Άλλες κατηγορίες μηνυμάτων > Αποσπάσματα από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΚΕΡΔΟΥΣ
anastasios theodoridis:
Ποσοστό κέρδους του φαρμακείου
Ποιες αλήθειες αποκαλύπτουν οι αριθμοί;
Πολύ συχνά, και συνήθως χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένος λόγος, γίνεται αναφορά στο ποσοστό κέρδους του φαρμακείου. Το ζήτημα θίγεται σαν ένας από τους παράγοντες που επηρεάζουν μαζί με άλλους τη βιωσιμότητα ή μη του Ελληνικού φαρμακείου. Ερωτώμεθα επίσης γι’ αυτό, όποτε προβάλουμε τις εύλογες και συνήθως ήπιες διεκδικήσεις μας για την εμπρόθεσμη εξόφληση των υποχρεώσεων των Ασφαλιστικών Ταμείων προς τα Φαρμακεία.
Ας πάρουμε όμως το θέμα από την αρχή…
Τι σημαίνει ποσοστό κέρδος ενός φαρμακείου
ή οποιασδήποτε επιχείρησης;
Κατά την ταπεινή μας γνώμη, κέρδος μια επιχείρησης είναι το ποσό που απομένει στο ταμείο της επιχείρησης, όταν από το σύνολο των εισπράξεών της εξοφλήσει τις υποχρεώσεις της προς προμηθευτές και προσωπικό και καλύψει τα πάγια έξοδά της (ενοίκιο, ΟΤΕ, ΔΕΗ κ.λπ.). Με άλλα λόγια και πολύ συνοπτικά κέρδος = έσοδα – έξοδα. Κατ’ επέκτασιν του ορισμού αυτού, ποσοστό κέρδους «επί τοις εκατό» (%) είναι το κέρδος που απομένει στην επιχείρηση ανά 100€ εισπράξεων. Ας έλθουμε λοιπόν συγκεκριμένα στο ελληνικό φαρμακείο.
Ποιο είναι το ποσοστό κέρδους του φαρμακείου;
Πολύ συχνά ακούγεται, από χείλη υποτίθεται «ιθυνόντων», ότι το ποσοστό κέρδους του Φαρμακείου είναι 35%!!! Μάλιστα η αναπαραγωγή του ισχυρισμού αυτού γίνεται με τέτοια συχνότητα και σε τόση έκταση που δυστυχώς, άθελά τους, την αναπαράγουν ακόμη και φαρμακοποιοί-ιδιοκτήτες Φαρμακείων, που θα έπρεπε πρώτοι αυτοί να έχουν διαπιστώσει του λόγου το αναληθές.
Κάποιοι εξ αυτών που ισχυρίζονται ότι «ο φαρμακοποιός κερδίζει 35%» είναι βέβαιο ότι ενεργούν εκ του πονηρού θέλοντας να δημιουργήσουν, τουλάχιστον σε επίπεδο εντυπώσεων, το κατάλληλο κλίμα ώστε να έλθει σαν ώριμο φρούτο η συζήτηση για μείωση του «μεγάλου αυτού ποσοστού».
Οι περισσότεροι βέβαια, αφελώς και σε κάθε περίπτωση, βλάπτοντας τον ίδιο τους τον εαυτό, μαζί με την αλήθεια αναπαράγουν την καραμέλα του 35% χωρίς να αναρωτηθούν εάν αυτή είναι η πραγματικότητα.
Ας μη βιασθεί κάποιος να μας υποδείξει ότι επί της χονδρικής τιμής αγοράς ενός φαρμάκου υπολογίζεται επιβάρυνση 35% (και ΦΠΑ 9%) για να προκύψει η λιανική τιμή. Το γνωρίζουμε πολύ καλά και γι’ αυτό απαντούμε ότι αυτό το 35% δεν είναι το ποσοστό κέρδους του φαρμακείου. Διότι:
1. Κέρδος προκύπτει όταν το προϊόν/φάρμακο πωληθεί και όχι απλώς επειδή αγοράστηκε. Και το κέρδος φυσικά προκύπτει εάν από την τιμή πώλησης αφαιρέσουμε την τιμή αγοράς. Εάν αυτό το κέρδος το αναγάγουμε «επί της εκατό» φυσικά δεν προκύπτει 35%.
2. Η ίδια η φορολογούσα αρχή (Υπουργείο Οικονομικών) αναγνωρίζει ως κέρδος του φαρμακείου τη διαφορά «έσοδα – έξοδα» και επί της διαφοράς αυτής υπολογίζει τον αναλογούντα φόρο.
Ποιο είναι λοιπόν το κέρδος του φαρμακοποιού ή, με άλλα λόγια, για κάθε εκατό ευρώ που συγκεντρώνει στο ταμείο του ένας φαρμακοποιός, πόσα ευρώ είναι δικά του;
Διότι το ζητούμενο είναι πόσα είναι τα δικά του. Οι αριθμοί λοιπόν που είναι αδιάψευστοι λένε πολύ απλά τα ακόλουθα:
Εάν ο πολίτης πληρώσει 100€ αγοράζοντας ένα φάρμακο
Ο παραγωγός εισπράττει 62,7€
Ο χονδρέμπορος εισπράττει 5,3€
Το Υπουργείο Οικονομικών (ΦΠΑ) εισπράττει 8,2€
Και ο ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΣ εισπράττει 23,8€
Από το ποσοστό αυτό του 23,8 ο φαρμακοποιός:
• Οφείλει να καλύψει τα έξοδα ενοικίου, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ύδρευσης, προσωπικού (μισθός + ένσημα) και διάφορα άλλα μικροέξοδα.
• Οφείλει να καλύψει το χρηματοπιστωτικό κόστος από τις καθυστερήσεις στην εξόφληση των ασφαλιστικών ταμείων.
• Οφείλει να καταβάλλει τον φόρο εισοδήματος που, πράγμα σπάνιο για τον ελληνικό χώρο, δεν είναι δυνατόν να αποκρυβεί με δεδομένη την υποχρεωτική πώληση με έκδοση τιμολογίων προς τα ασφαλιστικά ταμεία τουλάχιστον για το 70-80% των ακαθάριστων εσόδων ενός φαρμακείου.
• Οφείλει να καλύψει το κόστος αγοράς φαρμάκων που υπό μορφή stock παραμένουν στα ράφια του φαρμακείου λόγω αλλαγής στη συνταγογράφηση ιατρών.
• Οφείλει να αποσβέσει τη δαπάνη «στησίματος» του φαρμακείου με ότι αυτό περιλαμβάνει: φάρμακα, καλλυντικά, έπιπλα, μηχανογράφηση, αναλώσιμα κ.λπ. δαπάνη που δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητη.
Εάν λοιπόν υπολογίσουμε όλα τα ανωτέρω και τα αναγάγουμε σε μηνιαία ή ετήσια βάση προκύπτει ότι το καθαρό ποσοστό κέρδους ενός φαρμακείου κυμαίνεται μεταξύ 10-11,5% και λέμε κυμαίνεται διότι διαφοροποιούνται κατά φαρμακείο τα λειτουργικά και λοιπά έξοδα (ενοίκιο, ύπαρξη προσωπικού, stock εμπορευμάτων κ.λπ.).
Αυτά τα 10-11,5 ευρώ για κάθε 100€ τζίρου είναι το κέρδος του φαρμακοποιού, το οποίο και δικαιούται, χωρίς να θέσει σε κίνδυνο την επιχείρησή του, να διαθέσει κατά βούληση.
Κάθε άλλο ποσοστό απέχει από την πραγματικότητα. Αυτή την πραγματικότητα οφείλουμε να τη γνωρίζουμε, να τη χρησιμοποιούμε ως μπούσουλα στην επιχείρησή μας και συγχρόνως να αποστομώνουμε όσους σπεκουλάρουν σε αυτό το ζήτημα.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
D-Michalis:
Αυτό που ο ΠΦΣ περιγράφει ως ποσοστό κέρδους, εγώ το ήξερα για εισόδημα.
Όλοι όσοι εμπορεύονται κάτι, ως ποσοστό κέρδους, περιγράφουν το τι προσθέτουν πάνω στην τιμή που αγόρασαν για να το πουλήσουν και αυτό που περιγράφει ο ΠΦΣ το δηλώνουν στην εφορία ως εισόδημα.
Ωραίο το τρικ του ΠΦΣ, αλλά όχι και να το λανσάρουμε σε μορφωμένους ανθρώπους. Σε αδαείς περί τους αριθμούς και τα λογιστικά, μπορεί να πουλάει. Σίγουρα όμως δεν πουλάει παντού.
EzeΤΡΟΛ:
Για όσους δεν διάβασαν (και θέλουν να διαβάσουν) τη χθεσινή συνέντευξη του κ. Λοβέρδου στη RealNews:
EzeΤΡΟΛ:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
«Το Έθνος» 27/11
Δύο μεγάλες αλλαγές στη φαρμακευτική αγορά προωθεί η κυβέρνηση, με κύρια αυτήν της μείωσης των περιθωρίων κέρδους σε φαρμακοποιούς και χονδρεμπόρους και δεύτερη τη μεταφορά της αρμοδιότητας της τιμολόγησης των φαρμάκων στο υπουργείο Υγείας από το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
Το «μνημόνιο 3» προβλέπει μείωση του ποσοστού κέρδους των φαρμακοποιών στο 15% με 20% από 35% σήμερα.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Οικονομίας», στο «μνημόνιο Νο 3» προβλέπεται το «ψαλίδισμα» των αγορανομικώς οριζόμενων ποσοστών κέρδους.
Συγκεκριμένα, για τους φαρμακοποιούς ορίζεται ότι θα πρέπει να πέσει από το 35%, που είναι σήμερα, στο 15% με 20%.
Για τους φαρμακέμπορους και τις φαρμακαποθήκες δεν υπάρχει όριο, αλλά αποφασίστηκε η μείωσή του κάτω από το 7,5%.
Σκοπός της μείωσης των περιθωρίων κέρδους είναι αφενός η περαιτέρω πτώση των τιμών και της φαρμακευτικής δαπάνης. Αυτή η συμφωνία κυβέρνησης και τρόικας αναμένεται να προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στους φαρμακοποιούς.
Μεταφορά αρμοδιότητας
Ταυ τόχρονα, πληροφορίες της «Οικονομίας» φέρουν την κυβέρνηση να έχει αποφασίσει τη μεταφορά της αρμοδιότητας της τιμολόγησης των φαρμάκων από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας στον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκου του υπουργείου Υγείας. Με αυτήν τη «μετακόμιση» η κυβέρνηση θέλει να διευκολύνει και να επιταχύνει τις αλλαγές που προωθεί στον τομέα της υγείας, έχοντας την ευθύνη και τον συντονισμό ένα υπουργείο.
Την ίδια στιγμή, εντείνονται οι πιέσεις από τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις για την αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης των φαρμάκων.
Τόσο οι πολυεθνικές μέσω του φορέα εκπροσώπησής τους, τον Σύνδεσμο Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ), όσο και οι εγχώριες μέσω της Πανελλήνιας Ενωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ) μιλούν για καίριο πλήγμα της επιχειρηματικής και επενδυτικής δραστηριότητάς τους, πολλαπλασιασμό των παράλληλων εξαγωγών, ενώ υποστηρίζουν ότι με το υφιστάμενο σύστημα τιμολόγησης έχει προκληθεί ευρωπαϊκό ντόμινο, μια και η Ελλάδα έχει γίνει η φτηνότερη στα φάρμακα και συνάμα χώρα αναφοράς για την τιμολόγηση.
Η ΠΕΦ αποτελείται από ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες που παράγουν τα γεννόσημα, φτηνά φάρμακα, και ο ΣΦΕΕ κυρίως από τις πολυεθνικές και εγχώριες φαρμακευτικές που παράγουν τα πρωτότυπα.
Σημειώνεται ότι σήμερα για να πάρει τιμή ένα φάρμακο στην ελληνική αγορά λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος των τριών φτηνότερων στην ΕΕ.
Εξοικονόμηση 1,2 δισ.
Με αυτό το μέτρο έπεσαν μεσοσταθμικά 20% οι τιμές σε περίπου 6.500 φάρμακα, φέρνοντας πιο κοντά τον στόχο για εξοικονόμηση 1,2 δισ. ευρώ στις δαπάνες της υγείας. Ωστόσο, και οι δύο πλευρές της φαρμακοβιομηχανίας «φωνάζουν» για αδικίες.
Ο ΣΦΕΕ ζητεί, μεταξύ άλλων, την καθιέρωση συστήματος τιμολόγησης με βάση τις τρεις φτηνότερες χώρες της Ευρωζώνης, αλλά για τα ασφαλιστικά ταμεία τις τρεις φτηνότερες χώρες της ΕΕ, έλεγχο της συνταγογράφησης φαρμάκων και εξετάσεων, την καθιέρωση θετικής και αρνητικής λίστας.
ΕΩΣ ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ
Δελτία με δόσεις για 1.000 φάρμακα
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας προχωρεί στην έκδοση δελτίων τιμών για περίπου 1.000 φάρμακα.
Η πλειονότητα αυτών, περί τα 800 με 900, ήταν να ανατιμολογηθούν τον περασμένο Σεπτέμβριο μαζί με τα υπόλοιπα 6.500 και έχει καθυστερήσει σημαντικά η διαδικασία.
Τα υπόλοιπα 100 με 200 φάρμακα είναι νέα. Πηγές αναφέρουν ότι πρόκειται να εκδοθούν τρία δελτία τιμών, σταδιακά.
Το πρώτο στο πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου, το δεύτερο στο τέλος του ίδιου μήνα και το τρίτο στο πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου.
Γι’ αυτά αναμένονται μειώσεις τιμών ίσως και μέχρι 40%, αλλά και αυξήσεις που δεν θα ξεπερνούν το 10%, σύμφωνα και με το «πλαφόν» που έχει οριστεί στο ισχύον σύστημα τιμολόγησης.
Σύμφωνα με στοιχεία που έκαναν γνωστά τόσο ο ΣΦΕΕ όσο και η ΠΕΦ, η φαρμακευτική δαπάνη στο σύνολο των δημόσιων και ιδιωτικών δαπανών υγείας αποτελεί μόλις το 20%.
Από τα συνολικά 21 με 22,5 δισ. ευρώ τα 5,1 με 7,6 δισ. ευρώ αντιστοιχούν στα φάρμακα. Και οι δύο πλευρές υποστηρίζουν ότι στοχοποιείται η φαρμακοβιομηχανία και όχι το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης για την υγεία.
Η ΠΕΦ κάνει γνωστό ότι τα εγχωρίως παραγόμενα φάρμακα αποτελούν μόλις το 15%, ενώ στην Ισπανία αυτό το ποσοστό είναι στο 40%.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ
ckolonas@pegasus.gr
flone:
Greece: Third Review Under the Stand-By Arrangement
© 2011 International Monetary Fund March 2011
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Actions for the eight review (actions to be completed by end Q1-2012)
Starting from 2012, pharmacies profit margins should be calculated as a flat amount or flat fee combined with a small profit margin with the aim of reducing the overall profit
margin to no more than 15 percent.
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση