Καλό ειναι να ξέρουμε πάντα ποιος πληρώνει μια κίνηση, μια έκθεση, μια "μεταρρύθμιση". Π.χ. Σημερα το έγκυρο euro2day έχει ενα πολύ ενδιαφέρον άρθρο για την περίφημη έκθεση του ΟΟΣΑ.
Αν έχουμε ολα τα δεδομένα τότε μπορούμε να φιλοσόφουμε γενικώς...
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή
ΕίσοδοςΤο περίφημο toolkit του ΟΟΣΑ είναι ένα από τα μεγάλα αγκάθια στις συνομιλίες της τρόικας με την κυβέρνηση. Μόνο που η έκθεση φέρει μεν τν στάμπα του ΟΟΣΑ, αλλά έχει συνταχθεί από Eλληνες χωρίς ακόμη να έχει επισήμως… παραληφθεί.
Eνας από τους λόγους που οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με την τρόικα κρατάνε τόσο καιρό είναι οι περίφημες μεταρρυθμίσεις της «εργαλειοθήκης» του ΟΟΣΑ.
Μόνο που υπάρχει ένα κοινό μυστικό.
Η «εργαλειοθήκη», η οποία τιμολογήθηκε 900.000 ευρώ συν ΦΠΑ κι αυτό κατόπιν διαπραγματεύσεων αφού η αρχική απαίτηση του ΟΟΣΑ έφθανε το 1,5 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τους γνωρίζοντες, συντάχθηκε από Ελληνες.
Συγκεκριμένα, σύμβαση που συνήψε ο ΟΟΣΑ με το Δημόσιο ανέλαβε να πληρώσει 600.000 ευρώ στο ΙΟΒΕ το οποίο θα λειτουργούσε ως υπεργολάβος του.
Με άλλα λόγια, οι αναλυτές του ΙΟΒΕ και πιθανόν κάποιοι εξωτερικοί συνεργάτες του θα έβγαζαν το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς. Διαφορετικά δεν θα μπορούσε να εξηγηθεί γιατί το ΙΟΒΕ θα λάμβανε τα δυο τρίτα του τιμήματος.
Ομως, υπάρχει και συνέχεια.
Ασφαλείς πηγές αναφέρουν ότι ο ΟΟΣΑ ανέθεσε το υπόλοιπο μέρος της μελέτης σε πέντε έλληνες εμπειρογνώμονες στην Ελλάδα. Πρόκειται για τρεις δικηγόρους, για την ακρίβεια τρεις κυρίες, και δυο οικονομολόγους. Οι τελευταίοι δεν εργάζονται σε τράπεζες.
Η αμοιβή των πέντε εμπειρογνωμόνων ανέρχεται σε 300.000 ευρώ σύμφωνα με πηγή.
Φυσικά, οι υπεύθυνοι του ΟΟΣΑ έλαβαν γνώση και ενέκριναν τα κείμενα που στάλθηκαν από την Αθήνα, ενώ πιθανόν έκαναν κάποιες παρεμβάσεις πριν καταλήξουν στο τελικό, εκτιμούν οι γνωρίζοντες.
Όλα αυτά πιθανόν εξηγούν κάποιες περιπτωσιολογίες που υπάρχουν στις 600 και πλέον σελίδες της αποκαλούμενης έκθεσης του ΟΟΣΑ. Οι τελευταίες δεν είναι δυνατόν να είχαν υποπέσει στην αντίληψη ξένων αναλυτών χωρίς ελληνική καθοδήγηση.
Ισως όλα αυτά εξηγούν και κάτι ακόμη: τις επανειλημμένες αναφορές κυβερνητικών αξιωματούχων σε πιθανές σκοπιμότητες που πιθανόν κρύβουν κάποιες απαιτήσεις των δανειστών. Μόνο που στη συγκεκριμένη περίπτωση της «εργαλειοθήκης», οι απαιτήσεις στηρίζονται σε έργο Ελλήνων.
Με αυτό δεν θέλουμε να ακυρώσουμε, ούτε να υποτιμήσουμε τις προτάσεις που έγιναν για μεταρρυθμίσεις σε διαφόρους κλάδους και τομείς. Όμως, είναι σαφές ότι κάποιες προτάσεις, συνήθως περιθωριακές, είναι αξιοπερίεργες.
Εξίσου εντυπωσιακό είναι κάτι ακόμη που αφορά την «εργαλειοθήκη» του ΟΟΣΑ. Η έκθεση δεν έχει παραληφθεί ακόμη από την αρμόδια επιτροπή δημόσιων δημοπρασιών η οποία εγείρει διάφορες ενστάσεις απ’ όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε. Κι από την στιγμή που δεν έχει παραληφθεί δεν μπορεί να γίνει εκταμίευση του τιμήματος παρότι η πληρωμή θα γινόταν με κεφάλαια του ΕΣΠΑ.
Εχουμε λοιπόν το εξής εντυπωσιακό φαινόμενο.
Η τρόικα και η κυβέρνηση ερίζουν για την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στην «εργαλειοθήκη» του ΟΟΣΑ για την ολοκλήρωση της 5ης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος.
Όμως, η έκθεση δεν έχει συναχθεί ουσιαστικά από τον ΟΟΣΑ, ούτε έχει παραληφθεί επισήμως από την αρμόδια επιτροπή δημοσίων δημοπρασιών.