Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή
Είσοδος (ΤΑ ΝΕΑ)
Η σχέση του ΠΑΣΟΚ με το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων θυμίζει λίγο την υπόσχεση για δίαιτα: όλοι τη δίνουμε πολλές φορές στον εαυτό μας, συνήθως «από Δευτέρα». Μόνο που συχνά δεν προσδιορίζουμε ποιου έτους.
Οπως λέει παλαιό στέλεχος του Κινήματος με μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων τόσο στο κόμμα όσο και σε κυβερνητικές θέσεις, το θέμα της απελευθέρωσης πάντοτε υπήρχε στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ «και πάντοτε το παρατάγαμε»… Δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, φαρμακοποιοί, φορτοεκφορτωτές, ταξί, φορτηγά, είναι ίσως τα... διασημότερα επαγγέλματα που «ανοιγοκλείνουν στα χαρτιά» εδώ και τρεις δεκαετίες, ενώ στην πραγματικότητα δεν αλλάζει τίποτε στη λειτουργία τους. Εκτός από το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ το οποίο, ιδεολογικά τουλάχιστον, ήταν πιο κοντά στη ρύθμιση της αγοράς από την άκρατη απελευθέρωση της νεοφιλελεύθερης δεξιάς παράταξης όπως εκπροσωπήθηκε από τη Νέα Δημοκρατία, το άνοιγμα επαγγελμάτων φιγουράρει και στο γαλάζιο πρόγραμμα.
Εκ του αποτελέσματος προκύπτει βέβαια πως η αναφορά ήταν σαν τον φίκο του σαλονιού, διακοσμητική. Την εποχή του Μνημονίου, όμως, τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Και είναι το ΠΑΣΟΚ που καλείται να αντιμετωπίσει ένα θέμα, το οποίο αποδεικνύεται εξαιρετικά δύσκολο, καθώς στο εσωτερικό του λειτουργεί σαν αυτοάνοσο νόσημα. Οταν σου επιτίθεται ο εαυτός σου, πώς να αντιδράσεις;
Οι ίδιοι οι βουλευτές και πολλά στελέχη του Κινήματος αναγνωρίζουν τις δυσκολίες εφαρμογής του εγχειρήματος. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι για το θέμα μιλάει δημόσια κυρίως η νεώτερη γενιά στελεχών, ενώ παλαιότεροι προτιμούν είτε την ανωνυμία είτε να μην εμπλακούν στον διάλογο.
«Ουσιαστικά το ΠΑΣΟΚ παλεύει με ένα μεγάλο κομμάτι του εαυτού του», υπογραμμίζει ο νεοεκλεγείς βουλευτής Ιωαννίνων Θανάσης Οικονόμου, ο οποίος βλέπει την αμηχανία κατά τη διαχείριση της απελευθέρωσης των επαγγελμάτων από πολλούς συναδέλφους του. Με την ίδια λίγο - πολύ άποψη συμφωνεί και η πρώην υφυπουργός Εσωτερικών Θεοδώρα Τζάκρη, η οποία επισημαίνει ότι «ακόμα και το ΠΑΣΟΚ είδε το θέμα της απελευθέρωσης φοβικά, σχεδόν με δειλία, αντί να τολμήσει αναγκαίες αλλαγές». Η Θεοδώρα Τζάκρη πιστεύει ότι αυτό συνέβη γιατί «πολλές φορές λειτουργούμε υπό τον φόβο του πολιτικού κόστους». Οπως διευκρινίζει η βουλευτής Πέλλας, «και το ΠΑΣΟΚ φαίνεται πως έχει εσφαλμένη αντίληψη για το πολιτικό κόστος γιατί, όπως δείχνουν και πολλές έρευνες της κοινής γνώμης, οι πολίτες επικροτούν το άνοιγμα των επαγγελμάτων αρκεί αυτό να γίνεται με διαφάνεια, κοινωνική συνοχή, συνέχεια και συνέπεια».
Το πολιτικό κόστος είναι διαχρονικά παρόν ακόμα και την εποχή του Μνημονίου. Κάπως έτσι ο Χάρης Καστανίδης ως υπουργός Δικαιοσύνης έκανε ελάχιστα για το άνοιγμα του επαγγέλματος των δικηγόρων και «αντιστάθηκε σθεναρά», όπως σημειώνει άλλη κυβερνητική πηγή, σε θέματα όπως η κατάργηση της υποχρεωτικής παράστασης και της δυνατότητας δικηγόροι διαφορετικών νομών να συστήνουν από κοινού εταιρείες. Ο υπουργός επέλεξε επίσης να μην «πειράξει» καν τους συμβολαιογράφους. Με τον ίδιο τρόπο, ο Δημήτρης Ρέππας ως υπουργός Μεταφορών εκτόνωσε την τεράστια κρίση προ μηνών με τους ιδιοκτήτες φορτηγών που είχαν παραλύσει ολόκληρη τη χώρα δίνοντας τρία χρόνια μεταβατικό διάστημα στο άνοιγμα του επαγγέλματος. Σημειώνεται ότι ο κλάδος των μεταφορών αποτελεί μία από τις αιτίες που διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα οι τιμές των αγαθών στην Ελλάδα. Στον ίδιο δρόμο πορεύτηκε ως υπουργός Υγείας και ο Ανδρέας Λοβέρδος όταν κλήθηκε να ανοίξει το επάγγελμα των φαρμακοποιών: επέτρεψε να ανοίξουν ορισμένα ακόμα
χωρίς να αγγίξει τα «άδυτα», δηλαδή το διοικητικά καθορισμένο ποσοστό κέρδους επί της χονδρικής που είναι 35%. Εβαλε όμως δίπλα σ'αυτό το περίφημο rebate, δηλαδή την επιστροφή ποσοστού επί των κερδών που θα δίνουν οι φαρμακοποιοί στο κράτος
. Ομως για να λειτουργήσει πρακτικά το rebate, θα πρέπει να λειτουργήσει παντού η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, αλλιώς δεν μπορεί να υπολογιστεί το ποσοστό της επιστροφής. Βεβαίως, η μεγάλη πτώση της τιμής των φαρμάκων αυτόματα μειώνει το πραγματικό κέρδος των φαρμακοποιών, αλλά όπως τονίζει κυβερνητικό στέλεχος αυτό θα μπορούσε να εκληφθεί και ως
διόρθωση του συστήματος που παρήγαγε υπερκέρδη παλαιότερα.Ειδικά για το ποσοστό κέρδους των φαρμακοποιών υπάρχει ρητή αναφορά στο Μνημόνιο, ενώ «κίτρινη κάρτα» ήρθε πρόσφατα από την ΕΕ και για τους δικηγόρους που θα πέσουν ως καυτή πατάτα στα χέρια του υπουργού Δικαιοσύνης Μιλτιάδη Παπαϊωάννου. Παράλληλα, η τρίμηνη παράταση που είχε δώσει ο Ανδρέας Λοβέρδος για το άνοιγμα των διαγνωστικών κέντρων, φυσικοθεραπευτών και οδοντιάτρων που έληγε στις 11 Σεπτεμβρίου, ήδη έχει έρθει στην Βουλή και αναμένεται να ψηφιστεί ως τροπολογία που κατέθεσε ο νέος υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος άμεσα. Το άνοιγμα των επαγγελμάτων τρομάζει. «Καλώς ή κακώς, δεν έμπαιναν τέτοια θέματα στο ΠΑΣΟΚ για να μην υπάρξει σύγκρουση με πολλές ομάδες και για τον φόβο του πολιτικού κόστους», παραδέχεται ο βουλευτής Α' Πειραιώς Δημήτρης Καρύδης, ο οποίος διετέλεσε και εκπρόσωπος Τύπου της τότε Χαριλάου Τρικούπη. «Ασφαλώς και πρέπει να γίνει απελευθέρωση, αλλά είναι λάθος να πάμε από το ζεστό στο κρύο, από το μαύρο στο άσπρο, από την αφασία στον εξτρεμισμό, από την ακινησία στο "τρέχουμε και δεν φτάνουμε"». Ναι στην απελευθέρωση αλλά με κανόνες, είναι αυτό που πρέπει να γίνει κατά τον Δημήτρη Καρύδη, ο οποίος στην περίπτωση π.χ. των ταξί προσθέτει στα πληθυσμικά κριτήρια, την αξιολόγηση, την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και τη διαφάνεια.
Το θέμα των ταξί το είχε αντιμετωπίσει παλαιότερα ως υπουργός Μεταφορών ο Θανάσης Τσούρας, ο οποίος είχε δηλώσει τότε πως η Αθήνα είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη που παίρνει κάποιος ταξί στον δρόμο. Ο Θανάσης Τσούρας είχε κάνει δύο προτάσεις: να λειτουργούν όλα τα ταξί ως ραδιοταξί ώστε να αυτορρυθμίζουν την κάλυψη των περιοχών και να γίνουν εταιρείες ταξί. Ούτε αυτά πέρασαν. Ο Θανάσης Τσούρας, όπως οι προκάτοχοι αλλά και οι διάδοχοί του, δεν άγγιξε το θέμα των ταξί. Αγγιξε όμως πρόσφατα στη Βουλή το θέμα της δυνατότητας των πανεπιστημιακών γιατρών να έχουν και ιδιωτικό ιατρείο, κάτι που είχε απαγορεύσει ως υπουργός η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, όταν ο σημερινός υπουργός Υγείας επιχείρησε να το επιτρέψει και να το επεκτείνει και στην επαρχία «αναγκάζοντάς» τον να αποσύρει τη σχετική ρύθμιση.
«Στα κλειστά επαγγέλματα κατά καιρούς μπήκαν ισχυρά προσκόμματα και αναχώματα για να γίνουν ακόμα πιο κλειστά. Βεβαίως, κάθε περίπτωση είναι διαφορετική», τονίζει ο Θανάσης Οικονόμου. Στην περίπτωση των ταξί, ο βουλευτής θεωρεί ότι οι άδειες που χορηγήθηκαν κάποτε είναι δημόσιο αγαθό. «
Δεν μπορεί η άδεια που δόθηκε κάποτε στον περιπτερά ή στον ταξιτζή να γίνεται στη συνέχεια περιουσιακό του στοιχείο που μεταβιβάζεται ή κληρονομείται. Οταν τελειώνει η περίοδος χρήσης της θα πρέπει να επιστρέφεται εκεί όπου ανήκει, δηλαδή στο κράτος. Οχι να γίνεται αντικείμενο αγοραπωλησίας και πολλές φορές και ξεπλύματος μαύρου χρήματος σε μια αδιαφανή αγορά». Ο βουλευτής Ιωαννίνων βάζει και άλλη διάσταση στην υπόθεση των ταξί λέγοντας ότι «υπάρχουν συνάδελφοί μου που έχουν απειληθεί ευθέως από ταξιτζήδες επειδή μίλησαν για την ανάγκη να ανοίξει το επάγγελμα».