Μία γρήγορη εισαγωγή: Το 1972-75 έμενα στους Αμπελόκηπους, 2 δρόμους δίπλα από την Αμερικανική Πρεσβεία και έζησα όλα τα γεγονότα στους δρόμους, αλλά και στην κατοικία μου.
Φροντιστήριο (το λίγο που έκανα) το έκανα στα Εξάρχεια.
Τη δεκαετία του 80, μεγάλο διάστημα έμενα στα Εξάρχεια (πολύ κοντά στο πολυτεχνείο) και ζούσα τα γεγονότα και πάλι στους δρόμους και στην οικία μου.
Ακόμη και σήμερα, όχι τόσο συχνά, αλλά όχι και σπάνια, πίνω τον καφέ μου στα Εξάρχεια.
Εν έτη 1975 οργάνωσα μία από τις πρώτες μαθητικές απεργίες μεγάλης διάρκειας και έχω ζήσει τη νεανική έκρηξη από τα μέσα.
Νομίζω ως εκ τούτου ότι μπορώ να «οσμιστώ» ορισμένα πράγματα από κινητοποιήσεις.
Αυτά που έγραψε ο κ. Βασιλείου «Αυτό που γίνεται αυτές τις μέρες στην Αθήνα δεν έχει ξανασυμβεί. Δεν μοιάζει με ότι έχουμε ξαναζήσει εδώ στην Ελλάδα. Δεν είναι οι γνωστοί άγνωστοι κουκουλοφόροι. Χτες στο κέντρο της Αθήνας υπήρχαν δεκάδες χιλιάδες κόσμου. Είδα, αλλά και μου μετέφεραν, τριαντάρηδες - σαραντάρηδες - πενηντάρηδες να πετάνε πέτρες. Γιαγιάδες στα Εξάρχεια να πετάνε γλάστρες στους αστυνομικούς. Πενηνταπεντάρες κυρίες να βρίζουν τους μπάτσους. Απλό κόσμο να στριμώχνει σε γωνία ασφαλίτη. Είδα αναρχικούς ξεσκούφωτους με γκρίζα μαλλιά να σβερκώνουν πιτσιρικά που πάει να σπάσει το βιβλιοπωλείο του Κάκτου και να του λέει: "Τι κάνεις ρε; Αυτός έχει εκδώσει όλη την αρχαία ελληνική γραμματεία." Είδα πάλι αναρχικούς να βουτάει πιτσιρικά που βουτάει κινητά και να του λέει: "Τι κάνεις ρε; Μοίρασέ τα στον κόσμο." Είναι κομβικά. Οι αντιεξουσιαστές συνήθως δεν δρούν έτσι. Οι νέοι μας πάλι δεν δρούν έτσι. Οι ευαισθητοποιημένοι και οργισμένοι πολίτες επίσης.
Εδώ έχουμε μία έκρηξη οργής συσσωρευμένης από το αύριο που χάθηκε από τα μάτια πολλών συμπολιτών μας τα τελευταία χρόνια.
Όμως, ακριβώς, επειδή δεν υπάρχει σχέδιο, όραμα, συντονισμός, κατάντησε εκδήλωση εν είδη μανιακής έκρηξης και πήρε μορφές που έπρεπε σα κοινωνία να ντρεπόμαστε, με την παρείσφρηση άλλων κινήτρων, άλλων ατόμων. Ποιών όμως?
Ούτε είναι οι μετανάστες που αποδιοργάνωσαν τα πράγματα με το πλιάτσικο. Είμαστε όλοι εμείς που θέλουμε μία κυβέρνηση και αστυνομία θεατή όταν δρούμε εμείς, αλλά μία κυβέρνηση και αστυνομία καταστολέα, όταν οι συνέπειες δράσεων άλλων ακουμπούν εμάς.
Μια ελεγχόμενη (από τους ίδιους τους αντιδρώντες) έκρηξη οργής θα ήταν να καταλάβουν αστυνομικά μέγαρα, να περικυκλώσουν τη Βουλή και να μείνουν εκεί μακρό διάστημα, να βγούν να φωνάξουν «φτάνει πιά η εξαθλίωση» και να ακουστούν ως τον Όλυμπο, να, να, να.
Όταν τα παιδιά του Πολυτεχνείου έβγαλαν τον πόλεμο στο δρόμο, δεν έσπασαν καμία βιτρίνα. Σκαρφάλωσαν στα λεωφορεία και τρόλεϊ και έγραψαν τη θέση τους. Φώναξαν με ντουντούκες και ερτζιανά διεκδικώντας το δίκιο της ελληνικής κοινωνίας, σεβόμενοι εν τέλει την κοινωνία αυτή (πολλοί εξαργύρωσαν αυτό τον ¨κόπο τους». Άλλοι, έμειναν με τις δικές τους αναμνήσεις και το μειδίαμα στα χείλη …, όταν ακούν για αυτή την «ιστορία».
Σήμερα, με επιθέσεις κυρίως σε επιχειρήσεις (μικρές και μεγάλες) εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην συσσώρευση του πλούτου? Αν αυτό κάνουμε, σε τι διαφέρουμε από τους δράστες της 11ης Σεπτεμβρίου και τους της Βομβάης? Τη συσσώρευση του πλούτου –μεταξύ των άλλων- πρέπει να πολεμούμε ή τις πολιτικές που επιτρέπουν ασύστολα τη συσσώρευση αυτή στις πλάτες των δικαίων και του μόχθου των «παρακατιανών», κάνοντας τους πλούσιους, πλουσιότερους και τους φτωχότερους, αναξιοπαθούντες απόκληρους της ζωής
Μέσα στους δρώντες σήμερα είναι όλοι αυτοί που ανέφερε ο κ. Βασιλείου, αλλά και άλλοι που πράγματι διαδηλώνουν. Είναι όμως και άλλοι που δεν σέβονται ούτε την ανθρώπινη ζωή, ούτε το μόχθο του διπλανού τους.
Είναι κατευθυνόμενοι? Είναι ψυχικά διαταραγμένοι? Είναι ένα οργανωμένο σχέδιο?
Πάντως από μόνη της η οργή που ξεχείλισε και βγήκε στους δρόμους χωρίς «μορφοποιημένο στόχο», όπως είπε και η Αγων. Παρ. δεν είναι. Μόνο οι αντιεξουσιαστές, δεν είναι. Μόνο οι μετανάστες, δεν είναι. Σίγουρα συνυπάρχουν, αλλά πολύ φοβάμαι ότι δεν αποτελούν την πλειοψηφία.
Πρέπει να παραμείνουμε ψύχραιμοι και να παρακολουθούμε αναλύοντας κάθε λεπτομέρεια για να μπορέσουμε (αν μπορέσουμε) να κατανοήσουμε τι συμβαίνει, από ποια αίτια κινήθηκε και που τελικά οδηγεί.