The Truth About SwedenCare Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή
Είσοδοςτου Klaus Bernpaintner
Απόδοση: Μιχάλης Γκουντής
Εισαγωγή
Ως Σουηδός που ζει σήμερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, με την πραγματική εμπειρία της Σουηδίας, πρέπει να απαντήσω στις αυταπάτες που διαδόθηκαν από τον καθηγητή Robert H. Frank στο άρθρο του στις 15 Ιουνίου στους New York Times με τίτλο «What Sweden Can Teach Us About Obamacare».
Είναι εκπληκτικό το να διαβάζει κάποιος κάτι τόσο ξεκάθαρα αποκομμένο από τη βασική οικονομική θεωρία από έναν καθηγητή οικονομικών. Όμως, εκτός από τη θεωρία, θα ήταν αρκετό για τον καθηγητή Frank να κάνει μία επίσκεψη στο πλησιέστερο τμήμα έκτακτων περιστατικών για να διαλυθούν οι ψευδαισθήσεις του μία και καλή. Η πραγματικότητα είναι ότι η σουηδική υγειονομική περίθαλψη είναι η τέλεια απεικόνισή της τραγωδίας του κεντρικού σχεδιασμού. Είναι ακριβή και – ακόμη χειρότερα – σκοτώνει αθώους ανθρώπους.
Η απαρχή της Σουηδικής πρόνοιας
Η δωρεάν καθολική υγειονομική περίθαλψη δημιουργήθηκε τη δεκαετία του ’50 ως μέρος του Σοσιαλδημοκρατικού σχεδίου για τη δημιουργία του «Λαϊκού Οίκου» (Folkhemmet). Αυτή η μεγάλη προσπάθεια περιλάμβανε επίσης δωρεάν εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα, σύγχρονη στέγαση για τους φτωχούς, υποχρεωτικά κυβερνητικά συνταξιοδοτικά προγράμματα και άλλα. Ας κάνουμε την παραχώρηση να υποθέσουμε ότι ορισμένοι από τους υποστηρικτές της είχαν καλές προθέσεις. Όμως, όπως συμβαίνει συνήθως, ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις.
Άργησε λίγο, αλλά τώρα γίνεται φανερό ακόμα και στον απλό άνθρωπο ότι κάθε πτυχή αυτού του έργου αποτέλεσε καταστροφή. Μπορεί να μην είναι σε θέση να συνδέσει τις τελείες, αλλά μπορεί να δει ότι το σύστημα σίγουρα δεν λειτουργεί, όπως διαφημίζεται, και επιδεινώνεται γρήγορα.
Πριν ξεκινήσει το ουτοπικό αυτό έργο, η Σουηδία είχε μερικούς από τους χαμηλότερους φόρους στον πολιτισμένο κόσμο και, χωρίς έκπληξη, κατατάχθηκε στην κορυφή όσον αφορά το βιοτικό επίπεδο. Το έργο αυτό ανέδειξε τελικά τη Σουηδία ως τη χώρα με τον δεύτερο υψηλότερο φορολογικό συντελεστή στον κόσμο (η Δανία είναι πρώτη), και έφερε περιόδους πληθωρισμού και μια σταθερά επιδεινούμενη οικονομία.
Η περίθαλψη είναι μία υπηρεσία όπως όλες οι άλλες
Δεν υπάρχει τίποτα οικονομικώς μυστήριο σχετικά με την υγειονομική περίθαλψη – είναι απλώς μια συνηθισμένη υπηρεσία. Όπως και κάθε άλλη, μπορεί να παρέχεται άφθονα σε μια ελεύθερη αγορά σε προσιτές τιμές και με διαρκή βελτίωση της ποιότητας. Αλλά όπως όλα τα άλλα, καταρρέει όταν οι κεντρικοί σχεδιαστές απλώσουν τα χέρια τους πάνω της, όπως τώρα. Ο ισχυρισμός ότι τα προβλήματα οφείλονται σε μια «αποτυχία της αγοράς» στην υγειονομική περίθαλψη είναι σαν να λέμε ότι στην Σοβιετική ένωση η αγορά απέτυχε στην παραγωγή ψωμιού.
Ας δούμε τι συνέβη όταν η υγειονομική περίθαλψη ξεκίνησε να παρέχεται δωρεάν από τη σουηδική κυβέρνηση (δηλαδή μέσω των φόρων). Σημειώστε ότι οι ίδιες οικονομικές αρχές και κίνητρα ισχύουν για κάθε υπηρεσία που η κυβέρνηση αποφασίζει να αναλάβει και να προσφέρει δωρεάν. Οι ίδιες αρχές θα ισχύουν για το Obamacare, με κάποιες μικρές διαφοροποιήσεις.
Αρχικά έγινε δεκτό στη Σουηδία ότι η δωρεάν υγειονομική περίθαλψη θα ήταν μόνο για τους φτωχούς. Δεν θα επηρεάσει εκείνους που ήταν ευχαριστημένοι με τον υπάρχοντα γιατρό τους. Αλλά όταν η κυβέρνηση προσφέρει ξαφνικά μια δωρεάν εναλλακτική λύση, πολλοί θα αφήσουν τον ιδιωτικό τους επαγγελματία υπέρ των δωρεάν αγαθών. Το δημόσιο σύστημα θα πρέπει να διευρυνθεί, ενώ οι ιδιωτικοί γιατροί θα χάσουν ασθενείς. Οι ιδιωτικοί ιατροί αναγκάζονται στη συνέχεια είτε να αναζητήσουν εργασία στο δημόσιο σύστημα είτε να εγκαταλείψουν το επάγγελμα. Το αποτέλεσμα είναι να εμφανιστεί ένα μονολιθικό σύστημα δημόσιας υγείας. Μπορεί κάποιος να βρει οικονομίες κλίμακας στο πλαίσιο των λειτουργιών του, όπως υποστηρίζει ο καθηγητής Frank; Ίσως. Αλλά αν υπάρχουν, θα ωχριούσαν σε σύγκριση με την αναποτελεσματικότητα της γραφειοκρατίας που αναπόφευκτα μεγαλώνει για να διαχειριστεί το σύστημα.
Η κρατικοποίηση της υγείας περιθωριοποίησε την ιδιωτική περίθαλψη
Αυτά τα αποτελέσματα είναι σαφώς ορατά στη Σουηδία. Υπάρχουν λίγες ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας. Από τις λίγες που έχουν απομείνει, οι περισσότερες ανήκουν στο εθνικό σύστημα ασφάλισης. Έχει τεθεί τεράστια γραφειοκρατία για να αναλάβει όλο τον απαραίτητο κεντρικό σχεδιασμό της δημόσιας και της ψευδο-ιδιωτικής υγειονομικής περίθαλψης.
Όταν οι Σουηδοί πηγαίνουν στις κάλπες κάθε τέσσερα χρόνια, ψηφίζουν σε τρία επίπεδα διακυβέρνησης: εθνικό, περιφερειακό (landsting) και κοινοτικό (kommun). Οι περιφέρειες αφοσιώνονται σχεδόν αποκλειστικά στην παροχή δημόσιας περίθαλψης. Οι περιφέρειες είναι ένα είδος διακυβέρνησης μεσαίου επιπέδου. Έχουν πάντα ελλιπή χρηματοδότηση και έχουν τακτικά ζημιές.
Το πλεονέκτημα ενός συστήματος ελεύθερης αγοράς, όπως είμαι βέβαιος ότι γνωρίζει ο σεβαστός καθηγητής Frank, είναι ότι η προσφορά και η ζήτηση συναντώνται για να διαμορφώσουν τις τιμές. Αυτές οι τιμές είναι σήματα στους επιχειρηματίες και τους λένε τι χρειάζονται οι περισσότεροι ασθενείς τους και τι εκείνοι εκτιμούν περισσότερο. Αν υπήρχε ξαφνική αύξηση της ζήτησης για χειρουργική επέμβαση ανοιχτής καρδιάς, η τιμή της υπηρεσίας θα αυξανόταν, ceteris paribus (με όλες τις μεταβλητές ίσες). Οι επαγγελματίες θα κινητοποιούνταν από την αυξανόμενη τιμή για να εισέλθουν σε τομείς όπου μπορούν να έχουν υψηλότερα κέρδη. Περισσότεροι γιατροί θα κινούνταν για να παρέχουν χειρουργική επέμβαση ανοικτής καρδιάς, θα αυξανόταν η ικανότητα για χειρουργική επέμβαση ανοιχτής καρδιάς, η αυξημένη ζήτηση θα ικανοποιούταν και η τιμή θα έπεφτε ξανά.
Μερικοί άνθρωποι διαμαρτύρονται και πιστεύουν ότι είναι ανήθικο για τους γιατρούς να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους και να ζήσουν καλά εις βάρος των ιατρικών προβλημάτων άλλων ανθρώπων. Αλλά γιατί είναι πιο ανήθικοι από τους αγρότες που επωφελούνται από την πείνα των ανθρώπων;
Το κίνητρο για κέρδος ωθεί τις υπηρεσίες προς συνεχή βελτίωση
Έτσι, τα συστήματα ελεύθερης αγοράς κατανέμουν συστηματικά την προσφορά και την ανακατανέμουν γρήγορα για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των ασθενών («ζήτηση»). Λόγω του ανταγωνισμού, έχει το πρόσθετο πλεονέκτημα της συνεχούς προσπάθειας για χαμηλότερες τιμές και υψηλότερη ποιότητα. Η αρχή αυτή ισχύει τόσο για τις ιατρικές υπηρεσίες όσο και για τα κινητά τηλέφωνα ή τις υπηρεσίες κηπουρικής.
Η γραφειοκρατία ενός δημόσιου συστήματος υγείας δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τις τιμές της αγοράς για να διαθέσει πόρους. Πρέπει να χρησιμοποιήσει κάποια άλλα μέσα. Πρώτα θα προσπαθήσει να σχεδιάσει σύμφωνα με την εκτιμώμενη ζήτηση. Θα προσπαθήσει να μαντέψει τον αριθμό των καταγμάτων οστών, χειρουργικών επεμβάσεων ανοιχτής καρδιάς και μεταμοσχεύσεων νεφρών κατά το επόμενο έτος. Οι εκτιμήσεις θα είναι πάντοτε λανθασμένες, προκαλώντας έλλειψη σε ορισμένες περιοχές και πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα σε άλλες – ταυτόχρονα – που μεταφράζεται σε ανθρώπινο πόνο και οικονομικές ζημίες.
Χωρίς το κίνητρο κέρδους, δεν υπάρχει κίνητρο να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα, να χρησιμοποιήσει ακριβό εξοπλισμό για τη βέλτιστη δυναμικότητα, να βελτιώσει το επίπεδο εξυπηρέτησης ή να θεραπεύσει τους ασθενείς αξιοπρεπώς. Όλες οι αλλαγές θα πρέπει να ωθηθούν από τους σχεδιαστές με διάταγμα. Οι γιατροί και οι νοσηλευτές θα απογοητευτούν επειδή δεν είναι ελεύθεροι να ασκούν την τέχνη τους στο μέγιστο δυνατό βαθμό και να βοηθούν τους ανθρώπους όσο θα ήθελαν. Οι καλύτεροι από αυτούς θα φύγουν προς άλλους τομείς.
Έλλειψη κινήτρων ως (κλασικό) σύμπτωμα του κεντρικού σχεδιασμού
Είναι αδύνατο να τεθεί ένας αριθμός σε αυτό, αλλά είναι προφανές ότι το επίπεδο ενεργητικότητας στα ιατρικά επαγγέλματα στη Σουηδία είναι χαμηλό σε σύγκριση με την Αμερική. Μπορεί να παρατηρηθεί σε πολλά επίπεδα, από γιατρούς και ακόμη και από τους σπουδαστές. Ένας Αμερικανός φοιτητής ιατρικής και φίλος μου πέρασε ένα χρόνο σε ένα μεγάλο σουηδικό νοσοκομείο. Ήταν συγκλονισμένος όταν συνειδητοποίησε ότι οι φοιτητές δεν ξόδευαν ποτέ τον ελεύθερο χρόνο τους στο χειρουργείο. Δεν υπήρχε καμία προσπάθεια να γίνουν οι καλύτεροι. Υπάρχουν φυσικά κάποιοι πιο ενθουσιώδεις που αγαπούν την εργασία τους παρόλα αυτά και κάνουν φανταστική δουλειά, αλλά το σύστημα δεν ευνοεί αυτή τη στάση τους.
Ο (κεντρικός) προγραμματισμός πάντα αποτυγχάνει. Οι αρμόδιοι για το σχεδιασμό συνειδητοποιούν ότι η αγορά είναι ανώτερη, αλλά δεν θα υποχωρήσουν. Αντίθετα, θα προσπαθήσουν να μιμηθούν την αγορά, χρησιμοποιώντας μοντέρνες τεχνικές όπως «Νέα Δημόσια Διοίκηση», συστήματα κουπονιών ή ανταλλαγές υγειονομικής περίθαλψης. Τα αποτελέσματα αυτών των λύσεων είναι συνήθως ακόμη πιο καταστροφικά από τον απλό σχεδιασμό. Για να δουλέψουν, θα πρέπει να υποβαθμίσουν κάθε ιατρικό περιστατικό σε έναν κωδικό, κάθε ασθενή σε έναν αριθμό ταυτότητας και κάθε διαδικασία σε προγραμματισμένους (αυθαίρετους) αριθμούς κόστους και εισοδήματος.
Πρόσφατα αποκαλύφθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες εφημερίδες ότι οι γιατροί είχαν πει να δώσουν προτεραιότητα στους ασθενείς βάσει της αξίας τους ως μελλοντικών φορολογουμένων. Οι ηλικιωμένοι φυσικά έχουν χαμηλή αξία μελλοντικού φορολογούμενου, έτσι φυσικά απέκτησαν χαμηλή προτεραιότητα στο σύστημα και είναι λιγότερο πιθανό να λάβουν την κατάλληλη θεραπεία. Σε ένα ιδιωτικό σύστημα υγειονομικής περίθαλψης μπορείτε να έχετε τις δικές σας προτεραιότητες, μπορείτε για παράδειγμα να πουλήσετε το σπίτι σας και να ξοδέψετε τα έσοδα για να γίνετε καλά. Σε ένα κοινωνικοποιημένο σύστημα κάποιος άλλος θέτει το ποιος θα αποτελεί προτεραιότητα.
Η μία κρατική παρέμβαση οδηγεί σε άλλη
Όπως γνωρίζουμε, κάθε ενέργεια που πραγματοποιείται από τον κεντρικό σχεδιαστή δημιουργεί πέντε ίσες, αντίθετες και αθέμιτες αντιδράσεις, καθεμία από τις οποίες θα αντιμετωπιστεί με ακόμα περισσότερες κεντρικά σχεδιασμένες παρεμβάσεις. Τελικά καταλήγετε σε ένα ελαττωματικό σύστημα όπως το σουηδικό, όπου η υπηρεσία είναι «δωρεάν», αλλά δεν είναι προσβάσιμη.
Για περιπτώσεις μη επείγουσας ανάγκης στη Σουηδία, πρέπει να πάτε στο δημόσιο «Healthcare Central». Αυτό είναι πάντα το σημείο εκκίνησης για οτιδήποτε από την κοινή γρίπη μέχρι τους όγκους στον εγκέφαλο. Πρέπει να πάτε στην εκάστοτε κεντρική σας διεύθυνση, σύμφωνα με την περιοχή υγειονομικής περίθαλψης. Η είσοδος γίνεται μόνο με ραντεβού. Συνήθως έχουν ένα παράθυρο 30 λεπτών κάθε πρωί, όταν καλείστε να διεκδικήσετε μία από τις προϋπολογισμένες θέσεις στη λίστα αναμονής. Βεβαιωθείτε ότι καλείτε νωρίς ειδάλλως θα χάσετε την ευκαιρία σας. Σπάνια θα πάρετε ραντεβού για την ίδια μέρα. Θα σας ανατεθεί ένας γενικός ιατρός, πιθανώς ένας που δεν έχετε γνωρίσει ποτέ πριν. Πιθανόν κάποιος που δεν μιλά άπταιστα σουηδικά. Και πολύ πιθανόν κάποιος που μισεί τη δουλειά του. Εάν έχετε σοβαρό πρόβλημα, θα ξεκινήσετε μια πορεία παραπομπής σε εμπειρογνώμονες.
Αυτή η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει μήνες. Σε αντίθεση με όσα πιστεύει ο καθηγητής Frank, αυτό δεν είναι ένα «χαρακτηριστικό» του συστήματος, για να εξασφαλιστεί η μέγιστη αξιοποίηση του δυναμικού. Αυτό είναι ένα αναπόφευκτο χαρακτηριστικό του κεντρικού σχεδιασμού, ανάλογο με τις σοβιετικές ουρές ψωμιού, στο οποίο κανένας δεν αναφέρεται ως «χαρακτηριστικό».
Σοβιετικού τύπου ουρές για την παροχή υπηρεσιών υγείας
Αυτή η «ουρά για ψωμί» της υγειονομικής περίθαλψης είναι όπου άνθρωποι πεθαίνουν. Συμβαίνει τακτικά, ότι τη στιγμή που κάποιος ασθενής θα μπορέσει τελικά να δει έναν ειδικό, η κατάστασή του να έχει προχωρήσει τόσο που δεν μπορεί να δεχτεί θεραπείας. Συμβαίνει επίσης συχνά να χάνονται οι παραπομπές. Η γραφειοκρατία δημιουργεί αδιάφορους υπαλλήλους, οι οποίοι δεν νοιάζονται, οι οποίοι αρνούνται να κάνουν το κάτι παραπάνω και δεν νιώθουν ευθύνη ποτέ για τις αποτυχίες.
Αν έχετε έκτακτη ανάγκη, θα μεταβείτε στην αίθουσα έκτακτης ανάγκης σε ένα από τα τεράστια νοσοκομεία σοβιετικού μεγέθους. Ο καθηγητής Frank εγκωμιάζει αυτές τις τερατώδεις εγκαταστάσεις για την παροχή «οικονομιών κλίμακας». Η Στοκχόλμη είχε δύο τεράστια νοσοκομεία. Το 2004 συγχωνεύθηκαν σε ένα από μια εταιρεία συμβούλων με κύρος. Φυσικά η «συγχώνευση» ήταν μια αποτυχία, έτσι για πολλά χρόνια υπήρξαν συζητήσεις για το χωρισμό τους ξανά.
Η πτέρυγα έκτακτης ανάγκης είναι μια διαφορετική εμπειρία εντελώς. Εκτός αν ασφυκτιάτε ή αιμορραγείτε πολύ, θα πρέπει να περιμένετε 5-7 ώρες για να δείτε έναν γιατρό. Μπορείτε μόνο να ελπίζετε για αυτό το «υψηλό» επίπεδο υπηρεσιών, εάν φτάσετε σε μια εργάσιμη ημέρα και κατά τις ώρες γραφείου. Μετά τις ώρες αιχμής ή τα σαββατοκύριακα, είναι χειρότερα. Οι γιατροί είναι ως επί το πλείστον απασχολημένοι να συμπληρώνουν έντυπα για τις κεντρικές αρχές υγειονομικής περίθαλψης, να γράφουν κώδικες σε μικρά κουτιά για να αναφέρουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες, αντί να βλέπουν τους ασθενείς. Έχουν αναφερθεί περιπτώσεις όπου οι ασθενείς έχουν δει έναν γιατρό αμέσως, αλλά αυτές οι περιπτώσεις είναι σπάνιες.
Είναι σημαντικό να προγραμματίζετε τυχόν σημαντικά προβλήματα υγείας που σκοπεύετε να έχετε τον τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, διότι κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών τα νοσοκομεία ουσιαστικά κλείνουν για διακοπές.
Οι υψηλοί φόροι κάνουν πολύ ακριβή την ιδιωτική υγεία
Λόγω έλλειψης κινήτρου κέρδους, οι δωρεάν υπηρεσίες δεν είναι μόνο κακές αλλά και πολύ ακριβές. Μία από τις μεγαλύτερες τράπεζες (Swedbank) πρόσφατα βγήκε με μια έκθεση που αναφέρει ότι ο μέσος εργαζόμενος πληρώνει περίπου το 70 τοις εκατό φόρο του εισοδήματός του στην κυβέρνηση, συμπεριλαμβανομένου του αόρατου μεγάλου τμήματος που κρατείται από τη μισθοδοσία του. Επειδή τα δωρεάν συστήματα καθίστανται ακριβότερα με το χρόνο και είναι αδύνατο να ισορροπήσουν με τη συνεχή αύξηση των φόρων, κάθε χρόνο περισσότερα περιστατικά ταξινομούνται ως μη επείγονται και συνεπώς δεν καλύπτονται πλέον.
Διαβάστε περισσότερα: Κρατική κοινωνική πρόνοια: Μια ακόμα μορφή λεηλασίας των εισοδημάτων μας
Στο τελικό στάδιο της αποτυχίας του κεντρικού σχεδιασμού, οι σχεδιαστές απλώς παραιτούνται. Θέλουν να «νίψουν τας χείρας των» από το όλο θέμα και να αποφασίσουν να «ιδιωτικοποιήσουν» τις υπηρεσίες. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι ξεπουλούνται τα νοσοκομεία κοψοχρονιάς σε καλά δικτυωμένους «επιχειρηματίες». Οι σχεδιαστές μετατρέπονται σε επόπτες και εγγυητές ποιότητας. Αυτό δημιουργεί μια άκρως προστατευμένη «αγορά», όπου οι «επιχειρηματίες» υποχρεούνται να παρέχουν κρατικές υπηρεσίες ποιότητας μόνο σε τιμές που καθορίζονται από το τι θα κόστιζε στη κυβέρνηση για να κάνει το ίδιο. Προφανώς, αυτό δημιουργεί μόνιμα κενά τόσο τεράστια που θα μπορούσατε να χωρέσετε ένα ασθενοφόρο ανάμεσά τους χωρίς να υπάρχει ανταγωνισμός να τα καλύψει.
Πρόκειται για ένα γενικό πρότυπο που παρατηρείται όχι μόνο στην υγειονομική περίθαλψη αλλά και σε όλες τις ψευδο-ιδιωτικοποιημένες και βαριά ρυθμιζόμενες βιομηχανίες, όπως η εκπαίδευση, τα φαρμακεία και η φροντίδα γήρατος.
Όταν οι άνθρωποι διαπιστώσουν ότι τα τεράστια κέρδη μετακινούνται σε φορολογικούς παραδείσους, απαιτούν αμέσως τα κέρδη στην υγειονομική περίθαλψη να απαγορεύονται και η κυβέρνηση να εθνικοποιεί την εκάστοτε βιομηχανία. Και πάλι από την αρχή.
Για το πως η κρατική πρόνοια διαβρώνει την κοινωνία: Η κρατική κοινωνική ασφάλιση, χρεοκόπησε την κοινωνία οικονομικά και ηθικά.
Αυτή η διαδικασία είναι προφανής στη Σουηδία, όπου υπάρχει ευρεία συναίνεση σε όλο το πολιτικό φάσμα και μεταξύ των ειδικών των μέσων μαζικής ενημέρωσης ότι τα κέρδη στην υγειονομική περίθαλψη, ειδικά από τα φορολογικά ταμεία, είναι ανήθικα και πρέπει να απαγορευτούν. Είναι πιθανό ότι, με το χρόνο, θα υπάρξει νομοθεσία για το σκοπό αυτό.
Η αγορά ιδιωτικής υγειονομικής περίθαλψης στη Σουηδία είναι μικρή. Λίγοι άνθρωποι μπορούν να την αντέξουν, αφού πληρώνουν ήδη 70% φόρο για το σύνολο των «δωρεάν» παροχών τους. Οι πολιτικοί έχουν ιδιωτική υγειονομική περίθαλψη, όμως, και φυσικά πληρώνεται από τους φορολογούμενους. Προφανώς είναι τόσο ξεχωριστοί άνθρωποι που τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης που έχουν σχεδιάσει για τους άλλους δεν είναι αρκετά καλά γι ‘αυτούς.
Η περίθαλψη στις Η.Π.Α. είναι πολύ ανώτερη
Όταν μετακόμισα στις ΗΠΑ, η ασφάλιση υγείας της οικογένειάς μας χρειάστηκε τρεις μήνες για να εφαρμοστεί. Ένα από τα μέλη της οικογένειάς μου έσπασε το πόδι σε αυτή την περίοδο. Βρήκαμε μια κλινική μισή ώρα μακριά, κάναμε ακτινογραφία στο πόδι, εξάρθρωση και επανατοποθέτηση, χωρίς χρόνο αναμονής – όλα για $ 200 μετρητά. Αυτό το είδος υπηρεσίας είναι ανύπαρκτο στη Σουηδία. Είναι ένα παράδειγμα για το πώς μια αγορά, που δεν έχει καταστραφεί ακόμη από το κράτος, μπορεί να δημιουργήσει οικονομικά προσιτές και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες.
Ο λόγος για τον οποίο η αμερικανική ασφάλιση είναι τόσο δαπανηρή είναι ότι είναι βαριά ρυθμισμένη και νομικά συνδεδεμένη με τον εξίσου ρυθμιζόμενο ασφαλιστικό κλάδο. Και οι δύο υπηρεσίες είναι καλά προστατευμένες από τον ανταγωνισμό μέσω κανονισμών. Το Obamacare θα τα κάνει ακόμα πιο ακριβά (σ.σ. το άρθρο γράφτηκε το 2013), γραφειοκρατικά και απρόσιτα. Ο τρόπος για να διορθώσετε την υγειονομική περίθαλψη των Η.Π.Α. είναι η αποκοπή των κεντρικών σχεδιαστών και των ρυθμιστικών αρχών από αυτήν, όχι με την εμφύτευση περισσότερων ρυθμίσεων.
Έχω δει (και έζησα) το μέλλον της αμερικανικής υγειονομικής περίθαλψης στη Σουηδία, και δεν λειτουργεί.
Πηγή: Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή
Είσοδος