Λέτε να μας πάρει χαμπάρι ο Αλμούνια και να μας περιορίσει τη συνταγογράφηση αντιβιοτικών, πραζολών, καλσιτονινών, αναστολέων ακετυλοχοληνεστεράσης και DPP-4 και των άλλων καλουδιών που ως τώρα τα χορηγούμε αφειδώς (και συχνά αναισχύντως) ; Και τί θα γίνει μετά με τις εισπράξεις των φαρμακείων; Θα επιτρέψουμε στον κλάδο με τις "μικρομεσαίες" αυτές επιχειρήσεις να κινδυνεύσει; Ε Αλμούνια; Ε; Άσε που ακούω ότι θες -λέει- να απελευθερώσεις και το επάγγελμα του φαρμακοποιού. Πλάκα με κάνεις ρε Αλμούνια; Εδώ, αν δεν το κατάλαβες, είναι Ελ! Να σου πω τί θα πετύχεις; Θα μας κάνεις τα 3 (κουτιά), 2 (κουτιά). Αλμούνια, άντε γεια!
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή
ΕίσοδοςΤα ασφαλιστικά Ταμεία πιο κοντά στη χρεοκοπία Η κοκκινη γραμμή της βιωσιμότητας τοποθετείται στο 2014 – Ραγδαία επιδείνωση στα έσοδα του ΙΚΑ – Η εισφοροδιαφυγή στα 7 δισ. ευρώ
Tης Xριστινας Kοψινη
Στις αρχές της επόμενης πενταετίας, δηλαδή το έτος 2014, επαναοριοθετείται η κόκκινη γραμμή που χωρίζει τα ασφαλιστικά Ταμεία της χώρας από την πλήρη χρεοκοπία τους και την εκδήλωση κραχ στις συντάξεις.
Αναπροσαρμόζοντας με τις παραδοχές της χρηματοπιστωτικής κρίσης την αναλογιστική μελέτη για το ελληνικό κοινωνικό ασφαλιστικό σύστημα, οι ερευνητές του Ινστιτούτου Εργασίας των ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ και προσωπικά ο επιστημονικός διευθυντής του, κ. Σ. Ρομπόλης, συμπεραίνουν ότι εάν δεν υπάρξουν νέες χρηματοδοτικές ενέσεις στο σύστημα, το κραχ στις συντάξεις είναι περισσότερο από ορατό.
Η κρίση και η απαρέγκλιτη τήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας, που δεν επιτρέπει τη χρηματοδοτική στήριξη του συστήματος από τον κρατικό προϋπολογισμό, ανατρέπουν όσες δημογραφικές και αναλογιστικές βεβαιότητες παρείχαν μέχρι σήμερα μια πίστωση χρόνου καθησυχάζοντας για τη βιωσιμότητα του ΙΚΑ μέχρι και το 2023 και του συνόλου των Ταμείων τουλάχιστον μέχρι το 2017.
Οι μεταβολές στα έσοδα από εισφορές είναι ραγδαίες και ήδη αποτυπώνονται στο ΙΚΑ. Στο Ιδρυμα, όπου η εισφοροδιαφυγή κατ’ εκτίμηση έσπασε το «φράγμα» των 7 δισ. ευρώ, ήδη από τους πρώτους μήνες του έτους οι ανασφάλιστοι αυξήθηκαν κατά 15%, ενώ η καθυστέρηση στην καταβολή εισφορών αγγίζει το 25%.
Σύμφωνα με μετριοπαθείς εκτιμήσεις, η αύξηση των ανέργων έστω και κατά 80.000 άτομα θα επιφέρει απώλεια εσόδων πάνω από 450 εκατομμύρια ευρώ και μάλιστα σε μία περίοδο κατά την οποία από τα επιπλέον 2 δισ. ευρώ που απαιτούνται για να εξυπηρετηθούν οι συνταξιούχοι των δύο νέων ταμείων που ενοποιήθηκαν στο ΙΚΑ, δηλαδή του ΟΑΠ - ΔΕΗ και του ΤΑΠ - ΟΤΕ, προκαλείται νέο έλλειμμα ύψους 2 δισ. ευρώ . Σημειώνεται ότι η προβλεπόμενη επιχορήγηση για τις ενσωματώσεις των δυο νέων Ταμείων δεν υπερβαίνει το ποσό του 1,2 δισ. ευρώ.
Σε αυτό το ασφυκτικό περιβάλλον, η ηγεσία του υπουργείου Απασχόλησης φαίνεται έτοιμη να αθετήσει πρόσφατες διαβεβαιώσεις περί κατάργησης ευνοϊκών ρυθμίσεων για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών και με την πρώτη ευκαιρία αναμένεται να προωθήσει σχετική διάταξη. Το θέμα έχει συζητηθεί ήδη με τον διοικητή του ΙΚΑ, αλλά συμφωνήθηκε να μην ανακοινωθεί πρόωρα «για να μην φανερωθούν από τώρα όλα τα όπλα για την αντιμετώπιση της κρίσης». Πάντως εάν και τώρα το ΙΚΑ επιλέξει αύξηση εσόδων με αυτήν την κλασσική μέθοδο, θα πρόκειται για την τέταρτη κατά σειρά ρύθμιση σε διάστημα πέντε ετών.
Τα χρονικά όρια βιωσιμότητας των Ταμείων, που οδηγήθηκαν μόνο σε διοικητικού τύπου αλλαγές το 2008, τώρα στενεύουν και τίθεται εν αμφιβόλω η ομαλή καταβολή συντάξεων, κύριων και επικουρικών, εφάπαξ αλλά και των ιατροφαρακευτικών παροχών σε είδος, αφού το έλλειμμα των κλάδων υγείας ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ. Τόσο τα εμφανή προβλήματα που εκδηλώνονται με δριμύτητα το τελευταίο χρονικό διάστημα στο ΤΕΑΔΥ, τον ΟΑΑΕ τον ΟΠΑΔ, ακόμη και στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας της Γενικής Τράπεζας που διατηρεί σωματειακή μορφή, όσο και τα αφανή ζητήματα που προκύπτουν σε καθημερινή βάση στα περισσότερα ασφαλιστικά Ταμεία αποτελούν τα πρώτα σημάδια της προαναγγελθείσας χρεοκοπίας του ασφαλιστικού συστήματος.
Στο ΤΠΔΥ επικρατεί πλήρες αδιέξοδο με την αναζήτηση 650 εκατομμυρίων για την καταβολή εφάπαξ σε 15.000 αιτούντες. Αριθμός ο οποίος αναμένεται να αυξηθεί υπό την ανασφάλεια που προκαλεί η ενεργοποίηση της αναμενόμενης απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την εξίσωση των ορίων ανδρών - γυναικών στο Δημόσιο. Ο ΟΑΕΕ λειτουργεί με το άγχος της καταβολής των συντάξεων του επόμενου μήνα, αφού έχει εξαντλήσει ήδη το 90% της επιχορήγησης από τον κρατικό προϋπολογισμό και σύμφωνα με εκτιμήσεις, εάν δεν προβεί σε μείωση των συντάξεων, θα χρειαστεί τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ. Ο Οργανισμός Περίθαλψης του Δημοσίου χρωστάει 3,5 δισ. ευρώ, ενώ για πρώτη φορά στην ασφαλιστική ιστορία της χώρας κατέρρευσε Ταμείο επικουρικής σύνταξης, όπως είναι ο φορέας της Γενικής Τράπεζας.
Παρ’ ότι για το συγκεκριμένο Ταμείο υπάρχει σοβαρή ευθύνη και στις διοικήσεις που μέχρι το 2002 κακοδιαχειρίστηκαν τα αποθεματικά του, η αναγκαστική παύση πληρωμών στα εφάπαξ και η άρνηση του Ενιαίου Ταμείου Τραπεζών (ΕΤΑΤ) να αποδχετεί την αίτηση της «σωτήριας» υπαγωγής του σε αυτό φέρνουν στην επιφάνεια τις σοβαρές εκκρεμότητες των ασφαλιστικών νόμων που ψηφίστηκαν μετά το 2005 και την αδυναμία της κυβέρνησης να διασφαλίσει τις συντάξεις των ΝΠΙΔ.
Σε αυτές τις συνθήκες, αργά η γρήγορα, τα Ταμεία θα αναγκαστούν να ρευστοποιήσουν μέρος της περιουσίας τους για να ικανοποιήσουν τις τρέχουσες ανάγκες των μελών τους. Και τότε δεν θα μιλάμε μόνο για λογιστική μείωση των αποθεματικών, αλλά για πραγματική ζημία. Ομως, τι θα πουλήσουν όταν μόνο μέσα στην τελευταία διετία η αξία του μετοχικού τους χαρτοφυλακίου μειώθηκε περίπου κατά 5 δισ. ευρώ; Ο σκεπτικισμός που επικρατεί ακόμη και σε μεγάλα Ταμεία για το εν πρέπει να συμμετάσχουν στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Εμπορικής, είναι ενδεικτικός της κατάστασης, αν αναλογιστεί κανείς ότι η τιμή της μετοχής είναι κάτω και από την ονομαστική της αξία.