Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή ΕίσοδοςΟ αριθμός των συνταγών που εκδίδει κάθε γιατρός και ο μέσος αριθμός συνταγών ανά ασφαλισμένο περιλαμβάνονται στα στοιχεία που θα ελέγχει ο ΕΟΠΥΥ.
Υπό συνεχή παρακολούθηση τίθενται εφεξής οι γιατροί που συνταγογραφούν φάρμακα για ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ. Στόχος είναι να περιοριστούν δραστικά φαινόμενα «ανορθολογικής» πρακτικής που οδήγησαν στο πανθομολογούμενο «πάρτι στον χώρο της Υγείας» και να ελεγχθούν τόσο η δαπάνη όσο κυρίως και ο όγκος των συνταγών που στα χρόνια της κρίσης έχει αυξηθεί από περίπου 5 εκατομμύρια συνταγές φαρμάκων τον μήνα που εκδίδονταν το 2011, σε περίπου 6 εκατομμύρια συνταγές τον μήνα σήμερα.
Οι περίπου 35.000 γιατροί που είναι πιστοποιημένοι στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης θα αξιολογούνται εφεξής για το σύνολο της συνταγογραφικής τους συμπεριφοράς, από τον αριθμό των συνταγών που γράφουν συνολικά και ανά ασφαλισμένο, το μέσο κόστος των συνταγών που εκδίδουν, το πόσο γρήγορα «υιοθετούν» νέα –και σχεδόν πάντα πιο ακριβά– φάρμακα, έως και τις «προτιμήσεις τους» σε συγκεκριμένες φαρμακευτικές εταιρείες. Η συνταγογραφική τους συμπεριφορά για κάθε κριτήριο ξεχωριστά θα συγκρίνεται με αυτή των γιατρών της ίδιας ειδικότητας και όσοι βρίσκονται στο «TOP 1%» με τις... υψηλότερες επιδόσεις θα καλούνται από τον ΕΟΠΥΥ να τεκμηριώσουν τη συμπεριφορά τους. Η διαδικασία, η οποία προβλέπεται και στον πρόσφατο νόμο για το 4ο μνημόνιο, θα γίνεται σε μηνιαία βάση αυτόματα, που σημαίνει ότι τέλος του μήνα όσοι γιατροί βρίσκονται «πρωταθλητές συνταγογράφησης» θα ελέγχονται από τον Οργανισμό. Μάλιστα, η πρόθεση της διοίκησης του ΕΟΠΥΥ είναι οι πρώτες κλήσεις για έλεγχο να φτάσουν στα χέρια των γιατρών τέλος Ιουνίου με αρχές Ιουλίου.
Ειδικότερα, τα κριτήρια βάσει των οποίων θα αξιολογείται κάθε γιατρός σε μηνιαία βάση είναι τα εξής:
1. Ο αριθμός των συνταγών που εκδίδει.
2. Ο μέσος αριθμός συνταγών ανά ασφαλισμένο.
3. Η μέση δαπάνη ανά συνταγή.
4. Το ποσοστό συνταγογράφησης νέων δραστικών ουσιών.
5. Το ποσοστό συνταγογράφησης ανά δραστική ουσία για τις δέκα πρώτες δραστικές που συνταγογραφεί.
6. Το ποσοστό συνταγογράφησης ανά θεραπευτική ομάδα για τις πρώτες δέκα που συνταγογραφεί.
7. Το ποσοστό συνταγογράφησης εκτός εγκεκριμένων ενδείξεων και δοσολογίας.
8. Το ποσοστό των φαρμάκων που γράφει σε ασφαλισμένους ανά φαρμακευτική εταιρεία.
9. Το ποσοστό δαπάνης των πέντε πιο «δαπανηρών» ασφαλισμένων του.
10. Το ποσοστό συνταγών του γιατρού που εκτελούνται ανά φαρμακείο.
Τα στοιχεία θα απομονώνονται ανά ειδικότητα γιατρού για κάθε κριτήριο ξεχωριστά και όσοι έχουν το υψηλότερο 1% επί του συνόλου των γιατρών της ίδιας ειδικότητας θα ελέγχονται. Π.χ. για το κριτήριο Νο 2, οι γιατροί της ίδιας ειδικότητας θα κατατάσσονται αυτόματα σε μία λίστα ανάλογα με το πόσες συνταγές γράφουν κατά μέσον όρο ανά ασφαλισμένο. Από όσους βρίσκονται στην κορυφή της λίστας, δηλαδή γράφουν τις περισσότερες συνταγές, το 1% θα ελέγχεται. Για το τελευταίο κριτήριο, η σύγκριση θα γίνεται επί του συνόλου των γιατρών όλων των ειδικοτήτων, ενώ θα λαμβάνονται υπόψη και γεωγραφικά δεδομένα.
Η λογική που διέπει το νέο σύστημα αξιολόγησης των γιατρών, είναι να γίνει συνείδηση των γιατρών ότι υπάρχει ένας μόνιμος «διαχρονικός» μηχανισμός παρακολούθησης συνολικά της συνταγογράφησής τους. Εως τώρα αυτόματη παρακολούθηση των γιατρών γίνεται κυρίως ως προς τη δαπάνη των φαρμάκων που γράφουν. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, ο έλεγχος γίνεται μόνο εάν εντοπιστεί κάτι υπερβολικό με το «μάτι» κατά την εκκαθάριση των συνταγών.
Όπως σχολίασε στην «Κ» ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ, κ. Σωτήρης Μπερσίμης, «ο στόχος αυτών των παρεμβάσεων είναι ο έλεγχος της συνταγογράφησης και ο εξορθολογισμός των δαπανών. Με γνώμονα την προστασία του δημόσιου συμφέροντος προς όφελος των πολιτών, ο Οργανισμός προχωρά σε καινοτόμες μεταρρυθμίσεις, οι οποίες βασίζονται σε ανάλυση και στατιστική επεξεργασία των δεδομένων. Αυτό που θέλουμε είναι να αφαιρέσουμε το περιττό και να ενισχύσουμε το αναγκαίο».
Αυτή η νέα παρέμβαση έρχεται ως μία συνέχεια των κανόνων που εφαρμόζονται από τον περασμένο Δεκέμβριο με περιοριστικά όρια στην έκδοση των παραπεμπτικών για διαγνωστικές εξετάσεις από τους γιατρούς. Τα αποτελέσματα αυτής της παρέμβασης είναι να μειωθεί η σχετική δαπάνη τους πρώτους μήνες εφαρμογής της κατά 20%: από 32 εκατομμύρια ευρώ που ήταν τον Νοέμβριο 2016 οι απαιτήσεις των διαγνωστικών κέντρων προς τον ΕΟΠΥΥ, σε 26,7 εκατ. ευρώ τον Δεκέμβριο και στα 26 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο 2017.
Στο μικροσκόπιο και τα φαρμακεία
Στο «μικροσκόπιο» του ΕΟΠΥΥ μπαίνουν και τα ιδιωτικά φαρμακεία για τη σχέση τους με συγκεκριμένους γιατρούς και φαρμακευτικές εταιρείες αλλά και το ποσοστό των γενοσήμων που διαθέτουν στους ασφαλισμένους. Ετσι, για κάθε ιδιωτικό φαρμακείο θα προσδιορίζεται το ποσοστό των συσκευασιών φαρμάκων που διαθέτουν ανά φαρμακευτική εταιρεία. Εάν στη σύγκριση με τα υπόλοιπα φαρμακεία φανεί ότι έχει «προτίμηση» σε φάρμακα συγκεκριμένης εταιρείας, θα τίθεται σε έλεγχο από τον ΕΟΠΥΥ.
Παρόμοια είναι και η διαδικασία σε σχέση με την εκτέλεση συνταγών συγκεκριμένων γιατρών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η «συνεργασία» γιατρών με φαρμακοποιούς για παράτυπη συνταγογράφηση φαρμάκων εν αγνοία των ασφαλισμένων είναι ένα από τα συνηθέστερα «ευρήματα» των ελέγχων της αρμόδιας υπηρεσίας του ΕΟΠΥΥ (ΥΠΕΔΥΦΚΑ). Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι γι’ αυτό το κριτήριο θα λαμβάνεται υπόψη και η γεωγραφική θέση του φαρμακείου, καθώς θεωρείται φυσιολογικό εάν βρίσκεται απέναντι από ιατρείο κάποιου γιατρού να εκτελεί πολλές από τις συνταγές του.
Αναφορικά με τα γενόσημα, σε κάθε φαρμακείο προσδιορίζεται το ποσοστό της αξίας πώλησης γενοσήμων σε σχέση με τη συνολική αξία πώλησης των φαρμάκων. Σε έλεγχο της συνταγογράφησης υποβάλλονται τα ιδιωτικά φαρμακεία τα οποία έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά πώλησης γενοσήμων (1% των χαμηλότερων ποσοστών πώλησης γενοσήμων).