Καλώς ήρθατε στην διαδικτυακή μας κοινότητα.
Εδώ μπορείτε να συζητήσετε και να ενημερωθείτε για θέματα που αφορούν την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Για να συμμετέχετε και να μπορείτε να κατεβάσετε αρχεία και εικόνες που βρίσκονται στα μηνύματα πρέπει να εγγραφείτε.
Η εγγραφή είναι δωρεάν και θα σας αποσταλεί άμεσα ένα e-mail για την ενεργοποίηση της εγγραφής σας.
Εάν δεν το λάβετε σε λίγα λεπτά ελέγξετε το φάκελο ομαδικής αλληλογραφίας ή το φάκελο SPAM ή το φάκελο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας καθώς μπορεί να βρεθεί εκεί από λάθος του λογισμικού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Εάν έχετε ξεχάσει τον κωδικό σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας ξανασταλεί από εδώ.
23 Δεκεμβρίου 2024, 03:28:00

Αποστολέας Θέμα: Πρωταθλητές Ευρώπης στα θανατηφόρα τροχαία.  (Αναγνώστηκε 202705 φορές)

0 μέλη και 2 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

19 Μαρτίου 2020, 23:40:39
Απάντηση #60
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
16/03/2020 Καθημερινή.
Της Αλεξάνδρας Κασσίμη.

Παρά το γεγονός ότι η χώρα μας έχει πετύχει σημαντική μείωση στον αριθμό των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα τα τελευταία χρόνια της κρίσης, τα απόλυτα νούμερα εξακολουθούν να σοκάρουν. Ταυτόχρονα, οι προοπτικές για το 2019 είναι ιδιαίτερα ανησυχητικές, καθώς σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αναμένεται αύξηση του αριθμού των τροχαίων δυστυχημάτων, ιδιαίτερα μετά τον Μάρτιο. Σημειώνεται ότι εάν επιβεβαιωθούν οι παραπάνω προβλέψεις, θα είναι η πρώτη χρονιά, ύστερα από τουλάχιστον δέκα χρόνια κατά την οποία θα καταγραφεί αύξηση των θανάτων στην άσφαλτο. Η χώρα μας έχει πετύχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μείωσης θανάτων από το 2010 και μετά. Η ποσοστιαία μείωση των θανάτων από τροχαία στην Ελλάδα άγγιξε το 45,2% μεταξύ 2010 και 2018 ακολουθούμενη από την Λιθουανία (-43,1%), την Πορτογαλία (-35,3%) και τη Σλοβακία (-35,1%). Μοναδική χώρα που κατέγραψε υψηλότερο ρυθμό μείωσης θανάτων από τροχαία είναι η Νορβηγία, η οποία μείωσε σχεδόν κατά το ήμισυ (-48,6%) τον αριθμό των νεκρών το διάστημα μεταξύ 2010-2018.

Σημειώνεται, μάλιστα, ότι οι συγκοινωνιολόγοι επισημαίνουν ότι η μείωση των θανάτων από τροχαία δεν αποτελεί κάποια νίκη της οδικής ασφάλειας κατά της απερισκεψίας των οδηγών, αλλά είναι κυρίως αποτέλεσμα της οικονομικής συγκυρίας η οποία περιόρισε σε μεγάλο βαθμό την κυκλοφορία των οχημάτων, αλλά και την ταχύτητα κίνησής τους (ως μέσο μείωσης της κατανάλωσης καυσίμων).

Η ενίσχυση του κυκλοφοριακού φόρτου φαίνεται ότι είχε τη δική της επίδραση στην αύξηση του αριθμού των νεκρών που αναμένεται να καταγραφεί το 2019.

«Είναι σαφές ότι η κρίση οδήγησε σε περιορισμένες μετακινήσεις, συρρικνώνοντας και την πιθανότητα ατυχήματος στους δρόμους. Το τελευταίο διάστημα, μάλιστα, παρατηρούμε σχετικά ενισχυμένο κυκλοφοριακό φόρτο που δεν αποκλείεται να οδηγήσει και σε αύξηση των συμβάντων», εξηγεί στην «Κ» ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Παναγιώτης Παπαντωνίου.

Το κόστος μάλιστα των τροχαίων ανέρχεται στο 3,5% του ΑΕΠ όπως έχει επισημανθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, μέλη της οποίας επικαλέστηκαν στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Το ποσό αυτό που ανέρχεται σε 5 δισ. ευρώ περίπου προκύπτει από τους θανάτους, τους τραυματισμούς και τις υλικές ζημιές των καταγεγραμμένων ατυχημάτων.

Ανανέωση του ΚΟΚ

Η κυβέρνηση αυτή τη στιγμή επεξεργάζεται την ανανέωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ο οποίος αναμένεται να αυστηροποιηθεί. Στόχος είναι οι ποινές να λειτουργήσουν κατασταλτικά και να έχουν ως γνώμονα τον σωφρονισμό και όχι τα εξοντωτικά οικονομικά πρόστιμα. Ειδικότερα αναμένεται η μείωση ορισμένων προστίμων, της οποίας θα προηγηθεί η διασφάλιση της εισπραξιμότητας. Ταυτόχρονα εξετάζεται η κατάργηση της διάταξης περί διά βίου αφαίρεσης του διπλώματος οδήγησης, καθώς κρίνεται ότι δεν έχει τον σωφρονιστικό χαρακτήρα που επιβάλλεται να έχει μια ποινή. Σε περίπτωση μη χρήσης ζώνης ασφαλείας, για παράδειγμα, θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης του οδηγού, αλλά όχι η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.

Ακόμη ένα στοιχείο το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων των αρμοδίων είναι το ζήτημα των ορίων κατανάλωσης αλκοόλ. Με δεδομένο ότι μεγάλος αριθμός ατυχημάτων είναι αποτέλεσμα της υπερβολικής κατανάλωσης από τους οδηγούς, πολλοί είναι υπέρμαχοι της άποψης ότι το όριο πρέπει να μηδενιστεί. Αναζητώντας τις πρακτικές των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών διαπιστώνεται ότι με την εξαίρεση της Σουηδίας, προκύπτει πως όσες χώρες έχουν υιοθετήσει αυστηρότερους κανονισμούς στην κατανάλωση αλκοόλ παρουσιάζουν και αναλογικά μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση των θυμάτων.

Μάλιστα, κάποιες χώρες οι οποίες έχουν υιοθετήσει το όριο 0,2 gr/lt (Νορβηγία, Πολωνία) εμφανίζουν καλύτερα αναλογικά αποτελέσματα ακόμα και σε σύγκριση με όσες έχουν επιβάλει μηδενικό όριο. Διαπιστώνεται, ωστόσο, ότι οι επιδόσεις των χωρών που δεν επιτρέπουν καθόλου τη χρήση αλκοόλ κατά την οδήγηση (Σλοβακία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Τσεχία) είναι εντυπωσιακές. Τρεις από τις τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες, όπου παρατηρείται αύξηση του ποσοστού θανάτων, διατηρούν ακόμα το ανώτατο όριο του 0,5 gr/lt, όπως και η Ελλάδα.

Η μηδενική ανοχή στην κατανάλωση αλκοόλ πριν από την οδήγηση μπορεί να αποτρέψει ακόμη και 5.000 θανάτους στην άσφαλτο σε ετήσια βάση στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Σύμφωνα, μάλιστα, με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (European Transport SafetyCouncil - ETSC) το 25% των 25.000 θανάτων που σημειώνονται στην Ε.Ε. συνδέεται με την κατανάλωση αλκοόλ και θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν υιοθετούνταν ο μηδενισμός του επιτρεπόμενου ορίου κατανάλωσης πριν από την οδήγηση.

Επίσης, σοβαρά φαίνεται ότι έχει πάρει η κυβέρνηση την αστυνόμευση της Λωρίδας Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) η οποία βρέθηκε τον φετινό χειμώνα στο επίκεντρο της επικαιρότητας, καθώς η παραβίασή της οδήγησε σε πολύωρο αποκλεισμό της Εθνικής Οδού Αθηνών - Λαμίας. Τα πρώτα εντυπωσιακά δείγματα γραφής φάνηκαν κατά το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας (28/2 έως 2/3/2020) κατά τη διάρκεια του οποίου πραγματοποιήθηκαν στοχευμένοι τροχονομικοί έλεγχοι σε τμήματα των αυτοκινητοδρόμων Αθηνών - Λαμίας, Αθηνών - Κορίνθου και της Αττικής Οδού. Συνολικά βεβαιώθηκαν 479 παραβάσεις σε οδηγούς οι οποίοι κινούνταν στη ΛΕΑ, εκ των οποίων οι 310 μέσω Ειδικών Ηλεκτρονικών Τεχνικών Συσκευών (κάμερες) και 169 κατά τη διάρκεια επιτόπιων τροχονομικών ελέγχων. Σημειώνεται ότι η χρήση της ΛΕΑ κατατάσσεται στις παραβάσεις αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και προβλέπεται σήμερα, πριν από την αναθεώρηση του ΚΟΚ, η επιτόπου αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος και της άδειας οδήγησης του παραβάτη για εξήντα ημέρες, καθώς και η καταχώριση εννέα βαθμών ΣΕΣΟ (Point System), χωρίς την επιβολή διοικητικού προστίμου. Η Τροχαία επισημαίνει συνεχώς ότι η χρήση της ΛΕΑ προορίζεται αποκλειστικά και μόνο για την κίνηση οχημάτων άμεσης ανάγκης και οχημάτων συντήρησης των αρμόδιων υπηρεσιών, για την αντιμετώπιση έκτακτων γεγονότων, περιστατικών ή άλλων αναγκών.

Η πλατφόρμα «e-drive academy»

Διαθέσιμη από τον περασμένο Νοέμβριο είναι η πλατφόρμα «e-drive academy» που περιλαμβάνει διαδραστικό και θεωρητικό εκπαιδευτικό υλικό για την οδική ασφάλεια. Πρόκειται για το αποτέλεσμα πολυετούς προσπάθειας του υπουργείου Μεταφορών, το οποίο ύστερα από πολλές καθυστερήσεις πήρε την τελική του μορφή. Πλέον μπορεί όποιο σχολείο ενδιαφέρεται να χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα στην οποία παρέχεται ήδη πρόσβαση από το υπουργείο Παιδείας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι σε επίπεδο περιεχομένου δεν απαιτούνται αλλαγές, καθώς αυτό έχει κατηγοριοποιηθεί ανά ηλικιακές ομάδες (μαθητές δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου αλλά και για μη μαθητές και ενήλικες). Ωστόσο, είναι πολύ πιθανό να απαιτηθεί κάποια αναβάθμιση σε τεχνικό επίπεδο, καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται και η πλατφόρμα σχεδιάστηκε και ήταν έτοιμη προς χρήση (τεχνικά τουλάχιστον) από το 2012. Ετσι το υπουργείο Υποδομών προγραμματίζει την αναβάθμιση της πλατφόρμας ώστε αυτή να «τρέχει» ταχύτερα και αποτελεσματικότερα στα σχολεία τα οποία θα την χρησιμοποιήσουν.



Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
« Τελευταία τροποποίηση: 19 Μαρτίου 2020, 23:47:34 από Argirios Argiriou »
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

6 Απριλίου 2020, 18:06:27
Απάντηση #61
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator


Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

3 Σεπτεμβρίου 2020, 15:39:17
Απάντηση #62
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
Οι νεκροί από τροχαία τον Αύγουστο του 2020 ήταν περίπου όσοι και οι νεκροί από τον Κοροναιό. Απλώς οι νεκροί από Τροχαία είναι σημαντικά νεότερης ηλικίας.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
« Τελευταία τροποποίηση: 3 Σεπτεμβρίου 2020, 16:08:21 από Argirios Argiriou »
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

9 Σεπτεμβρίου 2020, 11:38:06
Απάντηση #63
Αποσυνδεδεμένος

Ορθοπαιδικός


Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Οι νεκροί από τροχαία τον Αύγουστο του 2020 ήταν περίπου όσοι και οι νεκροί από τον Κοροναιό. Απλώς οι νεκροί από Τροχαία είναι σημαντικά νεότερης ηλικίας.....
   Θυμάμαι μια ομιλία παλιού καθηγητή Ορθοπαιδικής σε συνέδριο που είχε τον τίτλο: "Η επικίνδυνη ανοχή στους θανάτους στα τροχαία ατυχήματα". Αυτό ακριβώς συμβαίνει. Οι θάνατοι νέων στα τροχαία δεν κάνουν αίσθηση, δεν πουλάνε στα δελτία ειδήσεων.

24 Απριλίου 2021, 07:46:24
Απάντηση #64
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
20/04/2021 Capital

Η Ελλάδα κατέγραψε τη μεγαλύτερη μείωση τροχαίων ατυχημάτων στην ΕΕ μεταξύ 2010-2020.

Σχεδόν 4.000 λιγότεροι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2020, σε σύγκριση με το 2019, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Εκτιμάται ότι πέρυσι σκοτώθηκαν 18.800 άτομα σε τροχαία δυστυχήματα, μια πρωτοφανής ετήσια μείωση της τάξης του 17% σε σύγκριση με το 2019. Η μείωση της κυκλοφορίας λόγω της πανδημίας είχε σαφή αντίκτυπο, αν και μη μετρήσιμο, στον αριθμό των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα.

Κατά τη δεκαετία 2010 - 2020, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ μειώθηκε κατά 36%, ποσοστό που υπολείπεται του στόχου μείωσης κατά 50% που είχε τεθεί. Μόνο η Ελλάδα (με μείωση δεκαετίας 54%) υπερέβη τον στόχο, ακολουθούμενη από την Κροατία (44%), την Ισπανία (44%), την Πορτογαλία (43%), την Ιταλία (42%) και τη Σλοβενία (42%). Συνολικά, εννέα κράτη μέλη κατέγραψαν μείωση άνω του 40%.

Η Ελλάδα είχε το 2010 113 θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων (τους περισσότερους σε όλη την ΕΕ), αλλά η αναλογία είχε πέσει σε 64 ανά εκατομμύριο το 2019 και το 2020 υποχώρησε περαιτέρω στους 54 θανάτους ανά εκατομμύριο. Η μείωση των θανάτων από τροχαία στη χώρα μας ήταν 16% μεταξύ 2019-2020 και 54% μεταξύ 2010-2020.

Συνολικά στην ΕΕ πέρυσι σημειώθηκαν 42 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 51 το 2019 και 67 το 2010, γεγονός που σημαίνει ότι η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι η ήπειρος με τους ασφαλέστερους δρόμους στον κόσμο, καθώς ο αντίστοιχος παγκόσμιος μέσος όρος υπερβαίνει τους 180 θανάτους.

Η μείωση των θανάτων από τροχαία στην ΕΕ πέρυσι δεν ήταν ομοιόμορφη. Οι μεγαλύτερες μειώσεις (20% ή περισσότερο) σημειώθηκαν στο Βέλγιο, στη Βουλγαρία, στη Δανία, στην Ισπανία, στη Γαλλία, στην Κροατία, στην Ιταλία, στην Ουγγαρία, στη Μάλτα και στη Σλοβενία. Αντίθετα, πέντε κράτη μέλη (Εσθονία, Ιρλανδία, Λετονία, Λουξεμβούργο και Φινλανδία) κατέγραψαν αύξηση στον αριθμό των θανάτων.

Οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (18 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων το 2020), ενώ η Ρουμανία (85 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων) κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό το 2020.

Η μείωση του όγκου της κυκλοφορίας, ως αποτέλεσμα της πανδημίας Covid-19, είχε σαφή αντίκτυπο, αν και μη μετρήσιμο, στον αριθμό των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα. Ωστόσο, προκαταρκτικά στοιχεία στις ΗΠΑ δείχνουν ότι αυξήθηκαν τα τροχαία δυστυχήματα το 2020 παρά τον χαμηλότερο όγκο της κυκλοφορίας. Τα στοιχεία σε ορισμένες χώρες της ΕΕ υποδηλώνουν επίσης αυξημένη συμπεριφορά ανάληψης κινδύνων, ιδίως υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, σε περιόδους κατά τις οποίες είχαν επιβληθεί μέτρα εγκλεισμού.

Από την άλλη, λόγω της Covid-19, η χρήση ποδηλάτων έχει αυξηθεί σημαντικά. Η ενθαρρυντική αυτή εξέλιξη μπορεί να έχει σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα και στην κλιματική αλλαγή, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί νέες προκλήσεις όσον αφορά την οδική ασφάλεια. Στην ΕΕ, το 70% περίπου των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα σε αστικές περιοχές αφορά ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, μεταξύ των οποίων οι πεζοί, οι μοτοσικλετιστές και οι ποδηλάτες.

Πίνακας

Θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων — προκαταρκτικά στοιχεία για το 2020

2010    2019    2020 % 2019-2020 % 2010-2020

ΕΕ-27 67    51    42    -17 %    -36 %

Βέλγιο    78    56    44    -22 %    -40 %

Βουλγαρία    105    90    67    -26 %    -40 %

Τσεχία    77    58    48    -16 %    -35 %

Δανία    46    34    27    -22 %    -39 %

Γερμανία    45    37    33    -11 %    -25 %

Εσθονία    59    39    45    15 %    -24 %

Ιρλανδία    47    29    30    6 %    -30 %

Ελλάδα    113    64    54    -16 %    -54 %

Ισπανία    53    37    29    -21 %    -44 %

Γαλλία    64    50    39    -21 %    -36 %

Κροατία    99    73    58    -20 %    -44 %

Ιταλία    70    53    40    -25 %    -42 %

Κύπρος    73    59    54    -8 %    -20 %

Λετονία    103    69    74    7 %    -35 %

Λιθουανία    95    67    63    -6 %    -41 %

Λουξεμβούργο    64    36    42    18 %    -19 %

Ουγγαρία    74    62    46    -25 %    -39 %

Μάλτα    31    32    21    -31 %    -15 %

Κάτω Χώρες    32    34    31    -8 %    1 %

Αυστρία    66    47    38    -19 %    -39 %

Πολωνία    103    77    65    -15 %    -37 %

Πορτογαλία    80    63    52    -18 %    -43 %

Ρουμανία    117    96    85    -12 %    -31 %

Σλοβενία    67    49    38    -22 %    -42 %

Σλοβακία    69    50    45    -9 %    -33 %

Φινλανδία    51    38    40    4 %    -19 %

Σουηδία    28    22    18    -14 %    -29 %


Ελβετία    42    22    26    21 %    -31 %

Νορβηγία    43    20    18    -11 %    -54 %

Ισλανδία    25    17    22    33 %    0 %

Πηγή: ΑΜΠΕ

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

5 Φεβρουαρίου 2022, 22:56:58
Απάντηση #65
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
04/02/2022

Και όμως, δεν είμαστε πρωταθλητές: Αυτές είναι οι πιο αγχωτικές χώρες για να οδηγείς

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

7 Ιουνίου 2022, 20:42:14
Απάντηση #66
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
Καθημερινή, 31/05/2022
Του Μανώλη Ανδριωτάκη.


ΒΙΒΛΙΟ
Για τα θύματα ενός ακήρυχτου πολέμου
Ο επίμονος αγώνας της Ελένης Καρύδη, η οποία έχασε άδικα τον 19χρονο γιο της από τροχαίο, για την οδική ασφάλεια

Σύμφωνα µε τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, κάθε χρόνο σκοτώνονται παγκοσμίως πάνω από 1,3 εκατ. άνθρωποι από τροχαίες συγκρούσεις. Οι τραυματίες στους δρόμους φτάνουν έως και τα 50 εκατομμύρια. Τα τροχαία είναι η πρώτη αιτία θανάτου για νέους ανθρώπους από 5 έως 29 ετών. Και όμως, ούτε αυτοί οι αριθμοί, αλλά ούτε και ο ανείπωτος πόνος και η συντριβή που φέρνουν η απώλεια και η αναπηρία, δεν επαρκούν ώστε να αφυπνιστεί η παγκόσμια κοινότητα και να δράσει.

Για τον αδελφοκτόνο ακήρυχτο πόλεμο των δρόμων που σκοτώνει αδιάκριτα, χωρίς να κοιτάζει ηλικία, φύλο, τάξη, θρήσκευμα, μιλούν δημόσια ελάχιστοι, οι οποίοι κινδυνεύουν πάντα να γίνουν γραφικοί. Αλλά μιλούν επίσης κι όσοι διάβηκαν τον Ρουβίκωνα των τροχαίων: οι άνθρωποι που έχασαν ένα δικό τους πρόσωπο, μια κόρη, ένα γιο, ένα σύντροφο, ένα γονιό.

Ασχολούμαι με την οδική ασφάλεια πάνω από μία δεκαετία. Οταν έκανα ένα ντοκιμαντέρ για τις παράνομες διαφημιστικές πινακίδες ήρθα σε επαφή με δεκάδες οικογένειες θυμάτων. Τα βλέμματα αυτών των ανθρώπων έχουν αποτυπωθεί ανεξίτηλα στη μνήμη μου. Εξαιτίας τους σέβομαι τα όρια της ταχύτητας και προσπαθώ να γίνομαι όλο και καλύτερος χρήστης του οδικού δικτύου. Είναι το ελάχιστο που μπορώ να κάνω.

Ανάμεσα στους σπουδαίους ανθρώπους που γνώρισα όλα αυτά τα χρόνια είναι η Ελένη Καρύδη. Η γυναίκα αυτή έχασε πριν από 20 χρόνια τον 19χρονο γιο της, Δημήτρη, εξαιτίας ενός ασυνείδητου οδηγού, και αντί να μείνει στο στάδιο του θρήνου, μετέτρεψε την απόγνωσή της σε αγώνα, και σε δημιουργία. Το έχουν κάνει και αρκετοί άλλοι άνθρωποι που έχασαν παιδιά στη χώρα μας: η Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά με το «Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς», ο Φαίδων Καρυδάκης με τη γέφυρα για τον Σόλωνα, ο Γιώργος Κουβίδης και ο Μανώλης Σταυρουλάκης με τον σύλλογο «SOS Τροχαία Εγκλήματα».

Στο σπαραξικάρδιο και πολύτιμο βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε με τον τίτλο «Ο Ηρωάς μου» (εκδ. Νίκας), η Ελένη Καρύδη περιγράφει την κάθοδό της στην κόλαση της απώλειας και τη συνακόλουθη ανάδυσή της. Τα νέα που φέρνει απ’ το μέρος όπου κανείς δεν θέλει να βρεθεί, παραδόξως είναι καλά. Μόνο κέρδος μπορεί να έχει κάποιος διαβάζοντας τα λόγια της. Εχω συνέχεια στον νου μου δύο λέξεις όσο τα διαβάζω: ανθεκτικότητα και ενσυναίσθηση. Η ανθεκτικότητα μπορεί να μας απευαισθητοποιήσει, αλλά αν έχουμε ενσυναίσθηση, αν μπορούμε να μπαίνουμε ταυτόχρονα και στα παπούτσια του άλλου, τότε μπορούμε να κάνουμε πολλά. Και η Ελένη μέσω της «Εταιρείας Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων – Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας» έχει κάνει πάρα πολλά – και συνεχίζει.

Αναμφίβολα, ο στόχος της είναι δύσκολος. Θέλει να μη βρεθεί κανείς άλλος στη θέση της, να μη χρειαστεί να θρηνήσει άλλη μάνα το παιδί της· υποστηρίζει την εκμηδένιση των τροχαίων. Η αφήγησή της καλύπτει το μισό βιβλίο, το άλλο μισό είναι οι προσπάθειές της να γίνουν αλλαγές. Ετσι πιστεύω ότι θα έπρεπε να είναι οι βιογραφίες των ανθρώπων. Το ένα μισό να αφορά τους εαυτούς μας, στα δύσκολα και στα εύκολα που περνάμε. Αλλά το άλλο μισό θα έπρεπε να αφορά τους όρους της συνύπαρξής μας, σε αυτό το δύσκολο αλλά και στο μόνο που έχει αξία, στο «μαζί».

Το βιβλίο αυτό δεν είναι μια απλή παρακαταθήκη, όπως υποστηρίζει η ίδια, είναι ένα εγερτήριο. Να κάνουμε όλοι κάτι για την οδική ασφάλεια. Ο καθένας όπως μπορεί. Είναι ένα είδος ταπεινής ικεσίας. Οσο δεν μεριμνούμε για την οδική ασφάλεια, είμαστε συνένοχοι, γιατί τα τροχαία έχουν ευθύνες και μπορούν να αποτραπούν. Λείπουν πολλά. Πάνω από όλα, η έμπρακτη βούληση. Αλλά λείπει και η ατομική ευθύνη. Η οδική ασφάλεια είναι ένα από τα πιο υποτιμημένα θέματα στη χώρα μας. Ασχολείται μια ολόκληρη κοινωνία με την οπαδική βία, και καλά κάνει, αλλά την ίδια στιγμή καθημερινά χάνονται νέα παιδιά στους δρόμους. Τα κλαίνε μόνο οι δικοί τους και αυτό ήταν. Μετά, σιωπή.

Τα μέσα ενημέρωσης

Η ευθύνη των μέσων είναι σαφής. Ασχολούμαστε μόνο στα πολύνεκρα, όταν σκοτώνεται κάποιος διάσημος ή όταν διαλύεται ένα πανάκριβο αμάξι. Αν θέλετε να καταλάβετε τι σημαίνει τροχαίο, διαβάστε το βιβλίο αυτής της σπουδαίας μητέρας. Είμαι κι εγώ γονιός, και τρέμω απ’ τον φόβο μου. Σκέφτομαι ότι όταν μεγαλώσει το παιδί μου θα ήθελα να πάει σε μια άλλη χώρα, όπου η οδική ασφάλεια έχει τη θέση που της αξίζει. Εκτός και αν ακούσουμε όλο και περισσότεροι το μήνυμα της Ελένης και των άλλων ανθρώπων που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια, και κάνουμε επιτέλους αποφασιστικά βήματα εμπρός. Μπορούμε.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
« Τελευταία τροποποίηση: 7 Ιουνίου 2022, 20:45:07 από Argirios Argiriou »
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

28 Φεβρουαρίου 2023, 07:28:27
Απάντηση #67
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

29 Μαρτίου 2023, 19:19:22
Απάντηση #68
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

7 Ιουνίου 2023, 07:24:52
Απάντηση #69
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
07/06/2023 in.gr
Μαρία Μουρελάτου.


Στους δρόμους της χώρας μοιάζει να ισχύει πλέον ο νόμος του παραλόγου με τον ΚΟΚ να πηγαίνει καθημερινά περίπατο - Ελλάδα και Μεξικό οι χειρότερες χώρες για να οδηγείς το 2023 - O ανθρώπινος παράγοντας υπεύθυνος στο 95% των περιπτώσεων
Δεν περνά μέρα σχεδόν που να μην απασχολήσει την επικαιρότητα ένα σοκαριστικό τροχαίο σε κάποιον κεντρικό δρόμο της πρωτεύουσας αλλά και στην περιφέρεια, με παρασύρσεις πεζών και οδηγούς νεκρούς. Μόνο τον Μάιο, η ΕΛ.ΑΣ. κλήθηκε να διαχειριστεί στην Αττική 578 τροχαία εκ των οποίων τα 20 ήταν θανατηφόρα.

Με τις διατάξεις του ΚΟΚ να έχουν πάει περίπατο, στους δρόμους της χώρας μοιάζει να ισχύει πλέον ο νόμος του παραλόγου. Οδηγοί αλλάζουν λωρίδα, ξεπαρκάρουν ή στρίβουν χωρίς φλας, παραβιάζουν το όριο ταχύτητας, δεν φοράνε ζώνη, οδηγούν κοιτάζοντας την οθόνη του κινητού τους ενώ συστηματικά παραβιάζουν το κόκκινο.

Αντιστοίχως, οι πεζοί δεν περνούν από τις διαβάσεις, διασχίζουν δρόμους έχοντας στα αφτιά ακουστικά με μουσική, με το βλέμμα στο κινητό, ενώ ταυτόχρονα κρατούν από το χέρι κάποιο ανήλικο άτομο.

Η κακή φήμη που συνοδεύει τους ελληνικούς δρόμους φτάνει όμως και εκτός συνόρων. «Η οδήγηση είναι επικίνδυνη. Αυτό οφείλεται σε επιθετική οδήγηση και φτωχής ποιότητας δρόμους και οχήματα. Οδηγοί και μοτοσικλετιστές συχνά αγνοούν τα σήματα κυκλοφορίας. Σπάνια δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς, ούτε καν όταν ο πεζός έχει πράσινο. Προσέξτε ακόμα κι αν βρίσκεστε σε διάβαση πεζών, ελεγχόμενες διασταυρώσεις και πεζοδρόμια. Τα πεζοδρόμια στην Ελλάδα είναι πολύ στενά και συνήθως μπλοκαρισμένα».

Αυτά, μεταξύ άλλων, συμβουλεύει τους πολίτες της χώρας του αυστραλιανός ιστότοπος (smartraveller.gov.au) στο πλαίσιο ταξιδιωτικής οδηγίας την ώρα που έρευνα στην Αυστραλία μεταξύ 22 χωρών για το ποια είναι η καλύτερη και η χειρότερη χώρα για να οδηγείς για το 2023 κατατάσσει την Ελλάδα στην τελευταία θέση μαζί με το Μεξικό, με σκορ 1,83/10.

Τα αποκαρδιωτικά στοιχεία
Μας αδικούν ή αυτοί είμαστε; Μάλλον το δεύτερο καθώς οι έλληνες οδηγοί σε έρευνα παραδέχονται πως οδηγούν ξεπερνώντας το όριο ταχύτητας (79%), χωρίς ζώνη (44%) και χρησιμοποιώντας παράλληλα το κινητό (84%).

Τα τελευταία 10 χρόνια η χώρα μας (2012-2022) θρήνησε 8.243 νεκρούς στην άσφαλτο. Το μαύρο ρεκόρ σε νεκρούς κατέχει η Περιφέρεια Αττικής και ακολουθούν οι Κεντρική Μακεδονία, Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος και τα νησιά, ενώ τον Μάρτιο του 2023 τα τροχαία ατυχήματα με θάνατο ή τραυματισμό κατέγραψαν αύξηση, σε σχέση με τον Μάρτιο του 2022, κατά 27,8%. Το ίδιο και οι νεκροί (+18,8%), οι βαριά τραυματίες (+8,1%) και οι ελαφρά τραυματίες (+26%).

Από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» τονίζουν: «O ανθρώπινος παράγοντας είναι αποκλειστικά υπεύθυνος ή συνυπεύθυνος στο 95% των τροχαίων. Οι βασικοί παράγοντες πρόκλησης τροχαίων που σχετίζονται με τον άνθρωπο είναι η υπερβολική ταχύτητα, η μη χρήση ζώνης ή κράνους, η κατανάλωση αλκοόλ πριν την οδήγηση και η απόσπαση προσοχής, κυρίως μέσω κινητού τηλεφώνου.

Στην Ελλάδα συγκεκριμένα, όμως, παρατηρούμε και μια επιθετικότητα που διακρίνει τους έλληνες οδηγούς. Στη χώρα μας υπάρχει έλλειμμα σε τεχνικά μέσα, τα οποία θα μπορούσαν να ενισχύσουν τους ελέγχους έχοντας άμεσα αποτελέσματα στην ασφαλή κυκλοφορία. Μερικά εξ αυτών: έξυπνη διάβαση με ειδική σήμανση και φώτα LED, πινακίδες επισήμανσης επικίνδυνων σημείων, πεζοδιαβάσεων, ειδικά ραντάρ ταχύτητας (VMS)».

Αλλες προτάσεις από ειδικούς (όπως ο Αρης Ζωγράφος, πρόεδρος Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης) είναι ο ορισμός του ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ., η απενεργοποίηση εντός του αυτοκινήτου του GSM (Global System for Mobile Communications) και το να μην παίρνει μπροστά το ΙΧ αν ο οδηγός έχει κάνει χρήση αλκοόλ ή εξαρτησιογόνων ουσιών, με την εκτίμηση ότι έτσι θα επέλθει μείωση τροχαίων συμβάντων κατά 85%.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
« Τελευταία τροποποίηση: 7 Ιουνίου 2023, 07:27:16 από Argirios Argiriou »
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

13 Ιουνίου 2023, 23:26:01
Απάντηση #70
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
12/06/2023 protagon.gr
Ελευθερία Κόλλια.


Είναι δυνατόν στην εποχή των προηγμένων συστημάτων ασφαλείας, του ευφυούς ελέγχου ταχύτητας και του συστήματος παρεμπόδισης της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος, να αποτελούν μάστιγα οι παρασύρσεις πεζών; Τι μπορεί να μειώσει δραματικά τη συχνότητα των τροχαίων μέσα στην πόλη; Η μείωση της ταχύτητας, λένε με μια φωνή οι συγκοινωνιολόγοι

Τα στοιχεία είναι απολύτως σοκαριστικά: μέσα σε περίπου 40 μέρες, μόνο η Αττική μέτρησε 23 νεκρούς, ενώ από τις 30 Μαΐου έως και τις 6 Ιουνίου, καταγράφηκαν σε γειτονιές της Αθήνας πέντε θανατηφόρα τροχαία ύστερα από παράσυρση πεζών. Κάποιοι άλλοι χαροπαλεύουν ακόμη σε Εντατικές νοσοκομείων. Μπαράζ στην άσφαλτο. Είναι δυνατόν στην εποχή των προηγμένων συστημάτων ασφαλείας στα μηχανοκίνητα οχήματα, την εποχή του ευφυούς ελέγχου ταχύτητας και του συστήματος παρεμπόδισης της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος, να αποτελούν μάστιγα οι παρασύρσεις πεζών; Τι μπορεί να μειώσει δραματικά τη συχνότητα των τροχαίων μέσα στην πόλη; Η μείωση της ταχύτητας, λένε με μια φωνή οι συγκοινωνιολόγοι. Διόλου τυχαία η Ευρωπαϊκή Ενωση «δείχνει» στα ΙΧ τα 30 χλμ. την ώρα, έχοντας θέσει ως στόχο λιγότερους –κατά 50%– θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα ως το 2030. Στον ορίζοντα στέκει, βεβαίως, το αποκαλούμενο «Vision Zero», το σχέδιο για μηδενικούς θανάτους στην άσφαλτο ως το 2050. Οι ειδικοί διευκρινίζουν την αναφορά στα 30 χλμ. την ώρα: δεν νοείται η εφαρμογή του μέτρου οριζοντίως και η ταχύτητα αυτή σε λεωφόρους όπως η Κηφισίας ή η Μεσογείων. Εξυπακούεται όμως σε γειτονιές, σε δρόμους και δρομίσκους, π.χ. στο Χαλάνδρι, στο Μαρούσι, στο κέντρο της Αθήνας. Εκεί όπου τα ΙΧ συνυπάρχουν με πεζούς και ποδηλάτες. Remaining Time-0:00 Fullscreen Mute Στατιστικές του παρελθόντος συνδέουν μεγαλύτερες ταχύτητες, ακόμη και αυτή των 50 χλμ./ώρα, με κίνδυνο θανάτου της τάξης του 90% σε τυχόν τροχαίο. Αντιθέτως, όταν το κοντέρ δείχνει 30 χλμ./ώρα, ο κίνδυνος συρρικνώνεται στο 10%. Οι Βρυξέλλες και το Παρίσι (αλλά και η Γκρενόμπλ και η Λιλ) έχουν μειώσει το όριο ταχύτητας σε δρόμους τους στα 30 χλμ/ώρα. Στα Ηλύσια Πεδία οι Παριζιάνοι κινούνται με 50 χλμ./ώρα, ενώ ακόμη και στην Boulevard Périphérique, περιφερειακό δρόμο, η ταχύτητα δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 70 χλμ/ώρα. Και οι Ισπανοί το έχουν κάνει πράξη, και μάλιστα στην πλέον σκληροπυρηνική εκδοχή. Με κεντρικό μήνυμα «Λιγότερη ταχύτητα, περισσότερη ζωή στην πόλη», η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της χώρας εισήγαγε το 2021 το μέτρο των 20 χλμ. την ώρα σε συγκεκριμένους δρόμους από όπου διέρχεται μεγάλος αριθμός πεζών. Στη Μαδρίτη, στη Βαρκελώνη, στο Μπιλμπάο, στη Σεβίλλη. Μετά την εκδήλωση του πολέμου στη γειτονιά της Ευρώπης οι λόγοι επιβολής χαμηλών ταχυτήτων σχετίζονται πια και με το ενεργειακό. Τον Απρίλιο του 2022 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) σε συνεργασία με περιβαλλοντικές οργανώσεις και φορείς οδικής ασφάλειας απέστειλαν επιστολή στους αρμόδιους Ευρωπαίους Επιτρόπους ζητώντας να γίνουν συστάσεις για χαμηλότερα όρια ταχύτητας στα κράτη-μέλη, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο, να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων, αλλά και οι τραυματισμοί και οι θάνατοι εξαιτίας της υπερβολικής ταχύτητας. Υποστηρίζουν, δε, πως η μείωση της ταχύτητας σε ολόκληρη την ΕΕ μόλις κατά 1% θα μπορούσε να σώσει 2.100 ζωές ετησίως. Κινητό και πεζογέφυρες Αλλοτε η επιθετική συμπεριφορά αρκετών οδηγών (σε έξαρση, κατά κοινή ομολογία, μετά τη δοκιμασία της πανδημίας), άλλοτε τα λάθη πεζών που δεν διστάζουν να διασχίζουν καθέτως –και παράτολμα– ακόμη και λεωφόρους όπως η Συγγρού, κάποτε και τα προβλήματα υποδομής, όλα συντείνουν «στην κακιά την ώρα». Το οδικό περιβάλλον στην Ελλάδα δεν είναι το  ιδεατό – παρότι έχει βελτιωθεί αισθητά τις τελευταίες δεκαετίες. Υπάρχουν σημεία στα οποία έπρεπε να  χαθούν ανθρώπινες ζωές για να κατασκευαστούν πεζογέφυρες, με κορυφαίο το παράδειγμα της πεζογέφυρας «Σόλων Καρυδάκης» επί της λεωφόρου Κηφισίας, στα όρια Ψυχικού – Φιλοθέης, μετά την απώλεια του 15χρονου μαθητή που της «χάρισε» το όνομά του. Υπάρχουν πεζοδρόμια κατεστραμμένα, που υποχρεώνουν τους πεζούς να περπατούν στο οδόστρωμα. Δεν υπάρχουν υπόγειες διαβάσεις σε επικίνδυνες περιοχές. Και βέβαια, υπάρχει το κινητό, αυτή η μάστιγα. Που αποσπά την προσοχή, που εξάπτει πολλές φορές το θυμικό, που κάνει πεζούς και οδηγούς να κινούνται σαν υπνωτισμένοι… (Τι κι αν με βάση τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας το να το έχει ο οδηγός στα χέρια του συνιστά επικίνδυνη παράβαση;). Σταθερά, το αλκοόλ ήταν και παραμένει αιτία τροχαίων. Το 23-25% των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα υπολογίζεται πως σχετίζεται με την κατανάλωσή του – ποσοστό που δεν διαφοροποιείται και πολύ από αυτά άλλων χωρών της ΕΕ. Ακόμη και ένα «ποτηράκι»  –«τι είναι ένα ποτηράκι;»– κρασί μπορεί να αυξήσει αισθητά τον χρόνο αντίδρασης σε τυχόν ατύχημα, μειώνοντας κατά 50% τα αντανακλαστικά του οδηγού. Ολα αυτά, βεβαίως, τα περί κινητού, κρασιού και 30 χλμ./ώρα, θα μπορούσαν, ειδικά στη δική μας χώρα, να αποτελέσουν αντικείμενο διχαστικού κοινωνικού debate, τρολαρίσματος στα social media και άγριου χαβαλέ-ανεκδότων μεταξύ οδηγών. Δυστυχώς, όμως, η υπόθεση αφορά την ανθρώπινη ζωή και την ευθύνη της. Οταν οι εκλογές τελειώσουν με το καλό και η χώρα αποκτήσει κυβέρνηση, μήπως να δούμε και καμιά βαρβάτη εκστρατεία ευαισθητοποίησης από το αρμόδιο υπουργείο;

Στο κείμενο συνέδραμαν η Ζωή Χριστοφόρου, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και διευθύντρια του Εργαστηρίου Μεταφορών και Βιώσιμης Κινητικότητας στο ίδιο ίδρυμα, καθώς και ο Παναγιώτης Παπαντωνίου, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
« Τελευταία τροποποίηση: 13 Ιουνίου 2023, 23:28:20 από Argirios Argiriou »
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

15 Σεπτεμβρίου 2023, 18:02:51
Απάντηση #71
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
15-09-2023

Μόλις 12.500 € κοστίζει η ζωή ενός 20χρονου παιδιού.


Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
« Τελευταία τροποποίηση: 15 Σεπτεμβρίου 2023, 19:44:10 από Argirios Argiriou »
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

26 Νοεμβρίου 2023, 17:56:02
Απάντηση #72
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
25/11/2023 ertnews


Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

26 Δεκεμβρίου 2023, 20:59:03
Απάντηση #73
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

2 Ιανουαρίου 2024, 14:28:53
Απάντηση #74
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
Βίντεο σοκ: Η στιγμή που ποδηλάτης εκτινάσσεται στον αέρα μετά από σύγκρουση με αυτοκίνητο

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
0 Απαντήσεις
3572 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 18 Σεπτεμβρίου 2009, 07:34:58
από Argirios Argiriou
0 Απαντήσεις
9224 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 24 Μαΐου 2010, 20:42:30
από Argirios Argiriou
1 Απαντήσεις
3250 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 15 Μαΐου 2013, 00:29:51
από Leo2
9 Απαντήσεις
6034 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 16 Μαΐου 2015, 11:58:14
από Γ.Κτιστάκης
0 Απαντήσεις
21531 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 14 Οκτωβρίου 2021, 20:18:36
από Δ. Κουναλάκης