Δηλαδή : 300.000 / 6 = 50.000 μηνιαίος τζιρος
50.000 Χ 0,23 = 11.500 μεικτά ( παραδοχή ότι θεωρήσα τον τζίρο οτι προέρχεται αποκλειστικά απο φάρμακα και οχι καλλυντικά κτλ με
μεγαλύτερο ποσοστό κέρδους)
Εαν μπορείς να μας δώσεις και ενα μέσο ποσοστό εξόδων ( ενοίκιο, λογαρισμοί, μισθοδοσία χρηματοοικονομικά )
Θα είχαμε μια σαφέστερη εικόνα
Καταρχήν να πω ότι τέτοιοι υπολογισμοί ποτέ δεν είναι ακριβείς γιατί επηρεάζονται από διάφορες παραμέτρους.
Πάμε να κάνουμε μια άσκηση λοιπόν:
- Έστω ότι κάποιος θέλει να πουλήσει την επιχείρησή του 300Κ. Με τον άγραφο (άτυπο και προαιρετικό) κανόνα του "6 φορές τον μηνιαίο τζίρο του" έχουμε: 50Κ το μήνα. Είναι ένας μάλλον υψηλός τζίρος στις σημερινές συνθήκες, αλλά ας δεχτούμε ότι ισχύει.
- Το 0,23 που γράφεις ισχύει και στα καλλυντικά (εκτός αν το φαρμακείο πιστεύει ότι μπορεί να πουλάει υψηλότερα). Και φυσικά μπορεί να είναι χαμηλότερο, ειδικά στις σημερινές συνθήκες που ο τομέας των καλλυντικών έχει πατώσει. Επίσης να σημειώσεις ότι υπάρχουν πολλά είδη με σαφώς χαμηλότερο markup (π.χ. βρεφικά γάλατα με 15% αντί για 35%, 89 φάρμακα υψηλού κόστους με 18%). Άρα ο μικτός συντελεστής είναι κάπου χαμηλότερα αναλόγως μίγματος πωλήσεων. Επίσης να σημειώσεις ότι με το πρόσφατο rebate, υπάρχει μια επιστροφή στα ταμεία της τάξης 2.8% το μήνα κατά μέσο όρο (σύμφωνα με το Υπουργείο Υγείας). Για να είμαστε λοιπόν ρεαλιστές, θα χρησιμοποιήσω ένα συντελεστή 0,19 επί του τζίρου.
- Στα παραπάνω δεν υπολογίζω τις καθυστερήσεις των οφειλών των ταμείων γιατί δεν μπορώ να τις ποσοτικοποιήσω ως ποσοστό. Αλλά θα συμφωνήσεις ότι άλλο να εισπράτω 10€ με την πώληση και άλλο 10€ μετά από 8 μήνες έχοντας πληρώσει τον αναλογούντα ΦΠΑ και φόρο. Κάπως αυτό μπορεί να εκφραστεί ως ποσοστό. Δεν το ξέρω.
- Από τα μικτά λοιπόν του εν λόγω φαρμακείου (9.5Κ) θα αφαιρέσεις τα διάφορα έξοδα της επιχείρησης: ενοίκιο, ΔΕΗ/ΟΤΕ/ΕΥΔΑΠ, υπάλληλο, λογιστικό γραφείο, κλπ. Και στο τέλος της μέρας φυσικά πρέπει να συνεκτιμήσεις το φόρο (εκτιμώμενο και εκφρασμένο κατά μήνα) που αντιστοιχεί σε αυτό το εισόδημα.
- Προφανώς επειδή το κάθε φαρμακείο έχει διαφορετικά έσοδα, έξοδα και φορολογία, δεν μπορεί να γίνει ακριβής υπολογισμός. Αλλά ένας άτυπος κανόνας έλεγε παλιά ότι το 10% του τζίρου μπαίνει στην τσέπη σου. Αυτό τουλάχιστον ίσχυε μέχρι πρόσφατα που καταργήθηκαν οι εκπτώσεις των φαρμακαποθηκών. Συνεπώς τώρα με ένα 7-8% έχεις μια πρώτη εικόνα. Και πάλι αναλόγως εξόδων (π.χ. εσύ μπορεί να μην έχεις υπάλληλο).
Συμπέρασμα 1: ένα φαρμακείο με 50Κ τζίρο το μήνα, βγάζει καθαρά 3500-4000 ευρώ. Προφανώς στα χαρτιά, γιατί ένα σημαντικό μέρος αυτού του ποσού αντιστοιχεί σε οφειλές ταμείων και ασφαλισμένων (το τεφτέρι βασιλεύει). Ένα φαρμακείο με πολύ ΟΠΑΔ και ΟΑΕΕ κινδυνεύει στην ταμειακή του ρευστότητα εφόσον πρέπει να εξοφλεί τους προμηθευτές του εντός 1 μήνα. Για αυτό και πολλοί φαρμακοποιοί έχουν στραφεί σε τραπεζικό δανεισμό ή στο λεγόμενο factoring.
Συμπέρασμα 2: φαρμακεία με τζίρο μέχρι 25Κ το μήνα θα έχουν πρόβλημα μεσοπρόθεσμα. Δεν ξέρω αν έχει νόημα να έχεις όλη αυτή τη γραφειοκρατία, τις 55+ ώρες την εβδομάδα (που θέλουν να τις κάνουν 65+) και το ατελείωτο νταραβέρι για να βγάζεις 2000€ το μήνα. Προσοχή μην με παρεξηγήσεις: εννοώ αν αξίζει ως επιχειρηματίας στο συγκεκριμένο χώρο με τις παρούσες συνθήκες και την αβεβαιότητα και δεν το συγκρίνω καθόλου με αποδοχές υπαλλήλου. Ας μας πει κάποιος τι μισθό έχει ένας φαρμακοποιός σε κανονική εργασία (όχι μαύρη) σε εταιρεία, σε ασφαλιστικό ταμείο ή σε φαρμακείο. Π.χ. ένας πληροφορικάριος με κάποια χρόνια εργασίας το φτάνει ή το ξεπερνά αυτό το νούμερο (το ξέρω εξ επαγγέλματος). Το ίδιο ισχύει και για ένα στέλεχος σε ΔΕΚΟ, για να ξέρουμε τι λέμε.
Συμπέρασμα 3: αν κάποιος πουλάει το φαρμακείο του Χ ευρώ, καταρχήν πρέπει να σου πει τι τζίρο κάνει. Ο τζίρος και τα έσοδα/έξοδα ελέγχονται πολύ εύκολα και ο πωλητής είναι υποχρεωμένος να σου τα δώσει. Από εκεί θα καταλάβεις αν το τίμημα είναι λογικό ή όχι. Αλλά π.χ. η αγγελία με τζίρο 1.200.000€ και τιμή πώλησης 700.000€ τελικά ίσως δεν είναι τόσο εξωπραγματική. Γιατί θεωρητικά σου δίνει 84.000 κέρδος το χρόνο και σε 8-9 χρόνια κάνεις απόσβεση (θεωρητικά πάντα). Σε αυτή την περίπτωση, αγοράζεις τη θέση, την πελατεία και τη φήμη της συγκεκριμένης επιχείρησης, δεν μπορείς να το συγκρίνεις με το να ανοίξεις ένα νέο κατάστημα...