Θέματα Εργασίας > Αποσπάσματα από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο

Πρόταση για αλλαγές στο Σύστημα Υγείας

<< < (25/62) > >>

Argirios Argiriou:
Τα σχόλιά μου για την έκθεση της Task Force για την μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην Ελλάδα.
(την οποία έκθεση μπορείτε να την βρείτε εδώ : Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος )

Του Αργύρη Αργυρίου,
Γενικού Ιατρού.
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Στα θετικά βλέπω ότι στοχεύει σε μια καθολική κάλυψη μιας βασικής δέσμης υπηρεσιών προς όλους του πολίτες (σελ. 6) και όχι μόνο στους ασφαλισμένους.

Από κει και πέρα όμως:

Βλέπω να δίνεται πολύ έμφαση στις ΥΠε (Υγειονομικές Περιφέρειες). Ποιοι θα απαρτίζουν όμως τις Υπε; Τις Υπε οι οποίες θα αποφασίζουν για βασικότατα ζητήματα όπως να ορίσουν τους Οικογενειακούς Ιατρούς στις αρχές του 2014; Ποιος μας εγγυάται για την ομαλή λειτουργία των Υπε και ότι δεν θα γίνουν άντρο κομματόσκυλων της εκάστοτε κυβέρνησης; Ξεχνάμε τι γινόταν πριν λίγα χρόνια όταν ένας Ιατρός ήθελε να κάνει σύμβαση με τον ΟΑΕΕ ή το ΙΚΑ τότε που έπρεπε να γλύψει Βολεφτές και παρατρεχάμενούς τους για μπει…Δείτε σχετικό άρθρο εδώ  Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Στην σελ. 15 η έκθεση λέει ότι μέσα στις αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν είναι η αξιολόγηση ιατρικού προσωπικού ανά κατηγορία ανά ΚΥ/Οικογενειακό Ιατρείο. Διαβάστε ένα κατά την γνώμη μου πολύ εύστοχο σχετικό σχόλιο του Γενικού Ιατρού Δημήτρη Κουναλάκη που ρωτά την Ένωση Γενικών Ιατρών και την ΕΛΕΓΕΙΑ, για ποιο λόγο συμφωνούν σε αυτό το σημείο με την Task Force :
 
Αυτή την απορία την έχω και εγώ για την ένωση.... Και αυτή είναι οπαδός του κλειστού ρουσφετολογικού οικογενειακού ιατρού...
Φαίνεται ότι τελικά το να σε επιλέγει ο ασθενής και να κρίνεσαι με βάση την δουλειά σου είναι δυσκολοχώνευτο και για την Ένωση. Για την Ελεγεία δεν νομίζω ότι την παίρνει κανείς σοβαρά.

Αλήθεια είναι δύσκολο να αξιολογείσαι από:
α) τον αριθμό των ασθενών που σε επέλεξαν
β) Από την αναγωγή του κόστους εξετάσεων/φαρμάκων με βάση τα DRGs των ασθενών που σε επέλεξαν και όχι με μέσους όρους. (Αλήθεια, η Ένωση στηρίζει τους μέσους όρους που έβγαλε ο ΕΟΠΥΥ; ) Το ίδιο είναι ένας γιατρός δίπλα στην πανεπιστημιούπολη με πιπίνες/πιπίνους και το ίδιο ένας γιατρός στην Ήπειρο με γεροντάκια;
γ) Από το πόσο καλά ρυθμισμένοι είναι οι ασθενείς σου, ( και αυτό όταν θα φτάσουμε σε ψηφιακή υπογραφή και οι απαντήσεις των εξετάσεων θα είναι κι αυτές στο σύστημα της Ηλ. Συνταγογράφησης)

Αλήθεια ποια η θέση της Ένωσης για τον γιατρό που είναι στο σύστημα και δεν τον επιλέγουν ασθενείς όταν άλλοι γιατροί δεν θα μπορούν να μπουν; Έχει άποψη; Αν ναι, ποια;
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Ήδη από την σελίδα 4 η έκθεση επαναλαμβάνει ότι θέλει τον ΕΟΠΥΥ αγοραστή υπηρεσιών Υγείας και συμφωνώ και εγώ. Φοβάμαι όμως ότι έχουν παρερμηνεύσει την έννοια αγοραστής υγείας. Ο Αγοραστής Υγείας νοιάζεται για το τελικό προϊόν και όχι για το πόσους υπαλλήλους θα έχει ο πάροχος. Και όμως η Task Force μιλά για το ότι δεν θα απολυθεί κανένας από όσους εργάζονται τώρα στον χώρο της Υγείας απλώς ίσως να μετακινηθούν (λες και όλοι τους μέχρι τώρα κάνανε άριστη δουλειά).

Η Task Force ζητά μια Πρωτοβάθμια Φροντίδα που λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο και απαιτεί από τους πάροχους να συμμετέχουν σε νυχτερινές εφημερίες. Η εμπειρία μου από την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας στην Σουηδία είναι ότι αρκούν Γενικοί Ιατροί που δουλεύουν σωστά το 8ωρό τους (δηλαδή από τις 08.00 έως και τις 17.00) και που συμμετέχουν σε εφημερίες από τις 17.00 έως και 24.00. Μετά τις 24.00 οι ασθενείς μπορούν να απευθύνονται είτε για τηλεφωνική βοήθεια σε τηλεφωνικό κέντρο που το εξυπηρετούν ειδικά εκπαιδευμένες νοσηλεύτριες είτε στο νοσοκομείο. Η βάρδια από 24.00 έως και 08.00 είναι ιδιαίτερα απαιτητική και σωματικά και ψυχολογικά για το προσωπικό χωρίς να ελαφραίνει ιδιαίτερα τα Νοσοκομεία ενώ θα κοστίζει και πολλά λεφτά στην ΠΦΥ. Εκτός αυτού θα είναι δύσκολο να βρεις Ιατρούς που θα αντέξουν τις εφημερίες. Παίρνω παράδειγμα από μια μεσαία σε μέγεθος Ελληνική πόλη, την Καβάλα όπου υπάρχουν συνολικά 18 ιδιώτες Παθολόγοι/Γενικοί Ιατροί. Από αυτούς τους 18 μόνο οι 7 είναι κάτω από την ηλικία των 50 ετών. Μερικοί μάλιστα είναι άνω των 65 ετών. Ποιοι θα βγάλουν τις νυχτερινές εφημερίες που προτείνει η Task Force (και την άλλη μέρα θα κάνουν και το οκτάωρό τους στο ιδιωτικό Ιατρείο);

Η Task Force μιλά επίσης για σκληρό gate keeping με υποχρεωτικό παραπεμπτικό από Γενικό Ιατρό για να πάει ο ασθενής στο Νοσοκομείο με εξαίρεση χρόνιους ασθενείς και επιλεγμένα νοσήματα. Νομίζω ότι αυτό θα στοιχίσει ατελείωτες ώρες εργασίας και γκρίνιας ενώ το ίδιο πράγμα θα μπορεί να γίνει πολύ πιο ευέλικτα αν ο ασθενής πληρώνει λιγότερα όταν πηγαίνει στον Γενικό Ιατρό από ότι όταν πηγαίνει μόνος του στο Νοσοκομείο (άσε που το Νοσοκομείο θα έχει το δικαίωμα να τον γυρνά πίσω στον Γενικό του Ιατρό χωρίς καν να του δώσει θεραπεία αν πρόκειται ξεκάθαρα για περιστατικό ΠΦΥ). Το να μην πληρώνει ο ασθενής ούτε μια μικρή εισφορά στον Γενικό Ιατρό όπως προτείνεται στην τελευταία σελίδα της έκθεσης, το μόνο που θα πετύχει είναι να απαξιώνεται ο Γενικός Ιατρός στα μάτια του Ασθενούς.

Μιλά για κάλυψη του πληθυσμού μεταξύ άλλων ειδικοτήτων και με Παιδίατρους (σελ. 6). Είναι τόσο σίγουροι ότι θα βρούνε αρκετούς ιδιώτες Παιδίατρους που θα δουλέψουν με βασικό μισθό στην καλύτερη περίπτωση 1300 ευρώ και με την υποχρέωση να κάνουν και  νυχτερινές εφημερίες όταν πριν 3 χρόνια οι μεγάλοι πλειοψηφία των ιδιωτών Παιδίατρων επέλεξε να μην μπει στον ΕΟΠΥΥ τότε που έδινε 2000 ευρώ μικτά;

Η Task Force μιλά επανειλημμένα στην έκθεσή της για διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (π.χ. στην σελ. 11, στην σελ. 15 και στην σελ. 17). Ποια διαβούλευση όμως όταν βλέπουμε ότι οι αποφάσεις έχουν ήδη ληφθεί για βασικότατα ζητήματα όπως για το πόσοι θα δουλεύουν στην Π.Φ.Υ. και ποιες δομές του ΕΟΠΥΥ θα χρησιμοποιηθούν και ποιες όχι (δείτε σχετικό δημοσίευμα από το ΕΘΝΟΣ της 11/10/2013 εδώ Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος ). Μιλά μάλιστα στην σελ. 13 για περιφερειακές διαβούλευσεις τον Οκτώβριο και Νοέμβριο του 2013 όταν η έκθεση της Task Force δόθηκε στην δημοσιότητα μόλις στις 8 Οκτωβρίου του 2013. Σήμερα που γράφω αυτές τις γραμμές είναι 18 Οκτωβρίου και ακόμη δεν έχω ακούσει να έχει ξεκινήσει κάποια περιφερειακή διαβούλευση πουθενά στην Ελλάδα. Στην σελ. 14 μιλούν επίσης για άμεση επικοινωνία των πολιτών με το Υπουργεία Υγείας αλλά ούτε και εδώ βλέπω να έχει γίνει τίποτε το ιδιαίτερο. Πριν μια εβδομάδα περίπου έστειλα email στο Υπουργείο Υγείας με τα σχόλια μου για το σχέδιο Σουλιώτη και συν. για την ΠΦΥ και ακόμη περιμένω απάντηση…

Για την φαρμακευτική πολιτική η έκθεση Task Force δεν γράφει σχεδόν καμιά κουβέντα εκτός από την προ – προτελευταία σελίδα όπου έχει μια εξίσωση για το πώς υπολογίζεται το κόστος του νέου συστήματος ΠΦΥ όπου τέρμα κάτω μιλά και για την φαρμακευτική δαπάνη. Μόνο που αυτή την δαπάνη θα έπρεπε να την αναφέρει πάνω – πάνω, μιας που αποτελεί για την ώρα τουλάχιστον το 63% του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ ενώ αντίθετα το Ιατρικό Προσωπικό θα τους κοστίσει ψίχουλα (1300 ευρώ βασικός μισθός/Ιατρό). Θα θέλανε άραγε αυτοί που γράψανε αυτή την έκθεση να εργαστούν ως Οικογενειακοί Ιατροί στο σύστημα αυτό που σχεδίασαν;  Με βάση τους παλιούς μας μισθούς στο παράρτημα Ι (Technical Assistance in the field of Health) οι ξένοι σύμβουλοι γράφουν στην σελ. 18 “Payment for GPs is low”. Τι θα γράψουν άραγε τώρα με βάση τους νέους μας μισθούς που η έκθεση προβλέπει να είναι στην καλύτερη περίπτωση 1300 ευρώ/μήνα (δηλαδή περίπου 300 ευρώ/μήνα στο χέρι αφού πληρώσουμε τα έξοδα του Ιατρείου, για 8 ώρες δουλειά την ημέρα..) Εδώ να προσθέσουμε ότι η πρόταση της Task Force ουσιαστικά κάνει τον ιδιωτη Ιατρό δημόσιο υπάλληλο γιατί από ένα σημείο και πέρα όσο και να δουλέψει δεν πρόκειται να βελτιώθει παραπάνω το εισόδημά του, ενώ για το αν θα ανανεωθεί η σύμβαση του ή όχι, το πιο σημαντικό είναι να έχει τα κατάλληλα κονέ.. στην ΥΠε...

Έτσι θα προσελκύσουμε τα νέα παιδιά να γίνουν Γενικοί Ιατροί;

Τις προτάσεις μου για το πώς ονειρεύομαι την ΠΦΥ στην Ελλάδα τις έχω εδώ:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

ενώ τα σχόλια μου για την έκθεση Σουλιώτη και συν. εδώ:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

drpetros:
"H ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥ ΔΡΙΤΣΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΕΣΜΟ ΤΟΥ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΥ ΙΑΤΡΟΥ"

Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2013

Το θρίλερ της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας
Ο θεσμός του οικογενειακού γιατρού και η σύγχρονη πραγματικότητα
Αρθρο του ΘΑΝΑΣΗ ΔΡΙΤΣΑ καρδιολόγου, Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Gateopener:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος"H ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥ ΔΡΙΤΣΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΕΣΜΟ ΤΟΥ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΥ ΙΑΤΡΟΥ"

Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2013

Το θρίλερ της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας
Ο θεσμός του οικογενειακού γιατρού και η σύγχρονη πραγματικότητα
Αρθρο του ΘΑΝΑΣΗ ΔΡΙΤΣΑ καρδιολόγου, Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Ας στειλει την αποψη του και σε ολα τα υπουργεια υγειας του συγχρονου Δυτικου,και οχι μονο,κοσμου!



--- Τέλος παράθεσης ---

Argirios Argiriou:
Παραθέτω όλο το κείμενο...

21/10/2013.
Ελευθεροτυπία.

Το θρίλερ της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας

Ο θεσμός του οικογενειακού γιατρού και η σύγχρονη πραγματικότητα.

Αρθρο του ΘΑΝΑΣΗ ΔΡΙΤΣΑ καρδιολόγου, Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο

Μέχρι στιγμής είναι πρακτικά μηδενικό το αλγεβρικό άθροισμα των προτάσεων επιτροπών και διαφόρων λοιπών απόψεων όσον αφορά το οριστικό πλάνο για τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού φορέα Πρωτοβάθμιας Υγείας στη χώρα μας. Η σημασία της Πρωτοβάθμιας Υγείας είναι πασιφανής και η σκοπιμότητα της μετάθεσης οικονομικών πόρων και ανθρώπινου δυναμικού υπέρ της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας αποτελεί πάγια θέση όλων των διεθνών οργανισμών Υγείας.

Ομως, ενώ η ιδέα του οικογενειακού γιατρού ως συντονιστή της περίθαλψης είναι αυτονόητη σε όλες τις δομές πρωτοβάθμιας περίθαλψης, ίσως δεν υπάρχουν πολλές πρόσφατες επιστημονικές μελέτες που να αποδεικνύουν την κλινική αποτελεσματικότητα του οικογενειακού γιατρού σήμερα.

Είναι μάλιστα βέβαιο ότι οι σύγχρονες τάσεις δείχνουν προτίμηση προς την εξειδίκευση, όπου ο θεσμός του οικογενειακού γιατρού έχει εφαρμοστεί με την έννοια της υποχρεωτικής παραπομπής (gatekeeping).

Ο θεσμός του οικογενειακού γιατρού (GP: general practitioner) ακόμη και σε χώρες όπου έχει δοκιμαστεί για πολλές δεκαετίες (π.χ. Βρετανία) δέχεται σήμερα σοβαρή κριτική για την αποτελεσματικότητά του. Στη Βρετανία ο θεσμός GP λειτούργησε με επιτυχία στη μεταπολεμική εποχή ('50-'60), όταν ο βαθμός της εξειδίκευσης στην ιατρική ήταν πολύ περιορισμένος και η Βρετανία έδινε μεγάλη έμφαση στην εκπαίδευση της γενικής ιατρικής - μάλιστα η άριστη κατάρτιση στη γενική ιατρική υπήρξε αναγκαία προϋπόθεση περαιτέρω εξειδίκευσης.

Είναι ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της βρετανικής άποψης ότι ακόμη και μέχρι τη δεκαετία του '90 πολλοί ειδικοί γιατροί, διευθυντές τμημάτων, εξακολουθούσαν να δέχονται στο τμήμα τους κάποια γενικής φύσεως περιστατικά και υπέγραφαν επίσημα την ιδιότητά τους ως «γιατροί με ειδικό ενδιαφέρον σε κάποια ειδικότητα», π.χ. στην καρδιολογία (κατά την αγγλική έκφραση, physician with an interest in cardiology).

Προοδευτικά ο θεσμός του γενικού γιατρού έγινε λιγότερο ελκυστικός για τους Βρετανούς γιατρούς και περισσότερο ελκυστικός για άλλες εθνότητες πολιτών της ευρύτερης βρετανικής αυτοκρατορίας που ζούσαν στη Βρετανία. Πάντως, είναι δεδομένο ότι ο Βρετανός πολίτης έχει ανατραφεί με την κουλτούρα του οικογενειακού γιατρού στο πετσί του σε σχέση με τη χώρα μας, όπου η κουλτούρα του οικογενειακού γιατρού είναι ανύπαρκτη.

Από αυτή την άποψη, η τρέχουσα πρόταση της επιτροπής του καθηγητή Σουλιώτη, που ορίζει το ρόλο του οικογενειακού γιατρού ως δικαίωμα αλλά όχι ως εξαναγκαστική υποχρέωση, ταιριάζει περισσότερο στις εγκατεστημένες συμπεριφορές του Ελληνα πολίτη και σωστά, κατά την άποψή μου, προτείνεται η διαρκής σύνδεση του οικογενειακού γιατρού με εξειδικευμένες παροχές ιατρικών υπηρεσιών.

Οπου στην ελληνική ιστορία υπήρξε «με το ζόρι», τα πράγματα οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο και θεωρώ ότι μόνον ως ελεύθερη επιλογή ο θεσμός του οικογενειακού γιατρού μπορεί να αλλάξει προς το καλύτερο τις συμπεριφορές των πολιτών.

Σε αντίθεση με την επιτροπή Σουλιώτη, το αντίπαλον δέος, δηλ. η ομάδα Task Force, προτείνει υποχρεωτική εγγραφή του πολίτη στο μητρώο του οικογενειακού γιατρού προκειμένου να λάβει παραπομπή για εξειδικευμένη φροντίδα. Πριν από την υποχρεωτική προσέλευση στον οικογενειακό γιατρό, τον οποίο ο Ελληνας δεν έχει μάθει να εμπιστεύεται, η Task Force θα πρέπει να... εκπαιδεύσει τον πολίτη στο εξής: όταν πονάει ο αστράγαλός του, να παίρνει μια ασπιρίνη, να περιμένει και να μη σπεύδει στο εξωτερικό ορθοπεδικό ιατρείο του νοσοκομείου ΚΑΤ αναζητώντας τον καθηγητή της Ορθοπεδικής! Επίσης, η επιτροπή Σουλιώτη προτείνει την υλοποίηση της κατ' οίκον φροντίδας με ενδυνάμωση του ρόλου του νοσηλευτή, όπως συμβαίνει σε σύγχρονα διεθνή συστήματα περίθαλψης (ΗΠΑ).

Ενώ το θρίλερ για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα βρίσκεται σε εξέλιξη, θεωρώ ότι δεν μπορεί η σύγχρονη πρωτοβάθμια αντίληψη για την Υγεία να υιοθετήσει απόψεις που θεμελιώθηκαν τη δεκαετία του '60 σε άλλες χώρες (βλ. Βρετανία). Πρόσφατη μάλιστα βρετανική μελέτη έδειξε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις (π.χ. εγκεφαλικού επεισοδίου) η ταχεία διακομιδή σε κέντρα υψηλής εξειδίκευσης μείωσε σημαντικά τη θνητότητα σε σχέση με νοσηλεία σε μονάδες χαμηλής εξειδίκευσης. Αν σήμερα, ως διαχρονική αξία, κρατούσα κάτι από τη Βρετανία του '60, θα προτιμούσα σαφώς τη μουσική των Beatles και όχι το θεσμό του οικογενειακού γιατρού.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Gatekeeper:
Είναι ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΛΕΦΤΑ, Αργύρη.
Ας μας πουν όλοι αυτοί οι "ειδικοί" στην ΠΦΥ , στις ΗΠΑ , Καναδά , Αυστραλία και Ν.Ζηλανδία γιατί διατηρούν τον "απαρχαιωμένο " θεσμό του οικογενειακού γιατρού ;
Το τελευταίο καιρό γιατροι τρίτοβάθμιων νοσοκομείων (Αγγειοχειρουργοι , Καρδιολόγοι στο Αττικόν) έχουν βαλθεί να συμβουλέψουν τί είναι σωστό για την ΠΦΥ.
Ας τους ενημερώσει κάποιος πως το πάρτυ τελείωσε !
Κάθε κατεργάρης στον πάγκο του ή μάλλον στο ... Νοσοκομείο του.  ;)

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

[*] Προηγούμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση