαμε στην ΟΝΕ, η στήριξη του προϋπολογισμού προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης ήταν της τάξεως των περίπου 5,4 δισ. ευρώ ή 4% του ΑΕΠ. Το 2009 είχε φθάσει στα 18,9 δισ. ή 8,2% του ΑΕΠ. Αν είχε σταθεροποιηθεί η συνεισφορά του προϋπολογισμού στο επίπεδο του 2001, η χώρα θα είχε περίπου 75 δισ. λιγότερο χρέος από αυτό που είχε το 2009» (Φίλιππος Σαχινίδης, 2.12.2015). Η συνολική συνεισφορά του κρατικού προϋπολογισμού στα ασφαλιστικά ταμεία την ίδια περίοδο ήταν 118 δισ. ευρώ, ήτοι 40% του δημοσίου χρέους που είχε η Ελλάδα στις 31.12.2009.

Υπ’ αυτήν την έννοια είχε δίκιο (έστω κατά 40%) ο κ. Θεόδωρος Πάγκαλος, όταν έλεγε «μαζί τα φάγαμε». Αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι «φάγαμε» εξίσου. Υπήρχαν ταμεία που, αναλογικώς με τα μέλη τους, χρηματοδοτήθηκαν υπερβολικώς. Υπήρχαν και οι φτωχοί συγγενείς, που πήραν δεν πήραν κάτι· μπορεί να έβαλαν κιόλας στον κοινό κορβανά. Η «αναδιανεμητική δικαιοσύνη» στην Ελλάδα είχε ως εξής: κλάδοι που μπορούσαν να πιέζουν αποτελεσματικά τις κυβερνήσεις πήραν τη μερίδα του λέοντος, αφήνοντας ψίχουλα για τους πολλούς. Πάντα υπήρχαν ευαίσθητες αντιπολιτεύσεις για να διαλαλήσουν το δίκιο των προνομιούχων, ακόμη και βουλευτές των κυβερνώντων κομμάτων που προσδοκούσαν ψήφους. Μην ξεχνάμε τον κ. Χρήστο Παπουτσή, που είχε πει ότι «2.000 ευρώ παίρνουν φτωχά και μεσαία στρώματα και ως εκ τούτου θα πρέπει να επανεξεταστεί» το «πάγωμα» των μισθών άνω αυτού του ποσού στο Δημόσιο (19.11.2009).

Ηρθε η κρίση, κάποια πράγματα συμμαζεύτηκαν, αλλά ο προϋπολογισμός εξακολουθεί να χρηματοδοτεί την ασφάλιση. Πέραν της εθνικής σύνταξης, που έχει νομοθετηθεί (περίπου 9 δισ. ευρώ), οι φορολογούμενοι το 2023 θα δώσουν στον ΕΦΚΑ 6 δισ. ευρώ για τις ανταποδοτικές (κατά τα άλλα) συντάξεις. Δηλαδή το κράτος θα δώσει 15 δισ., ενώ οι εισφορές θα είναι 16 δισ.

Το ένα πρόβλημα είναι ότι δεν φθάνουν οι εισφορές. Το 80%, για παράδειγμα, των ελεύθερων επαγγελματιών έχει επιλέξει τη χαμηλότερη κλάση ασφάλισης και οι εισφορές τους είναι χαμηλότερες από εκείνες που εισπράττει ο ΕΦΚΑ για ανειδίκευτους εργάτες! Το άλλο πρόβλημα είναι ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες αρνούνται την τιμαριθμική προσαρμογή των εισφορών, όπως προβλέπει ο νόμος. Εχει ξεκινήσει το παλιό γαϊτανάκι των πιέσεων και των δακρύων («δεν βγαίνουμε…») σε μια κυβέρνηση που λόγω των επικείμενων εκλογών είναι ευεπίφορη σε ρουσφέτια. Ηδη βουλευτής της πλειοψηφίας μεταμορφώθηκε σε Παπουτσή της Ν.Δ. Η κ. Ολγα Κεφαλογιάννη έκανε ερώτηση στη Βουλή: Η τιμαριθμική προσαρμογή «σε μια τόσο δύσκολη περίοδο, θα οδηγήσει την πλειοψηφία των ασφαλισμένων σε μεγάλη δυσκολία καταβολής των τρεχουσών εισφορών. (…) Ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός: Προτίθεται να λάβει κάποια νομοθετική πρωτοβουλία για την αναστολή της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών των δικηγόρων, καθώς και των εν γένει αυτοτελώς απασχολούμενων –επιστημόνων– ελευθέρων επαγγελματιών;».

Δεν ξέρουμε τι προτίθεται να κάνει η κυβέρνηση, αλλά αν ανοίξει ο ασκός της αναθεώρησης των ασφαλιστικών νόμων, δεν θα βρούμε πάτο. Στο κάτω κάτω της γραφής, όλοι έχουν προβλήματα λόγω του πληθωρισμού. Τα περισσότερα, δε, τα έχουν οι πενιχρώς αμειβόμενοι ανειδίκευτοι εργάτες, που μαζί με τους εργοδότες τους πληρώνουν υψηλότερες εισφορές από το 80% των ελευθέρων επαγγελματιών.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος


Argirios Argiriou:
Μας βλέπω να παίρνουμε σύνταξη στα 70

15/11/2023 ertnews

Πώς ο Covid επηρέασε τα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης – Το προσδόκιμο ζωής και τι μέλλει γενέσθαι από το 2024

Ενώπιον μιας πιθανής μελλοντικής αύξησης των ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης αναμένεται να βρεθούν οι ασφαλισμένοι, καθώς με βάση μνημονιακό νόμο τα όρια ηλικίας αναθεωρούνται ανά τριετία, ανάλογα με το προσδόκιμο ζωής του γενικού πληθυσμού.

Συγχρόνως υπάρχει και ο παράγοντας του δημογραφικού, που επηρεάζει την ανάγκη επανεξέτασης του συνταξιοδοτικού. Ο πληθυσμός της Ελλάδας μειώθηκε το 2021 σε σχέση με το 2011 κατά 500.000 άτομα, ενώ οι θάνατοι την διετία 2021-2022 -ελέω κορονοϊού- αυξήθηκαν κατακόρυφα. Ταυτόχρονα οι γεννήσεις στη χώρα μας το 2022 ανήλθαν σε 76.541 (39.558 αγόρια και 36.983 κορίτσια), καταγράφοντας μείωση κατά 10,3% σε σχέση με το 2021.

Μετά την αύξηση των ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης στην Γαλλία, οι ασφαλισμένοι στην Ελλάδα ανησυχούν μήπως συμβεί κάτι αντίστοιχο και στη χώρα μας, καθώς η ισχύουσα (από το 2010) νομοθετική ρύθμιση συνδυάζει το ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης με το προσδόκιμο ζωής. Προβλέπει δε πώς από το 2024 και ανά τριετία θα εξετάζεται η εξέλιξη του προσδόκιμου ζωής, ώστε αντίστοιχα να προσαρμόζεται (προς τα πάνω) και το ισχύον ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης.

«Επί της ουσίας, κανένα ζήτημα αναπροσαρμογής ορίων ηλικίας δεν υφίσταται σήμερα και έως το 2027. Τότε, οι αρμόδιοι υπουργοί θα αποφασίσουν το πώς και το εάν θα εφαρμοστεί η σχετική πρόβλεψη, εάν συντρέχουν τότε οι σχετικές προϋποθέσεις κλπ.» δήλωσε σήμερα ο υπουργός Εργασίας Άδωνις Γεωργιάδης, σε μια προσπάθεια να καθησυχάσει τους ασφαλισμένους υπό τον φόβο ενός μαζικού κύματος πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.

Μια αποστροφή του υφυπουργού Εργασίας, Πάνου Τσακλόγου έδωσε το έναυσμα για τις ανησυχίες στους κόλπους των ασφαλισμένων, σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι με τα όρια ηλικίας. «Τα συστήματα που έχουμε στις δυτικές χώρες είναι στη βάση τους διανεμητικά. Οι εισφορές των εργαζομένων χρηματοδοτούν τις συντάξεις των συνταξιούχων. Όταν επιδεινώνονται και μάλιστα δραματικά τα δημογραφικά, έχουμε όλο και λιγότερους εργαζόμενους για να χρηματοδοτήσουμε μία σύνταξη, και παράλληλα έχουμε την ευχάριστη εξέλιξη ότι δεν αυξάνεται μόνο το προσδόκιμο της επιβίωσης αλλά και της υγειούς επιβίωσης» ανέφερε μιλώντας στον Ant1 ο υφυπουργός.

«Αυτό που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια, είναι ότι είχαμε μία πρόοδο σε αυτόν τον τομέα μέχρι την πανδημία. Στην περίοδο ανατράπηκε αυτή η πρόοδος και είμαστε περίπου στο ίδιο σημείο που ήμασταν προηγουμένως. Στην επόμενη τριετία, γι’ αυτό δεν πρόκειται να δούμε αύξηση στα όρια συνταξιοδότησης. Αλλά ότι αυτό κάποια στιγμή θα γίνει, μην έχετε την παραμικρή αμφιβολία», σημείωσε.

Σήμερα τα γενικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης είναι τα 67 έτη ή τα 62 έτη (πρόωρη) με 40 χρόνια ασφάλισης και αναμένεται να τεθούν στο «μικροσκόπιο» του υπουργείου Εργασίας από το 2027, με βάση τα επικαιροποιημένα δημογραφικά δεδομένα.

Γιατί δεν θα αυξηθούν τα όρια το 2024
Θα πρέπει να τονιστεί ότι σύμφωνα με τα ισχύοντα (διάταξη του νόμου Κατρούγκαλου, η οποία δεν καταργήθηκε), από την Πρωτοχρονιά του 2024 τα όρια ηλικίας θα ανακαθορίζονται ανά τριετία, με βάση πάντα το προσδόκιμο ζωής.

Ωστόσο η πρόσφατη αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησηςς στη χώρα μας στα 67 έτη, σε συνδυασμό με την υποχώρηση του προσδόκιμου ζωής εξαιτίας της πανδημίας, δεν καθιστά αναγκαία στην παρούσα φάση την έναρξη της συζήτησης για αύξηση των γενικών ορίων για σύνταξη.

Ο εργατολόγος Αλέξης Μητρόπουλος μιλώντας στο Action 24 τόνισε ότι η διάταξη για την επανεξέταση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης έχει ψηφισθεί με τον πρώτο μνημόνιο το 2010 και παρελήφθη με το τρίτο μνημόνιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. «Είναι διαρκής διάταξη, ισχύει μέχρι το 2060 και αναφέρει ότι ανά τριετία πρέπει να αναθεωρούνται τα όρια ηλικίας ανάλογα με το προσδόκιμο του γενικού πληθυσμού. Ο υφυπουργός Παναγιώτης Τσακλόγλου είπε ότι θα αυξάνονταν λόγω υποχρέωσης από το νόμο τα όρια ηλικίας από 1/1/2024 αλλά λόγω κορονοϊού, μνημονίων και μείωσης του αριθμού γεννήσεων, δεν θα γίνει».

«Με το τρίτο μνημόνιο που ψήφισαν και τα τρία κόμματα, ορίζεται ότι ανά τριετία θα επανεξετάζονται τα όρια ηλικίας. Ας την καταργήσει λοιπόν τη διάταξη ο κ. Γεωργιάδης. Όμως είπε ότι το 2027 θα επανεξετασθεί αυτό γιατί γνωρίζει ότι η ρύθμιση είναι ισχυρή και δεσμεύει το κράτος έως το 2060» τόνισε ο κ., Μητρόπουλος.

Τι προβλέπει ο ΟΟΣΑ για την Ελλάδα

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ, έως το 2050 προβλέπεται πως θα διπλασιαστεί ο αριθμός των συνταξιούχων που αντιστοιχούν σε κάθε 100 εργαζομένους. Ετσι, ενώ το 1990 η αναλογία ήταν 22,9 άτομα άνω των 65 ετών ανά 100 εργαζομένους, το 2020 η αναλογία βρέθηκε στο 37,8 και το 2050 θα φτάσει στο δυσοίωνο 75.

Στην έκθεσή του για τα συνταξιοδοτικά συστήματα των χωρών-μελών του, ο ΟΟΣΑ αναφερόμενος στη χώρα μας κάνει την εκτίμηση ότι ίσως μέχρι το 2050, λόγω βελτίωσης του προσδόκιμου ζωής, θα πρέπει να αυξηθεί το όριο ηλικίας κατά 2,8 έτη.

Η αναπροσαρμογή αυτή θα προκύψει σε σχέση με το 62ο έτος ηλικίας (και 40 έτη ασφάλισης), που είναι ένα εκ των δύο ορίων που έχει θέσει το ισχύον ασφαλιστικό σύστημα στη χώρα (το άλλο είναι το 67ο έτος με 15 χρόνια ασφάλισης).




Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

[*] Προηγούμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση