Θέματα Εργασίας > Αποσπάσματα από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο
Πρόταση για αλλαγές στο Σύστημα Υγείας
Argirios Argiriou:
Έλεγα μήπως έκανε κάποιο λάθος ο κ. Ξανθός όταν στην προχθεσινή συνέντευξη στην Καθημερινή υποστήριζε ότι τα ΤΟΜΥ θα κοστίζουν 80 εκατομ ευρώ/έτος αλλά τελικά από ότι φαίνεται το πιστεύει με τα σωστά του ! Ακούστε την παρέμβαση του, στην ομιλία του κ. Βασίλη Οικονόμου στο 8.05
Στο 11.11 ο κ. Βασίλης Οικονόμου δίνει μια ενδιαφέρουσα εξήγηση για ποιον λόγο σκέφτονται από την κυβέρνηση να κόψουν τους συμβεβλημένους Ιατρούς του ΕΟΠΥΥ: Θα εξοικονομούν 110 εκατ/έτος που θα τα παρουσιάζουν στην Τρόικα ως δημοσιονομική προσαρμογή και θα προσπαθήσουν να κάνουν την δουλειά τους με την βοήθεια ΕΣΠΑ (για όσο καιρό κρατήσουν αυτά...)
Επίσης στο 13.50 παραδέχεται, ως σκιώδης Υπουργός Υγείας, ότι όταν τελειώσουν τα ΕΣΠΑ δεν θα έχει με τι να πληρώσει τα ΤΟΜΥ.
GirousisN:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Στο 11.11 ο κ. Βασίλης Οικονόμου δίνει μια ενδιαφέρουσα εξήγηση για ποιον λόγο σκέφτονται από την κυβέρνηση να κόψουν τους συμβεβλημένους Ιατρούς του ΕΟΠΥΥ: Θα εξοικονομούν 110 εκατ/έτος που θα τα παρουσιάζουν στην Τρόικα ως δημοσιονομική προσαρμογή και θα προσπαθήσουν να κάνουν την δουλειά τους με την βοήθεια ΕΣΠΑ (για όσο καιρό κρατήσουν αυτά...)
Επίσης στο 13.50 παραδέχεται, ως σκιώδης Υπουργός Υγείας, ότι όταν τελειώσουν τα ΕΣΠΑ δεν θα έχει με τι να πληρώσει τα ΤΟΜΥ.
--- Τέλος παράθεσης ---
Μα αυτό τους προβληματίζει. 3.000 άνθρωποι θα ζητούν μονιμοποίηση μετά από 2-4 έτη και ο Κούλης με το Βασίλη δεν θα ξέρουν τι να τους κάνουν.
Argirios Argiriou:
Ενδιαφέρουσα συζήτηση που διαμείφθηκε στις 17/08/2017 στην ομάδα ΓΕΝΙΚΟΙ / ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ ΙΑΤΡΟΙ ΕΛΛΑΔΑΣ. στο facebook. Κάτω κάτω επισυνάπτω σε μορφή pdf, και το σχετικό σχέδιο Νόμου:
Έχουμε όλοι καταλάβει τις αλλαγές που έρχονται στο εφημεριακό; Το παρακάτω Ν)Σ το παρουσίασε με μεγάλη κομπορρημοσύνη ο ίδιος ο Αντρέας ο Ξανθός!
- Κυλιόμενες βάρδιες αντί εφημεριών. Τέρμα τα ρεπό και τέρμα η εφημεριακή αποζημίωση. Η ελπίδα έρχεται.
- Ένα που περιγράφει και θέλει πολύ προσοχή, είναι ότι επεκτείνει το τακτικό ωράριο έως το βράδυ. Έτσι ενώ μιλάει για "εφημερία", οι ώρες εργασίας θα είναι τακτικό ωράριο. Άλλο ένα νομοσχέδιο που δεν ξεκαθαρίζει το πώς τελικά θα υπολογίζεται η πέραν του τακτικού ωραρίου εργασία (άραγε παραμένει το 7ωρο πενθήμερο =35 ώρες /εβδομάδα;; ). Εάν πχ ένας δεν δεχτεί το 60ωρο και έχει μέσο χρόνο εργασίας 48ωρο/εβδομάδα, (4 χ 12 ωρα) τί "εφημερία" θα πληρωθεί και τι είδους ώρες;; όταν κάνει πχ αργία, ενώ δεν έχει συμπληρώσει τις ώρες του μισθού (35ωρο) πώς θα πληρωθεί;; Θα πληρωθεί ως ώρες συν το προβλεπόμενο ποσοστό ως ώρες εντός ωραρίου αλλά αργίας όπως πχ οι νοσηλευτές;; Θα θεωρηθεί υπερωριακή εργασία εφόσον είναι πέραν του τακτικού ωραρίου;;; Είναι Άλλο Ένα σχέδιο πρόχειρο και χωρίς σοβαρή μελέτη!!!
- Υπάρχουν γιατροί για να γίνει όλο αυτό? Το κυλιόμενο ωράριο θέλει πιο πολύ προσωπικό
- Και βέβαια δεν υπάρχουν. Υποψιάζομαι όμως ότι θα θυσιάζονται οι μικρότεροι σχηματισμοί για χάρη των μεγαλύτερων: Νοσοκομείο>ΚΥ>ΠΠΙ>ΠΙ -και όπου μας βγάλει
- Είναι ένα σχέδιο που ούτε κυκλικό το λες, ούτε αποζημίωση με βάση υπερωριακή απασχόληση το λες, ούτε "εφημερία" το λες. Είναι ένα νέο εργασιακό καθεστώς που το ανακάλυψαν κάτι φωστήρες στα εργασιακά. Εάν κάποιος του κάνει προσφυγή σε ανώτατο δικαστήριο εργασιακών θεμάτων, περνάει;;
- Πρώτον παραβιάζει το κατοχυρωμένο εργατικό δικαίωμα, του 8ώρου.
Δεύτερον παραβιάζει την έννοια της υπερωριακής εργασίας.
Τρίτο δεν εξασφαλίζει το μέτρο όχι πέραν του ενός 24ώρου συνεχόμενης εργασίας /εβδομάδα και όχι πέραν του ενός νυκτερινού/εβδομάδα.....
- Μα μήπως και μέχρι τώρα δεν παραβιάζονται όλαφ τα;
- Άρα τί διορθώνει;;; Μόνο το συνολικό χρόνο;;; (που νομίζω ούτε αυτό, απλά θα είναι με την. "αναγκαστική" συγκατάθεση του εργαζομένου) .
- Δεν χρειάζεται να πληρώνουν εφημερίες, λολ
- Κουταμάρες για να αποφύγουν το πρόστιμο για την υπέρβαση του εβδομαδιαίου πλαφόν από την ΕΕ
- Γλιτώνουν και τα λεφτά των εφημεριών. One stone, two birds
- Η καταδίκη δεν αφορά μόνο το συνολικό χρόνο εργασίας. Αφορά βασικά το 8ωρο που θεωρείται (ίσως όχι ακόμα, αλλά παλαιότερα σίγουρα) ιερό στα εργασιακά θέματα.
- Θέλει τους διπλάσιους ιατρούς εκτός και αν δεν θα εφημερεύουν μετά τις 9 το βράδυ τα 2/3 των ΚΥ όποτε πολιτικό κόστος από τοπικές κοινωνίες όποτε παπαλα
- Χαχα βλέπω να λένε στους ιδιώτες θέλετε σύμβαση με ΕΟΠΥΥ? Ελάτε κι εσείς για εφημερία!
- εν νομίζω ότι θα αγγίξουν τους αμιγώς ιδιώτες
- Απλά εισαγάγει στο εργατικό δίκαιο, δια μέσου του ιατρού κλάδου που δεν έχει το κίνημα να αντιδράσει, την κατάργηση του 8ώρου. Η αριστερά (θερμός υποστηρικτής του 8ώρου), ξέρει πώς να το καταργήσει. Δεν είναι τόσο χαζοί, τώρα ποιοι θα μου πεις οι της ΕΕ ή αυτοί της Ελλάδας;;;
- Θα κάνει τα ΚΥ ως super marker που δουλεύουν έως τις 9μμ, με την διαφορά ότι ενώ στο market όταν ο εργαζόμενος δουλέψει μία ώρα πέραν του 8ώρου την ημέρα, λογίζεται ΥΠΕΡΩΡΙΑ, ενώ στο ΚΥ ΌΧΙ. Θα μας κάνει δλδ σπαστά ωράρια, άλλα πρωινά και άλλα απόγευμα;;; Θα κάνει κυλιόμενο ωράριο με 12 ώρες συνεχούς εργασίας;; Τι διόρθωση τελικά κάνει στο ωράριο;;; άλλαξε ο Μανωλιος και έβαλε τα ρούχα του αλλιώς;;;
- Σε εμάς πάντως το κυκλικό με 8ωρο βγαίνει, (με ελάχιστη μείωση των παρεχόμενων υπηρεσιών) ίσως με μια μικρή μείωση του αριθμού των ιατρών που θα είναι διαθέσιμοι για τα ΠΙ (φυσικά τότε δεν θα υπάρχουν ρεπό, παρά μόνο. Εννοείται πενθήμερο. Το μόνο που ίσως δεν βγαίνει είναι το ένα νυκτερινό την εβδομάδα.) και σημειωτέον ότι έχουμε έλλειψη ιατρών.
- Mε νιώθεις. Νομίζω στα πιο πολλά ΚΥ συμβαίνει κάπως έτσι.
- Όμως υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις.
Πρώτο πρέπει να δουλεύουμε ως ομάδα και όχι ως. "προσωπικός" ιατρός του ασθενή.
Δεύτερον να υπάρχει αξιοπρεπής μισθός (δεν θα υπάρχει το έξτρα των εφημεριών) και θα έχουμε περισσότερα πήγανε έλα.
Τρίτο να υπάρχει ολοκληρωμένος φάκελος ασθενούς.
Τέταρτο να γίνουν κάποιες προσλήψεις
Πέμπτο να εφαρμοστεί πρόγραμμα κατ οίκον παρέμβασης.
Έκτο να εφαρμοστεί και σε άλλους επαγγελματιες πχ οδοντιάτρων
Έβδομο να καταργηθούν κάποιες θέσεις ΠΙ και να γίνουν θέσεις του ΚΥ
Όγδοο να γίνει προμήθεια υπηρεσιακού αυτοκινήτου και εξοπλισμού για τις κατ οίκον
Ένατο να υπάρχει πλήρης κάλυψη από ΕΚΑΒ και όχι να χρησιμοποιεί ιατρούς του ΚΥ
Δέκατο να γίνει επανεκτιμηση του χάρτη υγείας.
Το Όλο σχέδιο είναι πολύ πιο οικονομικό για το υπουργείο, αλλά το ερώτημα είναι το θέλουμε εμείς οι Ιατροί;;;
- Θα συμφωνήσω πολύ με το 8. Και αν για το "Βοήθεια στο Σπίτι" βρέθηκαν τα Hyundai Matrix των Ολυμπιακών Αγώνων, εγώ θα ήθελα για το ΤΟΜΜΥΥ μου μια Lamborgini από τα αζήτητα του ΟΔΔΗΧ για να σκάω με αυτή στις κατ' οίκον
- Ειδικά το 8 το προσπαθώ χρόνια τώρα, αλλά τίποτα. Ούτε βουλευτές το υποστήριξαν, ούτε η νομαρχία (και η περιφέρεια τώρα τελευταία στην οποία το θέσαμε), ούτε οι δήμοι τους οποίους εξυπηρετεί το ΚΥ, ούτε η ΥΠΕ παρά του ότι το θεωρεί λέει πολύ καλή ιδέα και ούτε και οι συνάδελφοι στο ΚΥ. Άρα φυσικό ήταν να μην γίνει.
- Αλήθεια, εσείς έχετε ραντεβού στο ΚΥ σας; Εμείς όχι, ο κοζμάκης συρρέει άναρχα και εξυπερετούνται όλοι όσοι έρχονται (αναλόγως με το τί ζητάει ο καθένας, βεβαίως).
- Φυσικά και όχι!!! Το ραντεβού σημαίνει οργάνωση, σταθερότητα, υποστήριξη, εξοπλισμός, προσωπικό και τελείως διαφορετική λειτουργία της μονάδας. Μπορεί να γίνει, αλλά θέλει πολύ δουλειά και αποδοχή του κόσμου.
- Θυμάμαι στις συνελεύσεις των νοσοκομειακών πριν χρόνια (επι Αβραμόπουλου) κάτι αριστεροί φώναζαν : έρχονται τα κυλιόμενα ωράρια. Ξυπνάτε συνάδελφοι !!! Ε , ξυπνήσαμε !!!!!
- Οι ΤΟΜΥατροι τελικά θα εφημερεύουν κάπου ή όχι;;
- Όχι προς το παρόν
- Στο μελλον για να συμπληρώσουν εισοδημα οι ΤΟΜΥ ατροι με υπουργική αποφαση θα μπορουν να εφημερεύουν στα ΤΕΠ. Επισης με Υ.Α.που βγηκε προ μηνός οι Γενικοι Γιατροί ΠΟΥ ΠΛΕΟΝ ΘΑ ΘΕΛΟΥΝ ΕΝΑ ΒΕΝΖΙΝΆΔΙΚΟ για να πηγαινουν στα Κ.Υ. για τις κυκλικές,θα προτιμούν επίσης ΤΕΠ.Ολοι η δουλίτσα γίνεται παλι για τα νοσοκομεία και τα ΤΕΠ.Και ερωτω παλι:αυτην την ΠΦΥ και αυτην την Αριστερά θελωμεν και ας τρωμε και πέτρες!!!
- Θα παίρνουμε οδοιπορικά για να πηγαίνουμε στο ΚΥ από το ΠΙ που είμαστε διορισμένοι όταν θα έχουμε 7ωρη βάρδια;
- Πολύ αισιόδοξη σε βλέπω..
- Επιμένουμε βλέπω στην έννοια εφημερία. Υποχρέωση δλδ να βγάζεις το τακτικό ωράριο, συν την εφημερία. Ε έτσι δεν πρόκειται ποτέ να φτιάξουν τα ωράρια των ιατρών.
- Από την στιγμή που είναι εργάσιμος χρόνος και γίνονται ΌΛΕΣ οι προβλεπομενες κρατήσεις, γιατί να μην είναι και συντάξιμος χρόνος και να υπολογίζεται και στις αποδοχές της σύνταξης;;; Είναι μαύρη εργασία δλδ οι εφημερίες;; Τι μία τι δύο τι τέσσερις τι εφτά;; Είναι χρόνος εργασίας;; Να λογίζεται και έτσι σε όλα!!!
- Όποιος προλάβει την ΤοΜΥ είδε . ΕΣΥ= κάτεργο πλέον ...
- Τα ΕΣΥ είναι για λινάτσες, τα ΤΟΜΥ είναι για αρχόντους... καπέλα, ομορφιές...
- Αναμένω την απόφαση (Σεπτέμβριο Οκτωβρίο) της αγωγής που είχαμε κάνει για τον παράνομο αυτό χρόνο υπερωριακής εργασίας. Θα έχουν την τιμή να απαντήσουν οι τότε αριστεροί που κυβερνάν σήμερα και που έκαναν τότε αγώνα δήθεν για το 48ωρο, χωρίς όμως να το πιστεύουν. Ναι ήμασταν πολύ λίγοι σε αυτό, αλλά προχωρήσαμε!!!
Argirios Argiriou:
- Εάν περάσει και αυτό το νομοσχέδιο, (που θα περάσει), θα δείτε ότι θα βρεθούν πάρα πολλοί να υπογράψουν το 60ωρο. Είμαστε μια γενιά που δεν δίνουμε και τόση σημασία στο κοινό συμφέρον. Από εμάς στην ΠΦΥ θα περάσουν αρκετά!!!
- Εννοείτε θα υπογράψουν με το ζόρι; Γιατί δεν βλέπω λόγο να υπογράψει κανείς εθελοντικά
- Αν είναι να ξεμπερδεύω με μια συνεχόμενη 48ωρη παραμονή μου στο χώρο εργασίας και ένα ακόμη 12ωρο ανά εβδομάδα, τότε ναι, δέχομαι λολ
- Ξεχάσατε μου φαίνεται ότι δεν θα εφημερεύουν όλα ΚΥ αλλά αυτά που θα ορίσει εισηγηθει η κάθε ΥΠΕ. Οπότε όσο και να θεμε να υπογράψουμε για 60 ώρες ούτε που θα μας ρωτήσουν!
- Το θέμα είνα αν θα μπορούμε να μένουμε δυο βάρδιες συνεχόμενες, για να μειώνουμε τα πήγαινε-έλα
- ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ! Το λεει ξεκαθαρα: 2.Το τακτικό ωράριο των υπηρετούντων ιατρών στις μονάδες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας
Υγείας είναι επτάωρο και πενθήμερο από Δευτέρα έως Παρασκευή, από 8:00 έως 15:00 και 14:00 έως 21:00
- Όπερ σημαίνει ή το ένα ή το άλλο αφου εφημερίες στη πλειονότητα των ΚΥ γιοκ! Τι δεν καταλαβαινετε ε?
- Εφημερίες μόνο στα νησιά, σε δυσβατες περιοχες σε μακρινες αποστασεις απο Νοσοκομεια κλπ κλπ
- Εμείς που μασταν οι πρώτοι που μας πηγαν τσουβαλάτους στα επείγοντα στην ........ και κάναμε δεκα δικαστηρια θα πεσουμε στα ποδια τωρα του Διοικητη του Νοσοκομειου για εφημεριες! Ερε γλεντια που θα ρθουν!
- Λέμε μήπως κάποια ΚΥ έχουν δυο βάρδιες (πρωί+απόγευμα), να τις βγάλεις συνεχόμενα
- Ο μόνος τρόπος ειναι παρανομα με δυο προγραμματα όπως κανουν οδηγοι και νοσηλευτριες σε καποιαΚΥ
- Πρακτικα χρειαζονται 4 γιατροι 2+2 Πρωι και απογευμα χ5 ημερες. Σάββατο και Κυριακή μαλλον θα εφημερεύουμε ολα τα ΚΥ από 8.00-21.00 άλλοι 4 μπορει και οι προηγούμενοι αν υπογραψουν κοινώς με 5-6 γιατρους δουλευει το ΚΥ ρολοι! Και το κυριότερο με ελάχιστα χρήματα!
- Όταν έχεις βάρδια πχ καθημερινή 8πμ με 8μμ (δλδ 12ωρο), θα πρέπει οι ώρες πέραν των 7 να υπολιγιστουν ως Υπερωρίες. Το θέμα είναι όμως εάν συμπληρώσεις τις 35 ώρες του τακτικού ωραρίου ποιες θα θεωρηθούν για έξτρα πληρωμή;; Η έννοια τακτικό ωράριο έως τις 9μμ και η έννοια 12 ωρο κρύβουν πολλά. Στην ουσία ενδέχεται να δουλεύεις υπερωριακα (πέρα του 7ωρου) και να μην παίρνεις τίποτα, εκτός από τις νύχτες και τις αργίες.
- Με παράνομα προγράμματα θα έχουμε our ass μονίμως at stake
- αμ τι νομιζες ολα τα σκεφτονται οι απο πανω!
- Δεν υπολόγισες άδειες και αναρρωτικές... 4 ιατροί δεν επαρκούν για να καλύψουν τακτικώς ένα ΚΥ. Εκτός αν μιλάμε για ΚΥ με έναν (1) αλλά λέοντα ιατρό.
- Εάν υπογράφεις το opt out, γιατί δεν θα επιτρέπει να βάζεις πχ δύο 24ωρα και ένα 12ωρο;; αφού με την υπογραφή οικειοθελώς δέχεσαι την παραβίαση του ωραρίου, άρα αναλαμβανεις και πλήρως την ευθύνη (και την αστική).
- Νο προμπλεμ και τα λιμα στα ΠΙ τι ταχουμε για να τραβανε υπνους και να παιζουν πασιεντζες? Για να βουλωνουν αυτες τις τρυπες!
- Μακάρι να μην υπογράψει κανένας. Μας δίνουν μια ευκαιρία να αντιδρασουμε σε κάτι. Θα το κάνουμε;; Δεν το νομίζω!!!
- Θεωρώ και γω ότι οι διοριζμένοι στα ΤΟΜΜΥ Γενικοί Γιατροί και παθολόγοι θα οδηγηθούν στα τεπ. Είναι βέβαιο και προσχεδιασμένο
- Τεχνικά μπορεί να γίνει. Ουσιαστικά όμως θα είναι δύσκολο να έρχονται σαν outsiders, να κάνουν -αν θέλουν- poot@na ένα Νοσοκομείο και να φεύγουν μετά το 8ωρο τους σαν κύριοι.
- Θα μπορούν να εισάγουν και τα πελατάκια τους στις Κλινικές, προνόμιο που το είχαμε συνηθίσει με τους Πανεπιστημιακούς λολ
Argirios Argiriou:
Από τα πιο αξιόλογα άρθρα που έχω διαβάσει τελευταία για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας στην χώρα μας. Είναι φανερό, αν μη τι άλλο, ότι ο συγγραφέας κατέχει το θέμα:
Μπορούμε να φτιάξουμε πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας χωρίς να απογοητευτούμε (ακόμα μία φορά) από το «κράτος – πατερούλη»;
Του Παθολόγου Χαράλαμπου Λυδάκη,
Σύμφωνα με τη Διακήρυξη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας της Alma Ata το 1978 για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (Π.Φ.Υ.) σαν βασικές αρχές προσδιορίσθηκαν: η ισότητα, η κοινωνική δικαιοσύνη, η προσπελασιμότητα, η προσβασιμότητα, η συμμετοχή του πληθυσμού και ο αυτοπροσδιορισμός αυτού, η αποδοτικότητα και η ορθολογική χρήση των πόρων. Η τελευταία αρχή έχει ιδιαίτερη σημασία για χώρες, όπως η πατρίδα μας, που βρίσκονται σε φάση οικονομικής υστέρησης.
Την υλοποίηση των παραπάνω στόχων αποπειράται να επιτύχει η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας με το πρόσφατα υπερψηφισθέν επί της αρχής νομοσχέδιο για την Π.Φ.Υ. Παράλληλα δρομολογήθηκε η προκήρυξη 3000 περίπου θέσεων ιατρών και υγειονομιών για τη στελέχωση της. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του υπουργού περί «ύπαρξης ενός υλοποιήσιμου σχεδίου εφαρμογής» στη Βουλή. Στο παρόν άρθρο θα συνοψίσουμε μερικά σημαντικά σημεία του νομοσχεδίου, για να διαπιστωθεί κατά πόσον δικαιολογείται η ευφορία των υπουργών κων Ξανθού και Πολάκη.
Σύντομη ιστορική αναδρομή Τα τελευταία χρόνια η ανάγκη εξορθολογισμού των υπέρογκων κρατικών σπαταλών συνοδεύτηκε και από θεσμοθέτηση πρωτοβουλιών στην κατεύθυνση της Π.Φ.Υ. Συγκεκριμένα: α) με το Ν. 3868/2010 καθιερώθηκε η ολοήμερη λειτουργία των νοσοκομείων, άρα και των εξωτερικών ιατρείων για την παροχή Π.Φ.Υ. β) με το Ν. 4338/2014 ιδρύθηκε το Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ), όπου οι υπηρεσίες Π.Φ.Υ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ εντάσσονται στην ευθύνη της Υγειονομικής Περιφέρειας, γ) με το Ν. 4238/2014 καθιερώνεται ο θεσμός του οικογενειακού γιατρού με συγκεκριμένες αρμοδιότητες αξιοποιώντας τη δεξαμενή των ιδιωτών συμβεβλημένων ιατρών, δ) με το Ν. 4368/2016 κατοχυρώνεται η υγειονομική κάλυψη των ανασφάλιστων και των προσφύγων στο Π.Ε.ΔΥ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η αδυναμία εξασφάλισης δημόσιων πόρων στην υγεία την πενταετία 2011-2015 (μείωση της κρατικής χρηματοδότησης κατά 7%), οδήγησε στην αντίστοιχη αύξηση της ιδιωτικής δαπάνης κατά αντίστοιχο ποσοστό 6%. Η πρόσφατη έκθεση (2016) του ΟΟΣΑ αποτυπώνει την καθολικότητα της πληθυσμιακής κάλυψης στο 79%, που υποδηλώνει των δυσκολίες της πρόσβασης των ατόμων με χαμηλό εισόδημα στην (Πρωτοβάθμια και όχι μόνο) περίθαλψη.
Για την ανταπόκριση στην επιτακτική ανάγκη χάραξης πολιτικής για την Π.Φ.Υ. συστήθηκαν παλαιότερα δύο Επιτροπές Γνωμοδότησης (η πρώτη το 2012 με πρόεδρο τον κ. Π. Θεοδωράκη και η δεύτερη το 2013 με συντονιστή τον κ. Κ. Σουλιώτη), ενώ πιο πρόσφατα (2015) η Γνωμοδοτική Επιτροπή με τους κους Μπένο, Λιονή και συνεργάτες έδωσαν τις προτάσεις τους. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο τρόπος υλοποίησης (τρόπος χρηματοδότησης – κρατικός ή μη χαρακτήρας, επιλογή επαγγελματικού προσωπικού, εργασιακές σχέσεις κλπ) αποτελεί κεντρικό πολιτικό θέμα αρμοδιότητας κάθε κυβέρνησης, άρα αυτή φέρνει την ευθύνη για τον βαθμό επιτυχίας του εγχειρήματος.
Το παρόν νομοσχέδιο Μέσα στο πιεστικό από πλευράς αναγκών, αλλά και περιοριστικό από πλευράς πόρων το πρόσφατα κατατεθέν νομοσχέδιο περιλαμβάνει τις παρακάτω κύριες αμφισβητούμενες επίμαχες καινοτομίες: Ο προϋπάρχων νομοθετημένος θεσμός του οικογενειακού ιατρού (Ν. 4238/2014) στη βάση της χρησιμοποίησης ιδιωτών ιατρών καταργείται. Αντ΄ αυτού, σύμφωνα με τον νόμο 4461/2017 συγκροτούνται Τοπικές Μονάδες Υγείας (Το.Μ.Η) με θεσμοθετηση «προσωπικού ιατρού» με ένα «τουλάχιστον» ιατρό «Γενικής ιατρικής, ή Παθολογίας, ή Παιδιατρικής» με νοσηλευτικό και διοικητικό προσωπικό ανα 10.000 έως 12.000 πληθυσμό.
Ο ιατρός θα έχει ευθύνη της αντιμετώπισης οξέων προβλημάτων υγείας, της προγραμματισμένης φροντίδας ενηλίκων και παιδιών, της διαχείρισης χρόνιων νοσημάτων στη μονάδα και κατ’ οίκον, της κατ’ οίκον φροντίδας υγείας, της συμβουλευτικής σε άτομα και οικογένειες, της αναγνώρισης ψυχικών παθήσεων, την εκπαίδευσης για τη διαχείριση χρόνιων νοσημάτων, της παρέμβασης και προαγωγής της υγείας στην οικογένεια, την εργασία, των σχολείων κλπ.
Είναι αμφίβολο εάν ο ένας ιατρός θα προλαμβάνει να διεκπεραιώνει ακόμα και την συνταγογράφηση ρουτίνας (ενδεικτικά για σύγκριση αναφέρεται ότι ο μέσος σημερινός αγροτικός ιατρός έχει στην περιοχή ευθύνης του περί τα 1000-2000 άτομα). Είναι ευνόητο ότι δεν μπορεί να γίνει λόγος για επίτευξη ενός εκ των μειζόνων στόχων της πρωτοβάθμιας: της αποσυμφόρησης των νοσοκομείων.
Η µισθοδοσία του προσλαμβανόμενου προσωπικού, τα μισθώματα, τα έξοδα για εγκατάσταση και λειτουργία καλύπτονται από ενωσιακούς πόρους (ΕΣΠΑ), στο πλαίσιο συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος (2 + 2 έτη) µμε αξιοποίηση πόρων από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο. Είναι προφανές ότι η ανυπαρξία προβλεπομένων πόρων από τον κρατικό προϋπολογισμό δημιουργεί τεράστια ερωτηματικά για τη διατηρησιμότητα (sustainability) του εγχειρήματος. Μέσα σε περιβάλλον συνεχιζόμενης οικονομικής πίεσης (τρίτη αξιολόγηση, πιθανός μηχανισμός προληπτικής στήριξης) οι διακηρύξεις των πληθωρικών κων υπουργών Ξανθού και Πολάκη περί μελλοντικής εξεύρεσης ικανών δημόσιων πόρων (μετά την ολοκλήρωση του Ευρωπαϊκού προγράμματος το 2019) ακούγεται περισσότερο σαν παραπλανητικό ευχολόγιο.
Εδώ πρέπει να αναφερθεί ότι με τον παρόντα σχεδιασμό καλύπτεται μόνο το 30% του πληθυσμού με υπολογιζόμενο κόστος 80 εκατομύρια ευρώ. Η ολοκλήρωση της κάλυψης σε εθνικό επίπεδο θα απαιτήσει τουλάχιστον άλλες 4000 προσλήψεις για δημιουργία Το.Μ.Η. αλλά και κέντρων Υγείας που ελλείπουν, εκτινάσσοντας το ετήσιο κόστος του φαραωνικού αυτού δικτύου Το.Μ.Υ. ενδεχομένως έως το ύψος των 300 – 400 εκατομμυριων ευρώ.
Τρία ερωτήματα προκύπτουν: 1) Πού εδράζεται η αισιοδοξία του υπουργικού επιτελείου για τη οικονομική βιωσιμότητα αυτού του κρατικίστικου κατασκευάσματος τα μελλοντικά χρόνια χωρίς την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση; 2) Πώς θα απολογηθεί η παρούσα ηγεσία του υπουργείου στους 5000-7000 εργαζόμενους στα Το.Μ.Η. όταν τότε συνειδητοποιήσουν το επαγγελματικό αδιέξοδο με την εξάντληση της χρηματοδότησης μετά τη διετία;
Τι μήνυμα θα λάβουν, όταν διαπιστώσουν πόσο έωλο ήταν το πρόγραμμα εργασιακής απασχόλησης και δήθεν μείωσης της ιατρικής μετανάστευσης από την παρούσα κυβέρνηση; Ή μήπως το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης σκοπεύει να μεταφέρει το βάρος του κόστους για άλλη μία φορά στον τάλανα φορολογούμενο μέσο Έλληνα;
Η διαχείριση του προβλήματος από την τότε κυβέρνηση ίσως και να μην πολυαπασχολεί τα μέλη της σημερiνής κυβέρνησης, καθότι τότε είναι πιθανόν (σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις) να ασκούν κριτική εκ του ασφαλούς από τα έδρανα της αντιπολίτευσης… 3) Πόσο «ηθικό» είναι να κατασπαταλώνται πόροι από το Ευρωπαϊκό Ταμείο σε μη διατηρήσιμες πολιτικές, όταν είναι γνωστό ότι στο χώρο της Π.Φ.Υ. υπάρχουν εναλλακτικές προτάσεις; H κριτική στην «τομή» των Το.Μ.Υ. θα μπορούσε να συμπυκνωθεί σε μία φράση: «Πολλές νέες προσλήψεις σε αχρείαστες δομές».
Από την στιγμή που από τις εφαρμοσθείσες πολιτικές δεν προέκυψε εξορθολογισμός των γενικότερων οικονομικών, οι προτάσεις των Ιατρικών Συλλόγων, αλλά και πολλών άλλων φορέων θα έπρεπε να ληφθούν σοβαρότερα υπόψιν. Η συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα θα μπορούσε να είναι πολλαπλώς επωφελής και οικονομικά ανακουφιστική για το σύστημα. Με σεβασμό στις αρχές της καθολικής κάλυψης, η υπάρχουσα ζήτηση υπηρεσιών οικογενειακού ιατρού θα μπορούσε να καλυφθεί από την υπάρχουσα δεξαμενή των ιδιωτών γενικών ιατρών ή παθολόγων. Η χρησιμοποίηση ιδιωτών ιατρών ή ομάδων ιδιωτών στην Π.Φ.Υ. στα ευρωπαϊκά κράτη αποτελεί κοινή τακτική.
Η συμμετοχή του ιατρών ιδιωτικού τομέα σαν πάροχοι υπηρεσιών φροντίδας ποικίλλει από χώρα σε χώρα, με την Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο να έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά μισθοδοτούμενων από την κεντρική κυβέρνηση ιατρών, ενώ σε Γερμανία και Ολλανδία υπάρχει πολύ μεγαλύτερο ποσοστό ιδιωτών ιατρών αμειβομένων με ένα πλέον πολύπλοκο μοντέλο αμοιβών από κατά επίσκεψη ή κατά κεφαλή με λίστα εγγεγραμμένου πληθυσμού με συνεισφορά από θεραπευτικές πράξεις που αυξάνουν την αποδοτικότητα των οικογενειακών ιατρών.
Επίσης η ευχέρεια επιλογής ιατρού ποικίλλει από κράτος σε κράτος, ενώ θεωρείται γενικώς σεβαστή η επιθυμία του ασθενούς για επιλογή του οικογενειακού ιατρού τους μέσα σε ένα σύστημα αμοιβαίου ελέγχου της ποιότητας των παροχών. Τέλος, σταευρωπαϊκά κράτη η πολυετής εισαγωγή και συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στην Π.Φ.Υ οδήγησε και στην δημιουργία ενός εσωτερικού ανταγωνισμού, ενώ εφαρμόζεται σε σχετικά περιορισμένο επίπεδο και η εισαγωγή και συμμετοχή των ιδιωτικών δαπανών (out of pocket) με περιορισμένη συμμετοχή του ασφαλισμένου στο κόστος των υπηρεσιών (co-payment).
Η σύμπραξη του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στο επίπεδο τόσο των παρόχων όσο και του αγοραστή των υπηρεσιών Π.Φ.Υ. δεν αποτελεί, όπως κακώς αναπαράγεται (από άγνοια ή από κακοπροαίρετες ιδεολογικές σκοπιμότητες) «ανάλγητη νεοφιλελεύθερη επιλογή», αλλά αμιγώς φιλελεύθερη επιλογή, με την έννοια ύπαρξης συστημικής διαδικασίας που με τον αποδοτικότερο τρόπο σέβεται και καθιστά παραγματοποιήσιμο το δικαίωμα του πολίτη στην αποδοτικότερη και ποιοτικοτερη απολαβή υπηρεσιών Π.Φ.Υ.
Η εμμονή σε κρατικίστικα μονοπωλιακά μοντέλα, με εργαζόμενους κρατικούς υπαλλήλους χωρίς κίνητρα για αυτοβελτίωση θεωρούνται παρωχημένα, και γι’ αυτό άλλωστε δεν υιοθετούνται από τις αναπτυγμένες και επιτυχημένες οικονομίες των ευρωπαϊκών κρατών. Επιπρόσθετα, η καθιερωση ετησιας δαπάνης ανά ασθενή εκτός από την σκοπιμότητα του ελέγχου των δαπανών, θα πρεπει να χρησιμοποιείται σαν εργαλείο επιβράβευσης των επαγγελματιών σαν κίνητρο για επιτυχημένη άσκηση του λειτουργήματος τους.
Τέλος, στο ψηφισθέν νομοσχέδιο δεν περιγράφεται σαφώς η διαδικασία αξιολόγησης δομών, διαδικασιών και ατόμων, δημιουργώντας την αίσθηση «ενός μηχανισμού από τα ίδια». Η σύγχρονη πρακτική απαιτεί τη συμμετοχή του ασθενούς – λαμβάνοντος την υπηρεσία υγείας σαν κομβικό κριτήριο αξιολογησης του συστήματος. Με δεδομένα όλα τα παραπάνω αναρωτάται κανείς, για ποιο λόγο επιλέγεται από την σημερινή κυβέρνηση η πολιτική του διορισμού χιλιάδων κρατικών υπαλλήλων, παρά τα ανύπαρκτα δημοσιονομικά περιθώρια.
Η απάντηση μάλλον βρίσκεται στην ευκολία άσκησης για άλλη μία φορά ανέξοδης ψηφοθηρικής πολιτικής, και μάλιστα με ευρωπαϊκά κονδύλια. Φαίνεται ότι το ευαίσθητο περιβάλλον της Υγείας αποτελεί ιδανικό άλλοθι για τέτοιου είδους παιχνίδια. Συνοψίζοντας, με το νομοσχέδιο εφαρμογής Π.Φ.Υ. οι υπουργοί κοι Ξανθός και Πολάκης θέλουν να μας πείσουν ότι ξεκινούν μια ρηξικέλευθη τομή στην καθημερινότητα των προβλημάτων υγείας του πολίτη.
Επειδή όμως η προσπάθεια στηρίζεται σε πήλινα πόδια, το πιθανότερο είναι ότι σε 2 ή 3 χρόνια θα βρεθούμε αντιμέτωποι με δευτερογενή προβλήματα πολύ μεγαλύτερα από αυτά που αντιμετωπίζουμε τώρα. Η αποτυχία της συγκεκριμένης προσπάθειας δεν θα οφείλεται απλά σε «τεχνικές αστοχίες». Η κριτική και οι προειδοποιήσεις έχουν διατυπωθεί από πολλές πλευρές.
Η συνεχής αναφορά στην ψευτο-προοδευτική «ηθικοποίηση» και «επαναφορά στην κανονικότητα» του συστήματος Υγείας αποτελεί επικοινωνιακό παραπέτασμα (που πιθανόν και ίδιοι πιστεύουν), που αποκρύπτει την ξεπερασμένη και αναποτελεσματική προσκόλληση στη λογική του «κράτους – πατερούλη». Το μοντέρνο στοίχημα είναι η κάλυψη αναγκών με ποιοτικές υπηρεσίες σε συνθήκες σεβασμού του δικαιώματος ελευθερίας χωρίς την κατασπατάληση πόρων (ατομικών και συλλογικών) και πάντα με προτεραιότητα το γενικό κοινωνικό όφελος.
* Ο Χαράλαμπος Λυδάκης είναι παθολόγος, διευθυντής στο Βενιζέλειο Νοσοκομείο, μέλος Τομέα Υγείας Νέας Δημοκρατίας
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση