Καλώς ήρθατε στην διαδικτυακή μας κοινότητα.
Εδώ μπορείτε να συζητήσετε και να ενημερωθείτε για θέματα που αφορούν την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Για να συμμετέχετε και να μπορείτε να κατεβάσετε αρχεία και εικόνες που βρίσκονται στα μηνύματα πρέπει να εγγραφείτε.
Η εγγραφή είναι δωρεάν και θα σας αποσταλεί άμεσα ένα e-mail για την ενεργοποίηση της εγγραφής σας.
Εάν δεν το λάβετε σε λίγα λεπτά ελέγξετε το φάκελο ομαδικής αλληλογραφίας ή το φάκελο SPAM ή το φάκελο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας καθώς μπορεί να βρεθεί εκεί από λάθος του λογισμικού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Εάν έχετε ξεχάσει τον κωδικό σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας ξανασταλεί από εδώ.
8 Νοεμβρίου 2024, 17:42:51

Αποστολέας Θέμα: Υγεία της Κρίσης ή Κρίση της Υγείας;  (Αναγνώστηκε 4748 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

11 Νοεμβρίου 2013, 05:47:47
Αναγνώστηκε 4748 φορές
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
Αντώνης Δημόπουλος, 10/11/2013
Ο Αντώνης Δημόπουλος είναι Ορθοδοντικός, πρώην  Γ.Γ.  Δημόσιας Υγείας



Η ανάγκη να αναλάβει επιτέλους η χώρα την πρωτοβουλία πολιτικών δράσεων μέσω ενός εθνικού σχεδίου, ώστε να υπάρξει ανάκαμψη και ανάπτυξη ανεξάρτητη από τους καταναγκασμούς της τρόικας, γίνεται πλέον κατεπείγουσα. Ο νέος εθνικός-μνημονιακός-διχασμός , έχει παγιδεύσει το δημόσιο διάλογο σε μια οξύτατη αντιπαράθεση αποσπασματικών προσεγγίσεων και γενικεύσεων, που συσκοτίζουν συχνά ή και αποκρύπτουν τα βαθύτερα αίτια της κρίσης. Η εμμονή στα στερεότυπα της εθνικής μας παθολογίας, στον κρατισμό προστάτη ομάδων και συμφερόντων, στη σιγουριά του παρωχημένου και την αδράνεια του ανορθολογικού, υπονομεύει τη δυνατότητα μετατροπής της κρίσης, σε ευκαιρία φυγής προς τα εμπρός. Ειδικά όμως στους τομείς εθνικής επιβίωσης όπως είναι η κοινωνική πολιτική και η παιδεία, αυτήν ακριβώς την περίοδο της χώρας με τα εκατομμύρια ανασφαλίστους και την τεράστια ανεργία που μαστίζει τους νέους , επιβάλλεται μια πληρέστερη κατανόηση του προβλήματος, ως η μόνη ικανή συνθήκη υπέρβασής του.

Χαρακτηριστικός των παραπάνω, ο χώρος της Υγείας γνώρισε μια έντονη δυσφήμιση-που διατάραξε σ’ ένα βαθμό τη σχέση γιατρού –ασθενούς- λόγω των υπερβολικών δαπανών που κατέγραψε προ της κρίσης. Η σύγκρουση πολλών αντιτιθέμενων ομάδων συμφερόντων που διεκδικούσαν η κάθε μια τη δική της επιβίωση, δημιούργησε ένα εμφυλιοπολεμικό κλίμα. Έγινε με αυτόν τον τρόπο αδύνατη κάθε προσέγγιση των αιτίων της κρίσης και ουσιαστικής αντιμετώπισής τους. Ο χώρος όμως της Υγείας, έχει υποστεί τα τελευταία τριάντα χρόνια μια μεγάλη μετάλλαξη –από απλή μικροαστική βιοτεχνία, σ’ ένα τεράστιο επεκτατικό σχηματισμό βιομηχανικού τύπου. Ένα σχηματισμό που απασχολεί πια διακόσιες πενήντα χιλιάδες εργαζομένους, καταναλώνοντας το 10% του ΑΕΠ. Την ίδια εποχή, η διεθνής –νοσοκεντρική- στάση των συστημάτων υγείας, με την αλλαγή του επιδημιολογικού προφίλ και την είσοδο πολύ ακριβών νέων φαρμάκων και εξειδικευμένης βιοιατρικής τεχνολογίας, διογκώνει παντού τις δαπάνες περίθαλψης.

Επομένως, ακόμα κι αν παραβλέψουμε τις εγχώριες αμαρτίες, είναι το ίδιο το παράδειγμα, η λογική των σύγχρονων συστημάτων που θα παράγει συνεχώς νέες δαπάνες και άρα, δεν αρκεί η αποσπασματική αντιμετώπισή του με δέσμες μέτρων.

Ταυτόχρονα καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της περίοδοι επιχειρείται -με ασυνέχειες και υποχωρήσεις- κυρίως εκ μέρους του προοδευτικού χώρου ένα μεταρρυθμιστικό σχέδιο διαμόρφωσης ενός Συστήματος Υγείας το οποίο να διαθέτει εθνικά χαρακτηριστικά:

Τη δεκαετία του 80, με την ίδρυση και λειτουργία των 200 κέντρων υγείας, υπηρετήθηκε η αναγκαιότητα δημιουργίας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην ύπαιθρο ,μια ριζικά νέα τομη.Παραλληλα δομηθήκαν όροι λειτουργίας συστήματος

Τη δεκαετία του 90, η δημιουργία των μεγάλων περιφερειακών νοσοκομείων, συνοδεύτηκε από υπερβολικές πελατειακές δαπάνες συντήρησης των παλαιών. Η ΠΦΥ, παρά τις συστάσεις των «σοφών» και τις προτάσεις «δικτύων», έμεινε ανολοκλήρωτη με ταυτόχρονη επέλαση του ιδιωτικού διαγνωστικού τομέα.

Το 2000-2002, έγινε μια μεγάλη μεταρρυθμιστική προσπάθεια εισαγωγής του νέου δημόσιου management στο ΕΣΥ και της αποκέντρωσης των υπηρεσιών, με ενίσχυση των περιφερειών, μεταβολές οι οποίες μαζί με το ασφαλιστικό και τα εργασιακά, πολεμήθηκαν έντονα από ομάδες εργαζομένων και σε μεγάλο βαθμό ακυρώθηκαν.

Ακολούθησε μια περίοδος ύφεσης και υποχώρησης κάθε ουσιαστικής αλλαγής. Κατά τη διετία 10-12, παρά την μονοσήμαντη-και υποβολιμαία- πίεση της τρόικας και σε συνδυασμό με την ακραία αντιπαράθεση με μεγάλη μερίδα εργαζομένων, υπήρξε μια «στιγμή» υπερφόρτωσης σε μεταρρυθμιστικές τομές. Η δημιουργία του ΕΟΠΥΥ-επιστημονικό, κοινωνικό και πολιτικό ζητούμενο τριων δεκαετιών, σηματοδοτησε μια νέα πραγματικότητα για το σύστημα, απελευθερώνοντας και ολοκληρώνοντας την ΠΦΥ. Η ενοποίηση της πολιτικής φαρμάκου, κατόρθωσε να περιστείλει τη φαρμακευτική δαπάνη στα επίπεδα του 04,προωθοντας τη νέα τιμολόγηση, την ηλεκτρονική συνταγογράφιση και τα θεραπευτικά πρωτόκολλα. Η εισαγωγή μιας νέας σειράς εργαλείων(ΚΕΝ. ΕΣΥ net, προμήθειες, μέτρα ποιότητας και ελέγχου), και η συνεχής πολιτική διαχείριση του συνόλου των Νοσοκομείων, έδωσε μια νέα δυναμική διοικησης και αξιολογησης στο σύστημα. Ανεβλήθη όμως η αναδιοργάνωση των νοσηλευτικών μονάδων και η αλλαγή χρήσης ορισμένων απ’ αυτές, που θα συμπεριλάμβανε την ανάπτυξη δικτύων χρόνιων παθήσεων . Ανεστάλη η προσπάθεια νομοθετικής παρέμβασης για τον έλεγχο του ανθρώπινου δυναμικού. Νέες πολιτικές Δημόσιας Υγείας και Πρόληψης(κάπνισμα, διατροφή, άσκηση, εθνικοί προσυμπτωματικοί έλεγχοι καρκίνου και προαγωγής της στοματικής υγείας) αναπτύχθηκαν με μεγάλες δυσκολίες.

Για να συνοψίσουμε, φαίνεται πως ένα εξαιρετικά πολύπλοκο δαπανηρό και γραφειοκρατικό σύστημα με έντονα αυτοαναφορική συμπεριφορά , βρίσκεται σε μια αναγκαστική φάση μετεξέλιξης. Ένας νέος οδικός χάρτης διαμορφώνεται από ένα διαρκές μεταρρυθμιστικό μέτωπο που πιέζει για επιστημονική αποτελεσματικότητα οικονομική αποδοτικότητα και κυρίως κοινωνική ισότητα. Βασικά σημεία αυτού του οδικού χάρτη είναι:

1) Η δομή, οργάνωση και χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ -που δεν θα εξαντλείται στην πληρωμή χρεών αλλά στην ουσιαστική λειτουργία της ΠΦΥ για κάθε τοπική κοινωνία, με απαραίτητη τη συνεργασία με τα Κέντρα Υγείας , τα Δημοτικά Ιατρεία και τις ΜΚΥΟ.

2) Ο αναπροσανατολισμός των Νοσοκομείων προς τα οξέα νοσήματα και η δημιουργία εξειδικευμένων κέντρων προκειμένου να υπάρξουν δίκτυα που να αφορούν στις βαρείες ασθένειες που απειλούν τη ζωή και την ποιότητά της(καρκίνος, καρδιαγγειακά, διαβήτης κ. α.)

3) Η αναδιάταξη του ανθρώπινου δυναμικού με σκοπό , τον έλεγχο της υπερπαραγωγής των γιατρών και την ανισοκατανομή τους από άποψη ειδικοτήτων και γεωγραφικών περιοχών. Ταυτόχρονα, η ενίσχυση του χώρου των ανθρώπων της φροντίδας-νοσηλευτές, κοινωνικοί λειτουργοί, επισκέπτες υγείας, ψυχολόγοι κλπ, προκειμένου να αξιοποιηθούν ουσιαστικά στο νέο τους ρόλο.

4) Η διαμόρφωση σταθερών κανόνων ρύθμισης και αναπτυξιακής δυναμικής ως προς την πολιτική στο φάρμακο και την βιοιατρική τεχνολογία που θα ενισχύει την καινοτομία αλλά θα ελέγχει την κατάχρηση

5) Η ανάδειξη της νέας Δημόσιας Υγείας μέσω εθνικών πολιτικών πρόληψης σε όλη τη χώρα, με σαφείς προτεραιότητες και στόχους που θα εφαρμόζονται σε κάθε υγειονομική περιφέρεια.

Η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, καλείται να ανταποκριθεί σε αυτό το εξαιρετικά δύσκολο έργο, που θα διαμορφώσει ένα νέο τοπίο στις υπηρεσίες Υγείας για την επόμενη δεκαετία. Η αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης των ανασφάλιστων και των πλέον ευπαθών ομάδων, πρέπει να συνδυαστεί, με την επιτάχυνση και την αξιοποίηση των μεταρρυθμιστικών αλλαγών. Είναι σημαντικό, οι συντελεστές του χώρου να στηρίξουν θεσμικά αλλά και ουσιαστικά τις αλλαγές, με πλήρη αίσθηση της ευθύνης τους για το σύνολο του πληθυσμού. Μια νέα κουλτούρα συνεννόησης πρέπει να διαμορφωθεί με την γόνιμη συμβολή όλων στη βάση της επίγνωσης του βάθους και των αιτίων της κρίσης.

Η ανάγκη ευρύτερων συμμαχιών σε μια ελάχιστη συμφωνία διαρθρωτικών αλλαγών, έχοντας επίγνωση της πολυπλοκότητας του χώρου, οφείλει να προτάξει ως εθνική προτεραιότητα, τη στήριξη της ενεργού Υγείας και όχι μόνο την αντιμετώπιση της ασθένειας.

Η κατάσταση της Υγείας κατά την περίοδο της κρίσης, φέρνει στο φως την κρίση του μέχρι σήμερα μοντέλου παροχής υπηρεσιών Υγείας. Ενός μοντέλου νοσοκεντρικού και ξένου προς το ήθος μιας ελληνικότητας, η οποία προϋποθέτει αλλά και σημαίνει μια άλλη ψυχική και σωματική ισορροπία. Ο δρόμος είναι μακρύς.

Εισήγηση στην πρώτη συνάντηση του εργαστηρίου μεταρρυθμίσεων υγείας , Ιούλιος 13,Εσδυ



Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

1 Οκτωβρίου 2014, 12:55:22
Απάντηση #1
Αποσυνδεδεμένος

Ορθοπαιδικός


Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
   Του Αιμίλιου Νεγκή: Γενικός Διευθυντής του Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος και του Pharma and Health Business (Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος)

   Όχι δεν είναι η παραοικονομία. Ούτε η έλλειψη προσωπικού ή χρημάτων. Η μεγάλη πληγή της Υγείας είναι η ίδια η... πολιτική υγείας της χώρας. Εξηγούμαι: Κύριο χαρακτηριστικό της πολιτικής υγείας είναι η ασυνέχειά της. Στα σαράντα χρόνια της μεταπολίτευσης, είχαμε 28 υπουργούς υγείας με μέσο όρο ''ζωής'' μόλις 16,28 μήνες!
   Σε ένα φυσιολογικό δυτικοευρωπαϊκό κράτος αυτό δεν θα ήταν και τόσο μεγάλο πρόβλημα. Εδώ το Βέλγιο λειτούργησε επί μήνες χωρίς κυβέρνηση. Δυστυχώς, εδώ είναι... Βαλκάνια. Στην Ελλάδα και δη στην Υγεία τα πράγματα είναι διαφορετικά. Όλες σχεδόν οι αποφάσεις λαμβάνονται σε υπουργικό επίπεδο, ακόμη και οι μετακινήσεις του προσωπικού, θέμα που κάλλιστα θα μπορούσε να λυθεί σε επίπεδο Υγειονομικής Περιφέρειας. Φευ, όμως, παραμένει στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε υπουργού προφανώς γιατί έτσι αυτός καλλιεργεί τις πελατειακές σχέσεις  του...
   Οι κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου Υγείας εδώ και χρόνια έχουν πρακτικά ευνουχιστεί. Η τριακονταετής κυριαρχία των αναξιοκρατικών και κομματικών επιλογών στις προαγωγές και ανάδειξη των Διευθυντών, μας έχουν φέρει στη σημερινή κατάσταση.
   Οι διευθύνσεις του Υπουργείου Υγείας καλούνται να χαράξουν πολιτική όσον αφορά στη λειτουργία νοσοκομείων και Κέντρων υγείας, άλλα στελεχώνονται από υπαλλήλους, οι οποίοι συνήθως δεν έχουν καμία γνώση για το πώς λειτουργούν τα νοσοκομεία. Έτσι, συχνά, εκδίδονται εγκύκλιοι, οι οποίες είναι ανεφάρμοστες...
   Δεν θα ξεχάσω το εξής περιστατικό: εν έτει 2000 και υπουργίας Αλέκου Παπαδοπούλου, μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του ζήτησε από τους Διευθυντές του Υπουργείου του να του καταθέσουν ενημερωτικό σημείωμα, περιγράφοντας του ποια είναι τα τρία βασικά προβλήματα της αρμοδιότητας τους και τι έχουν να προτείνουν ώστε αυτά να επιλυθούν... Το αποτέλεσμα έκοψε τα φτερά του Αλέκου. Θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι υπήρχαν σημειώματα μιας σελίδας, γραμμένα χειρόγραφα στο πόδι σε χαρτί λερωμένα με καφέ. Όσο για το περιεχόμενο τους...  Ο ίδιος άλλωστε έλεγε χαριτολογώντας ότι στο υπουργείο Υγείας μπορεί να δουλέψει παραγωγικά μόνο όταν απεργούν οι υπάλληλοι!Βέβαια αυτή είναι η μισή αλήθεια. Η άλλη μισή είναι ότι οι περισσότεροι υπουργοί με πρόσχημα την ένδεια εμπειρίας και τεχνογνωσίας από τις υπηρεσίες του uπουργείου Υγείας προσέλαβαν στρατιές συμβούλων.
   Μάλιστα πολλοί εξ αυτών είναι τόσο άσχετοι, που πιο πολύ... πεθαίνεις.Αναφέρω ένα ακόμη περιστατικό: επί υπουργίας Λοβέρδου, κάθε Δευτέρα απόγευμα γινόταν μια επιτελική συνάντηση με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων: ΕΟΠΥΥ, ΕΟΦ, ΗΔΙΚΑ Κ.Ο. Συνολικά σε κάθε σύσκεψη έπαιρναν μέρος 20-30 άτομα. Σε μια σύσκεψη είχαν θέμα την ηλεκτρονική συνταγογράφηση και τα προβλήματα της (από τις πολλές για το ίδιο θέμα). Ποιο ήταν το κύριο πρόβλημα; Ο υπουργός καλούνταν να λάβει αποφάσεις με βάση εισηγήσεις και παρατηρήσεις, οι οποίες όμως προέρχονταν από ανθρώπους που δεν έκαναν χρήση του συστήματος! Δεν θα ξεχάσω λοιπόν ότι ο Ανδρέας έφερε στη σύσκεψη τη φαρμακοποιό της γειτονιάς του, προκειμένου να ενημερώσει τους συμβούλους του και λοιπούς ειδικούς για τα προβλήματα που καθημερινά αντιμετώπιζε η Φαρμακοποιός...
   Συνεπώς, για να επουλωθούν οι πληγές του ΕΣΥ μια είναι η λύση: η αλλαγή της πολιτικής υγείας. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Η οικοδόμηση ενός συστήματος Διοίκησης του ΕΣΥ και στελέχωση του με ικανά στελέχη, τα οποία να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένα.
   Μπορεί το 1981 όταν ιδρύθηκε το ΕΣΥ να μην είχαμε τέτοια στελέχη. Ούτε είχαμε ηλεκτρονική συνταγογράφηση ή πληροφοριακά συστήματά στα νοσοκομεία. Ευτυχώς σήμερα τα πράγματα είναι διαφορετικά. Υπάρχουν δεκάδες νέοι, οι οποίοι έχουν ακόμη και μεταπτυχιακά στη διοίκηση και στα οικονομικά της υγείας. Πλέον, υπάρχουν αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία, που επαρκούν για τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων. Ας τα αξιοποιήσουμε...



Λέξεις κλειδιά:
 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
0 Απαντήσεις
2980 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 10 Μαΐου 2011, 18:45:42
από anastasios theodoridis
0 Απαντήσεις
5041 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 4 Ιουνίου 2015, 01:24:32
από Argirios Argiriou
0 Απαντήσεις
1935 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 19 Ιουνίου 2015, 17:13:09
από Argirios Argiriou
1 Απαντήσεις
14606 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 28 Σεπτεμβρίου 2017, 09:23:48
από Argirios Argiriou
0 Απαντήσεις
1991 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 29 Φεβρουαρίου 2016, 01:21:31
από Argirios Argiriou