Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή
ΕίσοδοςΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Πρόσφατα κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο Δελτία Τύπου και άλλα δημοσιεύματα
επαγγελματικού σωματείου και θεσμικών φορέων τα οποία περιέχουν ανακριβή και
παραπλανητικά στοιχεία για τη λειτουργία των ΕΞΥΠΠ και χαρακτηρισμούς που εμπίπτουν στις
διατάξεις της νομοθεσίας περί συκοφαντικής δυσφήμισης. Στόχος τους είναι να πλήξουν την
καλή φήμη και αξιοπιστία των εταιρειών μας στους πελάτες μας, αλλά και γενικότερα στην
ελληνική κοινωνία.
Εκπροσωπώντας τις ΕΞΥΠΠ οφείλουμε να παρουσιάσουμε την πραγματικότητα και να θέσουμε
υπόψη κάθε ενός που συμμετέχει στο δημόσιο διάλογο για την ασφάλεια και υγεία των
εργαζομένων τα ακόλουθα δεδομένα.
A. Ο ρόλος των ΕΞΥΠΠ σήμερα
Οι Εξωτερικές Υπηρεσίες Προστασίας & Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου (ΕΞΥΠΠ) είναι
πιστοποιημένοι φορείς παροχής διεπιστημονικών υπηρεσιών υγείας και ασφάλειας στην
εργασία. Η αναγκαιότητα της λειτουργίας τους αναγνωρίζεται διεθνώς και δραστηριοποιούνται
σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.. Υπάρχει άλλωστε σχετική πρόβλεψη στην Ευρωπαϊκή Οδηγίαπλαίσιο
89/391/EOK για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία.
Στην Ελλάδα, αναγνωρίστηκε ομόφωνα η ανάγκη ύπαρξης των ΕΞΥΠΠ από όλους (Πολιτείαεργαζόμενους-εργοδότες)
και ήδη από το 1996 έγιναν οι πρώτες νομοθετικές ρυθμίσεις, οι
οποίες και ολοκληρώθηκαν το 1999, με την έκδοση ειδικού Προεδρικού Διατάγματος 95/1999
- Όροι ίδρυσης και λειτουργίας Υπηρεσιών Προστασίας και Πρόληψης.
Στη χώρα μας οι προϋποθέσεις είναι αυστηρές και προβλέπουν τη λειτουργία των ΕΞΥΠΠ μόνον
μετά από έλεγχο/αδειοδότησή τους από ειδική επιτροπή του Υπ. Εργασίας, στην οποία
συμμετέχουν και εκπρόσωποι εργαζομένων, εργοδοτών και επιστημονικών φορέων.
Οι απαιτήσεις για την αδειοδότηση είναι πολλές και προβλέπουν μεταξύ άλλων την ύπαρξη
ακριβού εξοπλισμού μετρήσεων και εξετάσεων, την απασχόληση νοσηλευτών και επισκεπτών
υγείας, ενώ υποχρεωτικά απασχολούν Επιστημονικό Υπεύθυνο Υγείας στην Εργασία, ιατρό
κάτοχο της ειδικότητας ιατρικής της εργασίας και Επιστημονικό Υπεύθυνο Ασφάλειας στην
Εργασία, μηχανικό με αυξημένα προσόντα. Πέραν τούτων όμως, οι ΕΞΥΠΠ, ελέγχονται
συστηματικά από το Υπ. Εργασίας κατά τη λειτουργία τους, στο οποίο υποβάλουν απολογισμό
πεπραγμένων τους κάθε εξάμηνο και ετησίως, καθώς επίσης υπέχουν και υποχρέωση
ανανέωσης της άδειας λειτουργίας τους περιοδικά.
Οι αδειοδοτημένες ΕΞΥΠΠ σήμερα είμαστε 36 σε όλη την ελληνική επικράτεια. Έχουμε
επενδύσει σημαντικούς οικονομικούς πόρους σε μέσα και εξοπλισμό, μάλιστα είμαστε οι
μοναδικές ιδιωτικές δομές στην Ελλάδα με πλήρη εξοπλισμό μετρήσεων φυσικών και χημικών
παραγόντων σε χώρους εργασίας. Απασχολούμε ή συνεργαζόμαστε με περισσότερους από
2.000 εργαζόμενους όλων των επιπέδων εκπαίδευσης και ιδιαίτερα με μηχανικούς και ιατρούς,
ενώ προσφέρουμε υπηρεσίες σε χιλιάδες επιχειρήσεις.
Οι ΕΞΥΠΠ επενδύουμε σε τεχνογνωσία ανάλογα με τις ανάγκες των πελατών μας, ενώ επιπλέον
για την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών μας έχουμε αναπτύξει διαδικασίες λειτουργίας
που έχουν σχέση με:
• Τον τρόπο επιλογής συνεργατών ΤΑ, ΙΕ και προσωπικού ποιοτικής εξυπηρέτησης.
• Τον τρόπο εκπαίδευσης και ανάπτυξης συνεργατών
• Τον τρόπο αξιολόγησης συνεργατών
• Επιπρόσθετα ερευνούμε την ικανοποίηση των πελατών μας και παίρνουμε διορθωτικά
μέτρα
Ακόμα οι ΕΞΥΠΠ είμαστε σε θέση από το πλήθος των συνεργατών μας να αξιοποιούμε τον
κατάλληλο για την περίπτωση ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της επιχείρησης και την
τεχνογνωσία που απαιτεί, ενώ μπορούμε να αξιοποιούμε άλλους για επίλυση ειδικών
προβλημάτων. Τέλος στο πλαίσιο αξιολόγησης των συνεργατών μας, είτε από προσωπική
αξιολόγηση είτε από μηνύματα των πελατών μας, έχουμε οδηγηθεί στην διακοπή συνεργασίας
τόσο με Τεχνικούς Ασφαλείας όσο και με Ιατρούς Εργασίας που δεν είχαν επαγγελματισμό και
δεν ήταν συνεπείς με τις υποχρεώσεις τους.
Στην πράξη έχουμε κατοχυρώσει θετική αναγνώριση από τους πελάτες μας, ενώ αρκετές από
τις εταιρείες μέλη μας έχουν αναγνωρισθεί για το έργο τους και στο εξωτερικό σε μια πολύ
δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Επί της παροχής υπηρεσιών ιατρού εργασίας και τεχνικού ασφάλειας σημειώνουμε ότι το
θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα προβλέπει ότι οι επιχειρήσεις έχουν το δικαίωμα και μπορούν
να απασχολούν ιατρό εργασίας και τεχνικό ασφάλειας, είτε συμβαλλόμενες με φυσικά
πρόσωπα, είτε με ΕΞΥΠΠ. Είναι προφανές, στη συνέχεια των όσων αναφέραμε, ότι οι
επιχειρήσεις έχουν δυνατότητα επιλογής μεταξύ φυσικών προσώπων και ΕΞΥΠΠ, όμως οι
υπηρεσίες που παρέχονται από τις ΕΞΥΠΠ, υπερέχουν των υπηρεσιών που μπορεί να παρέχει
ένα φυσικό πρόσωπο, ιατρός ή μηχανικός, χωρίς εξοπλισμό και συμβουλευτική υποστήριξη
από άλλες ειδικότητες, γεγονός που επιβεβαιώνεται από το ρόλο που έχουμε κατοχυρώσει
στην ελληνική πραγματικότητα.
Σημειώνουμε ότι ειδικά για την παροχή υπηρεσιών ΙΕ από ΕΞΥΠΠ υπάρχει και μία πρόσθετη
ιδιομορφία, άνισα και άδικα οι υπηρεσίες ιατρικής της εργασίας που παρέχονται από ΕΞΥΠΠ
επιβαρύνονται με ΦΠΑ, ενώ των ιδιωτών ιατρών εργασίας όχι.
Το γεγονός της επιλογής των ΕΞΥΠΠ από τις επιχειρήσεις, ως προτιμητέου φορέα παροχής
υπηρεσιών ΤΑ-ΙΕ, δεν ανατρέπεται από τις κραυγές όσων για τους δικούς τους λόγους και
συμφέροντα κατηγορούν τις ΕΞΥΠΠ, οι οποίες διαχρονικά απαιτούν από την Πολιτεία έλεγχο
της νομιμότητας και διαφάνεια.
Ένα παράδειγμα αρκεί. Το Υπουργείο και οι Υπηρεσίες του δεν εφαρμόζουν ούτε τις απλές
διατάξεις του νόμου που θα μπορούσαν για να ασκήσουν ένα τυπικό έλεγχο στην λειτουργία
της αγοράς ΤΑ και ΙΕ. Έτσι ενώ οι ΕΞΥΠΠ υπέβαλλαν και υποβάλουν συστηματικά ετήσιους
απολογισμούς πεπραγμένων, οι ιδιώτες ΤΑ και ΙΕ δεν υπέβαλλαν ποτέ. Ευτυχώς το ζήτημα αυτό
για τους ΤΑ λύθηκε με την λειτουργία του ΟΠΣ ΣΕΠΕ. Δυστυχώς όμως για τους ΙΕ υπάρχει
ανεξήγητη ανοχή.
Β. Το αδιέξοδο στην παροχή υπηρεσιών ΙΕ σήμερα
Στο θέμα της παροχής υπηρεσιών ιατρικής της εργασίας, αναδείχθηκε τελευταία στην
επικαιρότητα, λόγω των νομοθετικών παρεμβάσεων του Υπουργείου Εργασίας. ΟΙ ΕΞΥΠΠ
αναγκάστηκαν να αναστείλουν τις σχετικές υπηρεσίες τους με απόφασης της ΓΣ του Συνδέσμου
μας.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι ενώ η υποχρέωση απασχόλησης Ιατρού Εργασίας
θεσμοθετήθηκε στην χώρα μας από το 1985, στην πράξη άρχισαν ιατροί να αποκτούν την
ειδικότητα της ιατρικής της Εργασίας από τα τέλη της δεκαετίας του 1990! Έτσι , ο νομοθέτης ,
προκειμένου να καλύψει την ζήτηση της αγοράς εργασίας, εξ αρχής προέβλεψε την παροχή
των σχετικών υπηρεσιών και από ιατρούς με άλλες ειδικότητες, ή ιατρούς χωρίς ειδικότητα,
ευελπιστώντας ότι με την πρόοδο του χρόνου και εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, θα
προέκυπτε ο απαιτούμενος αριθμός ιατρών με την ειδικότητα της ιατρικής της εργασίας , για
να καλύψουν την ζήτηση της Ελληνικής αγοράς. Ωστόσο, ο ρυθμός παραγωγής ειδικών ιατρών
εργασίας ήταν εξαιρετικά βραδύς, με αποτέλεσμα από την εφαρμογή του θεσμού μέχρι και
σήμερα να έχουν αποκτήσει την ειδικότητα του Ιατρού Εργασίας περίπου 160 ειδικοί ιατροί
εργασίας εκ των οποίων διαθέσιμοι για παροχή υπηρεσιών είναι λιγότεροι, αφού ακόμα και το Υπουργείο Εργασίας σε πρόσφατη απάντησή του προς το Συμβούλιο της Επικρατείας αναφέρει
ότι είχε καταγράψει μόλις 105 ιατρούς με την συγκεκριμένη ειδικότητα ενώ άλλοι 787 ήταν
ιατροί άλλων ειδικοτήτων. Οι ανάγκες της χώρας σύμφωνα με μελέτη του ΕΛΙΝΥΑΕ είναι 850
ιατροί εργασίας, χωρίς να περιλαμβάνεται στον υπολογισμό ο Δημόσιος Τομέας και η Εθνική
Άμυνα, οι οποίοι βεβαίως δεν εξαιρούνται από την εφαρμογή της νομοθεσίας.
Τη συγκεκριμένη ισορροπία της αγοράς ανέτρεψε ο πρόσφατα εγκριθείς ειδικός κατάλογος,
αφού βάσει των κριτηρίων που τέθηκαν για την ένταξη σ’ αυτόν από την σχετική Υπουργική
Απόφαση, μόνον 354 ιατροί άλλων ειδικοτήτων που κατ’ εξαίρεσιν ασκούν καθήκοντα ιατρού
εργασίας, εντάχθηκαν σ’ αυτόν. Τόσο οι Ιατροί που εντάχθηκαν, όσο και οι ιατροί που δεν
εντάχθηκαν στον ειδικό κατάλογο είναι ιατροί που απασχολούνταν ΝΟΜΙΜΑ σε επιχειρήσεις
ήδη πάνω από 15 έτη και είναι σαφές ότι, ακόμη και αν απασχοληθούν όλοι οι ειδικοί ιατροί
εργασίας και οι ιατροί άλλης ειδικότητας που εντάχθηκαν στον ειδικό καταλόγου, δεν είναι
δυνατόν να καλυφθούν όλες οι ανάγκες των επιχειρήσεων.
Οι ΕΞΥΠΠ στο σύνολο τους, στο πλαίσιο της υποχρέωσής τους για παροχή υπηρεσιών ιατρού
εργασίας σε επιχειρήσεις, συνεργάζονταν μέχρι σήμερα με ιατρούς που κατέχουν την
ειδικότητα της Ιατρικής της Εργασίας, αλλά και με ιατρούς που δεν κατείχαν την συγκεκριμένη
ειδικότητα, καθώς οι πρώτοι δεν επαρκούσαν αριθμητικά για την κάλυψη των αναγκών της
αγοράς όπως αυτό αποδείχθηκε.
Ωστόσο, η συγκρότησή του Ειδικού Καταλόγου και η απαίτηση του Υπουργείο Εργασίας, οι
μη ειδικοί ιατροί που εντάχθηκαν στον κατάλογο, για να συνεχίσουν να παρέχουν καθήκοντα
ιατρού εργασίας σε μια επιχείρηση να πρέπει να προσκομίζουν βεβαίωση του ιατρικού
συλλόγου, που να αποδεικνύει πως δεν υπάρχει ενδιαφέρον κάποιου ειδικού ιατρού
εργασίας, έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο, καθώς τέτοια βεβαίωση εύλογα δεν εκδίδουν οι
ιατρικοί σύλλογοι, διότι δεν είναι εφικτό να αναζητούν κάθε φορά το ενδιαφέρον των
υπαρχόντων ιατρών εργασίας, ούτε τις οικονομικές απαιτήσεις που αυτοί κάθε φορά έχουν
για να καλύψουν μια επιχείρηση. Η υποχρέωση αυτή είναι παράλογη, αλλά κυρίως παράνομη
και αντίθετη με την κοινοτική νομοθεσία, μετά την εφαρμογή του Ν. 3919/2011 περί
απελευθέρωσης των επαγγελμάτων, ο οποίος ήρε τους εδαφικούς περιορισμούς στην
άσκηση του ιατρικού επαγγέλματος καθώς και την εξάρτησή του από προηγούμενη
αδειοδότηση.
Συνεπώς θα πρέπει κάθε φορά που μια επιχείρηση θέλει να απασχολήσει ιατρό εργασίας να
απευθύνεται στους ιατρικούς συλλόγους για να διερευνηθεί η διαθεσιμότητα όλων των
ειδικών ιατρών εργασίας ανά την επικράτεια! Αυτόματα και οι 354 ιατροί, που έχουν
πιστοποιηθεί στον ειδικό κατάλογο οδηγούνται στην ανεργία, μετά από πολυετή απασχόληση
σε επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα οι ειδικοί ιατροί εργασίας που είναι κατά πολύ ολιγότεροι των
ιατρών άλλης ειδικότητας του ονομαστικού καταλόγου, αδυνατούν να καλύψουν τις ανάγκες
των επιχειρήσεων, και έτσι οι εργαζόμενοι μένουν χωρίς φροντίδα και οι επιχειρήσεις νομικά
ακάλυπτες απέναντι στη νομοθεσία.
Το πρόβλημα της έλλειψης επαρκούς αριθμού ιατρών με την ειδικότητα της ιατρικής της
εργασίας για την κάλυψη των αναγκών της αγοράς δεν το προκάλεσαν οι ΕΞΥΠΠ, αντιθέτως οι
ΕΞΥΠΠ αγωνιούν να εξεύρουν επί σειράν ετών ιατρούς, που να μπορούν να παράσχουν τις
σχετικές υπηρεσίες στις επιχειρήσεις πελάτες τους και να καλύψουν τις ανάγκες της αγοράς.
Είναι εύλογη και κατανοητή η προσπάθεια του Υπουργείου Εργασίας να επιζητά υψηλή
ποιότητα υπηρεσιών ιατρικής της εργασίας με απασχόληση, όπου είναι δυνατόν, ειδικών
ιατρών εργασίας και το ίδιο επιζητούν καθημερινά και οι ΕΞΥΠΠ. Όμως το σημερινό αδιέξοδο
είναι γεγονός.
Ο ΠΑΣΥΜΕΠ ΕΞΥΠΠ έχει από την πρώτη στιγμή αναδείξει το πρόβλημα στις αρμόδιες αρχές και
το ίδιο θα συνεχίσει να κάνει προς όφελος των εργαζομένων και των επιχειρήσεων. Θα
συμμετέχει σε όποια διαδικασία διαλόγου κληθεί από την Πολιτεία γιατί τελικά αυτή καλείται
να επιλύσει το αδιέξοδο
Γ. Επισημάνσεις που αφορούν σε δημοσιεύματα:
1. Η ανακοίνωση του ΓΓ του Υπουργείου Εργασίας κου Νεφελούδη, μέσω του λογαριασμού
του στο facebook, αναφέρει ότι στόχος των πρωτοβουλιών του είναι η διαφάνεια στο χώρο
της Υγείας και Ασφάλειας της Εργασίας και έμμεσα υπονοεί ότι οι ΕΞΥΠΠ δεν την θέλουν.
Για ακόμα μία φορά δηλώνουμε δημόσια, αυτό που κατ΄ ιδίαν τον έχουμε διαβεβαιώσει
προφορικά και εγγράφως, ότι είμαστε αναφανδόν υπέρ της διαφάνειας και του θεμιτού
ανταγωνισμού. Η συνεχής διαχρονικά και αταλάντευτη υποστήριξή μας στην εφαρμογή
του ΟΠΣ-ΣΕΠΕ για τις αναθέσεις Τεχνικών Ασφαλείας και Ιατρών Εργασίας, του κυριότερου
δηλαδή εργαλείου για την θέσπιση κανόνων διαφάνειας στο χώρο, καθώς μέσω της
μηχανογράφησης θα μπορούν οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΣΕΠΕ να έχουν απόλυτο έλεγχο
των αναθέσεων ανά πάσα στιγμή, είναι η καλύτερη απόδειξη. Αντίθετα ορισμένοι που
δήθεν κόπτονται για διαφάνεια, αντιτάχθηκαν στην εφαρμογή του ΟΠΣ-ΣΕΠΕ με κάθε
τρόπο. Είναι οι ίδιοι που δεν έχουν υποβάλλει ΠΟΤΕ συγκεντρωτικές καταστάσεις
πεπραγμένων όπως απαιτείται από τη νομοθεσία και δυστυχώς οι υπηρεσίες του
Υπουργείου Εργασίας τους αφήνουν στο απυρόβλητο και δεν εφαρμόζουν το νόμο.
Γιατί όμως κάποιοι δεν θέλουν τη διαφάνεια;
Μήπως φοβούνται ότι θα επιβεβαιωθούν όσα ακούγονται για αναθέσεις με επισκέψεις
συνολικής διάρκειας 15 και 18 ωρών καθημερινά, όπου εμφανίζονται να επισκέπτονται 2
και 3 επιχειρήσεις παράλληλα;
2. Διαβάσαμε ανακοινώσεις συλλογικού οργάνου που αναφέρεται δηκτικά στις ΕΞΥΠΠ
χαρακτηρίζοντάς μας κερδοσκοπικές επιχειρήσεις. Προφανώς οι ΕΞΥΠΠ όπως κάθε
επαγγελματική δραστηριότητα έχουν στόχο το κέρδος. Αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό,
αλλά προφανώς δεν συμβαίνει σε βάρος της ποιότητας της υπηρεσίας που παρέχουμε
προς τους πελάτες μας, τους εργαζόμενους και την κοινωνία γενικότερα. Αμφιβάλουμε αν
οι απόψεις αυτές του συλλογικού οργάνου απηχούν το σύνολο των ΙΕ, αφού με πάρα
πολλούς ΙΕ συνεργαζόμαστε καθημερινά. Το οξύμωρο είναι ότι αυτοί που μας
«κατηγορούν» για το αυτονόητο, παρουσιάζονται ως να παρέχουν δωρεάν τις υπηρεσίες
τους. Αντίθετα όλη η αγορά γνωρίζει πλέον ότι το κίνητρο αυτών που υπογράφουν την
ανακοίνωση είναι η διαμόρφωση των αμοιβών τους σε ένα περιβάλλον που προφανώς
έχει όλα τα χαρακτηριστικά του «περίκλειστου επαγγέλματος».
Για το ΔΣ
Παναγιώτης Παπαδόπουλος, Πρόεδρος
Γιώργος Λαμπρινός, Α΄ Αντιπρόεδρος
Γιώργος Χριστοφορίδης, Β΄ Αντιπρόεδρος
Χρήστος Καλέας, Γενικός Γραμματέας
Απόστολος Σίσκος, Ταμίας