Εάν ανοίξει κάποιος ένα βιβλίο περιλήψεων, οποιουδήποτε συνεδρίου, ή ξεφυλλίσει μεταπτυχιακές ή διδακτορικές εργασίες θα παρατηρήσει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εργασιών-μελετών στηρίζεται σε ερωτηματολόγια (οποιασδήποτε μορφής).
Το βασικό ερώτημα που τίθεται είναι η αξιοπιστία τους. Και δεν αναφέρομαι στην κατανομή των απαντήσεων, στο κάθε δείγμα. Αναφέρομαι στην ΥΠΑΡΞΗ πραγματικού δείγματος!!! Πώς μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι οι απαντήσεις δόθηκαν από υπαρκτά άτομα ή είναι απλά εικονικές; Η απάντηση, σε όσους δεν γνωρίζουν ή γνωρίζουν μόνο τις βασικές έννοιες της στατιστικής, φαίνεται εύκολη: "είναι αδύνατον να διακρίνεις το πραγματικό από το εικονικό". Όσοι έχουν καλές γνώσεις στατιστικής θα απαντήσουν ως εξής: "είναι, σχετικά, εύκολο να διακριθεί το πραγματικό από το εικονικό, αρκεί αυτός που κάνει την απάτη να μην γνωρίζει σε βάθος από στατιστική". Πράγματι, υπάρχουν ποικίλες μέθοδοι αναζήτησης και αποκάλυψης του εικονικού ερωτηματολογίου. Όμως, υπάρχουν και κάποιες μέθοδοι "απόκρυψης" της αλήθειας. Για ευνόητους λόγους δεν παρουσιάζω καμία προαναφερθείσα μέθοδο.
Το ζητούμενο, όμως, δεν είναι η θεωρία αλλά η πράξη. Ένας μεταπτυχιακός ή/και διδακτορικός τίτλος είναι ένα επαγγελματικό μέσο αύξησης εισοδήματος. Εάν αυτός ο τίτλος έχει ανήθικη βάση, τότε και το αποτέλεσμα είναι ανήθικο (ο νοών νοείτω...). Επειδή είναι πολιτικά και ακαδημαϊκά "δύσκολο" να αναζητήσεις σε μία μελέτη την αξιοπιστία, υπάρχει και άλλος έμμεσος τρόπος. Δημιουργείς μία σελίδα, μέσω της οποίας προσφέρεις "υπηρεσίες" δημιουργίας αληθοφανών, με την στατιστική έννοια της λέξης, ερωτηματολογίων. Αυτό και έκανα. Δημιούργησα μία τέτοια σελίδα και το μόνο που ζητούσα ήταν να μου στείλουν με e-mail το ερωτηματολόγιό τους, το μέγεθος του δείγματος και ένα ηλεκτρονικό λογαριασμό (δυνατότητα πλήρους ανωνυμίας) που θα τους έστελνα τα αποτελέσματα. Κι όλα αυτά ΔΩΡΕΑΝ. Μέσω ενός κρυφού "μετρητή" (COUNTER) έκανα την συλλογή των χωροχρονικών δεδομένων των "επισκεπτών". Επιπλέον, μέσω "διαφημιστικών-ενημερωτικών" on-line ερωτηματολογίων, συμπλήρωσα αναγραφικά δεδομένα. (Σημ: δεν απάντησα σε κανένα αίτημα, απλά χρησιμοποίησα την σελίδα για να μελετήσω την ΠΡΟΘΕΣΗ και όχι την τελική πράξη)
Το αποτέλεσμα της επεξεργασίας των δεδομένων, μου έλυσε την αρχική απορία. Είναι όλα τα ερωτηματολόγια πραγματικά; Η απάντηση είναι: ΟΧΙ !!! Δυστυχώς υπάρχουν, σε μεγάλο ποσοστό, άτομα που εκμεταλλεύονται τα πολιτικά και ακαδημαϊκά "κενά".
Θεωρώ ότι το θέμα είναι άκρως σοβαρό και χρήζει καλής ανάλυσης και ΑΜΕΣΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: επειδή μπορεί να αμφισβητηθεί και η δική μου "μελέτη", ο έλεγχός της είναι πανεύκολος. Δοκιμάστε με δικής σας σελίδα και θα πάρετε, στατιστικά, περίπου τα ίδια αποτελέσματα με τα δικά μου.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2: η παρούσα "μελέτη" μου θα παρουσιαστεί σε προσεχές συνέδριο.