Θέματα Εργασίας > Εμπειρίες κατά την εργασία στην ΠΦΥ
Πώς ονειρεύομαι την οργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην Ελλάδα.
Loumakis:
Εδώ και κάποιο χρονικό διάστημα εξέλιπαν τελείως οι αγροτικοί γιατροί από το Κέντρο Υγείας όπου εργάζομαι. Αποτέλεσμα, τη συνταγογράφηση των χρόνιων θεραπειών έχουμε αναλάβει καθ' ολοκληρίαν οι γενικοί γιατροί του Κέντρου Υγείας. Είναι ημέρες που η συντριπτική πλειονότητα του εργάσιμου ωραρίου αναλώνεται σε συνταγογράφηση, που καταπονεί τόσο πολύ το νού και το σώμα μου, ώστε νιώθω ότι αν κάποιος ασθενής έμπαινε στο ιατρείο με ιατρικό πρόβλημα που απαιτούσε λίγη περισσότερη σκέψη και κρίση εκ μέρους μου, θα αδυνατούσα να ανταποκριθώ. Εχω σε αυξανόμενη ένταση και συχνότητα το αίσθημα ότι δεν είμαι πλέον γιατρός-θεραπευτής, αλλά κοινός γραφιάς. Γιατί μη μου πείτε ότι κάνω κάτι το εξόχως σημαντικό και επιστημονικό όταν αντιγράφω, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, αδιάφορο, μία συνταγή που δόθηκε πριν από x χρονικό διάστημα, κάθε μήνα κατά τον ίδιο και απαράλλακτο τρόπο. Το ίδιο κάνουν και εκατονταδες άλλοι γιατροί στα Κέντρα Υγείας και τα Περιφερειακά Ιατρεία της χώρας, σπαταλώντας σε μια ανούσια διαδικασία χιλιάδες εργατοώρες, που θα μπορούσαν να διατεθούν σε πολύ πιο παραγωγικές κι ουσιαστικές δραστηριότητες (καλύτερη οργάνωση του Κέντρου Υγείας, σχεδιασμό, οργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων πρόληψης στην κοινότητα, προγραμμάτων αγωγης υγείας στα σχολεία, εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τους γιατρούς των Κ.Υ. και των Π.Ι., βιβλιογραφική ενημέρωση για αναβάθμιση των γνωσεων μας σε διάφορα ιατρικά θέματα κλπ.).
Για τον λόγο αυτό, εάν μπορούσα, θα άλλαζα το καθεστώς λήψης φαρμακευτικης αγωγής στο πλαίσιο χρόνιας θεραπείας ως εξής: Ο θεράπων ιατρός χορηγεί ιατρική γνωμάτευση χρόνιας θεραπείας, που αναγράφεται είτε στο ασφαλιστικό βιβλιάριο του ασθενούς, είτε ηλεκτρονικά σε βάση δεδομένων. Η γνωμάτευση περιέχει ακριβή ημερήσια δοσολογία των φαρμάκων και ορίζεται από τον γιατρό η χρονική διάρκεια της (π.χ. για 3, 6, 12 μήνες κλπ.). Ο ασθενής πηγαίνει κάθε μήνα στο φαρμακείο για να πάρει τη θεραπεία του, χωρίς να περασει από τον γιατρό για έκδοση συνταγης, καθ' όλο το διάστημα που ισχύει η γνωμάτευση. Ο φαρμακοποιός δίνει στον ασθενή τόσα χάπια ακριβώς, οσα αντιστοιχούν σε θεραπεία 30 ημερών (ανοίγει τις εμπορικες συσκευασίες και βάζει τα χάπια σε μπουκαλάκια, στα οποία επικολλά ετικέττα με το όνομα του ασθενούς, του θεράποντος ιατρού και τη δοσολογία) και υπογραφει στο βιβλιάριο (ή καταγράφει στην ηλεκτρονική βάση δεδομενων, με χρηση προσωπικού κωδικού) ότι εγινε η λήψη τους για τον αντίστοιχο μήνα.
Με αυτό τον απλό τρόπο, του οποίου δεν διεκδικώ βέβαια την πατρότητα της σύλληψης, γιατί χρησιμοποιείται ευρέως στο εξωτερικό από τους "κουτόφραγκους", πετυχαίνουμε τα παρακάτω:
- Εξοικονόμηση τεράστιου αριθμού εργατοωρών από το ιατρικό δυναμικό της Π.Φ.Υ., για να τις διαθέσουν σε επιστημονικά υψηλές και ουσιαστικες δραστηριότητες και όχι σε μια ανόητη "χαμαλίδικη" δουλειά, όπως γίνεται τώρα.
- Απαλλαγή των ασθενών, ή των συγγενών τους, από την ταλαιπωρία να πηγαίνουν κάθε μηνα στο Κ.Υ. ή το Π.Ι., και να περιμένουν συχνά με τις ώρες, για "να γράψουν φάρμακα".
- Εξοικονόμηση μεγάλου κόστους στη φαρμακευτική δαπάνη των ασφαλιστικων ταμείων, γιατί με αυτόν τον τρόπο περιορίζεται δραστικά η υπερσυνταγογράφηση που οφείλεται σε "παράταιρες" συσκευασίες, που δεν καλύπτουν τον μήνα (δηλ. ένα κουτί να περιέχει 28 χάπια, αντι για 30, ή ακόμα χειρότερα, 20 ή 12)
Βέβαια κατανοώ ότι αυτός ο τελευταίος λόγος ίσως και να είναι ακριβώς η αιτία που δεν εχει εφαρμοσθεί αυτό το απλό μέτρο μεχρι σήμερα. Η διαπλοκή των φαρμακευτικών εταιρειών με τη διεφθαρμένη δημόσια διοίκηση να μην εχει επιτρεψει την εφαρμογή του, ακριβώς για να μη μπεί τάξη στο σύστημα και μειωθούν τα κέρδη τους. Υπάρχει και άλλη βέβαια πιθανή αιτία, από ανάμειξη άλλων συμφερόντων. Να μη θέλουν οι ιδιώτες γιατροί αυτό το μέτρο, γιατί περιορίζει τις επισκεψεις ων ασθενών, άρα και τα έσοδα τους (θα ήθελα όμως τα σχόλια των ιδιωτών συναδέλφων πάνω σ' αυτό). Δυστυχώς, τα επίσημα όργανα μας (ΕΛΕΓΕΙΑ και ΕΝΩΣΗ) που διαπρέπουν σε ρητορικες κορώνες για τον "εξέχοντα ρόλο της Γενικης Ιατρικής στην προαγωγή του επιπέδου υγείας της κοινότητας, την πρωτοβάθμια πρόληψη, την αγωγή υγείας και μπλά, μπλά, μπλά" (διάφορα άλλα ηχηρά παρόμοια), κλείνουν τα μάτια σε μια πραγματικότητα που και εμας εξευτελίζει ως επιστήμονες και μας υποβαθμίζει από γιατρούς σε γραφιάδες, αλλά και την ΠΦΥ υποβαθμίζει και στραγγαλίζει.
Denominator:
@Loumakis
Πόσο συμφωνώ μαζί σας!
Αντί να μιλούμε με τον ασθενή, πληκτρολογούμε τα στοιχεία του.
Αντί να παίρνουμε ιστορικό και να εξετάζουμε, ασχολούμαστε το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου μας με την έκδοση συνταγών και παραπεμπτικών.
Αντί να παρακολουθούμε, διεκπεραιώνουμε.
Εγώ προσωπικά αισθάνομαι έκπτωτος.
Αυτήν την κατάσταση μου την υπενθύμισε η δεκαπενθήμερη απεργία, όπου το μόνο που έκανα ήταν να βλέπω ασθενείς, όπως φαντάζομαι συνέβαινε τον παλιό καλό καιρό...
EzeΤΡΟΛ:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
(Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)
Argirios Argiriou:
Από πρόσφατο μήνυμα του Διακομιστή.
Οι προτάσεις του κ. Σουλιώτη και συν. για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα στην Ελλάδα (Σεπτέμβριος 2013). Η περίληψη είναι από την σελίδα 12 έως και την σελίδα 21:
Εγγραφή ή Είσοδος
Argirios Argiriou:
Πρόσφατο μήνυμα από άλλο σημείο του φόρουμ, του συνάδελφου Δημήτρη Κουναλάκη σχετικά με την πρόταση Σουλιώτη και συν.
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες.....
Διαβάζοντας την με μια πρώτη ματιά και με αρκετή κούραση μετά το ιατρείο μου έκαναν εντύπωση κάποια πράγματα:
α) Είναι πολύ αόριστη. Είναι σαν να λέμε προ-πρόταση, για να ακολουθήσει συγκεκριμένο σχέδιο. Περίεργο για κάτι που πρέπει να εφαρμοστεί σε τρεις μήνες.
β) Εάν δει κανείς τα πρόσωπα που την απαρτίζουν είναι γνωστή η πορεία τους και τα σημεία που τους συνδέουν και είναι ακριβώς η εποχή που βρίσκονται εκτός πολιτικής θέσης.
γ) Έχουν πιάσει συγκεκριμένα θέματα της πρωτοβάθμιας και σίγουρα δεν είναι μια ολοκληρωμένη πρόταση. Μάλλον, βιαστική και εστιασμένη θα την έλεγα.
δ) Εγώ δεν θα κρίνω επί της ουσίας το έργο τους. Αλλά εκεί που μπορώ να έχω προσωπική άποψη, αν η ποιότητα του τμήματος που αφορά τον ηλεκτρονικό φάκελο-αρχείο είναι παρόμοια και στα άλλα μέρη τότε σίγουρα κερδίζει μια θέση στη λήθη.
Το κερασάκι για το τέλος:
Η πρόταση Σουλιώτη, είναι στην πραγματικότητα η αντιπρόταση Σουλιώτη. Η πραγματική πρόταση είναι από επιτροπή που συνέστησε το υπουργείο το 2012 και που έχει παραδοθεί στον υπουργό. Θα αναρτηθεί αύριο Δευτέρα στο site του ΥΥΚΑ.
Εγγραφή ή Είσοδος
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση