Άλλες κατηγορίες μηνυμάτων > Πολιτική και Κοινωνικά Θέματα

Πρωταθλητές Ευρώπης στα θανατηφόρα τροχαία.

<< < (14/17) > >>

Argirios Argiriou:
04/02/2022

Και όμως, δεν είμαστε πρωταθλητές: Αυτές είναι οι πιο αγχωτικές χώρες για να οδηγείς

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:
Καθημερινή, 31/05/2022
Του Μανώλη Ανδριωτάκη.

ΒΙΒΛΙΟ
Για τα θύματα ενός ακήρυχτου πολέμου
Ο επίμονος αγώνας της Ελένης Καρύδη, η οποία έχασε άδικα τον 19χρονο γιο της από τροχαίο, για την οδική ασφάλεια

Σύμφωνα µε τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, κάθε χρόνο σκοτώνονται παγκοσμίως πάνω από 1,3 εκατ. άνθρωποι από τροχαίες συγκρούσεις. Οι τραυματίες στους δρόμους φτάνουν έως και τα 50 εκατομμύρια. Τα τροχαία είναι η πρώτη αιτία θανάτου για νέους ανθρώπους από 5 έως 29 ετών. Και όμως, ούτε αυτοί οι αριθμοί, αλλά ούτε και ο ανείπωτος πόνος και η συντριβή που φέρνουν η απώλεια και η αναπηρία, δεν επαρκούν ώστε να αφυπνιστεί η παγκόσμια κοινότητα και να δράσει.

Για τον αδελφοκτόνο ακήρυχτο πόλεμο των δρόμων που σκοτώνει αδιάκριτα, χωρίς να κοιτάζει ηλικία, φύλο, τάξη, θρήσκευμα, μιλούν δημόσια ελάχιστοι, οι οποίοι κινδυνεύουν πάντα να γίνουν γραφικοί. Αλλά μιλούν επίσης κι όσοι διάβηκαν τον Ρουβίκωνα των τροχαίων: οι άνθρωποι που έχασαν ένα δικό τους πρόσωπο, μια κόρη, ένα γιο, ένα σύντροφο, ένα γονιό.

Ασχολούμαι με την οδική ασφάλεια πάνω από μία δεκαετία. Οταν έκανα ένα ντοκιμαντέρ για τις παράνομες διαφημιστικές πινακίδες ήρθα σε επαφή με δεκάδες οικογένειες θυμάτων. Τα βλέμματα αυτών των ανθρώπων έχουν αποτυπωθεί ανεξίτηλα στη μνήμη μου. Εξαιτίας τους σέβομαι τα όρια της ταχύτητας και προσπαθώ να γίνομαι όλο και καλύτερος χρήστης του οδικού δικτύου. Είναι το ελάχιστο που μπορώ να κάνω.

Ανάμεσα στους σπουδαίους ανθρώπους που γνώρισα όλα αυτά τα χρόνια είναι η Ελένη Καρύδη. Η γυναίκα αυτή έχασε πριν από 20 χρόνια τον 19χρονο γιο της, Δημήτρη, εξαιτίας ενός ασυνείδητου οδηγού, και αντί να μείνει στο στάδιο του θρήνου, μετέτρεψε την απόγνωσή της σε αγώνα, και σε δημιουργία. Το έχουν κάνει και αρκετοί άλλοι άνθρωποι που έχασαν παιδιά στη χώρα μας: η Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά με το «Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς», ο Φαίδων Καρυδάκης με τη γέφυρα για τον Σόλωνα, ο Γιώργος Κουβίδης και ο Μανώλης Σταυρουλάκης με τον σύλλογο «SOS Τροχαία Εγκλήματα».

Στο σπαραξικάρδιο και πολύτιμο βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε με τον τίτλο «Ο Ηρωάς μου» (εκδ. Νίκας), η Ελένη Καρύδη περιγράφει την κάθοδό της στην κόλαση της απώλειας και τη συνακόλουθη ανάδυσή της. Τα νέα που φέρνει απ’ το μέρος όπου κανείς δεν θέλει να βρεθεί, παραδόξως είναι καλά. Μόνο κέρδος μπορεί να έχει κάποιος διαβάζοντας τα λόγια της. Εχω συνέχεια στον νου μου δύο λέξεις όσο τα διαβάζω: ανθεκτικότητα και ενσυναίσθηση. Η ανθεκτικότητα μπορεί να μας απευαισθητοποιήσει, αλλά αν έχουμε ενσυναίσθηση, αν μπορούμε να μπαίνουμε ταυτόχρονα και στα παπούτσια του άλλου, τότε μπορούμε να κάνουμε πολλά. Και η Ελένη μέσω της «Εταιρείας Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων – Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας» έχει κάνει πάρα πολλά – και συνεχίζει.

Αναμφίβολα, ο στόχος της είναι δύσκολος. Θέλει να μη βρεθεί κανείς άλλος στη θέση της, να μη χρειαστεί να θρηνήσει άλλη μάνα το παιδί της· υποστηρίζει την εκμηδένιση των τροχαίων. Η αφήγησή της καλύπτει το μισό βιβλίο, το άλλο μισό είναι οι προσπάθειές της να γίνουν αλλαγές. Ετσι πιστεύω ότι θα έπρεπε να είναι οι βιογραφίες των ανθρώπων. Το ένα μισό να αφορά τους εαυτούς μας, στα δύσκολα και στα εύκολα που περνάμε. Αλλά το άλλο μισό θα έπρεπε να αφορά τους όρους της συνύπαρξής μας, σε αυτό το δύσκολο αλλά και στο μόνο που έχει αξία, στο «μαζί».

Το βιβλίο αυτό δεν είναι μια απλή παρακαταθήκη, όπως υποστηρίζει η ίδια, είναι ένα εγερτήριο. Να κάνουμε όλοι κάτι για την οδική ασφάλεια. Ο καθένας όπως μπορεί. Είναι ένα είδος ταπεινής ικεσίας. Οσο δεν μεριμνούμε για την οδική ασφάλεια, είμαστε συνένοχοι, γιατί τα τροχαία έχουν ευθύνες και μπορούν να αποτραπούν. Λείπουν πολλά. Πάνω από όλα, η έμπρακτη βούληση. Αλλά λείπει και η ατομική ευθύνη. Η οδική ασφάλεια είναι ένα από τα πιο υποτιμημένα θέματα στη χώρα μας. Ασχολείται μια ολόκληρη κοινωνία με την οπαδική βία, και καλά κάνει, αλλά την ίδια στιγμή καθημερινά χάνονται νέα παιδιά στους δρόμους. Τα κλαίνε μόνο οι δικοί τους και αυτό ήταν. Μετά, σιωπή.

Τα μέσα ενημέρωσης

Η ευθύνη των μέσων είναι σαφής. Ασχολούμαστε μόνο στα πολύνεκρα, όταν σκοτώνεται κάποιος διάσημος ή όταν διαλύεται ένα πανάκριβο αμάξι. Αν θέλετε να καταλάβετε τι σημαίνει τροχαίο, διαβάστε το βιβλίο αυτής της σπουδαίας μητέρας. Είμαι κι εγώ γονιός, και τρέμω απ’ τον φόβο μου. Σκέφτομαι ότι όταν μεγαλώσει το παιδί μου θα ήθελα να πάει σε μια άλλη χώρα, όπου η οδική ασφάλεια έχει τη θέση που της αξίζει. Εκτός και αν ακούσουμε όλο και περισσότεροι το μήνυμα της Ελένης και των άλλων ανθρώπων που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια, και κάνουμε επιτέλους αποφασιστικά βήματα εμπρός. Μπορούμε.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:


Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:
07/06/2023 in.gr
Μαρία Μουρελάτου.

Στους δρόμους της χώρας μοιάζει να ισχύει πλέον ο νόμος του παραλόγου με τον ΚΟΚ να πηγαίνει καθημερινά περίπατο - Ελλάδα και Μεξικό οι χειρότερες χώρες για να οδηγείς το 2023 - O ανθρώπινος παράγοντας υπεύθυνος στο 95% των περιπτώσεων
Δεν περνά μέρα σχεδόν που να μην απασχολήσει την επικαιρότητα ένα σοκαριστικό τροχαίο σε κάποιον κεντρικό δρόμο της πρωτεύουσας αλλά και στην περιφέρεια, με παρασύρσεις πεζών και οδηγούς νεκρούς. Μόνο τον Μάιο, η ΕΛ.ΑΣ. κλήθηκε να διαχειριστεί στην Αττική 578 τροχαία εκ των οποίων τα 20 ήταν θανατηφόρα.

Με τις διατάξεις του ΚΟΚ να έχουν πάει περίπατο, στους δρόμους της χώρας μοιάζει να ισχύει πλέον ο νόμος του παραλόγου. Οδηγοί αλλάζουν λωρίδα, ξεπαρκάρουν ή στρίβουν χωρίς φλας, παραβιάζουν το όριο ταχύτητας, δεν φοράνε ζώνη, οδηγούν κοιτάζοντας την οθόνη του κινητού τους ενώ συστηματικά παραβιάζουν το κόκκινο.

Αντιστοίχως, οι πεζοί δεν περνούν από τις διαβάσεις, διασχίζουν δρόμους έχοντας στα αφτιά ακουστικά με μουσική, με το βλέμμα στο κινητό, ενώ ταυτόχρονα κρατούν από το χέρι κάποιο ανήλικο άτομο.

Η κακή φήμη που συνοδεύει τους ελληνικούς δρόμους φτάνει όμως και εκτός συνόρων. «Η οδήγηση είναι επικίνδυνη. Αυτό οφείλεται σε επιθετική οδήγηση και φτωχής ποιότητας δρόμους και οχήματα. Οδηγοί και μοτοσικλετιστές συχνά αγνοούν τα σήματα κυκλοφορίας. Σπάνια δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς, ούτε καν όταν ο πεζός έχει πράσινο. Προσέξτε ακόμα κι αν βρίσκεστε σε διάβαση πεζών, ελεγχόμενες διασταυρώσεις και πεζοδρόμια. Τα πεζοδρόμια στην Ελλάδα είναι πολύ στενά και συνήθως μπλοκαρισμένα».

Αυτά, μεταξύ άλλων, συμβουλεύει τους πολίτες της χώρας του αυστραλιανός ιστότοπος (smartraveller.gov.au) στο πλαίσιο ταξιδιωτικής οδηγίας την ώρα που έρευνα στην Αυστραλία μεταξύ 22 χωρών για το ποια είναι η καλύτερη και η χειρότερη χώρα για να οδηγείς για το 2023 κατατάσσει την Ελλάδα στην τελευταία θέση μαζί με το Μεξικό, με σκορ 1,83/10.

Τα αποκαρδιωτικά στοιχεία
Μας αδικούν ή αυτοί είμαστε; Μάλλον το δεύτερο καθώς οι έλληνες οδηγοί σε έρευνα παραδέχονται πως οδηγούν ξεπερνώντας το όριο ταχύτητας (79%), χωρίς ζώνη (44%) και χρησιμοποιώντας παράλληλα το κινητό (84%).

Τα τελευταία 10 χρόνια η χώρα μας (2012-2022) θρήνησε 8.243 νεκρούς στην άσφαλτο. Το μαύρο ρεκόρ σε νεκρούς κατέχει η Περιφέρεια Αττικής και ακολουθούν οι Κεντρική Μακεδονία, Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος και τα νησιά, ενώ τον Μάρτιο του 2023 τα τροχαία ατυχήματα με θάνατο ή τραυματισμό κατέγραψαν αύξηση, σε σχέση με τον Μάρτιο του 2022, κατά 27,8%. Το ίδιο και οι νεκροί (+18,8%), οι βαριά τραυματίες (+8,1%) και οι ελαφρά τραυματίες (+26%).

Από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» τονίζουν: «O ανθρώπινος παράγοντας είναι αποκλειστικά υπεύθυνος ή συνυπεύθυνος στο 95% των τροχαίων. Οι βασικοί παράγοντες πρόκλησης τροχαίων που σχετίζονται με τον άνθρωπο είναι η υπερβολική ταχύτητα, η μη χρήση ζώνης ή κράνους, η κατανάλωση αλκοόλ πριν την οδήγηση και η απόσπαση προσοχής, κυρίως μέσω κινητού τηλεφώνου.

Στην Ελλάδα συγκεκριμένα, όμως, παρατηρούμε και μια επιθετικότητα που διακρίνει τους έλληνες οδηγούς. Στη χώρα μας υπάρχει έλλειμμα σε τεχνικά μέσα, τα οποία θα μπορούσαν να ενισχύσουν τους ελέγχους έχοντας άμεσα αποτελέσματα στην ασφαλή κυκλοφορία. Μερικά εξ αυτών: έξυπνη διάβαση με ειδική σήμανση και φώτα LED, πινακίδες επισήμανσης επικίνδυνων σημείων, πεζοδιαβάσεων, ειδικά ραντάρ ταχύτητας (VMS)».

Αλλες προτάσεις από ειδικούς (όπως ο Αρης Ζωγράφος, πρόεδρος Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης) είναι ο ορισμός του ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ., η απενεργοποίηση εντός του αυτοκινήτου του GSM (Global System for Mobile Communications) και το να μην παίρνει μπροστά το ΙΧ αν ο οδηγός έχει κάνει χρήση αλκοόλ ή εξαρτησιογόνων ουσιών, με την εκτίμηση ότι έτσι θα επέλθει μείωση τροχαίων συμβάντων κατά 85%.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

[*] Προηγούμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση