Γενικά > Αποσπάσματα από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο
Συνεντευξη Η.Μοσιαλου
Argirios Argiriou:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος....
είμαστε η χώρα με τις μικρότερες δημόσιες δαπάνες για την υγεία
....................
--- Τέλος παράθεσης ---
Δημήτρη Μακρέα, συμφωνώ μαζί σου σε μερικά από αυτά που αναφέρεις παραπάνω. Όμως από που προκύπτει ότι είμαστε η χώρα με τις μικρότερες δημόσιες δαπάνες στην υγεία;
Δημήτρης Μακρέας:
Αργύρη υπάρχουν άπειρα άρθρα και μελέτες στο διδίκτυο σε σχέση με την αλήθεια αυτού που έγραψα.
Σε κανένα δεν αμφισβητείται η τρομακτικά μεγάλη ιδιωτική δαπάνη για την υγεία στην Ελλάδα.
Αυτό δε σημαίνει ότι οι δημόσιες δαπάνες στην Ελλάδα χρησιμοποιούνται ορθολογικά , ακόμα και στα πλαίσια της υπάρχουσας "καπιταλιστικής" διαχείρησης.
Φυσικά και μπορούν όλοι αυτοί οιπόροι να χρησιμοποιηθούν εντελώς διαφορετικά, με έμφαση στην αξιοποίηση της ανθρώπινης εργασίας (βασικό χαρακτηριστικό της ΠΦΥ).
Η τεράστια σπατάλη στην ελλάδα προέκυψε από τον τρομακτικό εναγκαλισμό του "ιδιωτικού" στο "δημόσιο".
Μάλιστα δύο "ιδιωτικό" έχει δύο όψεις.
Το άμεσα "ιδιωτικό" , αυτό που γνωρίζουμε με την έννοια των ιδιωτικών επιχειρήσεων υγείας και των μονοπρόσωπων ιατρείων.
Το έμμεσα "ιδιωτικό". Όλο αυτό το χυδαίο και παρασιτικό πλέγμα που με την ανοχή της πολιτείας στήθηκε μέσα στα πλαίσια του ΕΣΥ και του ΙΚΑ. Σε αυτή τη λογική συμπεριλαμβάνεται και η κατευθυνόμενη συκταγογραφία.
Η έννοια του "ιδιωτικού" επομένως, δεν ταυτίζεται με το μη κρατικό και η έννοια του "δημόσιου" δεν ταυτίζεται με το κρατικό.
Gatekeeper:
Η. Μόσιαλος: Περικοπές για μία 10ετία, ρεσιτάλ ανορθολογισμού στην υγεία
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Οι περικοπές δαπανών στην υγεία θα συνεχιστούν για τουλάχιστον μια δεκαετία, εκτός αν υπάρξει ευφυής εξοικονόμηση πόρων, εκτίμησε ο Βουλευτής Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ και Καθηγητής Πολιτικής Υγείας Ηλίας Μόσιαλος μιλώντας στο 10ο Συνέδριο HealthWorld 2011 που διοργάνωσαν το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο και η Επιτροπή Φαρμακευτικών Εταιριών.
Ο κ. Μόσιαλος μίλησε για ρεσιτάλ ανορθολογισμού στο χώρο της υγείας, αφού μέχρι πρόσφατα δεν γνωρίζαμε πως κατανέμονταν οι πόροι υγείας, ενώ ακόμη δεν ξέρουμε τον ακριβή αριθμό των ασφαλισμένων. Εκτιμάται, πρόσθεσε ότι κυμαίνονται (άμεσα και έμμεσα ασφαλισμένοι) μεταξύ 9,6 και 11,3 εκατομ., στα 4 μεγάλα Ταμεία. Το 70% των ραντεβού στο ΙΚΑ γίνεται για επαναλαμβανόμενες συνταγογραφήσεις, ενώ την περίοδο 2005-2009 οι δαπάνες για διαγνωστικές εξετάσεις στο ΙΚΑ εκτινάχτηκαν από τα 65 εκ. ευρώ στα 168 εκατ.
Ως παράδειγμα ανορθολογισμού, έφερε ο κ. Μόσιαλος το Αιγινήτειο νοσοκομείο όπου για 202 κλίνες το υγειονομικό προσωπικό εκτός ιατρικού είναι 368 άτομα και με τους γιατρούς αγγίζει τα 500.
Επιβάλλεται τόνισε, νέα επανεκκίνηση του συστήματος, αλλά και να "σπάσει ο εναγκαλισμός της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας με τα συνδικαλιστικά συμφέροντα".
Ο κ. Μόσιαλος ανέφερε ότι αν η χώρα δεν μειώσει το χρέος δεν έχει μέλλον και πρόσθεσε ότι ο τομέας της υγείας αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι του ελέγχου των δαπανών, καθώς το 10% του ΑΕΠ, κατευθύνεται στην Υγεία.
Έλεγχος αποδοτικότητας και στον ιδιωτικό τομέα
Ο έλεγχος της αποδοτικότητας πρέπει να επεκταθεί και στον ιδιωτικό τομέα υγείας είπε ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υγείας Νίκος Πολύζος, ενώ αναφερόμενος στα στοιχεία για μείωση των δαπανών στο δημόσιο τομέα είπε ότι αν συνεχιστεί η προσπάθεια από 10% του ΑΕΠ που απορροφά η Υγεία σήμερα θα φτάσουμε στο 6%. Οι δαπάνες υγείας το 2009 ήταν 7 δις ευρώ, το 2010 6,5 δις και το 2011 εκτιμάται ότι θα αγγίξουν τα 5,8 δις ευρώ, ενώ η κοινωνική ασφάλιση εκτιμάται ότι θα φτάσει στα 8 δις ευρώ το 2011 από 10 δις το 2009. Ο κ. Πολύζος μίλησε για ενιαία πολιτική στο φάρμακο, δίνοντας έμφαση στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση.
Από 1η Σεπτεμβρίου ο ΕΟΠΥΥ
Για διαχωρισμό των κλάδων Υγείας από τον κλάδο σύνταξης μίλησε ο διοικητής του ΙΚΑ Ροβέρτος Σπυρόπουλος, λέγοντας ότι σε καμία ευρωπαϊκή χώρα το Ταμείο παροχής συντάξεων δεν παρέχει και υπηρεσίες υγείας. Χαρακτήρισε αναγκαία τη λειτουργία του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), ο οποίος όπως ανακοίνωσε θα λειτουργήσει με διοικητική αυτοτέλεια από την 1η Σεπτεμβρίου και από 1η Ιανουαρίου 2012 με δικό του προϋπολογισμό.
"Θα πρέπει να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα όλων και την παροχή υπηρεσιών σε όλους", είπε ο κ. Σπυρόπουλος, και πρόσθεσε ότι ο ΕΟΠΥΥ θα πρέπει να ανοίξει διάλογο με όλους και να τους πείσει για τη διασφάλισή τους. Σημαντικές δυνάμεις της κοινωνίας, είπε, αντιμετωπίζουν με φοβικότητα τις αλλαγές αλλά σιγά σιγά αρχίζουν να ενσωματώνονται στο τμήμα πολιτών που τις στηρίζουν.
Οι μεταρρυθμίσεις στην Υγεία κατέληξε δεν έχουν κομματικά χαρακτηριστικά. ΝΔ και ΠΑΣΟΚ δεν έχουν ουσιαστικές διαφορές και είναι επιτακτική ανάγκη για "διακομματική σύγκλιση εθνικής συμφωνίας για την Υγεία". Σημείωσε ότι χωρίς "ορθολογοποίηση δαπανών για την υγεία, δημοσιονομική πολιτική στη χώρα δεν μπορεί να γίνει".
«Όλοι φταίμε» είπε ο Αθαν. Γιαννόπουλος
"Είναι δύσκολες οι ημέρες που έρχονται και θα πρέπει με ειλικρίνεια οι πολιτικοί σήμερα να πουν την αλήθεια", ανέφερε κατά το χαιρετισμό του ο Αθανάσιος Γιαννόπουλος, Βουλευτής - Τομεάρχης Πολιτικής Ευθύνης Υγείας, της ΝΔ, πρ. Υφυπουργός Υγείας.
Για την κατάσταση που υπάρχει σήμερα όλοι φταίμε, είπε ο κ. Γιαννόπουλος, προσθέτοντας όμως ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης του συστήματος Υγείας με στοχευμένες πολιτικές. "Πρέπει να συμπτύξουμε δομές Υγείας. Κακώς τόσα χρόνια δεν γίνανε", επισήμανε και έφερε ως παράδειγμα τη Β. Ελλάδα όπου σε απόσταση, όπως ανέφερε, 20 χιλιομέτρων υπάρχουν πέντε νοσοκομεία. "Εάν δεν μπούμε σε αυτή τη λογική θα συνεχίζεται το οικονομικό δράμα με αποτέλεσμα την επιδείνωση της κατάστασης και την μετακίνηση των ασθενών προς τον ιδιωτικό τομέα". Τα μέτρα οικονομίας, κατέληξε ο κ. Γιαννόπουλος είναι απαραίτητα και πρέπει να συστρατευτούμε όλοι προς την κατεύθυνση προστασίας της Υγείας των ελληνικού λαού.
Για έλλειψη εθνικής στρατηγικής στο χώρο της Υγείας, έκανε λόγο ο Πρόεδρος του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Γιάννος Γραμματίδης και πρόσθεσε ότι σε αυτή τη δύσκολη περίοδο ο ιδιωτικός τομέας πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες. Ο εξορθολογισμός των δαπανών, η ανάπτυξη του συστήματος υγείας με γρήγορη πρόσβαση των ασθενών σε καινοτόμες θεραπείες, η εξασφάλιση της ποιότητας στην ιατρική περίθαλψη αλλά και η συνεργασία όλων των φορέων υγείας, είναι οι παράγοντες που μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά, όχι μόνο στην εξυγίανση του συστήματος υγείας αλλά και στην υπέρβαση της οικονομικής κρίσης που ταλανίζει τη χώρα μας, ανέφερε, ο πρόεδρος του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου. "Το όραμα είναι καλύτερες υπηρεσίες Υγείας και αυτό για να επιτευχθεί χρειάζεται νέα νοοτροπία", κατέληξε ο κ. Γραμματίδης.
Ο τομέας της Υγείας τα τελευταία 20 χρόνια σημαδεύτηκε από αποτυχημένες ή ατελείς προσπάθειες, επισήμανε ο πρόεδρος του ΕΟΦ Γιάννης Τούντας και πρόσθεσε ότι η κρίση μας δίνει την ευκαιρία να προχωρήσουμε σε τομές. Οι αλλαγές που επιχειρούνται για να έχουν μακροπρόθεσμα οφέλη θα πρέπει να είναι ενταγμένες μέσα σε ένα νέο σύστημα. Το σύστημα χρειάζεται αναδιάρθρωση και εκσυγχρονισμό. Μίλησε για συνεργασία δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, αλλά με κανόνες, για νέα τιμολογιακή πολιτική στο φάρμακο, ισχυροποίηση και αναβάθμιση του ΕΟΦ.
Η κρίση που περνά η χώρα μας μπορεί και πρέπει να λειτουργήσει ως επιπλέον κίνητρο, ώστε να κινηθούμε ταχύτερα και αποτελεσματικότερα στην κατεύθυνση ενός πραγματικά αποδοτικότερου συστήματος υγείας, με κεντρικό άξονα μια καλύτερη σχέση κόστους, ποιότητας και οφέλους, ανέφερε η Κατερίνα Καρέλλα πρόεδρος επιτροπής Φαρμακευτικών Εταιριών Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.
Αλλαγή νοοτροπίας με εθνική συνείδηση
Έχουμε καθήκον να συμβάλλουμε στην αλλαγή νοοτροπίας και να λειτουργήσουμε με εθνικό όραμα, εθνική συνείδηση και πνεύμα συνεννόησης, είπε ο Διονύσης Φιλιώτης, Πρόεδρος Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος, ενώ ο καθηγητής της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας κ. Νίκος Μανιαδάκης, εξέφρασε την εκτίμηση ότι η εφαρμογή της λίστας συνταγογραφούμενων φαρμάκων δεν θα οδηγήσει σε μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης, αν δεν συνοδευτεί με σειρά άλλων μέτρων ελέγχου της συνταγογράφησης.
Καταστροφική για τα Ταμεία η αναδιάρθρωση του χρέους
Καταστροφική θα είναι για τα ασφαλιστικά ταμεία τυχόν αναδιάρθρωση του χρέους, υπογράμμισε ο Γεώργιος Μέργος, Καθηγητής, Πανεπιστημίου Αθηνών, πρ. Διοικητής του ΙΚΑ, ενώ τάχθηκε υπέρ του διαχωρισμού του κλάδου Υγείας από τον κλάδο Σύνταξης. Ο κ. Μέργος είπε ότι στόχος είναι η μείωση των δαπανών με επιλεκτικές παρεμβάσεις για μείωση σπατάλης και όχι οριζόντια μείωση μισθών, καθώς και η επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων.
Gatekeeper:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Τρεις τοµές για ένα σύγχρονο κράτος
ΤΟΥ ΗΛΙΑ ΜΟΣΙΑΛΟΥ
Η χώρα βρίσκεται σε κρίσιµο σταυροδρόµι. Περνάµε µια διπλή κρίση, δηµόσιου χρέουςκαι δηµοσιονοµικών ελλειµµάτων. Στην παρούσα φάση, πρέπει να ενεργοποιηθούµε για να αλλάξουµε τη χώρα και να δηµιουργήσουµε τις προϋποθέσεις ώστε να µην επιστρέψουµε στο ίδιο ελλειµµατικό επίπεδο. Ησυζήτησηγια την αναδιάρθρωση συσκοτίζει αυτό ακριβώς το σηµείο. Η αναδιάρθρωση δεν µειώνει τα ελλείµµατα, παρά µόνο το χρέος ή επεκτείνει την αποπληρωµή των τόκων. Αν τα πράγµατα όµως µείνουν ως έχουν, σε λίγο καιρό θαβρισκόµαστε στο ίδιο σηµείο.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι χρήσιµο να αποσαφηνίσουµε τις στρατηγικές επιλογές του ΠΑΣΟΚ. Ποιος πρέπεινα είναι ο ρόλος του δηµόσιου τοµέα στην παραγωγή υπηρεσιών; Πρέπει ναέχει στρατηγική επιλογή την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύµατος, υπηρεσιών ύδρευσης ή πετρελαϊκών προϊόντων;
Πιστεύω ότι το κράτος πρέπει να επικεντρώνει τις παραγωγικές δραστηριότητές του στην παροχή κοινωνικών υπηρεσιών και υπηρεσιών προστασίας του πολίτη, άµυνας και δικαιοσύνης.
Στις λοιπές παραγωγικές δραστηριότητες το ∆ηµόσιο οφείλει, αφενός, να διατηρήσει τα δίκτυα που κατέχει σε κρίσιµους τοµείς της εθνικής οικονοµίας, αφετέρου, να διευρύνει τον ρυθµιστικό και ελεγκτικό ρόλο του στην παραγωγή, µε στόχο τη διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισµού.
Ενα πραγµατικόσοσιαλδηµοκρατικό κίνηµα πρέπει να εστιάσει κυρίως σε τρεις τοµές.
ΤομήΠΡΏΤΉ: παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών παιδείας και υγείας ώστε να υπάρξει ενίσχυση της κοινωνικής κινητικότητας και δυναµικής και επέκτασηπολιτικών µείωσης των ανισοτήτων που παράγουν αδικίες και αποκλεισµούς. Σήµερα, τα νοικοκυριά µε χαµηλά εισοδήµατα (µέχρι 1.100
ευρώ) δεσµεύουν ένανµισθό ετησίως για υπηρεσίες υγείας.Οι συνταξιούχοι γενικά δίνουν το 9% της σύνταξής τους για δαπάνες υγείας, ενώ οι χαµηλοσυνταξιούχοι το 18%. Ετσι, πριν από τις πρόσφατες περικοπές 2½ από τις 14 µηνιαίες συντάξεις πήγαιναν για δαπάνες υγείας.
Στην Ελλάδα, στο όνοµα της δηµόσιας υγείας διαµορφώσαµε το πιο«ιδιωτικοποιηµένο» σύστηµα υγείαςστην Ευρώπη, µε ιδιωτικές δαπάνες που τα τελευταία χρόνια απορροφούν σταθερά περίπου το 40% της συνολικής δαπάνης υγείας, ενώ ο αντίστοιχος µέσος όρος της ευρωζώνης δεν ξεπερνά το 24%. Παράλληλα οι οικογένειες χαµηλού και µεσαίου εισοδήµατος δαπανούν το 10,3% του εισοδήµατός τους για την ιδιωτική εκπαίδευση ήτην παραπαιδεία, ενώ οι οικογένειες µε τρία ή και περισσότερα παιδιά κάτω των 18 ετών δαπανούν σχεδόν το 12%.
Χρειαζόµαστε, εποµένως, συστήµατα παιδείας και υγείας που δεν θα «απειλούν» το ει σόδηµα των µηπρονοµιούχων. Με υψηλής ποιότητας υπηρεσίες Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης, εξωστρεφή και διεθνοποιηµένα πανεπιστήµια χωρίς κοµµατικές εξαρτήσεις και υπηρεσίες υγείας που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ασθενών και όχι των συντεχνιακών συµφερόντων.
Τομή ΔΕΥΤΕΡΉ: ενίσχυση των πολιτικών που δηµιουργούν νέες θέσεις απασχόλησης και ενισχύουν µέσω φορολογικών και άλλων κινήτρων τον παραγωγικό και εξωστρεφή ιδιωτικό τοµέα. Αυτό δεν µπορεί να γίνει µε τον κλασικό τρόπο, µε αδιαφανείς και αποτελεσµατικές µόνογια τους επιχειρηµατίες επιδοτήσεις, ούτε κάνοντας το κράτος επιχειρηµατία, αλλά µόνο αν αλλάξουµε τους όρους λειτουργίας της αγοράς εργασίας. Αν προχωρήσουµε σε σταδιακή µείωση του δηµόσιου τοµέα και σε αύξηση των παραγωγικών δηµόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων και έργων. Σήµερα έχουµε µια αγορά στην οποία οι δεσµευτικοί όροι λειτουργίας, οι δήθεν ανελαστικοί κανόνες έχουν παραγάγει ένα σύστηµα, στο οποίο κυριαρχεί η αδήλωτη, ανασφάλιστη και αφορολόγητηεργασία. Τα µεγαλύτερα θύµατα αυτού του τρόπου λειτουργίας είναι οι γυναίκες (που έχουν τη χαµηλότερη συµµετοχή στηναγορά εργασίας στην Ε.Ε.) και οι νέοι εργαζόµενοι που δεν απολαµβάνουν την προστασία του διογκωµένου δηµόσιου τοµέα. Συνέχιση της ενίσχυσης ενός παραγωγικού µοντέλου που βασιζόταν είτε στις επιδοτήσεις είτε στην κατανάλωση και στις χιλιάδες µικρές µεταπρατικές επιχειρήσεις, σηµαίνει σοβαρή έλλειψη κατανόησης των διαρθρωτικών ελλειµµάτων της ελληνικής οικονοµίας.
Τομή ΤΡΊΤΉ: δίκαιο και προοδευτικό φορολογικό σύστηµα για αναδιανοµή εισοδηµάτων και ευκαιριών. Σήµερα τα έσοδα από την άµεση φορολογία διαµορφώνονται στο 7,7% του ΑΕΠ, ενώ για την ευρωζώνη προσεγγίζουν το 12,5% και για τις 27 χώρες της Ε.Ε. φθάνουν το 12,2%. Αντα έσοδα από τη φορολογίαέφθαναν τουλάχιστον το 11%, τα οφέλη για τη µείωση του ελλείµµατος θα ήταν πολύ µεγαλύτερα από τη µείωση πουπέτυχαν οι οριζόντιες περικοπές των µισθών. Μια προοδευτική φορολόγηση που θα µειώνει τους έµµεσους και θα αυξάνει τους άµεσους πόρους, είναι µια πολιτική πολύ πιο κοντά στη σύγχρονη σοσιαλδηµοκρατία απότις πολιτικές κρατισµού και πελατειακών σχέσεων, παρότιαυτές προσφέρονται σεσυσκευασίες υπεράσπισης του δηµόσιου συµφέροντος.
Ρόλος ενός σοσιαλδηµοκρατικού κόµµατος είναι να υπερασπίζει το δηµόσιο συµφέρον µε την άσκηση πολιτικών που θα ευνοούν τηνοικονοµική ανάπτυξη αλλά και τηναναδιανοµή ευκαιριών και εισοδήµατος, προς όφελος των χαµηλότερων οικονοµικών στρωµάτων. Οι πολίτεςδεν χρειάζονται ένα κοινωνικόκράτος, το οποίο µέσω επιδοµάτων ελεηµοσύνης «καλύπτει» την πλήρη αποτυχία του.Σε ένα κράτος που δίνειεπιδόµατα, αλλά δεν παρέχει επαρκή παιδεία, γνώσεις, δεξιότητες, εξασφαλισµένη φροντίδα υγείας, µπορούµε να µιλάµε µόνο για καθήλωση και κοινωνική αποτυχία.
Κράτος µικρότερο σε όγκο δεν σηµαίνει κράτοςµικρότερο σε λειτουργίες καιαποτελεσµατικότητα. Αυτό είναι ένα κράτος που αναδιατάσσει τις δραστηριότητές του και µέσω του διευρυµένου ρυθµιστικού και ελεγκτικού ρόλου του δηµιουργεί υποδοµές και κίνητρα για παραγωγική ανάπτυξη, ενώ µε ισότιµεςδιαδικασίες και διαφανείς λειτουργίες καλλιεργεί τιςπροϋποθέσεις ενίσχυσης του υγιούς ανταγωνισµού. Είναι δηλαδή ένα κράτος που ανταποκρίνεται στην ιδεολογία του σοσιαλδηµοκρατικού κινήµατος.
Σε ένα κράτος που δίνει επιδόµατα, αλλά δεν παρέχει επαρκή παιδεία, γνώσεις, δεξιότητες, εξασφαλισµένη φροντίδα υγείας, µπορούµε να µιλάµε µόνο για καθήλωση και κοινωνική αποτυχία
alfie:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Ακουσα το πρωί στον ΒΗΜΑ FM 99,5 τη συνέντευξη του Ηλία Μόσιαλου στον Νότη Παπαδόπουλο. Και χάρηκα πραγματικά που υπάρχει στην ελληνική κυβέρνηση και στον ελληνικό δημόσιο βίο ένας τέτοιος παράγοντας. Ενας κανονικός άνθρωπος...
Πρωτίστως χάρηκα γι’ αυτά που είπε και τα οποία δείχνουν, εκτός των άλλων, πόσο ενημερωμένος για την ελληνική πραγματικότητα είναι ο βουλευτής Επικρατείας και πρόεδρος του ΙΣΤΑΜΕ (αν το θεωρείτε εύκολο, σκεφτείτε τι ακούτε καθημερινά από συναδέλφους του). Θυμίζω ότι ο Μόσιαλος είναι καθηγητής της πολιτικής της Υγείας και Διευθυντής του κέντρου οικονομικών της υγείας στο LSE.
Και, δεύτερο, για τον τρόπο με τον οποίο τα είπε. Τη γλώσσα, δηλαδή, που χρησιμοποίησε: άμεση, κατανοητή, μη «πολιτική» (λογικό, ο άνθρωπος δεν είναι πολιτικός - και αν είναι, ανήκει σε άλλου είδος…).
Πολύ απλά, λοιπόν, και στο σύντομο ραδιοφωνικό χρόνο ο Μόσιαλος ανέδειξε με αριθμούς και στοιχεία το πρόβλημα της δημόσιας υγείας.
Ενδεικτικά: οι εξωνοσοκομειακές φαρμακευτικές δαπάνες αυξήθηκαν από το 2000 ως το 2009 περισσότερο από 400% (μιλάμε για 5 δισ. ευρώ ετησίως). Μόνο σε ένα ταμείο, τον ΟΠΑΔ, και σε μόνο τέσσερα χρόνια (2004-2008), οι ετήσιες δαπάνες για εξετάσεις σε ιδιωτικά κέντρα επίσης τετραπλασιάστηκαν! Ποιοι κέρδισαν από αυτό; Όχι πάντως οι ασφαλισμένοι και οι ασθενείς…
Οι προαγωγές των γιατρών από έναν βαθμό και πάνω γίνονται με απόφαση της συνέλευσης των γιατρών του νοσοκομείου και δι’ ανατάσεως των χεριών. Η απαιτούμενη απαρτία είναι 50% την πρώτη φορά, 30% τη δεύτερη και… χωρίς όριο την τρίτη.
Πέρα από αριθμούς: από το 2009, με νόμο που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση υπό τα χειροκροτήματα των συνδικαλιστών, οι προαγωγές των γιατρών από έναν βαθμό και πάνω γίνονται με απόφαση της συνέλευσης των γιατρών του νοσοκομείου και δι’ ανατάσεως των χεριών. Η απαιτούμενη απαρτία είναι 50% την πρώτη φορά, 30% τη δεύτερη και… χωρίς όριο την τρίτη. «Αυτό σημαίνει ότι αν πάει ένας γιατρός, μπορεί να δώσει προαγωγή στον εαυτό του», τόνισε ο Μόσσιαλος. Να έχει συμβεί και αυτό; Γιατί όχι…
Θέλετε και άλλο; Οι προσλήψεις των γιατρών στα δημόσια νοσοκομεία δεν γίνονται με βάση τις ανάγκες των κλινικών, αλλά με γνώμονα των αριθμό των κλινών που διαθέτουν. Τα ράντζα δεν μετράνε. «Μια κλινική με 40 κλίνες και πληρότητα 120% (σσ: τα ράντζα που λέγαμε…) έχει τον ίδιο αριθμό γιατρών με άλλη που διαθέτει 40 κλίνες, αλλά λόγω θέσεως, ειδικοτήτων κλπ μπορεί να έχει πληρότητα 50%».
Αν όλα αυτά σας φαίνονται τρελά και παράλογα σκεφτείτε ότι είναι μόνο λίγα από τα πολλά που συμβαίνουν σε έναν μόνο χώρο του δημοσίου (και, με σχέσεις διαπλοκής, του ιδιωτικού) τομέα. Το να τα μετράμε, να τα (ανα)γνωρίζουμε και να τα αναδεικνύουμε είναι το πρώτο βήμα. Δεν είναι εύκολο. Δεν σημαίνει όμως τίποτα αν δεν τα αλλάξουμε:
- Αν δεν μπουν κανόνες που, τουλάχιστον, δεν θα προσβάλουν τη νοημοσύνη των υπολοίπων και δεν θα παραπέμπουν σε υποανάπτυκτες κοινωνίες.
- Αν δεν υπάρχει έλεγχος, καταλογισμός, ποινές, που θα αποτρέπουν (και θα τιμωρούν) τα «τρωκτικά», δικαιώνοντας και τους έντιμους.
- Αν δεν αλλάξει το σύστημα «αξιολόγησης», που πριμοδοτεί τις σχέσεις εξάρτησης με «επαγγελματίες» συνδικαλιστές, προμηθευτές κλπ. και όχι την κατάρτιση, την απόδοση και την ποιότητα των επιστημόνων.
- Αν δεν ξεβολευτούν εκείνοι που έχτισαν όνομα, καριέρες και περιουσίες με χρήματα δικά μου και δικά σας.
Βεβαίως, δεν φτάνουν οι κανόνες. Χρειάζονται και εκείνοι που θα τους εφαρμόσουν. Ας τελειώσουμε, όμως, κάποια στιγμή με τα «εύκολα». Και στην πορεία τα ξαναλέμε…
του Στέλιου Σοφιανού
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση