Καλώς ήρθατε στην διαδικτυακή μας κοινότητα.
Εδώ μπορείτε να συζητήσετε και να ενημερωθείτε για θέματα που αφορούν την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Για να συμμετέχετε και να μπορείτε να κατεβάσετε αρχεία και εικόνες που βρίσκονται στα μηνύματα πρέπει να εγγραφείτε.
Η εγγραφή είναι δωρεάν και θα σας αποσταλεί άμεσα ένα e-mail για την ενεργοποίηση της εγγραφής σας.
Εάν δεν το λάβετε σε λίγα λεπτά ελέγξετε το φάκελο ομαδικής αλληλογραφίας ή το φάκελο SPAM ή το φάκελο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας καθώς μπορεί να βρεθεί εκεί από λάθος του λογισμικού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Εάν έχετε ξεχάσει τον κωδικό σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας ξανασταλεί από εδώ.
19 Νοεμβρίου 2024, 13:17:51

Αποστολέας Θέμα: Η Επανάσταση του ’21 – εθνική ή κοινωνική;  (Αναγνώστηκε 23940 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

13 Μαρτίου 2021, 06:47:23
Αναγνώστηκε 23940 φορές
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
11/03/2021
Του Φοίβου Καρζή.




Η αναζήτηση είναι ο προορισμός και οι απαντήσεις δεν είναι ποτέ οριστικές. Και τώρα, στα 200 χρόνια, ίσως θα έπρεπε να απαλλαγούμε από τη σιγουριά ότι η αλήθεια για τον χαρακτήρα του ξεσηκωμού ήταν μία, έστω κι αν χρειαστήκαμε δύο αιώνες για να τη βρούμε.

Μνήμη Δέσποινας Κατηφόρη.

Τη θυμήθηκα αυτή την ιστορία διαβάζοντας την έρευνα του ΚεΦίΜ* για την Επανάσταση και τις αντιλήψεις των σημερινών Ελλήνων γύρω από αυτήν. Τι είδους Επανάσταση ήταν η ελληνική, εθνική ή κοινωνική; Κάπου την είχα ξανακούσει αυτή την ερώτηση… Πρέπει να ήταν το καλοκαίρι του ’85, λίγο μετά τις εκλογές για τους άλλους, λίγο μετά την εξεταστική του Ιουνίου για όσους ήμασταν τότε φοιτητές. Είχαμε τελειώσει και περιμέναμε τα αποτελέσματα. Το μάθημα ήταν δύσκολο: Ελληνική Επανάσταση και η καθηγήτρια που το παρέδιδε είχε περίεργες συνήθειες. Καταρχάς ήταν η πρώτη φορά που συναντούσα καθηγητή να μην προτείνει βιβλίο, πολύ περισσότερο ένα δικό του σύγγραμμα. «Διαβάστε από όποια Ιστορία θέλετε», είχε πει και είχαμε ενθουσιαστεί πριν διαπιστώσουμε ότι η επιλογή ήταν ήδη μια πρώτη δυσκολία. Και μετά, δεν αναρτούσε τους βαθμούς έξω από την πόρτα του γραφείου της, όπως συνήθως γινόταν τότε που δεν υπήρχαν υπολογιστές και ευαισθησίες προσωπικών δεδομένων. Καλούσε τους φοιτητές της έναν-έναν και τους έλεγε η ίδια αν πέρασαν και τον βαθμό τους. Η ιδέα δεν ήταν ευχάριστη… Με τα αριστερά ντουζένια της εποχής, είχα διαλέξει να διαβάσω κυρίως από τον πρώτο τόμο της Ιστορίας του Τάσου Βουρνά. Μυθικό πρόσωπο, τον έβλεπα κάθε φορά ανεβαίνοντας τη Σόλωνος στο μικρό πατάρι του βιβλιοπωλείου των αδελφών Τολίδη, σκυμμένο να γράφει κάτω από το φως ενός μικρού λαμπατέρ. Ηταν μια βόλτα στην Ιστορία εκείνη την εποχή το περπάτημα στη γειτονιά της Νομικής – από τον Μανώλη Γλέζο στο γραφειάκι στο βάθος των εκδόσεων Βέγας στην Ιπποκράτους, μέχρι τον Βουρνά, δίπλα τις εκδόσεις του Στρατή Φιλιππότη, λίγο πιο κάτω στην Ασκληπιού τη Δωδώνη του Λάζου, λίγο πιο πάνω στη Σόλωνος το βιβλιοπωλείον της Εστίας. Αλλά αυτή ήταν η καθημερινή διαδρομή για όσους είχαν παραδόσεις στη Νομική ή τη Φιλοσοφική. Μπήκα στο γραφείο της διστακτικά. Η Δέσποινα Κατηφόρη, αυτή ήταν η καθηγήτρια, πέθανε πρώιμα και ήταν μια ιστορικός που έχαιρε μεγάλης εκτίμησης ανάμεσα στους συναδέλφους της αλλά δεν έγινε ποτέ γνωστή στο γενικό κοινό. Μια μικροκαμωμένη γυναίκα με κοίταξε και με ρώτησε το όνομά μου. Εβγαλε το γραπτό από μια στοίβα και το διέτρεξε σιωπηλή. Μετά με ρώτησε: «Πείτε μου τη γνώμη σας. Η Επανάσταση ήταν εθνική ή κοινωνική;» Δεν είχα δυσκολία. Αρχισα να μιλάω για ώρα, εξηγώντας γιατί ο εθνικός χαρακτήρας της ήταν μια ατυχής παρεξήγηση, μια συγκάλυψη  κι ένα κατασκεύασμα του Παπαρρηγόπουλου και διάφορα ακόμη, πολύ αναλυτικά, που η μνήμη μου μού έχει κάνει τη χάρη να διαγράψει από τον (όχι πολύ) σκληρό της δίσκο. Κάποια στιγμή σταμάτησα και δεν έλεγε τίποτα. Η σιωπή για εμένα ήταν πολύ αμήχανη και αποφάσισα να τη σπάσω ρωτώντας: «σωστά;». Την απάντησή της δεν θα την ξεχάσω: «Δεν ξέρω», μου είπε. «Πάνε 25 χρόνια που το σκέφτομαι και δεν έχω καταλήξει». Ακόμα θυμάμαι πώς είναι να παγώνεις ακούγοντας καλά νέα – και το βήμα προς το πτυχίο ήταν μικρή παρηγοριά. Δεν την ξαναείδα ποτέ. Remaining Time-0:14 Fullscreen Mute Κάθε φορά που έρχεται η συζήτηση στην Επανάσταση του ’21, είναι αδύνατον να μην την αναλογιστώ. Αν αυτή είναι η δουλειά ενός πανεπιστημιακού δασκάλου, επηρέασε το πώς σκέφτομαι το αντικείμενό της περισσότερο από οποιοδήποτε από τα βιβλία που διάβασα, πριν ή αργότερα. Και τώρα, στα 200 χρόνια, πώς θα γλιτώσουμε από τη σιγουριά πως η αλήθεια ήταν μία και –έστω κι αν χρειαστήκαμε δυο αιώνες– τη βρήκαμε, ή μάλλον τη βρήκαν και θα μας την πουν; Πώς θα αποφύγουμε την επέτειο ως ευκαιρία να «μάθουμε» την Ιστορία, χωρίς μια αυθεντία να μας εκπλήξει αναγνωρίζοντας ότι «δεν ξέρει», πως η αναζήτηση είναι ο προορισμός και οι απαντήσεις δεν είναι ποτέ οριστικές;

* Δείτε εδώ την έρευνα του ΚεΦιΜ:  Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος



Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
« Τελευταία τροποποίηση: 13 Μαρτίου 2021, 06:54:52 από Argirios Argiriou »
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

Λέξεις κλειδιά:
 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
4 Απαντήσεις
26432 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 29 Ιανουαρίου 2011, 10:31:17
από Δ. Κουναλάκης
0 Απαντήσεις
24453 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 17 Σεπτεμβρίου 2020, 09:10:50
από Argirios Argiriou
0 Απαντήσεις
57554 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 25 Μαρτίου 2021, 11:40:23
από Δ. Κουναλάκης
0 Απαντήσεις
24620 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 2 Φεβρουαρίου 2022, 21:58:53
από Argirios Argiriou
0 Απαντήσεις
8438 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 3 Ιουνίου 2022, 14:53:40
από Argirios Argiriou