Θέματα Εργασίας > Εμπειρίες κατά την εργασία στην ΠΦΥ

Ποτά-μπόμπες

(1/1)

EzeΤΡΟΛ:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Βότκα, ουίσκι, ρούμι, τζιν, μπράντι…Αυτά είναι τ’ αγαπημένα ποτά του νεοέλληνα, η κατανάλωση των οποίων ανέρχεται περίπου στα 4 εκατ. κιβώτια ετησίως, ωστόσο οι πωλήσεις παρουσιάζουν πτωτική τάση, της τάξης 3-4% κάθε χρόνο. Αυτή η πτώση όμως έχει όνομα, αφού παρατηρείται ολοένα και μεγαλύτερη άνθηση στην παραγωγή νοθευμένου οινοπνευματώδους ποτού, της λεγόμενης ”μπόμπας”. Μεγάλες ποσότητες διακινούνται στα μπαρ, τα κλαμπ και και τα νυχτερινά κέντρα, κάνοντας ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία τους στα στέκια όπου συχνάζει η νεολαία. Όπως επισημαίνουν πολλοί από τους θαμώνες, ”καμιά φορά αναρωτιέσαι αν το μαγαζί διαθέτει καθαρά ποτά!”.

Η νυχτερινή ζωή της χώρας κινδυνεύει να καταντήσει βασίλειο της ”μπόμπας”, καθώς οι έλεγχοι για τα νοθευμένα ποτά είναι σχεδόν ανύπαρκτοι, ενώ οι νόμοι δεν εφαρμόζονται. Η πολιτεία σαφώς και γνωρίζει το χάος που επικρατεί με τη νοθεία των ποτών, καθώς σε ελέγχους που διενεργούνται, ειδικά τους θερινούς μήνες, διαπιστώνεται πως πολλά μαγαζιά πωλούν ποτά 100% νοθευμένα, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στην υγεία των πελατών τους. Οι κυρώσεις είναι του…χαδιού, παρόλο που ο νόμος (2523/97) προβλέπει ότι αν ένα κατάστημα εντοπιστεί σε μια τριετία δύο φορές να πουλά νοθευμένα ποτά κλείνει. Αυτό δεν έχει εφαρμοστεί ΠΟΤΕ.

Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα οι επιτήδειοι να κατακλύζουν με νοθευμένα ποτά τα νυχτερινά μαγαζιά, με στόχο το εύκολο κέρδος. Άλλωστε, πολλές φορές έχουν συλληφθεί οδηγοί βυτιοφόρων να μεταφέρουν, με κρυφές δεξαμενές, τόνους λαθραίου, και νοθευμένου φυσικά, αλκοόλ από βαλκανικές κυρίως χώρες. Η Βουλγαρία, η Αλβανία και η Ουγγαρία θεωρούνται από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές νοθευμένων ποτών, τα οποία αναγνωρίζονται αποκλειστικά από τη γεύση και τις παρενέργειες στους καταναλωτές, αφού η συσκευασία είναι όμοια με αυτή στις αυθεντικές μάρκες. Υπάρχουν, μάλιστα, μεγάλες κάβες που ενημερώνουν τους πελάτες- ιδιοκτήτες κέντρων διασκέδασης για τις μπόμπες που εισάγουν και για τη διαφορά τιμής του νοθευμένου από το γνήσιο. Το κέρδος από τις μπόμπες φτάνει μέχρι και τα 15 ευρώ το μπουκάλι. Εύκολα λοιπόν καταλαβαίνει κανείς το τεράστιο κέρδος των μεγάλων κέντρων διασκέδασης, τα οποία , μόνο την καλοκαιρινή σεζόν, πουλάνε δεκάδες χιλιάδες μπουκάλια οινοπνευματωδών ποτών.
Βερνίκι μεταλλικών χρωμάτων αυτοκινήτων…

Στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια δημιουργήθηκαν παράνομα εργαστήρια όπου παρασκευάζονται ποτά- μπόμπες, τα οποία, όπως αναφέρει στο ”Μ” ο χημικός και πρώην διευθυντής του ΕΦΕΤ, κ. Νίκος Κατσαρός, περιέχουν επικίνδυνες ή άγνωστης προέλευσης ουσίες. Ειδικότερα, τα ποτά μπόμπες χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

Α’ κατηγορία. Οι επιτήδειοι παίρνουν επώνυμα ποτά και τα αραιώνουν. Αυτή η νοθεία έχει χαρακτηριστεί και ως… ανώδυνη. Αυτό γίνεται κυρίως στο ουίσκι, τη βότκα και την τεκίλα.

Β’ κατηγορία. Οι επιτήδειοι αγοράζουν υποβαθμισμένη αλκοόλη από το εμπόριο, την αραιώνουν και βάζουν λίγο καραμελόχρωμα για να έχει το χρώμα του ουίσκι. Αυτό, ωστόσο, είναι επικίνδυνο, γιατί περιέχει και μεθυλική αλκοόλη (ξυλόπνευμα), η οποία προκαλεί σοβαρές βλάβες στον εγκέφαλο και τύφλωση.

Γ’ κατηγορία. Οι επιτήδειοι, κυρίως από τις ανατολικές χώρες, αγοράζουν βιομηχανικά προιόντα, όπως πχ βερνίκι μεταλλικών χρωμάτων αυτοκινήτων, μπογιές κ.ο.κ, και αποστάζουν την αλκοόλη. Στη συνέχεια, την αραιώνουν και την κάνουν ποτό. Ωστόσο, όπως την απομονώνουν από τα διάφορα μείγματα, αποστάζουν και διάφορες άλλες τοξικές ουσίες, που είναι πολύ επικίνδυνες για την υγεία. Από αυτά τα ποτά προκαλούνται φοβεροί πονοκεφάλοι, hangover κ.ά. Επιπλέον, στα διάφορα σφηνάκια δε βάζουν τις εγκεκριμένες από τον κώδικα τροφίμων – ποτών χρωματικές ουσίες, αλλά προσθέτουν παράνομα χρώματα, αυτά που χρησιμοποιούνται στ’ αυτοκίνητα!

” Ξέρουμε πότε, που και σε ποιους να τα σερβίρουμε…”

Η αίσθηση που υπάρχει σε όλους τους καταναλωτές είναι πως κανένα πλέον νυχτερινό κέντρο δεν είναι ”καθαρό”. Άλλωστε, ακόμη και οι ίδιοι οι μπάρμαν παραδέχονται, μιλώντας σε φίλους τους, πως δίνουν τα συγκεκριμένα ποτά, αφού, όπως εξηγούν, ”έτσι λειτουργεί το σύστημα και κάνουμε αυτό που θέλουν οι ιδιοκτήτες”, υποστηρίζει στο ”Μ” ο Κώστας Δ. που εργάζεται σε γνωστό νυχτερινό κέντρο.

Όπως μας εξηγεί, ” στα περισσότερα μπαρ και κλαμπ σερβίρουν νοθευμένα ποτά. Είναι ένας νέος τρόπος για να κερδίσουν περισσότερα χρήματα. Στα μπαρ υπάρχουν μόνο μπουκάλια μάρκας, εκ των οποίων άλλα είναι αυθεντικά, της εταιρίας , ενώ άλλα είναι ”μπόμπες”. Οι μπόμπες χρησιμοποιούνται κυρίως στα σφηνάκια”.
Και συνεχίζει, εξηγώντας μας πότε έρχεται η χρονική στιγμή που σερβίρει ανέμελα τις μπόμπες: ” Όταν ο πελάτης ζητήσει ένα σέικερ ή μια κανάτα για να κεράσει την παρέα του, τους κερνάω κι εγώ άλλη μια γύρα. Οι πιο… πεπειραμένοι πότες ωστόσο, έχουν συνηθίσει να πίνουν το συγκεκριμένο ποτό της αρεσκείας τους και αναγνωρίζουν τη γεύση. Σε αυτή την περίπτωση ακολουθούμε άλλη..τακτική. Τα πρώτα ποτά είναι καθαρά, ενώ , στη συνέχεια, όταν φτάσουν στο κέφι, πίνουν οτιδήποτε τους σερβίρεις”.
Ακόμη, επισημαίνει πως ” με τις μπόμπες ο κόσμος ζαλίζεται πιο γρήγορα και το κέφι ανεβαίνει. Η δουλειά του μπάρμαν είναι να ενισχύει το κέφι και όταν τα ποτά είναι φθηνά το αφεντικό μας δίνει εντολή να κερνάμε τον κόσμο και να γίνεται ”παιχνίδι”. Το κέφι και τα δωρεάν σφηνάκια είναι άλλωστε η καλύτερη διαφήμιση για ένα μαγαζί”.
Όπως προαναφέρθηκε, ο μπάρμαν είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης: ” Η επιλογή των ποτών – αυθεντικών ή μη- ανήκει στους ιδιοκτήτες των νυχτερινών κέντρων. Ο μπάρμαν τα μαθαίνει πάντα τελευταίος. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι σε μπαρ δεν έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν την ποιότητα των ποτών, γιατί τελικά το αφεντικό αποφασίζει…”.

Πως μπορεί να προφυλαχτεί ο πελάτης από τα νοθευμένα ποτά

Να ζητά συγκεκριμένη μάρκα ποτού.
Όταν παραγγέλνει μπουκάλι, να απαιτεί να του το σερβίρουν στο τραπέζι και να το ανοίγουν μπροστά του.
Όταν παραγγέλνει ποτήρι, ν’ απαιτεί να του το σερβίρουν επάνω στο μπαρ για να βλέπει τι πίνει.
Να προτιμά να πίνει μια συγκεκριμένη μάρκα ποτού, για να είναι πιο εύκολο ν’ αναγνωρίζει τη γεύση και το χρώμα του.
Να είναι επιφυλακτικός όταν συναντά πολύ φτηνές προσφορές.
Να γνωρίζει ότι έχει το δικαίωμα να επιστρέψει το ποτό του, εάν δεν τον ικανοποιεί, και φυσικά να μη διστάζει ν’ ασκεί αυτό το δικαίωμα.
Να μην πίνει ποτέ νηστικός.
Να μην ανακατεύει ποτά όταν πίνει.
Να καταναλώνει αλκοόλ με μέτρο.
Να μην πίνει ποτέ όταν πρόκειται να οδηγήσεις ή να μην οδηγήσει αν έχει πιει.

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση