Θέματα Εργασίας > Αποσπάσματα από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο
Πρόταση για αλλαγές στο Σύστημα Υγείας
Argirios Argiriou:
29/10/2013.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την οργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
[spoiler]29/10/2013
Εισήγηση Γ. Μπασκόζου στη δημόσια διαβούλευση με φορείς των υγειονομικών(ΣΥΡΙΖΑ)
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΜΠΑΣΚΟΖΟΥ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΩΝ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΤΗΝ ΠΦΥ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΟΠΥΥ ΚΑΙ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ
Για τον ΣΥΡΙΖΑ έχει μεγάλη σημασία η επεξεργασία των θέσεων του να γίνεται σε συνεχή επικοινωνία, διαβούλευση και κλίμα εμπιστοσύνης με τους εργαζόμενους στο χώρο της υγείας.
Η διαβούλευση με τους φορείς των υγειονομικών στις 24/10/13 έχει να κάνει με την κυκλοφορία των τριών (3) σχεδίων που δημοσιοποίησε ο υπουργός υγείας για τις αλλαγές στην ΠΦΥ και τον ΕΟΠΥΥ. Εμείς τις όποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν στην υγεία αλλά και την προσπάθεια να σώσουμε ότι μπορεί να σωθεί από τη μνημονιακή λαίλαπα θέλουμε να την κάνουμε μαζί με τους εργαζόμενους. Θέλουμε να ακούσουμε τη γνώμη σας, τις προτάσεις σας και τι θέλετε από εμάς να κάνουμε.
Η μνημονιακή λαίλαπα έχει σαρώσει τον χώρο της υγείας. Κύριο χαρακτηριστικό η καταστροφική μείωση των δημόσιων δαπανών για την υγεία, αλλά ακόμα και των ιδιωτικών επειδή ο κόσμος δεν έχει λεφτά να δώσει ακόμα και όταν υπάρχει ανάγκη. H υποχρηματοδότηση οδηγεί σε συνεχή υποβάθμιση δημόσιων και κοινωνικοασφαλιστικών δομών. Οι κοινωνικοασφαλιστικές δομές έχουν το πρόσθετο πρόβλημα ότι οι μνημονιακές πολιτικές εσωτερικής υποτίμησης σωρεύουν ανεργία, μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, αποασφάλιση και αδυναμία πληρωμής ασφαλίστρων που καθιστούν αδύνατο να ανταποκριθούν τα ταμεία στις υποχρεώσεις τους απέναντι στους ασφαλισμένους.
Το πιο σημαντικό όμως είναι η ύπαρξη των τριών περίπου εκατομμυρίων συμπολιτών μας που είναι ανασφάλιστοι και έχουν αδυναμία ελεύθερης και δωρεάν πρόσβασης στο δημόσιο σύστημα υγείας. Οποιαδήποτε μεταρρύθμιση θα όφειλε να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα. Δυστυχώς σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση βρίσκονται οι προθέσεις τρόικας και κυβέρνησης, όπως φαίνεται και από τον προϋπολογισμό όπου δεν προβλέπεται σχεδόν τίποτα για την κάλυψη των ανασφάλιστων.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΓΕΝΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΦΥ-ΕΟΠΥΥ
1. Όλα τα σχέδια κινούνται στο πλαίσιο της μνημονιακής υποχρηματοδότησης των υπηρεσιών υγείας και του ΕΟΠΥΥ. Στο σχέδιο Σουλιώτη υπάρχει η παραδοχή της ανάγκης αυξημένης χρηματοδότησης αλλά δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόβλεψη και το θέμα αφήνεται στην πολιτική βούληση της κυβέρνησης που είναι δεδομένη.
2. Η λογική του ΕΟΠΥΥ «αγοραστή υπηρεσιών» οδηγεί σε καθεστώς αύξουσας ιδιωτικοποίησης, υποβάθμισης των δημόσιων δομών και με βάση το μνημονιακό πλέγμα νόμων περί «απελευθέρωσης» του ιατρικού επαγγέλματος σε μονοπώληση της ΠΦΥ από μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα.
3. Με τον ένα η τον άλλο τρόπο τίθενται σε αμφισβήτηση οι εργασιακές σχέσεις των εργαζόμενων στις δημόσιες και κοινωνικοασφαλιστικές δομές ΠΦΥ(ΕΣΥ,ΕΟΠΥΥ). Οι κινητικότητες, διαθεσιμότητες, απολύσεις αποτελούν διακηρυγμένο στόχο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και της τρόικας που θα υλοποιηθούν με την κατάργηση μέρους η όλων των υπαρχουσών δομών του ΕΟΠΥΥ.
4. Φαλκιδεύεται η δυνατότητα πρόσβασης των ασφαλισμένων σε δωρεάν υπηρεσίες υγείας και δεν αντιμετωπίζεται το μέγα θέμα των ανασφάλιστων.
ΤΕΛΙΚΑ
Οι όποιες μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης υπηρετούν το σχέδιο καταστροφικής μείωσης των δημόσιων δαπανών υγείας, την υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση των ασθενών, την παραχώρηση κερδοφόρων «φιλέτων» στον μεγάλο επιχειρηματικό τομέα.
ΓΙΑΤΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΡΙΑ (3) ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΠΦΥ;;
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΙΚΑ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ;;
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ;
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΥΠΑΡΧΟΥΣΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΔΟΜΕΣ;
ΠΟΙΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ;
ΠΩΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕ ΙΔΙΩΤΕΣ;
ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ Η ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΩΝ;
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΟΧΕΣ ΣΤΟΥΣ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΥΣ-ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΓΚΑΙΡΗΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΦΥ;
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ
Η πρότασή μας βασίζεται στις παρακάτω αρχές :
α) Καθολικότητα. Στοχεύουμε στην κάλυψη όλων των υγ/κών αναγκών των κατοίκων της χώρας από το δημόσιο σύστημα που θα αναπτύσσεται , και παρέχοντας υπηρεσίες υψηλής ποιότητας θα κάνει τον ιδιωτικό τομέα βαθμιαία περιττό. Οι υπηρεσίες παρέχονται δωρεάν και ισότιμα, χωρίς διακρίσεις που προκύπτουν από το εισόδημα, τον τόπο διαμονής ή εργασίας, τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες .
β)Κοινωνικός έλεγχος και συμμετοχή της κοινότητας στη λήψη των αποφάσεων.
γ) Αναπροσανατολισμός από μια αμιγώς θεραπευτική αντίληψη προς μια ολιστική αντίληψη για την προάσπιση της υγείας.
Το Σύστημα ΠΦΥ πρέπει να έχει τα παρακάτω κύρια χαρακτηριστικά :
Να είναι προσανατολισμένο στην πρόληψη και την προαγωγή της υγείας. Οι παρεμβάσεις σε τόπους κατοικίας και εργασίας πρέπει να αποτελούν οργανικό συστατικό της λειτουργίας τους.
Θα είναι οργανωμένο στη βάση του Κέντρου Υγείας (ΚΥ ) σε πόλεις και αγροτικές περιοχές. Τα ΚΥ διασυνδέονται λειτουργικά με τα νοσοκομεία.
Βασικός θεσμός της λειτουργίας της ΠΦΥ είναι ο οικογενειακός γιατρός και η ομάδα υγείας .
Ανάπτυξη τοπικών πολιτικών και προγραμμάτων για ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού.
Σύμφωνα με τα παραπάνω , οι βασικότερες υπηρεσίες που παρέχει η ΠΦΥ είναι:
1. Η πρόληψη και η προαγωγή της υγείας.
2. Η διάγνωση και αποκατάσταση βλαβών που δεν απαιτούν νοσοκομειακή περίθαλψη.
Η διενέργεια ιατρικών εξετάσεων και η χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής.
Η οδοντιατρική φροντίδα.
Η ανοιχτή φροντίδα, φροντίδα στο σπίτι,φυσιοθεραπεία κλπ
Η ιατρική της εργασίας
Η 24ωρη εφημερία – διασύνδεση με ΕΚΑΒ.
Η λειτουργική διασύνδεση με το νοσοκομείο αναφοράς.
Η σχολική υγιεινή
Ο οικογενειακός προγραμματισμός
Οι παρεμβάσεις που αφορούν την δημόσια υγεία σε μια περιοχή (με διατομεακή συνεργασία)
Η δυνατότητα για βραχύχρονη νοσηλεία
Πρώτα μέτρα σε μια διαδικασία μετάβασης
Η γενική αρχή που θα πρέπει να διέπει τα πρώτα μέτρα μιας αριστερής κυβέρνησης ή μιας κυβέρνησης εθνικής σωτηρίας, με δεδομένη την κατάσταση διάλυσης του συστήματος υγείας συνολικά, την έλλειψη πρόσβασης σήμερα σ' αυτό του 1/3 του πληθυσμού και την αναπόφευκτη, τουλάχιστον κατ' αρχήν, στενότητα πόρων, θα πρέπει να είναι στην κατεύθυνση της μέγιστης δυνατής παροχής υπηρεσιών υγείας με τον αποδοτικότερο οικονομικά τρόπο. Ασφαλώς και θα υπάρξει αναπροσανατολισμός πόρων προς την υγεία αλλά βεβαίως δεν ισχυριζόμαστε πως θα ανοίξουν οι κρουνοί και θα ρέει άφθονο χρήμα .Αυτό από μόνο του οδηγεί σε εξαρχής στροφή στην πρωτοβάθμια με δημόσιο χαρακτήρα. Είναι δηλαδή σαφές ότι η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας θα είναι το πεδίο σημαντικών, ριζικών και τελικά θεσμικών αλλαγών, που με την σειρά τους θα επιτρέψουν την αναβάθμιση και των δύο επόμενων βαθμίδων. Δεν ισχυριζόμαστε πως όλα έχουν καλώς στην ΠΦΥ. Απαιτούνται ριζικές αλλαγές, σε τελείως διαφορετική κατεύθυνση από αυτές που επιδιώκει η κυβέρνηση. Εμείς δεσμευόμαστε για διασφάλιση επαρκούς χρηματοδότησης, διασφάλισης της εργασιακής σχέσης όλων των εργαζόμενων και αποκλείουμε κινητικότητες, διαθεσιμότητες και απολύσεις. Είναι σαφές πως ΣΥΡΙΖΑ και μνημόνια δεν πάνε μαζί.
Είναι καταρχάς προφανές και προαπαιτούμενο ότι η πρόσβαση στο σύνολο των δημόσιων δομών υγείας θα αποκατασταθεί για το σύνολο του πληθυσμού από την πρώτη μέρα και θα είναι πλήρης, ισότιμη και δωρεάν. Η σύνδεση της περίθαλψης με την ασφαλιστική κάλυψη, με δεδομένο το ποσοστό ανασφάλιστων, είναι απλά εκτός πραγματικότητας.
Κατ' αρχήν τουλάχιστον, δεν θα υπάρχει καμία δυνατότητα “απεμπόλησης” πόρων. Συνεπώς, παρότι ο στρατηγικός στόχος είναι ένα σύστημα χρηματοδοτούμενο αποκλειστικά από το δημόσιο, διατηρούνται κατ' αρχήν και αναπροσαρμόζονται στην κατεύθυνση της δικαιότερης αναδιανομής οι εισφορές κλάδου υγείας εργοδοτών και εργαζομένων.
Βάση για το νέο σύστημα ΠΦΥ θα αποτελέσουν οι δημόσιες μονάδες υγείας που υπάρχουν ήδη και υπολειτουργούν δηλαδή οι μονάδες του ΕΟΠΥΥ και τα κέντρα υγείας.
Κατ' αρχήν λοιπόν στελεχώνονται πλήρως και ανάλογα με τις ανάγκες οι υπάρχουσες μονάδες του ΕΟΠΥΥ και των κέντρων υγείας με ιατρικό και λοιπό υγειονομικό προσωπικό. Τα εργαστήρια που υπάρχουν επαναλειτουργούν στη μέγιστη δυναμικότητά τους. Αυτό εκτός από την εξυπηρέτηση του κόσμου θα επιφέρει και μεγάλη εξοικονόμηση πόρων που κατευθύνονται προς τις ιδιωτικές επιχειρήσεις υγείας. Μια αρκετά καλή εικόνα των αναγκών στην πρώτη φάση μπορεί να προέλθει από τα στατιστικά στοιχεία των μονάδων του ΕΟΠΥΥ και της ΗΔΙΚΑ.
Η σχέση εργασίας όλων των νεοπροσλαμβανομένων εργαζομένων θα είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Θα περιλαμβάνει αξιακό σύστημα εισδοχής και ανέλιξης των επιστημόνων και λοιπών εργαζομένων του, καθώς και έλεγχο του, όπως και της διοίκησης και των οικονομικών του με λαϊκό έλεγχο οργανωμένο σε τοπικό επίπεδο. Οι προηγούμενοι τύποι εργασιακών σχέσεων με “υβριδικό” χαρακτήρα δοκιμάστηκαν για χρόνια και αποδείχτηκε πως δημιουργούν προβλήματα.
Για τους εργαζόμενους γιατρούς που εργάζονται ήδη στις δομές του ΕΟΠΥΥ και δεν επιθυμούν να ενταχθούν άμεσα στο καθεστώς ΠΑΑ, θα υπάρξει μεταβατική περίοδος .Οι οποιεσδήποτε τυχόν συμβάσεις με τον ιδιωτικό τομέα ξεκινούν από μηδενική βάση μέσα από διαπραγμάτευση με τους συλλογικούς φορείς των υγειονομικών και με κριτήριο την κάλυψη των αναγκών του συστήματος..
Για τις εξετάσεις που, στην αρχική φάση, δεν είναι δυνατόν να καλύπτονται από τις δημόσιες δομές, θα υπάρξουν συμβάσεις με ιδιωτικά εργαστήρια, με ορθολογική τιμολόγηση με βάση τη διεθνή και ελληνική εμπειρία και πλαφόν αριθμού εξετάσεων ανά εργαστήριο, που θα διασφαλίζει το μικρό εργαστήριο από την άλωση της αγοράς από το μεγάλο ολιγοπωλιακό κεφάλαιο.
Η αυτονόητη ηλεκτρονική διασύνδεση και έλεγχος ολόκληρου του συστήματος θα τεθεί σε εφαρμογή. Εισάγεται η Κάρτα Υγείας, την αποκτούν όλοι, ανεξάρτητα ασφαλιστικής κάλυψης, αρκεί να είναι εγγεγραμμένοι, ή να εγγραφούν στο σύστημα. Η χρήση της είναι καθολική για όλους κατοίκους της χώρας. Παρέχει το δικαίωμα πρόσβασης σε όλες τις υπηρεσίες.
Παράλληλα δρομολογείται το ταχύτερο η σύνταξη ενός συνολικού «χάρτη υγείας» που θα καθορίσει τις ανάγκες ανάπτυξης του συστήματος και θα ορθολογικοποιήσει την κατανομή των πόρων.
ΑΙΘΟΥΣΑ ΓΕΡΟΥΣΙΑΣ, ΒΟΥΛΗ
24/10/2013
[/spoiler]
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Γ.Κτιστάκης:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
drpetros:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή ΕίσοδοςΔεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
--- Τέλος παράθεσης ---
δεν ανοίγει... τι είναι ?
drpetros:
Ελεύθερη επιλογή των εργασιακών σχέσεων για όλους τους γιατρούς στο νέο σύστημα ΠΦΥ
Δημοσιεύθηκε Τρίτη, 05 Νοεμβρίου 2013 14:26
Η δυνατότητα επιλογής των εργασιακών τους σχέσεων θα πρέπει να δοθεί σε όλους τους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ όταν δημιουργηθεί το νέο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών θεωρεί ανήκουστη την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ όπως παρουσιάστηκε κατά τη χθεσινοβραδινή συζήτηση στη Βουλή από τον εισηγητή Α. Ξανθό, η οποία προβλέπει τη μεταφορά όλων των μονάδων της ΠΦΥ στις ΥΠΕ με καθεστώς πλήρους και αποκλειστικής απασχολήσεως των ιατρών σε αυτές.
Οι γιατροί θα πρέπει να επιλέξουν ελεύθερα την εργασιακή τους σχέση είτε επιθυμούν να είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης είτε όχι. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να τους επιβληθεί η εργασιακή τους σχέση.
Εξάλλου η συγκεκριμένη πρόταση δεν υπάρχει σε κανένα από τα Σχέδια για την μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που επεξεργάζεται το υπουργείο Υγείας.
Ο ΙΣΑ απαιτεί ένα αξιοκρατικό και βιώσιμο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στο οποίο θα έχουν πρόσβαση οι Έλληνες πολίτες και συμμετοχή όλοι οι γιατροί.
Οι άξονες που πρέπει να κινείται το σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας προκειμένου να γίνει αποδεκτό είναι :
εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης προκειμένου να λειτουργήσει ένα αξιόπιστο σύστημα Π.Φ.Υ και να επιτυγχάνεται η άμεση αποπληρωμή των δεδουλευμένων στους παρόχους
ελεύθερη πρόσβαση όλων των πολιτών και πλήρης κάλυψης των ανασφάλιστων.
διατήρηση και ενίσχυση όλων των Δημόσιων μονάδων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Δεν περισσεύει καμία.
παροχή κινήτρων για εγκατάσταση εξειδικευμένων γιατρών σε άγονες και παραμεθόριες περιοχές
δικαίωμα πρόσβασης και συμμετοχής στην Π.Φ.Υ όλων των γιατρών που το επιθυμούν (νεότερων και ήδη συμβεβλημένων)
ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΤΟΥ ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Γ. ΠΑΤΟΥΛΗΣ ΕΥΣΤ. ΤΣΟΥΚΑΛΟΣ
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Argirios Argiriou:
04/11/2013
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΙΣ ΠΑΤΡΩΝ: ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ - ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ
[spoiler]
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αρ. Πρωτ.: 9024/4-11-2013
Προς
τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης,
κ.Γεωργιάδη Άδωνι
Αριστοτέλους 17
104 33 ΑΘΗΝΑ
ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ:
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ
Κε Υπουργέ,
Πληροφορηθήκαμε ότι την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013 διεξήχθη στο Υπουργείο Υγείας σύσκεψη για την μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Yγείας (Π.Φ.Υ.), απουσία των θεσμικών οργάνων και των εκπρόσωπων των ιατρικών συνδικαλιστικών ενώσεων. Ο «εξαντλητικός» διάλογος με τους φορείς που είχε εξαγγελθεί, τελικά αποδεικνύεται προσχηματικός, χωρίς καμία ουσιαστική διάθεση διαβούλευσης.
Το Διοικητικό Συμβούλιο και η Γενική Συνέλευση του Ιατρικού Συλλόγου Πατρών αποφάσισαν τα κάτωθι:
Οι προτάσεις της επιτροπής του κ. Σουλιώτη και του κ. Κοντού, προέδρου του ΕΟΠΥΥ, διαθέτουν στοιχεία που θα μπορούσαν να αποτελέσουν βάση διαλόγου για την αναμόρφωση της ΠΦΥ.
Το σχέδιο της Task Force με Πρόεδρο της επιτροπής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας τον κ. Θεοδωράκη, κρίνεται ουτοπικό, ανεδαφικό και ανεφάρμοστο για την Ελληνική πραγματικότητα και επομένως απορριπτέο, για τους εξής λόγους:
Αποδέχεται την ήδη μειωμένη χρηματοδότηση της ΠΦΥ, που υπολείπεται κατά 1000 ευρώ κατά κεφαλήν από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ.
Εισάγει το θεσμό του οικογενειακού γιατρού συνδυαζόμενο με καθεστώς αυστηρού «κλειστού» gatekeeping, αποτυχημένου διεθνώς μοντέλου ΠΦΥ, με μονοπωλιακή διαχείριση του ασθενούς από τον οικογενειακό ιατρό, γεγονός που αποκλείει τους εξειδικευμένους ιατρούς από την ΠΦΥ και στερεί από τον πολίτη του δικαιώματος της ελεύθερης επιλογής προσωπικού ιατρού.
Οδηγεί σε αποδυνάμωση των δημόσιων δομών του ΕΟΠΥΥ, μεταφέροντας ανθρώπινο δυναμικό και πόρους από την ΠΦΥ προς τα Νοσοκομεία, γεγονός που θα αυξήσει δευτερογενώς τις δαπάνες υγείας λόγω αυξημένης συχνότητας νοσοκομειακής αντιμετώπισης περιστατικών ΠΦΥ. Η αποδόμηση των δημόσιων δομών του ΕΟΠΥΥ προκύπτει από την προτεινόμενη μετακίνηση 2246 εξειδικευμένων γιατρών και την πιθανή απόλυση των υπολοίπων.
Εισηγείται αναξιοπρεπή αμοιβή των οικογενειακών γιατρών, απαγορευτική για την κάλυψη των βασικών αναγκών διαβίωσής τους.
Θέτει εκτός του σχεδιαζόμενου νέου μοντέλου ΠΦΥ, το σύνολο των ελευθεροεπαγγελματιών ιατρών που εδώ και χρόνια υπηρετούν και στηρίζουν την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας στη χώρα μας.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΑΔΥΝΑΜΙΩΝ ΕΟΠΥΥ ΚΑΙ ΠΦΥ
Δεδομένου ότι το μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού έχει ανάγκη από υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ), που έχουν μικρότερο κόστος σε σχέση με τις υπηρεσίες δευτεροβάθμιας / τριτοβάθμιας περίθαλψης, θα έπρεπε να ανακατευθυνθούν οι περιορισμένοι κρατικοί πόροι προς την καλύτερη οργάνωση των πρωτοβάθμιων υπηρεσιών υγείας. Στην προοπτική αυτή, οι υπηρεσίες ΠΦΥ θα έπρεπε να αποτελούν το προνομιακό πεδίο λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ.
Παρά ταύτα από την ίδρυση του ΕΟΠΥΥ, παρατηρήθηκε προχειρότητα και σωρεία λαθών που αποδίδονται στην έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού, σαφούς επιστημονικού μοντέλου, διοικητικής οργάνωσης και ξεκάθαρου νομικού πλαισίου. Από την πρώτη στιγμή ήταν βέβαιο ότι τα έσοδα του ΕΟΠΥΥ δεν θα επαρκούσαν για την παροχή υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους του.
Τα κυριότερα προβλήματα που ανέκυψαν κατά την πορεία υλοποίησης του εγχειρήματος του ΕΟΠΥΥ, καταγράφονται ως εξής:
Η σταδιακή ένταξη ελλειμματικών και προβληματικών ασφαλιστικών ταμείων στον ΕΟΠΥΥ, με την ταυτόχρονη αύξηση του ασφαλιστικού πληθυσμού, συνοδεύτηκε παραδόξως με ισοπεδωτικές περικοπές του προϋπολογισμού, με βίαιες κινήσεις προσαρμογής που έπληξαν σημαντικά το ύψος των αμοιβών των συνεργαζόμενων ιατρών και τη λειτουργία των πολυϊατρείων του ΕΟΠΥΥ, γεγονός που τελικά υποβάθμισε την ποσότητα και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Οι προϋπάρχουσες διαφορές στις ασφαλιστικές εισφορές των ταμείων που εισήλθαν στον ΕΟΠΥΥ, δημιούργησαν μεγάλες ανισότητες ανταπόδοσης των εισφορών σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας, συνιστώντας τελικά κατάφωρη κοινωνική αδικία.
Η έλλειψη πρόβλεψης των επιπτώσεων της δημοσιονομικής προσαρμογής, της ύφεσης και της ανεργίας στην υστέρηση εσόδων, λόγω της αδυναμίας είσπραξης τμήματος των ασφαλιστικών εισφορών, οδήγησε σε εκτροχιασμό του προϋπολογισμού του οργανισμού.
Η έλλειψη σοβαρής εκτίμησης των δαπανών νοσηλευτικής περίθαλψης, με την μέχρι τώρα προβληματική εφαρμογή των κλειστών ενοποιημένων νοσηλίων (ΚΕΝ), δημιούργησε κενά στον ισολογισμό του οργανισμού.
Η κατάργηση της ελεύθερης επιλογής ιατρού από τον ασθενή - που όταν εφαρμόζεται ευνοεί τις συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού με ενίσχυση της απόδοσης, της παραγωγικότητας και της ποιότητας των προσφερομένων υπηρεσιών υγείας – αποτέλεσε καίριο στρατηγικό λάθος σχεδιασμού του νεοσύστατου οργανισμού.
Το πλαίσιο λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ είναι ιδιαίτερα άναρχο και προβληματικό, με τα γνωστά προβλήματα στη λειτουργία του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, δημιουργώντας συνθήκες υποβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους. Η στρέβλωση αυτή δημιούργησε πληθώρα ιατρών που προσφέρουν υπηρεσίες απλής συνταγογράφησης. Η πρόληψη, η διάγνωση και η παρακολούθηση των χρόνιων νοσημάτων μπήκε σε δεύτερη μοίρα, γεγονός που δυνητικά εκτινάσσει δευτερογενώς τις δαπάνες υγείας λόγω αύξησης της νοσηρότητας και της θνητότητας.
Η ισοπεδωτική υποχρηματοδότηση και υποκοστολόγηση των παρεχομένων υπηρεσιών ΠΦΥ, με την επιβολή πολλαπλών «κουρεμάτων» στον ιδιωτικό τομέα και την αντίστοιχη υποβάθμιση των υπηρεσιών των δημόσιων τοπικών μονάδων, θέτει θέμα επιβίωσης και ποιοτικής λειτουργίας του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Η πολύμηνη στάση πληρωμών ληξιπρόθεσμων και τρεχουσών οφειλών, οι παρακρατήσεις, οι επιβαλλόμενες επιστροφές χρημάτων καθιστούν την επιβίωση των ιατρείων και ειδικά των εργαστηριακών δομών απαγορευτική. Αντίστοιχα, ιδιαίτερα προβληματική είναι η λειτουργία των πολυϊατρείων του ΕΟΠΥΥ και των Κέντρων Υγείας από τη συστηματική υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση.
Η σοβαρή έλλειψη ελεγκτικών μηχανισμών του Οργανισμού, αποτελεί σημαντική τροχοπέδη στην εύρυθμη λειτουργία του και στη σωστή εκτέλεση του προϋπολογισμού του.
Η λειτουργία του ΕΟΠΥΥ και η σχέση του με τους λειτουργούς του συστήματος, είναι ιδιαιτέρως προβληματική. Η συστηματική απαξίωση του ιατρικού λειτουργήματος μέσω μίας «επικοινωνιακής» πολιτικής απειλών και εκφοβισμού για την επιβολή ποινών χωρίς επαρκή τεκμηρίωση, εξοργίζουν τους λειτουργούς του συστήματος, ελαχιστοποιούν τη διάθεση συνεργασίας και συμμόρφωσής τους στο πλαίσιο λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ.
Η ελλειμματική κάλυψη των αναγκών ΠΦΥ των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ, οδηγεί στην καταστολή ζήτησης υπηρεσιών υγείας. Η καθυστερημένη διάγνωση παθήσεων και η ελλειμματική παρακολούθηση των χρόνιων ασθενών προκαλούν αυξημένη συχνότητα επιπλοκών και παρενεργειών, που οδηγεί δευτερογενώς σε αυξημένη νοσηρότητα, θνητότητα και σημαντική αύξηση των δαπανών υγείας. Υπάρχει σημαντική δυσχέρεια της πρόσβασης των ασφαλισμένων σε εξειδικευμένο γιατρό.
Η συντεταγμένη απο- ασφάλιση των Ελλήνων πολιτών έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις με επίσημη καταγραφή 3 εκατ. πολιτών που έχουν χάσει την ασφαλιστική τους ικανότητα.
Το 2009, η αγορά υγείας στην Ελλάδα έφτασε στα 23,2 δισ. ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι το σύνολο των ασφαλισμένων πολιτών διέθεσε άλλα 7,1 δισ. ευρώ σε ιδιωτικές πληρωμές / παραπληρωμές, για όσα δεν του πρόσφερε το εθνικό σύστημα υγείας και κοινωνικής ασφάλισης. Το 2011 ενώ η συνολική δαπάνη έπεσε στα 18,6 δισ. ευρώ, η ιδιωτική δαπάνη παρέμεινε σχεδόν αναλλοίωτη στα 6,4 δισ. ευρώ. Μετά την ίδρυση του ΕΟΠΥΥ, η μετατόπιση προς την ιδιωτική δαπάνη έγινε ακόμη πιο έντονη. Το τρέχον έτος η εικόνα είναι αρκούντως ανησυχητική, λαμβάνοντας υπόψη το φετινό ΑΕΠ, τους τρέχοντες δείκτες ανεργίας και το ανερχόμενο ποσοστό των ανασφάλιστων πολιτών.
Η υψηλή ανεργία, οι αθρόες συνταξιοδοτήσεις – κυρίως από το Δημόσιο – αλλά και οι συσσωρευμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές, ύψους πολλών εκατοντάδων εκατ. ευρώ, προς τα ασφαλιστικά ταμεία, δυναμιτίζουν το ήδη προβληματικό ασφαλιστικό σύστημα της χώρας. Οι εκτιμήσεις μιλούν για «μαύρη» τρύπα ύψους περίπου 11 δισ. ευρώ την επόμενη τριετία.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΦΥ
► Ο κύριος στόχος της ΠΦΥ είναι η ολοκληρωτική και πλήρης υγειονομική κάλυψη όλων των πολιτών ανεξάρτητα από την οικονομική, κοινωνική, φυλετική ή θρησκευτική τους ιδιότητα.
► Η χρηματοδότηση της ΠΦΥ πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του πληθυσμού και να αντιστοιχεί στο μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Υπάρχει αδήριτος ανάγκη ύπαρξης ενός βασικού ασφαλιστικού πακέτου, που καλύπτει τις κύριες υπηρεσίες υγείας για όλους τους πολίτες, έχοντας υπόψη τις περιορισμένες δυνατότητες χρηματοδότησης ενός συστήματος ΠΦΥ. Η Ελλάδα έχει πλέον κατά κεφαλήν δαπάνη υγείας κατά 1.000 € λιγότερα από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Περαιτέρω μείωση είναι ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΗ. Υπάρχει η εκτίμηση ότι ο προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ για το 2014 δεν θα ξεπεράσει τα 4,3 δις ευρώ και θα είναι 10% μειωμένος σε σχέση με τη φετινή χρονιά, ενώ οι αντίστοιχες δαπάνες για το 2009 είχαν αγγίξει τα 8 δις. Απαιτείται διπλασιασμός του ποσού της χρηματοδότησης της ΠΦΥ προκειμένου να λειτουργήσει αξιόπιστα, με κάλυψη των αναγκών των ασφαλισμένων και των ατόμων που έχουν χάσει την ασφαλιστική τους κάλυψη. Η χρηματοδοτική ενίσχυση της ΠΦΥ στο επίπεδο του 15% του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ είναι άκρως απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία της.
► Λειτουργική αποσύνδεση της ΠΦΥ από τις υπηρεσίες νοσοκομειακής περίθαλψης. Η συνύπαρξη των δύο λειτουργιών προκαλεί άσκοπες δαπάνες, από αυξημένη χρήση δευτεροβάθμιων υπηρεσιών και αύξηση των εισαγωγών στα νοσηλευτικά ιδρύματα με επιβάρυνση του τελικού κόστους για τις δαπάνες υγείας.
► Ελεύθερη πρόσβαση όλων των πολιτών στο σύστημα ΠΦΥ, ελεύθερη επιλογή ιατρού από τον πολίτη χωρίς αποκλεισμούς και πλήρης κάλυψη των ανασφάλιστων.
► Πλήρης και άμεση προσβασιμότητα του ασθενούς σε υπηρεσίες υγείας, σε σύντομο χρονικό διάστημα χωρίς περιττές αναμονές.
► Οι συνεργαζόμενοι γιατροί πρέπει να παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες – εκτός από την απλή συνταγογράφηση – με κυρίαρχους στόχους τον έλεγχο των χρόνιων παθήσεων και με εξασφάλιση της συνεχούς παρακολούθησης του ασθενούς, την προαγωγή υγείας και την πρόληψη.
► Δυνατότητα όλων των ιατρών να συνάπτουν συμβάσεις με το σύστημα Π.Φ.Υ. χωρίς αποκλεισμούς, μέσω εθνικής συλλογικής σύμβασης με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και τους κατά τόπους Ιατρικούς Συλλόγους, και με αξιοπρεπείς αμοιβές κατά πράξη και περίπτωση. Υπό συζήτηση τίθεται η ύπαρξη ενός ανώτατου ορίου (πλαφόν) ή διαμόρφωση τιμής ανά μονάδα όγκου, που θα διαφέρει ανάλογα με την κάθε ειδικότητα και τον πληθυσμό ευθύνης.
► Ο οικογενειακός γιατρός (παθολόγος, γενικός γιατρός, παιδίατρος, καρδιολόγος, γυναικολόγος, ψυχίατρος) θα αποτελεί μεν τον πυλώνα της ΠΦΥ, με διαφύλαξη δε της δυνατότητας συντονισμού και παραπομπής του ασθενούς προς τη δευτεροβάθμια νοσηλευτική περίθαλψη από οποιονδήποτε εξειδικευμένο γιατρό υπηρετεί ή συνεργάζεται με το σύστημα της ΠΦΥ. Ο ασθενής διατηρεί το δικαίωμα επιλογής εξειδικευμένου οικογενειακού γιατρού.
► Περιφερειακή συγκρότηση και καταγραφή αναγκών, ανάλογα με την εποχικότητα και την πιθανή αλλαγή του πληθυσμού λόγω τουρισμού. Τέτοια αρμοδιότητα πρέπει να αναλάβουν οι περιφερειακές μονάδες του ΕΟΠΥΥ με την ιδιότητα του παρόχου και αγοραστή υπηρεσιών, σε συνεργασία με τους τοπικούς ιατρικούς συλλόγους. Η εποπτεία των Ιατρικών Συλλόγων κρίνεται ουσιώδης ως απαραίτητο εχέγγυο: α. για τη διασφάλιση εξυπηρέτησης των αναγκών των πολιτών, β. για την επίγνωση της επάρκειας/ανεπάρκειας ιατρικού δυναμικού σε ιατρικές ειδικότητες, γ. στην ορθή εκτίμηση της επάρκειας του κλειστού σφαιρικού προϋπολογισμού για την πλήρη κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού δ. στον έλεγχο της ορθής εκτέλεσης του προϋπολογισμού και ε. στη σωστή κατανομή των απαραίτητων πόρων ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες.
► Διατήρηση και ενίσχυση όλων των Δημόσιων μονάδων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με ανάπτυξη ολοήμερης λειτουργίας και κάλυψης των αναγκών των ασφαλισμένων. Ανανέωση των συμβάσεων των ιατρών που υπηρετούν στα πολυϊατρεία του ΕΟΠΥΥ με ενδυνάμωση της λειτουργίας των εργαστηρίων. Ενδυνάμωση και οργάνωση της λειτουργίας των Κέντρων Υγείας.
► Κατά την ενοποίηση των δημόσιων δομών του ΕΟΠΥΥ και ΕΣΥ, να μην προκύψει καμία απόλυση. Προϋπόθεση οποιασδήποτε μεταβολής είναι η ένταξη όλων των Μονάδων Υγείας, ΕΟΠΥΥ, Κέντρων Υγείας κ.λπ., χωρίς διαθεσιμότητα – κινητικότητα, όπως έγινε και με την ένταξη των πρώην ταμείων στον ΕΟΠΥΥ.
► Σταδιακή δημιουργία δικτύου αστικού ή αγροτικού τύπου Κέντρων Υγείας 24ωρης λειτουργίας ανά 40000-50000 κατοίκους με μονάδες ημερήσιας νοσηλείας, με ανάπτυξη πιλοτικής διαδικασίας και κατάλληλης χρονικής προσαρμογής. Κρίνεται απαραίτητη η παράλληλη λειτουργία τακτικού πολυϊατρείου πλήρως αναπτυγμένου ώστε να καλύπτονται οι τακτικές και έκτακτες ανάγκες των πολιτών.
► Η καθιέρωση και χρήση ηλεκτρονικού φακέλου ασθενούς είναι κριτικής σημασίας για την ενίσχυση της αποδοτικότητας και της ασφάλειας του συστήματος, καθώς και για την παρακολούθηση της πρακτικής των ιατρών και της συμμόρφωσης τους με τις κλινικές κατευθυντήριες οδηγίες. Η εφαρμογή των διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων κρίνεται άκρως απαραίτητη.
► Η ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας μετριέται με την απόδοση, την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα στην αντιμετώπιση των προβλημάτων υγείας των ασθενών. Η ποιότητα των υπηρεσιών υγείας αξιολογείται με την επιστημονική ικανότητα του γιατρού που χειρίζεται κατάλληλα εξειδικευμένο και αξιόπιστο τεχνολογικό εξοπλισμό και δεν αποτυπώνεται απαραίτητα από την υιοθέτηση οποιουδήποτε προτύπου ISO.
Συνοψίζοντας, κρίνονται άκρως απαραίτητοι οι ορθοί όροι συνεργασίας του ΕΟΠΥΥ με τον ιατρικό κόσμο για τη σωστή οργάνωση της ΠΦΥ και την κάλυψη των αναγκών των πολιτών, ως εξής:
Η δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με ελεύθερη και ισότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών, ασφαλισμένων και ανασφάλιστων, με το οποίο θα είναι συνδεδεμένοι και όλοι οι ιδιωτικοί φορείς
Ενίσχυση και στήριξη της λειτουργίας των δημόσιων δομών της ΠΦΥ. Η συγχώνευση των δημόσιων δομών να προκύψει χωρίς απολύσεις, κινητικότητα – διαθεσιμότητα.
Επαρκής χρηματοδότηση της Δημόσιας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και χρηματοδοτική ενίσχυση της ΠΦΥ στο επίπεδο του 15% του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ.
Εθνική συλλογική σύμβαση όλων των γιατρών που το επιθυμούν με το σύστημα ΠΦΥ με αξιοπρεπείς αμοιβές κατά πράξη και περίπτωση.
Αξιόπιστοι και σοβαροί ελεγκτικοί μηχανισμοί στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Εφαρμογή των διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων.
Επαρκής οριοθέτηση του ύψους και ορθή εκτέλεση του προϋπολογισμού, με όρους διαφάνειας, χωρίς μεταγενέστερους αιφνιδιασμούς, επιστροφές χρημάτων και «κουρέματα» που δυνητικά απειλούν τη βιωσιμότητα της λειτουργίας των ατομικών ιατρείων και εργαστηρίων. Πρόβλεψη δημιουργίας κινήτρων και αντικινήτρων για την περιστολή των δαπανών υγείας.
Λειτουργία οικογενειακού γιατρού χωρίς μονοπωλιακή διαχείριση του ασθενούς και σεβασμός στην ελεύθερη επιλογή προσωπικού γιατρού από τον πολίτη.
Εχέγγυα για τη φερεγγυότητα του οργανισμού σε σχέση με τις συμβατικές του υποχρεώσεις έναντι των παρόχων, καθώς και η εφαρμογή συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος αποπληρωμής των δεδουλευμένων.
Στις κρίσιμες συνθήκες που βιώνει η χώρα μας, δεν υπάρχει χώρος για καμία επιπολαιότητα ή λανθασμένο χειρισμό. Δεν περισσεύει ούτε χρόνος ούτε χρήμα.
Ευελπιστώντας στην ύπαρξη δημιουργικής και ουσιαστικής δημόσιας διαβούλευσης για την μεταρρύθμιση ΠΦΥ με τους θεσμικούς φορείς,
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Η Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Άννα Μαστοράκου Γεώργιος Σκρουμπής
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
ΠΙΣ, ΙΑΤΡΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΟΠΥΥ, Κος Δ. ΚΟΝΤΟΣ
Κος ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
ΜΕΛΗ ΜΑΣ[/spoiler]
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση