ΠΦΥ -Εκπαίδευση > Αποσπάσματα από τον έντυπο & ηλεκτρονικό τύπο
Περιβάλλον και Υγεία.
Argirios Argiriou:
Καθημερινή, 20/01/2020
Στο περιθώριο της πολιτικής και κοινωνικής συζήτησης, αλλά στο επίκεντρο της ζωής μας (και της αναπνοής μας), η ατμοσφαιρική ρύπανση συνεχίζει να κόβει χρόνια από τον πληθυσμό και να υποβαθμίζει τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον. Oσο και αν παραμένει τις περισσότερες φορές αόρατο, το σύγχρονο νέφος των εξαιρετικά μικροσκοπικών (υπέρλεπτων) σωματιδίων έχει δυναμώσει στην περίοδο της κρίσης από δύο παράγοντες: τη στροφή μεγάλου μέρους του πληθυσμού στην καύση ξύλου για να ζεσταθεί και τη μη ανανέωση των πολυκαιρισμένων, πλέον, αυτοκινήτων.
Το αποτέλεσμα είναι η Ελλάδα να παρουσιάζει σχεδόν διπλάσια αναλογία πρόωρων θανάτων αποδιδόμενων σε ατμοσφαιρικούς ρύπους, σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Τα στοιχεία μπορεί να εμφανίζονται με την ψυχρή γλώσσα της στατιστικής, αλλά είναι συγκλονιστικά, καθώς αφορούν ανθρώπινες ζωές που χάνονται άδικα και πολύ περισσότερες των οποίων η υγεία κλονίζεται.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εκτίμηση του έγκυρου Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, 16.440 πρόωροι θάνατοι στην Ελλάδα (το έτος 2016) αποδίδονται στην έκθεση σε υψηλές συγκεντρώσεις τριών βασικών ρύπων: των αιωρούμενων σωματιδίων με διάμετρο μικρότερη των 2,5 μικρών του μέτρου (ΡΜ2,5, πρακτικά μικρότερη διάμετρος από μια τρίχα), του διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2) και του όζοντος (Ο3). Τα PM2,5 προκάλεσαν 12.500 πρόωρους θανάτους, αναλογία 1,196 ανά 1.000 κατοίκους, όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 0,73. Οι συγκεντρώσεις ΝΟ2 προκάλεσαν 2.900 θανάτους, αναλογία 0,26, έναντι 0,13 στην Ε.Ε. Το όζον 640 θανάτους, 0,06 στους 1.000 κατοίκους, ενώ στην Ε.Ε. 0,027. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος, στην τελευταία έκθεσή του (2019) δίνει μια αρνητική πρωτιά στην Ελλάδα: το 5,4% του πληθυσμού της κατοικεί σε περιοχές όπου παρουσιάζονται υπερβάσεις και των τριών προαναφερόμενων ρύπων (ακολουθεί η Ιταλία, με 3,3% του πληθυσμού της).
Μετά το 2012 και την απότομη μεγάλη αύξηση των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης οι πολίτες της χώρας μετατράπηκαν σε πειραματόζωα ρύπανσης, μια κατάσταση που δυστυχώς δεν έχει ξεπεραστεί ακόμα. Από τις 10 Δεκεμβρίου (και έως τις 10 Φεβρουαρίου) πραγματοποιείται η χειμερινή εκστρατεία μετρήσεων της πανελλαδικής ερευνητικής υποδομής ΠΑΝΑΚΕΙΑ, όπου συμμετέχουν πολλά πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα. Οι πρώτες καταγραφές είναι συγκλονιστικές. «Στο λεκανοπέδιο βρήκαμε τοπικά μέγιστες συγκεντρώσεις ύψους 250-300 μg/m3 αιωρούμενων σωματιδίων ΡΜ2,5. Οι μέσες τιμές κυμαίνονται μεταξύ 40-60 μg/m3 και τα Σαββατοκύριακα φθάνουν τα 100. Σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα οι μέγιστες τιμές φθάνουν τα 200 μg/m3, ενώ στα Γιάννενα απογειώνονται στα 350, δημιουργώντας μια ανυπόφορη κατάσταση», λέει στην «Κ» ο κ. Αλέξανδρος Παπαγιάννης, καθηγητής στο ΕΜΠ και εκ των συντελεστών της ΠΑΝΑΚΕΙΑ. Ας σημειωθεί πως η Ε.Ε. έχει θέσει ως στόχο οι συγκεντρώσεις των PM2,5 να μην ξεπερνούν κατά μέσον όρο τα 25 μg/m3 σε ετήσια βάση.
Οι μετρήσεις της ΠΑΝΑΚΕΙΑ γίνονται με υπερσύγχρονο εξοπλισμό, καταγράφοντας τα ΡΜ10, τα μικρότερα ΡΜ2,5 και τα μικροσκοπικά υπέρλεπτα ΡΜ1, που όμως είναι και τα πιο επικίνδυνα, καθώς όσο πιο μικρά είναι τα σωματίδια τόσο πιο βαθιά μπορούν να εισχωρήσουν στον ανθρώπινο οργανισμό. «Σε πολλές πόλεις, κυρίως της περιφέρειας, η προέλευση των μικροσωματιδίων είναι κυρίως από καύση βιομάζας, βασικά ξυλείας. Στην Αθήνα, τα Σαββατοκύριακα ξεπερνάει το 60%. Οι συνέπειες για τη δημόσια υγεία είναι άμεσες. Τα σωματίδια, ειδικά τα ΡΜ2,5 και ΡΜ1, προκαλούν οξείδωση των κυττάρων και συνδέονται με καρκινογενέσεις».
Την εικόνα των σταθερά υψηλών επιπέδων ρύπανσης καταγράφει και το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, το οποίο προχωράει και σε ανάλυση της τοξικότητας των σωματιδίων ανάλογα με την προέλευσή τους. «Σύμφωνα με ενδελεχή μελέτη του εργαστηρίου, η τοξικότητα των σωματιδίων που προέρχονται από καύση βιομάζας είναι αυξημένη συγκριτικά με όσα προέρχονται από άλλες πηγές, όπως οι μεταφορές. Επιπλέον, τα σωματίδια αυτά είναι μικρότερα σε αεροδυναμική διάμετρο και διεισδύουν βαθύτερα στο αναπνευστικό, αυξάνοντας συνολικά την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα», λέει στην «Κ» ο κ. Δημοσθένης Σαρηγιάννης, καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής στο ΑΠΘ. Μεγάλη επιβάρυνση σε ρύπους έχει και το εσωτερικό σπιτιών όπου καίνε τζάκια, χωρίς μάλιστα να προσφέρουν αξιοπρεπή θέρμανση.
Η μελέτη ανέδειξε ένα πολύ σημαντικό κοινωνικό εύρημα: «Συγκρίνοντας τις τιμές από τους δύο βασικότερους σταθμούς μετρήσεων στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, υπολογίστηκε ότι ο κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα είναι υψηλότερος στις περιοχές χαμηλότερου εισοδήματος, όπου και η χρήση βιομάζας για θέρμανση είναι πιο εκτεταμένη». Η δυτική Θεσσαλονίκη πλήττεται επιπλέον από ρύπανση προερχόμενη από βιομηχανικές δραστηριότητες.
Ο,τι μας βολεύει;
«Μετράμε λάθος πράγματα, γιατί θέλουμε να βγαίνουν αποτελέσματα που βολεύουν τη διατήρηση της τρέχουσας κατάστασης»! Η κριτική παρατήρηση του καθηγητή Περιβαλλοντικής Μηχανικής στο ΑΠΘ Δημοσθένη Σαρηγιάννη έρχεται να ραγίσει μια ωραιοποιημένη βιτρίνα και να θέσει ουσιαστικά ερωτήματα. Το μεγαλύτερο μέρος των δημόσιων μετρήσεων αέριων ρύπων αφορά διαστάσεις σωματιδίων μέχρι 10 μικρά (ΡΜ10), ενώ όσο πιο μικροσκοπικά, τόσο πιο επικίνδυνα είναι τα σωματίδια. «Οι εξατμίσεις των αυτοκινήτων έχουν παγίδες και μηχανισμούς που κρατούν τα ΡΜ10 ή τα διασπούν σε πολύ μικρότερα, σε λεπτά και υπέρλεπτα, ακόμη και σε νανοσωματίδια μικρότερα των ΡΜ1. Ετσι, φαίνεται να τηρούν τα νομοθετημένα όρια και να περνούν τους ελέγχους, αλλά οι εξατμίσεις βγάζουν επικίνδυνα καυσαέρια», λέει στην «Κ» ο καθηγητής. «Τα υπέρλεπτα σωματίδια εισχωρούν και στο αίμα, προκαλούν θρόμβους και εμφράγματα, συγκεντρώνονται στο ήπαρ προκαλώντας καρκινογενέσεις, μπορούν να διαπερνούν ακόμη και τον εγκεφαλικό φραγμό δημιουργώντας νευρολογικά προβλήματα», εξηγεί ο ίδιος.
Στην Αθήνα, πάνω από το 70% των ρύπων οξειδίων του αζώτου προέρχεται από τα οχήματα, σύμφωνα με το Κοινό Κέντρο Ερευνών (JRC) της Κομισιόν. Σε τέσσερις σταθμούς που βρίσκονται στο κέντρο της πόλης (Πατησίων, Αθηνάς, Αριστοτέλους, Πειραιάς) σημειώθηκαν υπερβάσεις στις ετήσιες συγκεντρώσεις του NO2, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ. Με βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας στις πόλεις και με ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, μπορεί να σημειωθεί σημαντική μείωση των εκπομπών καυσαερίων.
Έντυπη
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Argirios Argiriou:
Πιθανώς τα έτη ζωής που θα σωθούν από την, έστω και παροδική, μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, να είναι περισσότερα από αυτά που θα χαθούν λόγω του κοροναϊού.
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Argirios Argiriou:
Καθημερινή, 18/10/2020
Γιώργος Λιάλιος
Oλοι οι Βολιώτες γνωρίζουν ότι υπάρχει πρόβλημα. Το βλέπουν στο περιβάλλον στο οποίο ζουν, ακόμα και μέσα στο σπίτι τους, το οσμίζονται, συχνά έντονα. Oμως για χρόνια η επιστημονική τεκμηρίωση αυτού που όλοι αισθάνονται παρέμενε ζητούμενο, με τις επιστημονικές μελέτες να είναι αποσπασματικές και τις Αρχές να υποστηρίζουν επίμονα… ότι δεν υφίσταται ζήτημα. Μια διεπιστημονική έρευνα έρχεται πλέον να τεκμηριώσει όχι μόνο τη σοβαρότητα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στον Βόλο, αλλά και την άμεση επίπτωσή της στην υγεία των κατοίκων, αποτυπώνοντας τη σχέση της με την αύξηση των εισαγωγών στο νοσοκομείο της πόλης. Το πιο ανησυχητικό από τα ευρήματα της έρευνας είναι ότι από τον χειμώνα έως τα μέσα της άνοιξης καταγράφεται σχεδόν καθημερινά υπέρβαση των τιμών των αιωρούμενων μικροσωματιδίων: σαν να ζει κάποιος σε ένα κλειστό, γεμάτο καπνό δωμάτιο.
Η ομάδα που μελέτησε την ατμοσφαιρική ρύπανση και την επίδρασή της στην υγεία των κατοίκων του Βόλου αποτελείται από επιστήμονες από το τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών και την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, καθώς και από το Αχιλλοπούλειο Γενικό Νοσοκομείο Βόλου. Το πρόγραμμα ονομάστηκε GreenΥourAir («πρασίνισε» τον αέρα σου) και χρηματοδοτήθηκε μέσω του κοινοτικού προγράμματος LIFE. «Στόχος μας ήταν να μετρήσουμε τα επίπεδα των αιωρούμενων μικροσωματιδίων ΑΣ2,5 για ένα ολόκληρο έτος, να δούμε από πού προέρχονται και πώς αυτά συσχετίζονται με τις εισαγωγές στο νοσοκομείο του Βόλου», εξηγεί ο Γιώργος Σαχαρίδης, αναπλ. καθηγητής στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών και επιστημονικός υπεύθυνος του έργου.
Προκειμένου να αποκτηθεί η καλύτερη δυνατή εικόνα, οι επιστήμονες τοποθέτησαν 12 μετρητές για ΑΣ2,5 σε διάφορα σημεία του Βόλου. Οι θέσεις επελέγησαν ώστε να είναι αντιπροσωπευτικές γεωγραφικά και πληθυσμιακά, αλλά και κοντά σε πιθανές υψηλές πηγές ρύπανσης. Παράλληλα, η ομάδα έφτιαξε μια ηλεκτρονική εφαρμογή για τους γιατρούς στο Αχιλλοπούλειο, ώστε να καταγράφουν για ένα έτος όλα τα συμβάντα που σχετίζονται με αέρια ρύπανση και τη γεωγραφική τους προέλευση. Η επεξεργασία των στοιχείων προχωράει και τα πρώτα συμπεράσματα παρουσιάστηκαν την Πέμπτη στο ετήσιο πανελλήνιο συνέδριο «Ημέρες Πνευμονολογίας».
Τα στοιχεία αποδεικνύουν πέραν πάσης αμφιβολίας τη σοβαρότητα του προβλήματος. Oπως προκύπτει:
• Ο μέσος όρος του έτους (1/3/19 – 29/2/20) για τις τιμές των ΑΣ2,5 ήταν 30,03 μg/m³, 20% υψηλότερα από το ανώτατο όριο της ελληνικής νομοθεσίας (25 μg/m³) και 200% πάνω από το όριο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (10 μg/m³).
• Η υπέρβαση των ορίων είναι διαρκής και διαρκεί περίπου τον μισό χρόνο (178 ημέρες, 48,6% του έτους). Η αύξηση των ανώτατων τιμών των ΑΣ2,5 ξεκινάει από τον Οκτώβριο και κορυφώνεται από Ιανουάριο έως και Μάρτιο, μήνες κατά τους οποίους τα ΑΣ2,5 είναι πάνω από το όριο… σχεδόν όλες τις ημέρες!
«Τους χειμερινούς μήνες η ρύπανση είναι ιδιαίτερα αυξημένη, εκτός από τις ημέρες που βρέχει και καθαρίζει η ατμόσφαιρα», εξηγεί ο κ. Σαχαρίδης. «Μάλιστα, πολλές συνεχόμενες ημέρες τα ΑΣ2,5 είναι πάνω από 40 μg/m³, που είναι μια πολύ σημαντική υπέρβαση του ορίου. Oι πολύ υψηλές τιμές, παράλληλα με τη διάρκεια του φαινομένου για μήνες, δημιουργούν έναν πολύ κακό συνδυασμό. Για να το πούμε με απλά λόγια, δεν είναι το ίδιο να ζεις σε ένα δωμάτιο με κάπνα με το να μπαινοβγαίνεις σε αυτό».
Το δεύτερο βασικό ερώτημα, που ταλανίζει τα τελευταία χρόνια την κοινωνία του Βόλου, είναι από πού προέρχεται η ρύπανση αυτή. Με βάση την ποιοτική ανάλυση των δειγμάτων των ΑΣ2,5, οι ερευνητές κατέληξαν σε ορισμένα βασικά συμπεράσματα:
• Το 30% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης της πόλης προέρχεται από τη θέρμανση (καυστήρες και τζάκια/σόμπες) και την εστίαση (ψησταριές) στο κέντρο της πόλης.
• Ακόμα ένα 30% προέρχεται από την κυκλοφορία των οχημάτων στο κέντρο.
• Περίπου το 15% προέρχεται από τα δυτικά της πόλης, όπου βρίσκεται η βιομηχανική ζώνη.
• Περίπου το 10% προέρχεται από τα ανατολικά, περιοχή όπου βρίσκεται η τσιμεντοβιομηχανία.
• Περίπου το 5% προέρχεται από τα νότια όπου βρίσκεται το λιμάνι της πόλης.
«Ο Βόλος έχει υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση λόγω της σημαντικής χρήσης ξύλου για θέρμανση», εκτιμά ο κ. Σαχαρίδης. «Η πόλη έχει ισχυρό κυκλοφοριακό πρόβλημα για το μέγεθός της και παλαιό στόλο οχημάτων. Επίσης, έχει σημαντική βιομηχανική δραστηριότητα μέσα ή πολύ κοντά στην πόλη. Ολες αυτές οι πηγές –βιομηχανία, θέρμανση και κυκλοφορία– συνεργούν και όλες είναι εξίσου σημαντικές».
Η επίδραση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην υγεία των κατοίκων του Βόλου είναι ευθεία. Ο αριθμός των εισαγωγών στο νοσοκομείο της πόλης αυξάνεται παράλληλα με τις υπερβάσεις των τιμών των αιωρούμενων μικροσωματιδίων και τη διατήρησή τους στα επίπεδα αυτά για μεγάλο διάστημα. Για παράδειγμα τον Αύγουστο, που ο μέσος όρος ήταν 21,4 μg/m³, καταγράφηκαν 402 περιστατικά, τον Δεκέμβριο με 39,5 μg/m³ καταγράφηκαν 624, τον Ιανουάριο με 60,3 μg/m³ καταγράφηκαν 761 και τον Φεβρουάριο με 37,4 μg/m³ καταγράφηκαν 840 περιστατικά.
Οι επιπτώσεις στα παιδιά
Ειδικά για τα παιδιά, τα επείγοντα περιστατικά στην παιδιατρική κλινική του νοσοκομείου αυξάνονται κατά 32% τις ημέρες οπότε οι τιμές των ΑΣ2,5 ξεπερνούν τα 25 μg/m³. Τότε καταγράφηκαν 208 περιστατικά κρίσεων άσθματος (σε ηλικίες 4-7 ετών) και 93 λοιμώξεις του αναπνευστικού (σε ηλικίες 7-9 έτη). Οταν τα μικροσωματίδια ξεπερνούν τα 55 μg/m³, τότε οι εισαγωγές στο νοσοκομείο αυξάνονται κατά 50%.
«Η επίπτωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην υγεία είναι γενικά υποτιμημένη στη χώρα μας», λέει ο Κώστας Γουργουλιάνης, καθηγητής Πνευμονολογίας και διευθυντής της Πνευμονολογικής Κλινικής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. «Οι μακροπρόθεσμες συνέπειες της έκθεσης σε κακής ποιότητας αέρα δεν είναι εύκολο να εντοπιστούν γιατί λειτουργούν σωρευτικά μαζί με άλλους παράγοντες (π.χ. το κάπνισμα). Οι βραχυπρόθεσμες συνέπειες όμως μπορούν να εκτιμηθούν, ειδικά στα παιδιά όπου εκλείπουν οι υπόλοιποι επιβαρυντικοί παράγοντες. Δεν είναι εύκολο να εκτιμηθεί αν ο Βόλος έχει χειρότερη ατμόσφαιρα από άλλες ελληνικές πόλεις, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις όπως η μεγάλη κατανάλωση εισπνεόμενων φαρμάκων. Ομως αυτό που έχει σημασία είναι ότι με την έρευνα αυτή αποδείξαμε για πρώτη φορά με πολύ σοβαρή τεκμηρίωση την ευθεία επίδραση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην υγεία».
«Απαιτείται άμεση λήψη μέτρων»
Τι μπορεί να γίνει; «Μέχρι και ο τελευταίος κάτοικος του Βόλου γνωρίζει ότι η ποιότητα του αέρα είναι κακή. Η μελέτη μας απλώς το αποδεικνύει», λέει ο κ. Σαχαρίδης. «Κατά τη γνώμη μου, το πρόβλημα είναι τόσο σοβαρό, που χρειάζεται άμεση λήψη μέτρων. Ολοι πρέπει να αναλάβουν το μερίδιο που τους αναλογεί, οι βιομηχανίες, η περιφέρεια, ο δήμος και οι πολίτες. Οι βιομηχανίες θα πρέπει να βελτιώσουν τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούν για περιορισμό των ρύπων τους. Η περιφέρεια και ο δήμος να βελτιώσουν τις αστικές συγκοινωνίες, τη διαχείριση της κυκλοφορίας, να δώσουν κίνητρα για αντικατάσταση παραδοσιακών συστημάτων θέρμανσης με εκείνα που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο. Οι πολίτες να μη χρησιμοποιούν τα τζάκια τις ημέρες που το πρόβλημα είναι έντονο –ίσως θα έπρεπε να επιβάλλεται κάποιου είδους απαγόρευση πάνω από ένα όριο υπερβάσεων– καθώς και να γυρίσουν στις παλιές τους συνήθειες για τη μετακίνησή τους, όπως το περπάτημα, το ποδήλατο και το λεωφορείο».
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Argirios Argiriou:
Από το blog του Παιδολοιμωξιολόγου Γιάννη Καβαλιώτη:
Η ατμοσφαιρική ρύπανση ήταν υπεύθυνη για 500.000 περίπου θανάτους βρεφών στον πρώτο μήνα της ζωής τους. Αυτό αφορά ένα έτος, το 2019 και αφορά όλον τον πλανήτη.
Να σημειωθεί ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση αποτέλεσε πέρισυ τον 4ο παράγοντα κινδύνου για πρόωρο θάνατο μετά την υπέρταση, το κάπνισμα και την κακή σίτιση.
The Guardian, 21-10-202
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Παρόλο που η ανάρτηση φαίνεται άκαιρη τη στιγμή που μόλις ανακοινώθηκαν τα νέα μέτρα για τον κορωνοϊό, ωστόσο είναι ενδεικτική του ότι στον πλανήτη υπάρχουν και άλλες καταστάσεις (όπως και άλλες λοιμώξεις) που προκαλούν μεγαλύτερη θνητότητα από την έως τώρα γνωστή θνητότητα του νέου ιού. Γι αυτές τις καταστάσεις και για τις λοιπές λοιμώξεις με υψηλή θνητότητα δεν λαμβάνονται ανάλογα μέτρα ούτε προκύπτει ανάλογη κινητοποίηση.
Αυτά που ανακοίνωσε ο κ. πρωθυπουργός δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο. Απλά ήταν μια αυστηροποίηση της όλης αντιμετώπισης. Τα μέτρα αυτά μπορούμε φυσικά να τα λαμβάνουμε και μόνοι μας χωρίς να έχουμε από πάνω μας τη δαμόκλεια σπάθη των αστυνόμων της επιστήμης.
Σωστά τα υπάρχοντα μέτρα (εννοώ καλό πλύσιμο χεριών, αποστάσεις και μάσκες), αλλά η ιστορία του κορωνοϊού δείχνει ότι εφαρμοζόντουσαν επιλεκτικά μέχρι τώρα. Σε ορισμένες ομάδες και σε ορισμένες καταστάσεις. Δυστυχώς. Ας δούμε τι θα γίνει από δω και πέρα. Πλησιάζουν και τα Χριστούγεννα (τις παρελάσεις τις διαγράψαμε ήδη).
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Argirios Argiriou:
27/10/2020
Αυξημένος κίνδυνος θανάτου από Covid-19 από μακροχρόνια έκθεση στην ατμοσφαιρική ρύπανση.
Η μακροχρόνια έκθεση των ανθρώπων στη ρύπανση της ατμόσφαιρας συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο θανάτου από Covid-19, σύμφωνα με μια νέα μελέτη Γερμανών επιστημόνων, οι οποίοι για πρώτη φορά έκαναν εκτιμήσεις για τις επιμέρους χώρες, όσον αφορά το ποσοστό των θανάτων από τον κορωνοϊό, που μπορεί να οφείλεται στις επιπτώσεις των ρύπων του αέρα. Για την Ελλάδα αυτό το ποσοστό εκτιμάται στο 9% (όσο και στην Ισπανία), δηλαδή σχεδόν ένας θάνατος στους δέκα λόγω κορωνοϊού θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, αν η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν είχε επιβαρύνει την κατάσταση ορισμένων ασθενών.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τους καθηγητές Γιος Λέλιβελντ (Ινστιτούτο Χημείας Μαξ Πλανκ και Ινστιτούτο Κύπρου στη Λευκωσία) και Τόμας Μίντσελ (Ιατρικό Κέντρο Πανεπιστημίου Γιοχάνες Γκούτενμπεργκ και Γερμανικό Κέντρο Καρδιοαγγειακής Έρευνας στο Μάιντς), οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Cardiovascular Research" της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας, εκτιμούν ότι περίπου το 15% των θανάτων παγκοσμίως λόγω της πανδημίας (ο ένας στους επτά), μπορεί να συσχετιστεί με την επί χρόνια έκθεση πολλών ανθρώπων στη ρύπανση του αέρα.
Στην Ευρώπη ειδικότερα το ποσοστό των σχετιζόμενων θανάτων υπολογίζεται στο 19% (σχεδόν ο ένας στους πέντε), στη Βόρεια Αμερική στο 17%, ενώ στην Ανατολική Ασία στο 27% περίπου. Όσον αφορά επιμέρους χώρες, η ατμοσφαιρική ρύπανση εκτιμάται ότι έχει συμβάλει στους θανάτους από κορωνοϊό κατά 29% στην Τσεχία, 27% στην Κίνα, 26% στη Γερμανία, 22% στην Ελβετία, 21% στο Βέλγιο, 19% στην Ολλανδία, 18% στη Γαλλία, 16% στη Σουηδία, 15% στην Ιταλία, 14% στη Βρετανία, 12% στη Βραζιλία, 11% στην Πορτογαλία, 8% στην Ιρλανδία και στην Κύπρο, 6% στο Ισραήλ, 3% στην Αυστραλία και μόνο 1% στη Νέα Ζηλανδία.
Οι ερευνητές διευκρίνισαν ότι αυτά τα ποσοστά αποτελούν εκτιμήσεις «για το ποσοστό των θανάτων από Covid-19 που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί, αν ο πληθυσμός είχε εκτεθεί σε βάθος χρόνου σε χαμηλότερα επίπεδα ρύπανσης του αέρα, χωρίς εκπομπές λόγω ορυκτών καυσίμων και άλλων ανθρωπογενών ρύπων». Τόνισαν επίσης ότι «τα ποσοστά αυτά δεν υποδηλώνουν μια άμεση σχέσης αιτίας-αποτελέσματος ανάμεσα στη ρύπανση του αέρα και στη θνητότητα από Covid-19, μολονότι κάτι τέτοιο είναι δυνατό. Αφορούν άμεσες και έμμεσες σχέσεις ανάμεσα στη ρύπανση και στη Covid-19, π.χ. επιδεινώνοντας τις συννοσηρότητες (άλλες χρόνιες παθήσεις), οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε θάνατο μια λοίμωξη από κορωνοϊό».
Η μελέτη συνδύασε επιδημιολογικά στοιχεία τόσο για την Covid-19 όσο και για την ατμοσφαιρική ρύπανση, με δορυφορικά δεδομένα σχετικά με τη ρύπανση του αέρα με μικροσωματίδια (ΡΜ2,5). Όταν οι άνθρωποι εισπνέουν τέτοια μικροσκοπικά σωματίδια, όπως έχουν δείξει και προηγούμενες μελέτες, αυτά καταλήγουν όχι μόνο στους πνεύμονες, αλλά και στα αιμοφόρα αγγεία, προκαλώντας φλεγμονή και σοβαρό οξειδωτικό στρες στο σώμα. Η βλάβη στις αρτηρίες οδηγεί σε στένωση και αρτηριοσκλήρυνση. Ο κορωνοϊός SARS-CoV-2 επίσης, όταν εισδύει στο σώμα μέσω των πνευμόνων, προκαλεί παρόμοια βλάβη στα αιμοφόρα αγγεία.
«Αν η μακροχρόνια έκθεση στη ρύπανση του αέρα και η λοίμωξη από Covid-19 συνδυαστούν, τότε έχουμε επιπρόσθετη επιβάρυνση της υγείας, ιδίως της καρδιάς και των αιμοφόρων αγγείων, κάτι που καθιστά πιο ευάλωτο και λιγότερο ανθεκτικό έναν άνθρωπο στην Covid-19. Αν κάποιος έχει ήδη καρδιοπάθεια, τότε η ατμοσφαιρική ρύπανση και η λοίμωξη από τον κορωνοϊό θα προκαλέσουν προβλήματα που μπορούν να οδηγήσουν σε εμφράγματα, καρδιακή ανεπάρκεια και εγκεφαλικό», ανέφερε ο δρ Μίντσελ.
«Είναι πιθανό ότι τα μικροσωματίδια παίζουν έναν ρόλο στα επεισόδια υπερ-μετάδοσης του κορωνοϊού», δήλωσε ο δρ Λίλεβελεντ. «Τα μικροσωματίδια φαίνεται να αυξάνουν τη δραστηριότητα ενός υποδοχέα στην επιφάνεια των κυττάρων, της ACE-2, που είναι γνωστό ότι εμπλέκεται στον τρόπο που ο κορωνοϊός μολύνει τα κύτταρα. Έτσι έχουμε ένα διπλό χτύπημα: η ρύπανση του αέρα προκαλεί βλάβες στους πνεύμονες και αυξάνει τη δραστηριότητα της ACE-2, κάτι που με τη σειρά του διευκολύνει τη διείσδυση του ιού στους πνεύμονες και πιθανώς στα αιμοφόρα αγγεία και στην καρδιά», πρόσθεσε ο Μίντσελ.
«Τα ευρήματα μας δείχνουν ότι δυνητικά υπάρχουν ουσιαστικά οφέλη από τη μείωση της έκθεσης στη ρύπανση του αέρα», τόνισαν οι ερευνητές.
πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση