Γενικά > Γενική συζήτηση
Μέτρα που δεν κοστίζουν λεφτά αλλά μπορούν να βελτιώσουν ριζικά την Υγεία.
Argirios Argiriou:
05/10/2015
Πέντε γρήγορες και ανέξοδες συμβουλές.
Γράφει ο Κωνσταντίνος Ν Φουντουλάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Ψυχιατρικής ΑΠΘ
Το Εθνικό Σύστημα Υγείας χρειάζεται αναμόρφωση; Προφανώς, και γι αυτό το αναμορφώνουν συστηματικά επί δεκαετίες, και ως συνέπεια βρίσκεται στην κατάσταση που βρίσκεται. Και τι φταίει για ότι στραβό συμβαίνει; Μα φυσικά η υποστελέχωση και η υποχρηματοδότηση.
Λες και τις εποχές που έτρεχε το χρήμα άφθονο ήταν καλύτερη η λειτουργία του. Λές και όταν γινόταν προσλήψεις γινόταν με βάση τις πραγματικές ανάγκες. Λες και ο συνολικός όγκος του συστήματος είναι αναλογικά μικρός.
Προφανώς και σήμερα η οικονομική κατάσταση έχει προκαλέσει τεράστια προβλήματα και σύντομα θα είμαστε σε θέση να αποτιμήσουμε και με αριθμούς το ανθρώπινο κόστος. Όμως αν δούμε το θέμα ψυχρά, αυτή είναι μια κατάσταση που αργά η γρήγορα θα περάσει με ότι συνέπειες έχει. Και μετά; Ξανά στα ίδια όμορφα;
Η κατάσταση είναι τόσο χάλια σε θεμελιώδες επίπεδο που οι μεγάλες αλλαγές δε χρειάζονται ΚΑΘΟΛΟΥ ΧΡΗΜΑΤΑ.
Ιδού πέντε ανέξοδες προτάσεις:
1. Κατάργηση της χρήσης της λέξης «διευθυντής» ως βαθμός γιατρού στο ΕΣΥ. Δντης είναι λειτουργία όχι βαθμός. Η χρήση του όρου «Συντονιστής Δντης» είναι επιεικώς γελοία καθώς υποννοεί ότι καθένας «δντης» διευθύνει κάποιο τμήμα ή υπηρεσία.
Οι ασθενείς και οι συγγενείς τους μπερδεύονται και η λειτουργία των κλινικών περιπλέκεται χωρίς λόγο. Οι βαθμοί μπορεί να είναι απλά επιμελητής Α, Β, Γ και ευτυχώς υπάρχουν αλλα εικοσιένα γραμματα αν χρειαστεί. Το ότι στον ιδρυτικό νόμο του ΕΣΥ ανώτερος βαθμός ονομάστηκε «διευθυντής» δείχνει και την έλλειψη του βλέμματος στο μέλλον κατά το σχεδιασμό.
Στα πλαίσια μιας τέτοιας αλλαγής στις βαθμίδες, καλό θα ήταν να δοθεί περισσότερη ανεξαρτησία και αρμοδιότητες στους ειδικευόμενους όπως γίνεται σε όλα τα Ευρωπαικά κράτη και όπως απαιτεί η UEMS
2. Κατάργηση όλων των κοινωνικών κριτηρίων για πρόσληψη και προαγωγή. Φτάνει πια, ως εδώ. Ακριβής περιγραφή των επιστημονικών κριτηρίων με έμφαση στο πως θα λειτουργήσει το σύστημα σε συνθήκες ανταγωνισμού μεταξύ υποψηφίων όχι πως θα θέλαμε εμείς χαλαρά να είναι ο γιατρός μας.
Η περιγραφή των προσόντων και των διαδικασιών όπως είναι σήμερα επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες και διαφορετικούς τρόπους εφαρμογής. Κεντρικό σημείο θα πρέπει να είναι ότι δε μπορεί π.χ. ένας 45αχρονος με διδακτορικό, ποιοτική εμπειρία και εκπαίδευση και επιστημονικά προσόντα να μη μπορεί να προκρίνεται απέναντι σε 50χρονο με απλό τίτλο ειδικότητας και 5 χρόνια παραπάνω στο ΕΣΥ. Η αρχαιότητα στο σύστημα πρέπει να σταματήσει να είναι κεντρικό σημείο αναφοράς.
3. Εξετάσεις για την έναρξη ειδικότητας εδώ και τωρα. Πολλοι σκίζουν τα ιμάτιά τους επειδή καραβάνια γιατρών φεύγουν στο εξωτερικό. Άλλοι ανακοινώνουν ότι θα κάνουν ότι μπορούν για να τους φέρουν πίσω. Λόγια κενά περιεχομένου. Το ΕΣΥ έχει την ευκαιρία να στελεχωθεί με υψηλής ποιότητας προσωπικό και πρέπει αυτό να γίνει. Δεν υπάρχει καμία απολύτως δικαιολογία για το αντίθετο.
4. Επανεκτίμηση του συστήματος χορήγησης νοσηλευτικής ειδικότητας. Αυστηρή σύνδεση της απόκτησης ειδικότητας με υπηρεσία στη συνέχεια σε θέση συμβατή με την ειδικότητα, και αυτό να γίνεται σε εθνικό επίπεδο. Ιδιαίτερα θα σημειώσω εδώ τη σημασία της πρότασης αυτής για την Ψυχική υγεία ειδικά.
5. Κατάργηση όλων των μετατάξεων. Όλες οι θέσεις θα πρέπει να προκηρύσσονται ανοιχτά χωρίς να ανακυκλώνεται το προσωπικό και χωρίς να καταστρατηγούνται όι κανονικές διαδικασίες πρόσληψης.
Πέντε προτάσεις, οικονομικό κόστος μηδέν, γρήγορη βελτίωση προς το καλύτερο και του προσωπικού και της νοοτροπίας.
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Αρχίατρος:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος3. Εξετάσεις για την έναρξη ειδικότητας εδώ και τωρα. Πολλοι σκίζουν τα ιμάτιά τους επειδή καραβάνια γιατρών φεύγουν στο εξωτερικό. Άλλοι ανακοινώνουν ότι θα κάνουν ότι μπορούν για να τους φέρουν πίσω. Λόγια κενά περιεχομένου. Το ΕΣΥ έχει την ευκαιρία να στελεχωθεί με υψηλής ποιότητας προσωπικό και πρέπει αυτό να γίνει. Δεν υπάρχει καμία απολύτως δικαιολογία για το αντίθετο.
--- Τέλος παράθεσης ---
Να ερωτήσω εδώ κάτι μιας κι βλέπω να γράφεται συνεχώς αυτή η παρόλα.
Σε ποιό ακριβώς σύστημα αυτό συμβαίνει ; Μπορεί να μας απαριθμήσει ο κ.Φουντουλάκης ΜΙΑ χώρα που υπάρχουν εξετάσεις για έναρξη ειδικότητας ;
Γιατί εγώ δεν γνωρίζω ούτε μία.
Όσες έχουν εξετάσεις, έχουν για ΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ, κι εδώ θα συμφωνήσω πλήρως, δεν θα έπρεπε καθείς κάτοχος πτυχίου Ιατρικής να μπορεί να ασκεί την Ιατρική, αλλά τότε πρέπει π.χ να βρεθεί κόσμος να στελεχώσει τα (ήδη άδεια) Ιατρεία στην ύπαιθρο, καθώς διαφορετικά δημιουργούνται απορίες για το αν δικαιούνται κι οι κάτοικοι της επαρχίας "υψηλής ποιότητας προσωπικό", απ' αυτό (που κατά τον κ.Φουντουλάκη) θα περάσει τις εξετάσεις ειδικότητας.
Το άλλο που δεν κατάλαβα κι επαναλαμβάνεται συνεχώς σαν καραμέλα είναι πως συνδυάζεται η μετανάστευση των γιατρών με τις εξετάσεις για την ειδικότητα.
Όσους γνωρίζω προσωπικά που μετανάστευσαν, το έκαναν για τους εξής λόγους:
- άθλιες συνθήκες εργασίας στο ΕΣΥ, γλίσχρες αμοιβές κι χρωστούμενες εφημερίες μηνών
- ανεπαρκέστατη εκπαίδευση στα ελληνικά νοσοκομεία
- ζοφερές προοπτικές μετά την Ειδικότητα
Τίποτα απ΄τα παραπάνω δεν πρόκειται να διορθώσουν οι εξετάσεις, αλλά αντιθέτως θα εντείνουν το πρόβλημα της ιατρικής μετανάστευσης.
Οι εξετάσεις θα κάνουν προσιτές ειδικότητες με πολύχρονη αναμονή, ήτοι Πλαστική Χειρουργική, Οφθαλμολογία, Ενδοκρινολογία, αλλά το πρόβλημα είναι ότι αυτές οι ειδικότητες είναι από εξαιρετικά δύσκολες μέχρι απρόσιτες κι στο εξωτερικό, οπότε δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα της μετανάστευσης οι εξετάσεις
Αυτά τα ολίγα, γιατί κάποτε θα πρέπει να σταματήσουμε να γράφουμε (καλοπροαίρετα θέλω να ελπίζω) ανακρίβειες.
Υ.Γ
Εξετάσεις για την άδεια άσκησης επαγγέλματος έχουν χώρες με περίσσεια ιατρών, π.χ έχουν οι ΗΠΑ, στις οποίες θέλει να πάει να εργαστεί ο μισός πλανήτης, καθώς η εκπαίδευση που παρέχεται είναι κορυφαία κι στανταρντοποιημένη, αλλά κι οι προοπτικές μετά την ειδικότητα λαμπρές.
Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, με ιατρικό δυναμικό που ήδη φυλλοροεί, με άθλιες συνθήκες στην ειδικότητα κι μαύρες προοπτικές αργότερα για τους Ειδικούς, το να θεσπίσει κάποιος εξετάσεις για την ειδικότητα, απλώς θα εντείνει την μετανάστευση των γιατρών προς ευρωπαϊκές χώρες που ΔΕΝ έχουν.
GirousisN:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή ΕίσοδοςΠέντε γρήγορες και ανέξοδες συμβουλές.
Γράφει ο Κωνσταντίνος Ν Φουντουλάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Ψυχιατρικής ΑΠΘ
1. Κατάργηση της χρήσης της λέξης «διευθυντής» ως βαθμός γιατρού στο ΕΣΥ. Δντης είναι λειτουργία όχι βαθμός. Η χρήση του όρου «Συντονιστής Δντης» είναι επιεικώς γελοία καθώς υποννοεί ότι καθένας «δντης» διευθύνει κάποιο τμήμα ή υπηρεσία.
--- Τέλος παράθεσης ---
Όπως πολύ εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς ο κος καθηγητής ασχολείται μόνο με το ΕΣΥ.
Ας προσθέσουμε κάποιες ακόμα εύκολες και ανέξοδες προτάσεις
1) Ενασχόληση των καθηγητών όλων των βαθμίδων μόνο με το κλινικό και εκπαιδευτικό τους έργο. Το ιδιωτικό ,όπως και στους ιατρούς ΕΣΥ τους στερεί από πολύτιμο χρόνο για να εκπληρωθούν αποτελεσματικά τα άλλα 2.
2) Εφαρμογή του ίδιου κανόνα και για τους στρ. ιατρούς.
3) 'Ενταξη των στρ. νοσοκομείων στο σύστημα εφημεριών του ΕΣΥ.
ΑΡΗΣ:
1. Κατάργηση της χρήσης της λέξης «διευθυντής» ως βαθμός γιατρού στο ΕΣΥ. Δντης είναι λειτουργία όχι βαθμός. Η χρήση του όρου «Συντονιστής Δντης» είναι επιεικώς γελοία καθώς υποννοεί ότι καθένας «δντης» διευθύνει κάποιο τμήμα ή υπηρεσία.
Ο ίδιος είναι αναπληρωτής καθηγητής και ο τίτλος του, σύμφωνα με το σκεπτικό του, δημιουργεί σύγχιση με τον τίτλο του καθηγητή, όπως και με τον τίτλο του επίκουρου καθηγητή.
Αρχίατρος:
Κλασσική ελληνική νοοτροοπία, οι αλλαγές που προτείνουμε αφορούν τους άλλους, κι όχι εμάς. ;)
Οι αλλαγές που δεν κοστίζουν λεφτά αλλά μπορούν να βελτιώσουν την Υγεία, πρέπει να ξεκινήσουν απ΄τα αγαπημένα παιδιά του συστήματος, δλδ πανεπιστημιακούς/στρατιωτικούς.
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση