Και ο ΕΟΠΥΥ μετασχηματίζεται σιγά-σιγά σε ένα τεράστιο ΙΚΑ.
Και ενώ η παρούσα κατάσταση είναι μια μεγάλη ευκαιρία για μια σωστά σχεδιασμένη ΠΦΥ δεν βλέπω φως τελικά.
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή
Είσοδος;
Από Νίκος Μαρουδιάς, Γ. Βογιατζής
Θεωρητικά ναι, διότι η μέθοδος χρηματοδότησης μπορεί να πυροδοτήσει τις αναγκαίες αλλαγές στο σύστημα υγείας. Αλλά αυτός ο ΕΟΠΥ όπως σχεδιάσθηκε και θα λειτουργεί δεν μπορεί να λειτουργήσει προς την σωστή κατεύθυνση. Διότι:
Α) δεν υπάρχει όραμα, στρατηγικοί στόχοι -και μηχανισμός ελέγχου υλοποίησης της στρατηγικής- που να συνδέονται με την βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών και ταυτόχρονη μείωση του κόστους.
Β) δεν υπάρχει εξειδικευμένος σύμβουλος –εταιρία που θα βοηθούσε στην εκπόνηση της στρατηγικής, στην στελέχωση του οργανισμού με το κατάλληλο προσωπικό, στην εφαρμογή ενός συστήματος αξιολόγησης των προσφερομένων υπηρεσιών από τους διάφορους προμηθευτές, και την επεξεργασία πολιτικής κινήτρων και αντικινήτρων για το προσωπικό αλλά και για τους παραγωγούς των υπηρεσιών υγείας.
Γ) ο οργανισμός στερείται ικανής διοικητικής- ηγετικής πυραμίδας και οργάνωσης.
Δ) ο οργανισμός δεν λαμβάνει υπ' όψιν του τις ραγδαίες αλλαγές που έχουν συμβεί στην τεχνολογία, την ιατρική, την επιστήμη, την επιδημιολογία- άλλαξε το επιδημιολογικό προφίλ, έχουμε κυριαρχία των χρόνιων παθήσεων,- την διοικητική επιστήμη, στην μέθοδο αποζημίωσης των υπηρεσιών, στον ρόλο του ανταγωνισμού στις υπηρεσίες υγείας, της αγοράς και στον ρόλο των πολιτών.
Ο κύριος ρόλος του οργανισμού αντί της παροχής ολοκληρωμένης και συντονισμένης ιατρικής φροντίδας με στόχο την δημιουργία αξίας στα μέλη του, λειτουργεί με στόχο την μεταφορά του κόστους είτε προς τους ασφαλισμένους του-με αύξηση των εισφορών, είτε προς τους ασθενείς με περιορισμό των επιλογών και αύξηση της συμμετοχής τους στις πληρωμές, είτε προς τους γιατρούς, με χαμηλές αμοιβές και όχι κίνητρα για την ποιότητα, και τελικά και προς το κράτος με αύξηση των ελλειμμάτων.
E) χρησιμοποιεί την
μονοπωλιακή του δύναμη καταχρηστικά με αποτέλεσμα να οδηγεί σε εξαθλίωση τους γιατρούς, και τους άλλους κοινωνικούς εταίρους στην παροχή των υπηρεσιών υγείας, με αποτέλεσμα να στρεβλώνει την αγορά των υπηρεσιών υγείας, και να μην προωθεί συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού.
Η λειτουργία του ΕΟΠΥΥ συντηρεί το ίδιο αποτυχημένο business model που υπάρχει σήμερα στον τομέα των υπηρεσιών υγείας. Εξακολουθεί να αποζημιώνει το ίδιο και τους καλούς και τους κακούς παραγωγούς των υπηρεσιών υγείας αφού δεν κάνει διάκριση μεταξύ τους, με συνέπεια να συντηρεί δεινόσαυρους, νοσοκομεία και γιατρούς. Υιοθέτησε αποτυχημένα μοντέλα χρηματοδότησης, -χαμηλούς μισθούς, fee-for service- τα οποία μας οδήγησαν στην σημερινή απαράδεκτη κατάσταση.
Τι θα έπρεπε να κάνει:
• να στελεχωθεί από κατάλληλο προσωπικό, οι οποίοι όμως δεν θα είναι δημόσιοι υπάλληλοι. Να αποκτήσει ικανή διοίκηση προερχόμενη κατά πλειοψηφία από τα σπλάχνα του οργανισμού και ηγετική ομάδα που να εμπλουτισθεί με άξιους συμπολίτες μας που να ενστερνίζονται τις αξίες του οργανισμού. Να απεμπλακεί από την σκιά του Υπουργείου Υγείας και να υπερασπίζεται μόνο τα συμφέροντα των ασφαλισμένων του και όχι τις πολιτικές του Υ. Υγείας.
• Να επιλέξει συστήματα αποζημίωσης των παραγωγών υγείας που να συνδέουν τις αμοιβές με τα αποτελέσματα των υπηρεσιών που παρέχονται, προωθώντας τις ολοκληρωμένες υπηρεσίες και την συνέχιση της θεραπείας και της φροντίδας. Εξ' αρχής έχουμε τοποθετηθεί ότι οι γιατροί του ΕΟΠΥΥ πρέπει να αμείβονται ετήσια με 60.000 – 70.000 με +/- 30%
εάν φτάνουν το στόχο ή όχι.
Είναι αδιανόητο να ζητάς από τους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ να περιορίσουν τις δαπάνες των 7 δις χωρίς κανένα κίνητρο. Να προωθήσει την ενεργή πρόληψη για όλο τον πληθυσμό, να δημιουργήσει ειδικές υποδομές για την παρακολούθηση των ασθενών με χρόνιες παθήσεις. Με το σύστημα αξιολόγησης που θα εφαρμόσει θα συμβάλλεται μόνο με τους καλύτερους παραγωγούς υπηρεσιών ανεξάρτητα αν είναι στο δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα και να προωθήσει συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού. Να εκπονήσει στρατηγικές που να στοχεύουν αφ' ενός στην πληροφόρηση των ασφαλισμένων για να κάνουν καλύτερες επιλογές και αφ' ετέρου να δίνουν την δυνατότητα στους ασφαλισμένους να έχουν την ευθύνη διαχείρισης μέρους των ασφαλίστρων που καταβάλουν κάθε χρόνο.
• Να βοηθήσει στην υγιή συσσώρευση κεφαλαίου και κατά συνέπεια επενδύσεις στον τομέα της παροχής των υπηρεσιών υγείας από ιδιώτες, αφού είναι βέβαιο ότι οι κρατικές επενδύσεις την επόμενη δεκαετία δεν θα επαρκούν ούτε για συντήρηση των δημοσίων υποδομών. Οι επενδύσεις είναι απαραίτητες αφ' ενός για την ανανέωση του εξοπλισμού και την παρακολούθηση της τεχνολογίας, και αφ' ετέρου, απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις για την ικανοποίηση των αυξανομένων αναγκών υγείας ενός πληθυσμού που γεράζει, ενώ ταυτόχρονα αλλάζουν και οι κοινωνικές συνθήκες φροντίδας των ηλικιωμένων πολιτών.
• Ας σταματήσουμε τις light μεταρρυθμίσεις και ας κάνουμε κάτι σοβαρό επιτέλους!
Ν. Μαρουδιάς, Πρόεδρος ΠΙΕΔΕΣΥ
Γ. Βογιατζής, Επιστημονικός υπεύθυνος ΠΙΕΔΕΣΥ