Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή
ΕίσοδοςΛέγεται ότι η κρίση κρύβει ευκαιρίες. Και είναι αλήθεια.
Όμως εξαρτάται από την οπτική γωνία καθενός, για να καθοριστεί η έννοια της ευκαιρίας. Η μία οπτική αφορά τα αρπακτικά μεγάλα συμφέροντα, ελληνικά και ξένα, που προσδοκούν από την εξαθλίωση κάποιων κλάδων η επαγγελματιών να προσποριστούν τα λεγόμενα «φιλέτα» της επόμενης ημέρας, πατώντας επί πτωμάτων.
Μια ανήθικη και αμοραλιστική αντίληψη, που δεν μας αφορά.
Η άλλη οπτική για τις ευκαιρίες, βασίζεται στους ίδιους μας τους εαυτούς και στη δύναμη που κρύβουμε μέσα μας.
Μια δύναμη, που μέχρι τώρα δεν αξιοποιούσαμε, γιατί απαιτούσε αλλαγές και
«ξεβόλεμα» στον τρόπο που δουλεύαμε.Η πίεση όμως που πλέον ασκείται στα φαρμακεία μας και απειλεί άμεσα την ύπαρξή τους, δρα απελευθερωτικά σε αυτή τη δύναμη, που ήρθε πια η ώρα να εκδηλωθεί.
Μιλάμε για τις συνεργασίες φαρμακείων. Ένα όραμα, που έχει συμπληρώσει δεκαετίες αναζητήσεων και συζητήσεων, χωρίς να έχει βρει το δρόμο της υλοποίησής του.
Δεν είχε ωριμάσει; Δεν υπήρχε θεσμικό πλαίσιο;
Δεν ήταν έτοιμοι οι φαρμακοποιοί να μοιραστούν τον ατομικό χαρακτήρα των φαρμακείων τους;
Ότι και να ισχύει, τώρα είναι η ώρα που, η θα προχωρήσουμε ή θα χάσουμε – ίσως για πάντα- την ευκαιρία.
Οι αλλαγές που έρχονται για τα φαρμακεία απαιτούν σύγχρονα σημεία υγείας, με ανάπτυξη όλων των κατηγοριών των προϊόντων, υ
πηρεσίες επιστημονικής συμβουλής και εξυπηρέτησης πελάτη, εξειδικευμένο marketing και βέβαια δυνατότητα αντίστασης στον ανταγωνισμό των «ισχυρών».
Το γνωστό μας ατομικό φαρμακείο, από μόνο του, δύσκολα μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτές τις προκλήσεις.
Άρα χρειάζεται να αποφασίσουμε άμεσα με ποιο μοντέλο θα προχωρήσουμε; Σε θεσμικό επίπεδο υπάρχουν διάφορες προτάσεις που έχουν διατυπωθεί και στον ΠΦΣ.
Ωστόσο, αυτό που μπορούμε άμεσα να εφαρμόσουμε, είναι η δημιουργία ΔΙΚΤΥΩΝ ΦΑΡΜΑΚΕΙΩΝ στο πλαίσιο των ΣΥ.ΦΑ. , με την άμεση ενθάρρυνση των Συλλόγων μας και του ΠΦΣ.
Τι χρειάζεται για το στόχο αυτό; Είναι αλήθεια ότι ήδη έχουν ήδη γίνει σοβαρά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση από τους Συνεταιρισμούς μας, που τώρα χρειάζεται να επιταχυνθούν και να ολοκληρωθούν.
Όσον αφορά το συνδικαλιστικό μας κίνημα, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι, μια τέτοια στόχευση κρίσιμης σημασίας για την επιβίωση των φαρμακείων, οφείλει να ανήκει στις προτεραιότητές του. Χωρίς να επιβάλει ή να συμμετέχει σε επιχειρηματικές πρακτικές η να συμμετέχει άμεσα σε αυτές, οφείλει να επεξεργάζεται προοπτικές, να δίνει κατευθύνσεις και να ενισχύει κάθε συλλογική προσπάθεια τέτοιας μορφής.
Οι προϋποθέσεις για την επιτυχία αυτών των ΔΙΚΤΥΩΝ είναι οι εξής:
· Οι φαρμακοποιοί που θα συμμετέχουν θα πρέπει να εμπιστευθούν ένα σημαντικό τμήμα της σημερινής δραστηριότητας στο ΔΙΚΤΥΟ τους.
Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει όλο το κουραστικό πλέγμα που αφορά την πολιτική προμηθειών και προϊόντων, την εταιρική εικόνα, την προώθηση και προβολή, τα θέματα λειτουργίας και μηχανοργάνωσης.
Έτσι, θα μπορεί να επικεντρωθεί στην παροχή της επιστημονικής συμβουλής, την εξυπηρέτηση των πελατών, την καθημερινή λειτουργία.
Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η έννοια της «ισχύος εν τη ενώσει» απαιτεί και
θυσίες σε βάρος της ατομικότητας.
Τα φαρμακεία του ΔΙΚΤΥΟΥ θα πρέπει να έχουν
κοινά χαρακτηριστικά, κοινό προϊοντικό μίγμα, ενιαίες διαδικασίες εξυπηρέτησης πελατών, πλήρη στατιστικοποιημένα data, κοινή εμπορική πολιτική για προσφορές, τιμές και αγορές.
Από την άλλη, η απαλλαγή τους από όλα αυτά θα επιτρέψει να ανθήσει η προσωπικότητα του επιστήμονα φαρμακοποιού και βέβαια να εξασφαλίσει την επιχειρηματική επιβίωση και ανάπτυξη.
· Επί πλέον, οι φαρμακοποιοί θα πρέπει να αποφασίσουν ότι τέτοια εγχειρήματα στηρίζονται στην αρχή της συλλογικότητας και της διάθεσης για προσφορά. Αντιλήψεις ότι μέσω των ΔΙΚΤΥΩΝ κάποιοι θα δουλεύουν λιγότερο σε βάρος των υπολοίπων δεν έχουν θέση στις εποχές μας.
Τα ΔΙΚΤΥΑ δεν στοχεύουν στην ελάττωση των ωρών εργασίας, αλλά στην καλύτερη παραγωγικότητα.
· Τα ΔΙΚΤΥΑ από την πλευρά τους θα πρέπει να αναπτύξουν σύγχρονες λειτουργίες για όλες τις παραπάνω διαδικασίες, που να εξυπηρετούνται από τέσσερις βασικούς άξονες:
1. Προμηθευτικό κέντρο, για την υλοποίηση συμφωνιών με τους προμηθευτές και τη φυσική λειτουργία των logistics, βασισμένο στις υποδομές των ΣΥ.ΦΑ.
2. Εξυπηρέτηση φαρμακείων, για υπηρεσίες management, προμηθειών, στατιστικά στοιχεία, εκπαίδευση, καθοδήγηση σε πωλήσεις, ελέγχους διαδικασιών.
3. Marketing, μέσα στο πλαίσιο της δεοντολογίας του κλάδου, για κοινή εταιρική εικόνα, merchandising, προωθητικές ενέργειες, διαφήμιση και προβολή.
4. Έρευνα και ανάπτυξη, για ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών, αναζήτηση ευκαιριών και ανάπτυξης.
Ο συντονισμός και η καθοδήγηση όλων αυτών θα γίνονται από ένα συνδυασμό εκλεγμένης ηγεσίας και εξειδικευμένων τεχνοκρατών. Επί πλέον, θα εδράζονται σε ενιαία κεντρική, ισχυρή μηχανοργάνωση, με online σύνδεση με τα φαρμακεία.
· Όσον αφορά την κατανομή των ΔΙΚΤΥΩΝ, μπορεί να υπάρξουν διαφορετικά σχήματα, όπως ανάπτυξη σε επίπεδο μεγάλων γεωγραφικών περιοχών, σε αναλογία με τους ΣΥ.ΦΑ. Σε κάθε περίπτωση όμως, πρέπει να ενθαρρυνθούν βήματα πανελλήνιας συνεργασίας.
· Τέλος, στη βάση οικονομικοτεχνικών μελετών, τα ΔΙΚΤΥΑ θα πρέπει να έχουν σαν στόχο την ανάπτυξη και την κερδοφορία, τόσο για τα ίδια, όσο και για τα φαρμακεία μέλη τους. Πηγές εσόδων για κάθε ΔΙΚΤΥΟ, θα είναι ποσοστά από τις εμπορικές συμφωνίες με προμηθευτές και προοδευτικά έσοδα από ανάπτυξη δικών τους προϊόντων και υπηρεσιών. Δεν έχουμε αμυντική και περιορισμένη στόχευση, σκοπός μας είναι να σταθούμε δυναμικά απέναντι σε κάθε επίδοξο ανταγωνιστή και να κερδίσουμε, στηριγμένοι στις δικές μας δυνάμεις.
Στο σημείο αυτό, πρέπει να διευκρινίσουμε ότι ο ΠΦΣ, οι σύλλογοί μας, όλο το συνδικαλιστικό κίνημα, εκπροσωπεί και θα συνεχίσει να εκπροσωπεί ισότιμα όλους τους φαρμακοποιούς με φαρμακεία, συνεταιρισμένους η μη.
Οι παραπάνω κατευθύνσεις δεν έχουν σκοπό να διχάσουν τον κλάδο, αλλά αντίθετα να τον ενώσουν, αξιοποιώντας τη δυναμική και την υποδομή των Συνεταιρισμών μας.
Κυριάκος Θεοδοσιάδης
Πρόεδρος ΠΦΣ