Καθημερινή, 22/09/2010.Tης Λινας ΓιανναρουΟτι δεν ζούμε σε έναν κόσμο αγγελικά πλασμένο και αποκλειστικά αγαθών προθέσεων το έχουμε αντιληφθεί. Οτι το μάρκετινγκ έχει εισχωρήσει παντού, ακόμα και στα θεωρητικά «απόρθητα» δωμάτια των μαιευτηρίων, είναι επίσης γνωστό. Οτι όμως οι ίδιοι οι παιδίατροι έχουν φτάσει στο σημείο να χορηγούν συνταγές με τη μέθοδο του «τυφλοσούρτη», φορτώνοντας με προϊόντα «μάρκες» τα νεογνά, αγνοώντας συχνά ιδιαίτερες ανάγκες τους και ιδίως αυτή του μητρικού γάλακτος, γίνεται αντιληπτό μόνο από τις σαστισμένες μανάδες. Που οι περισσότερες είναι απλώς πολύ κουρασμένες για να αντιδράσουν.
«Συνταγές» φέιγ βολάνΚάποιες όμως δεν ξεχνούν. Στο τελευταίο της ποστ, με τίτλο «Παιδίατροι - Πλασιέ», η δημοφιλέστατη μπλόγκερ Ψιλικατζού, που πριν από λίγους μήνες έφερε στον κόσμο το πρώτο της παιδί, γράφει με το γνωστό «πυρετικό» της ύφος: «Να σου έρχεται ο παιδίατρος στο μαιευτήριο να εξετάσει για πρώτη φορά το μωρό σου, να τρέμεις από την αγωνία μήπως έχει βρει πρόβλημα, να σου λέει τα κιλά, το ύψος, να περιμένεις να μάθεις για την υγεία του και εκείνος να σου κόβει ένα φύλλο συνταγής και να στο δίνει. Λες πάει, αυτοί για να γράψουν συνταγή σημαίνει ότι υπάρχει πρόβλημα και θα πάρουμε φάρμακα. Αλλά για στάσου, αφού δεν έγραψε τίποτε πάνω στο χαρτί. Τι σόι συνταγή είναι αυτή;»
Αναφερόταν στις νέου τύπου προτυπωμένες συνταγές που χάριν ευκολίας χρησιμοποιούν πολλοί παιδίατροι στα μαιευτήρια. (Οι μαίες τις αποκαλούν και φέιγ βολάν.) Τη συνέχεια τη διηγείται η ίδια η Ψιλικατζού, κατά κόσμον Κωνσταντίνα Δελημήτρου, στην «Κ»: «Κοιτάω τη συνταγή και τι να δω. Εγραφε σαμπουάν και αφρόλουτρα μιας συγκεκριμένης μάρκας. Και σαν να μην έφτανε αυτό, σημείωσε και πάνω στο χαρτί γάλα επίσης μιας συγκεκριμένης μάρκας να του δίνω, λέει, συμπληρωματικά. Το καλάθι του μωρού εν τω μεταξύ είχε αυτοκόλλητο αποκλειστικού θηλασμού. Αλλά αυτό δεν είχε καμία σημασία, ως φαίνεται».
Ανάλογη εμπειρία είχε πριν από λίγο καιρό σε ιδιωτικό μαιευτήριο και η Λ. Κ., 28 ετών, που διηγείται στην «Κ»: «Ηρθε την τρίτη μέρα από τη γέννα ένας παιδίατρος του μαιευτηρίου και μου είπε βλέποντάς με να θηλάζω ότι «δεν είναι ανάγκη να του δίνεις μόνο μητρικό”. Σάστισα. Δεν είχα κάποιο πρόβλημα, και όμως ο παιδίατρος μου είπε να “συμπληρώσω” με σκόνη. Ο μαιευτήρας μου μου είχε συστήσει να θηλάσω το παιδί κανονικά, όπως άλλωστε επιθυμούσα κι εγώ, αλλά επειδή δεν είχα ακόμα παιδίατρο, μπερδεύτηκα. Το είπα στη μαία, η οποία βέβαια μου είπε... “μην τολμήσεις”». Ωστόσο, η απόφασή της δεν έγινε σεβαστή από το νοσοκομείο. «Στο μαιευτήριο, ενώ είχα ζητήσει αποκλειστικό θηλασμό, δηλαδή το παιδί να τρέφεται μόνο με μητρικό γάλα, διαπίστωσα ότι στις 48 ώρες του έδιναν και από το άλλο γάλα, χωρίς να με ενημερώσουν. Ούτε βέβαια είχαν βάλει την ειδική σήμανση στο καλάθι του μωρού. Για να πειστούν να μη δίνουν ξένο γάλα στο παιδί χρειάστηκε να κάνουμε ολόκληρη φασαρία».
Το θέμα συμπύκνωσε σε μια αποστροφή του λόγου του αρκετό καιρό μετά ο νέος της παιδίατρος. «Οταν στον ένα χρόνο τον ρώτησα εάν πρέπει να αλλάξω γάλα, να πάρω άλλο προϊόν, μου απάντησε “φτάνει το μάρκετινγκ, ας πάρει κανονικό γάλα το παιδί”».
Ο Διεθνής Κώδικας
Είναι δυστυχώς αλήθεια. Οπως επιβεβαιώνει στην «Κ» μαία με 30 χρόνια εμπειρία, τα μαιευτήρια είναι η χαρά της προώθησης προϊόντων. «Γίνεται συνεχώς κάποιου είδους promotion. Ωστόσο, ενώ για άλλα προϊόντα όπως σαπούνια ή κρέμες μπορείς να κάνεις τα στραβά μάτια, εφόσον δεν μπορούν να βλάψουν τα παιδιά όποιας μάρκας και να είναι, στο θέμα του γάλακτος υπάρχει θέμα». Οπως λέει η ίδια, δεν υπάρχει γυναίκα που να φεύγει από το μαιευτήριο χωρίς συνταγή για γάλα κάποιας εταιρείας. «Τουλάχιστον δεν έχω δει εγώ καμία...» προσθέτει με νόημα.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Κώδικα Εμπορίας Υποκαταστάτων Μητρικού Γάλακτος, για να χορηγηθεί σε νεογέννητο ξένο γάλα θα πρέπει να υπάρχει σοβαρός ιατρικός λόγος. Ο κώδικας αυτός δεν τηρείται στα ελληνικά μαιευτήρια, δημόσια και ιδιωτικά. Τι κι αν οι μητέρες έχουν αποφασίσει να θηλάσουν τα μωρά τους, τουλάχιστον όσο αντέχουν, υπακούοντας στις προσταγές των (άλλων) επιστημόνων που θέλουν το μητρικό γάλα άκρως ευεργετικό για τα παιδιά.
Δύσκολα μπορεί κανείς να καταλάβει την αγωνία της νέας μάνας να θέσει σε τάξη τις αμέτρητες νέες πληροφορίες στο μυαλό της, φεύγοντας από την ασφάλεια του μαιευτηρίου, φορτωμένη με σακούλες γεμάτες προϊόντα. «Σου δίνουν τα πάντα, από πάνες και κρέμες μέχρι σαμπουάν, και βέβαια γάλατα», λέει η Λ. Κ. «Εάν είναι το πρώτο σου παιδί, αυτό από τη μία πλευρά σε διευκολύνει, αλλά από την άλλη σε εξοικειώνουν με συγκεκριμένα προϊόντα», παραδέχεται.
Μέσα σε αυτόν τον πανικό, ωστόσο, αρκετές γυναίκες βλέπουν τα πράγματα πιο καθαρά. Η Κωνσταντίνα, όπως γράφει, δεν αγόρασε ποτέ γάλα. «Θηλάζω ολημερίς και ολονυχτίς χωρίς σταματημό. Από αντίδραση. Η όλη εμπορευματοποίηση της βιομηχανίας “μωρό” με αηδίασε τόσο, που με έκανε να ανακαλύψω μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία φροντίδας, μερικές φορές απλούστερη άλλες δυσκολότερη, που όμως κοστίζει ελάχιστα, είναι οικολογική και δεν χαρίζει κάστανο σε γιατρούς πλασιέ και άγαρμπες εταιρείες προϊόντων για μωρά».
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή
Είσοδος